Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Is dit kindermishandeling?

Max88 schreef op 01-07-2026 om 12:25:

[..]

Heel grensoverschrijdend van die directeur om dat met jou te bespreken.

Ouders en of kinderen met overgewicht/ondergewicht, melden? Rommelhuis of steriel huis, melden? Teveel werken of thuisblijfmoeder, melden? Laat buiten spelen, melden?

Bij overgewicht kan gezien worden en wordt vaak naar gehandeld op school. Een doodziek kind zieker maken vind ik totaal iets anders.

En hier in de wijk zijn laatst nog kinderen die rond middennacht nog rondliepen thuisgebracht door de wijkagent. 

Decembermamma schreef op 01-07-2026 om 16:41:

[..]

Bij overgewicht kan gezien worden en wordt vaak naar gehandeld op school. Een doodziek kind zieker maken vind ik totaal iets anders.

En hier in de wijk zijn laatst nog kinderen die rond middennacht nog rondliepen thuisgebracht door de wijkagent.

Maar die wijkagent heeft daar dan ook het mandaat voor vanuit zijn/haar beroep. 

Decembermamma schreef op 01-07-2026 om 16:41:

[..]

Het kind is door Fruitmoeder gediagnosticeerd. 

Een moeder die niet eens doorheeft/de kennis of inzichten(?) heeft dat haar kind te zwaar is. Niet de beste raadgever dan toch? 

Waarom gelden haar meldregels niet ook voor haar of bv jou? 

Overgewicht/ondergewicht bij ouders en of hun kinderen is ook schadelijk. Net zoals kwaadspreken over anderen.

Zoals ik al zei dat wordt op school echt wel gezien. Dat er thuis in het bijzijn van het kind wordt gerookt wordt vaak niet gezien, dat een kind altijd benauwd is hebben ze op school ook wel door. 

Decembermamma schreef op 01-07-2026 om 17:26:

Zoals ik al zei dat wordt op school echt wel gezien. Dat er thuis in het bijzijn van het kind wordt gerookt wordt vaak niet gezien, dat een kind altijd benauwd is hebben ze op school ook wel door.

Als er enorm wordt gerookt in dat huis dan ruikt dat kind stevig naar rook, dat kan bijna niet anders. Tenzij ze elke ochtend met frisgewassen haren en in frisgewassen kleren op school verschijnt. 

Dus als dit meisje in een doorrookte omgeving leeft, weten de leerkrachten dat ook wel.

Nick90 schreef op 01-07-2026 om 11:27:

[..]

Privacy van leerlingen stond daar ook niet erg hoog op de agenda? Van jou trouwens ook niet zo netjes maar dat terzijde

Die schooldirecteur zocht dus gericht naar informatie. Niet dat hij een brief rondstuurde over die ouders ofzo.

Zeespiegel schreef op 01-07-2026 om 17:47:

[..]

Die schooldirecteur zocht dus gericht naar informatie. Niet dat hij een brief rondstuurde over die ouders ofzo.

Hij/zij zocht gericht informatie door het aan een andere ouder  te vragen? Serieus? 

Stel dat hij bij de ouder van een vriendje/dingetje van Fruitmoeders dochter had gevraagd naar de eetgewoonten in het gezin van fruitmoeder? Want ja overgewicht is ook niet echt gezond en je kind laten overeten ook niet. 

Zeespiegel schreef op 01-07-2026 om 17:47:

[..]

Ook dat mag niet. Iig niet zoals in dit voorbeeld. 

FruitMoeder schreef op 01-07-2026 om 15:05:

Er was wel een ouder hier op school die haar 10 jarige zoon een fatbike had gegeven. Die werd wel degelijk aangesproken door de leerkracht van haar zoon dat hij niet met dat ding op het schoolplein mocht en dat hij nog geen eens oud genoeg was om daarop te rijden. Daarna heb ik hem niet meer op dat ding gezien. Dus ik denk dat aanspreken soms wel een effect heb.

