FruitMoeder
29-06-2026 om 09:08
Is dit kindermishandeling?
Mijn dochter heeft een vriendinnetje en de ouders van dat meisje roken constant en dan voornamelijk binnen ook nog. Mijn dochter stinkt dan ook naar de rook als ik haar ophaal. Het vriendinnetje zelf is erg kortademig. Ik denk zelfs dat ze een vorm van astma heeft. Ik wil ook niet meer dat mijn dochter bij haar gaat spelen. Het is gewoon zo'n viezig huis waar de muren ook zowat geel zijn van de rook. Het lijkt wel alsof je 30 terug in de tijd bent gegaan. Ik vraag mij echt af of dit kindermisbruik is. En zo ja, kan ik dat ergens melden?
Titel gewijzigd op verzoek plaatser
Meesje
01-07-2026 om 12:04
Er is natuurlijk wel een verschil tussen een school die aan een ouder vraagt: wat is jouw indruk van deze ouder?
En iemand die zelf naar school stapt om te vertellen dat de ouders van een leerling roken.
Maar goed, ook dat 2e lijkt me niet direct schadelijk. Nuttig ook niet. Het is hier al meerdere keren gezegd, maar melden of op school gaan praten omdat iemand andere, maar wel legale, keuzes maakt dan jij is imo overtrokken.
Max88
01-07-2026 om 12:25
Decembermamma schreef op 01-07-2026 om 10:35:
[..]
Voorbeeld, ik deed met het schoolzwemmen weleens kinderen brengen omdat er net ruimte tekort was in het busje van de school. Er was 1 moeder die ook steeds mee wilde rijden, terwijl het voor een volwassene die zelf geen zwemles heeft prima te bewandelen is. Die moeder stapte dus regelmatig naast mij de auto in. De schooldirecteur was ook regelmatig aanwezig bij het zwemmen en nam me een keer apart en vroeg me wat voor indruk ik bij die moeder kreeg en ik gaf dus aan dat ze me heel nerveus leek en toch wel vaak naar de alcohol rook, dat was dus de bevestiging die school zocht.
Heel grensoverschrijdend van die directeur om dat met jou te bespreken.
Ouders en of kinderen met overgewicht/ondergewicht, melden? Rommelhuis of steriel huis, melden? Teveel werken of thuisblijfmoeder, melden? Laat buiten spelen, melden?
PinkFlower
01-07-2026 om 12:32
Nick90 schreef op 01-07-2026 om 11:27:
[..]
Privacy van leerlingen stond daar ook niet erg hoog op de agenda? Van jou trouwens ook niet zo netjes maar dat terzijde
Nou idd dit mag school niet eens doen. Als dit over mij ging zou ik een klacht indienen.
Ik werk op een BSO ik mag echt geen prive gevoelige informatie delen met ouders van andere kinderen. Dus ook niet als die ouders komen met "ik maak me zorgen om X want er wordt in huis gerookt en het kind hoest. Hoe kijken jullie daar tegen aan, maken jullie je geen zorgen?".
Of ik me al dan niet zorgen maak om X bespreek ik niet met de ouder van Y. Ik bedank voor het delen van de zorgen en zal aangeven dat ik het met mijn collega's zal bespreken. En dat is dat.
En of we er dan wel of niet iets mee doen/moeten daar horen de ouders van Y niks meer over.
Nick90
01-07-2026 om 12:44
Ysenda schreef op 01-07-2026 om 11:53:
[..]
It takes a village to raise a child, en privacy kan ook schadelijk zijn met name voor kinderen die daardoor onder de radar blijven omdat niemand wat mag of durft te zeggen voor het ernstige gebeurd is. Terwijl als je in het begin naast iemand gaat staan je het ernstige kan voorkomen.
Ook die kinderen hebben recht op privacy, stel je voor dat jouw kind wat heeft en de leerkracht gaat dat met een andere ouder van school bespreken dan snap je wss wel waarom er een privacywet is.
Ginevra
01-07-2026 om 12:45
Max88 schreef op 01-07-2026 om 10:30:
Weet je wat het vaak is ( even in het algemeen, geen persoonlijke sneer),
Ik vind dat er een ander probleem speelt. Alles wat wij onwenselijk of onverstandig vinden, wordt op het bordje van een of andere instantie gelegd. Die moet het gaan "oplossen".
Ik heb nog niemand concreet horen zeggen wat er dan na zo'n melding zou moeten gebeuren. Kinderen uithuisplaatsen? Ouders een boete geven? Gezin onder toezicht stellen? Wereldvreemd.
Alle voorstanders van melden hebben daarna een vaag soort idee dat "de instanties" het dan wel op zullen gaan pakken, zonder zich te realiseren dat die instanties 1) krankzinnig overbelast zijn en helemaal geen tijd hebben hiervoor en 2) de middelen niet hebben om ouders te dwingen te stoppen met roken, want roken is niet verboden en 3) dat je een heel rare maatschappij krijgt als alle overgewicht/roken/alcohol/frietconsumptie door een geheimzinnige Gezondheidspolitie opgelost moet worden.
En dan komt men met een soort anekdotisch bewijs dat er ooit wel eens een gezin gewond is geraakt door zonder gordels te rijden, alsof dat rechtvaardigt dat je dan de kinderbescherming belt als een ouder rookt. Of dat er ooit wel eens een schooldirecteur indiscreet bij een ouder ging informeren en dat dat rechtvaardigt dat je de school waarschuwt als een ouder rookt.
Wereldvreemd, dit.
Als je het ECHT een issue vindt, dan ga je zelf in gesprek met die ouders. Ken je ze niet? Nou, de kinderbescherming ook niet, dus wat kunnen die bereiken wat jij niet kan?
En anders moet je je afvragen wat je nou concreet wil dat die instantie doet. Tip: "in gesprek gaan" is niet het antwoord. Dat roken ongezond is weten die ouders echt wel, dus welk gesprek moet er dan gevoerd worden? Vul het maar eens in.
En als je dat niet kunt verzinnen, moet je je afvragen of het hele gebeuren niet gewoon een lekkere aanleiding is om je eens even fijn holier than thou te voelen.
Miepjecody
01-07-2026 om 13:13
Ysenda schreef op 01-07-2026 om 11:53:
[..]
It takes a village to raise a child, en privacy kan ook schadelijk zijn met name voor kinderen die daardoor onder de radar blijven omdat niemand wat mag of durft te zeggen voor het ernstige gebeurd is. Terwijl als je in het begin naast iemand gaat staan je het ernstige kan voorkomen.
Ga dan direct naar iemand toe in plaats van dat dit overal besproken wordt behalve met de mensen zelf. Als het echt schadelijk is en als dat niet lukt hulp zoeken
Gingergirl
01-07-2026 om 13:25
Max88 schreef op 01-07-2026 om 12:25:
[..]
Heel grensoverschrijdend van die directeur om dat met jou te bespreken.
Ouders en of kinderen met overgewicht/ondergewicht, melden? Rommelhuis of steriel huis, melden? Teveel werken of thuisblijfmoeder, melden? Laat buiten spelen, melden?
Dit inderdaad. Als ik zo zou handelen dan word ik door het schoolbestuur ontslagen. En terecht.
Max88
01-07-2026 om 13:33
Ginevra schreef op 01-07-2026 om 12:45:
[..]
Ik vind dat er een ander probleem speelt. Alles wat wij onwenselijk of onverstandig vinden, wordt op het bordje van een of andere instantie gelegd. Die moet het gaan "oplossen".
Ik heb nog niemand concreet horen zeggen wat er dan na zo'n melding zou moeten gebeuren. Kinderen uithuisplaatsen? Ouders een boete geven? Gezin onder toezicht stellen? Wereldvreemd.
Alle voorstanders van melden hebben daarna een vaag soort idee dat "de instanties" het dan wel op zullen gaan pakken, zonder zich te realiseren dat die instanties 1) krankzinnig overbelast zijn en helemaal geen tijd hebben hiervoor en 2) de middelen niet hebben om ouders te dwingen te stoppen met roken, want roken is niet verboden en 3) dat je een heel rare maatschappij krijgt als alle overgewicht/roken/alcohol/frietconsumptie door een geheimzinnige Gezondheidspolitie opgelost moet worden.
En dan komt men met een soort anekdotisch bewijs dat er ooit wel eens een gezin gewond is geraakt door zonder gordels te rijden, alsof dat rechtvaardigt dat je dan de kinderbescherming belt als een ouder rookt. Of dat er ooit wel eens een schooldirecteur indiscreet bij een ouder ging informeren en dat dat rechtvaardigt dat je de school waarschuwt als een ouder rookt.
Wereldvreemd, dit.
Als je het ECHT een issue vindt, dan ga je zelf in gesprek met die ouders. Ken je ze niet? Nou, de kinderbescherming ook niet, dus wat kunnen die bereiken wat jij niet kan?
En anders moet je je afvragen wat je nou concreet wil dat die instantie doet. Tip: "in gesprek gaan" is niet het antwoord. Dat roken ongezond is weten die ouders echt wel, dus welk gesprek moet er dan gevoerd worden? Vul het maar eens in.
En als je dat niet kunt verzinnen, moet je je afvragen of het hele gebeuren niet gewoon een lekkere aanleiding is om je eens even fijn holier than thou te voelen.
100% eens
Max88
01-07-2026 om 13:33
Ginevra schreef op 01-07-2026 om 12:45:
[..]
Wereldvreemd, dit.
Dubbel, de reclame zat er weer eens doorheen.
FruitMoeder
01-07-2026 om 15:05
Er was wel een ouder hier op school die haar 10 jarige zoon een fatbike had gegeven. Die werd wel degelijk aangesproken door de leerkracht van haar zoon dat hij niet met dat ding op het schoolplein mocht en dat hij nog geen eens oud genoeg was om daarop te rijden. Daarna heb ik hem niet meer op dat ding gezien. Dus ik denk dat aanspreken soms wel een effect heb.
Mijn dochter heeft zelf overgewicht en is al een stuk afgevallen. Hier heb ik ook complimentjes over gekregen. Ik zou het zelf prettiger gevonden hebben als iemand mij direct had aangesproken over het gewicht van mijn dochter. Want ik had het oprecht niet gezien. Het was dat de huisarts zei dat ze moest afvallen dat ik het pas als een probleem had beschouwd.
Maar dat roken slecht is ligt zo voor de hand, je zou toch denken dat die ouders dat al wisten.
Temet
01-07-2026 om 15:23
" Ik zou het zelf prettiger gevonden hebben als iemand mij direct had aangesproken over het gewicht van mijn dochter. Want ik had het oprecht niet gezien."
Sorry, maar dit snap ik echt niet. Je hebt zelf ervaren dat het wel prettig is als je rechtstreeks wordt aangesproken, maar bij deze ouders is je eerste gedachte "bij welke instantie kan ik dit melden"?
Hoe zou jij je gevoeld hebben als je was gebeld door Veilig Thuis omdat iemand bij die club had geroepen dat ze zich zorgen maakten over het overgewicht van je dochter?
Als je je oprecht zorgen maakt om dit meisje, wees dan flink en spreek die ouders rechtstreeks aan.
DeOnbekende
01-07-2026 om 15:31
FruitMoeder schreef op 01-07-2026 om 15:05:
Er was wel een ouder hier op school die haar 10 jarige zoon een fatbike had gegeven. Die werd wel degelijk aangesproken door de leerkracht van haar zoon dat hij niet met dat ding op het schoolplein mocht en dat hij nog geen eens oud genoeg was om daarop te rijden. Daarna heb ik hem niet meer op dat ding gezien. Dus ik denk dat aanspreken soms wel een effect heb.
Mijn dochter heeft zelf overgewicht en is al een stuk afgevallen. Hier heb ik ook complimentjes over gekregen. Ik zou het zelf prettiger gevonden hebben als iemand mij direct had aangesproken over het gewicht van mijn dochter. Want ik had het oprecht niet gezien. Het was dat de huisarts zei dat ze moest afvallen dat ik het pas als een probleem had beschouwd.
Maar dat roken slecht is ligt zo voor de hand, je zou toch denken dat die ouders dat al wisten.
Waarom vergelijk jij "een fatbike mag niet op het schoolplein" met "u mag niet roken in uw eigen huis"? Hou je lekker met jezelf en je eigen kind bezig, volgens mij heb je al voldoende te fixen.
Nick90
01-07-2026 om 15:47
Er is geen minimale leeftijd voor een fatbike dus waar bemoeit die leerkracht zich mee?
Kimdekim
01-07-2026 om 15:49
Maar overgewicht is ook hartstikke slecht, dus waarom geef je jezelf de gratie die je anderen niet gunt? Als je zelf rookt dan weet je heus wel dat het niet goed is maar ik denk dat die mensen denken dat het allemaal wel losloopt.
Ik zou nooit mezelf bemoeien met de opvoedingskeuzes van anderen. Ik zou hoogstens mijn kinderen niet meer ergens laten spelen. Mijn zoon had op de basisschool een vriendje van het woonwagenkamp. Die aten tussen de middag heel vaak pizza of frietjes. Mijn zoon mocht er om de week op vrijdag of woensdag eten. De andere week bij mij. Ik wil liever niet dat er tussen de middag friet gegeten wordt maar 1x per 2 werken vond ik acceptabel. Soms moet je dingen ook een beetje loslaten. Als je dat niet kan met roken ( heel begrijpelijk) dan speel je dus bij jullie.
Decembermamma
01-07-2026 om 16:37
Miepjecody schreef op 01-07-2026 om 10:50:
[..]
Dit heb ik ook gehad, en toch vind ik niet dat een andere schoonmoeder dit moet melden op school
Ik absoluut wel, voor mij had het ook direct invloed op mijn schoolprestaties van altijd ziekig naar kerngezond ze zagen het meteen. Van mavo proberen naar naar vragen waarom ik geen havo of vwo deed