Mijn dochter heeft zelf overgewicht en is al een stuk afgevallen. Hier heb ik ook complimentjes over gekregen. Ik zou het zelf prettiger gevonden hebben als iemand mij direct had aangesproken over het gewicht van mijn dochter. Want ik had het oprecht niet gezien. Het was dat de huisarts zei dat ze moest afvallen dat ik het pas als een probleem had beschouwd.

Maar dat roken slecht is ligt zo voor de hand, je zou toch denken dat die ouders dat al wisten.

Als je gezondheid zo belangrijk vind dat je het wilt melden als ouders roken, dan begrijp ik echt niet dat je het overgewicht van je eigen dochter niet ziet. Voor je erop wordt aangesproken door je huisarts moet er wel wat meer aan de hand zijn, dan een paar kilo. Mag hopen dat je huisarts meteen heeft uitgelegd wat de gezondheidsrisico's zijn bij overgewicht van je kind? Iedereen weet toch dat overgewicht ongezond is, je wordt immers overspoelt met info over allerlei diëten, afslankmiddelen, gli en injecties? 

Sorry fruitmoeder, maar dat overgewicht slecht is ligt zo voor de hand, je zou toch denken dat ouders dat wel weten....

Er was wel een ouder hier op school die haar 10 jarige zoon een fatbike had gegeven. Die werd wel degelijk aangesproken door de leerkracht van haar zoon dat hij niet met dat ding op het schoolplein mocht en dat hij nog geen eens oud genoeg was om daarop te rijden. Daarna heb ik hem niet meer op dat ding gezien. Dus ik denk dat aanspreken soms wel een effect heb.

Mijn dochter heeft zelf overgewicht en is al een stuk afgevallen. Hier heb ik ook complimentjes over gekregen. Ik zou het zelf prettiger gevonden hebben als iemand mij direct had aangesproken over het gewicht van mijn dochter. Want ik had het oprecht niet gezien. Het was dat de huisarts zei dat ze moest afvallen dat ik het pas als een probleem had beschouwd.

Maar dat roken slecht is ligt zo voor de hand, je zou toch denken dat die ouders dat al wisten.

Serieus, het was nu niet alsof je kind 4 kg te zwaar bleek, maar zo’n 15 kg! 

Ik herhaal je laatste zin maar even “je zou toch denken dat die ouders dat al wisten (of zelf hadden opgemerkt).”

Hadden mensen of school ook maar ergens melding van moeten maken dan?

Temet schreef op 01-07-2026 om 15:23:

" Ik zou het zelf prettiger gevonden hebben als iemand mij direct had aangesproken over het gewicht van mijn dochter. Want ik had het oprecht niet gezien."

Sorry, maar dit snap ik echt niet. Je hebt zelf ervaren dat het wel prettig is als je rechtstreeks wordt aangesproken, maar bij deze ouders is je eerste gedachte "bij welke instantie kan ik dit melden"?

Hoe zou jij je gevoeld hebben als je was gebeld door Veilig Thuis omdat iemand bij die club had geroepen dat ze zich zorgen maakten over het overgewicht van je dochter?

Als je je oprecht zorgen maakt om dit meisje, wees dan flink en spreek die ouders rechtstreeks aan.

Alleen een hartje zou niet voldoende zijn, dit dus!

Yumi schreef op 01-07-2026 om 18:21:

[..]

Als je gezondheid zo belangrijk vind dat je het wilt melden als ouders roken, dan begrijp ik echt niet dat je het overgewicht van je eigen dochter niet ziet. Voor je erop wordt aangesproken door je huisarts moet er wel wat meer aan de hand zijn, dan een paar kilo. Mag hopen dat je huisarts meteen heeft uitgelegd wat de gezondheidsrisico's zijn bij overgewicht van je kind? Iedereen weet toch dat overgewicht ongezond is, je wordt immers overspoelt met info over allerlei diëten, afslankmiddelen, gli en injecties?

Sorry fruitmoeder, maar dat overgewicht slecht is ligt zo voor de hand, je zou toch denken dat ouders dat wel weten....

Ik bleek beetje mosterd 😊

Rokende ouders beschuldigen van kindermishandeling, maar NIET zien dat jouw kind overgewicht heeft/had? Hoezo zie je dat niet? Dat begrijp ik oprecht niet!

Zou je het ok gevonden hebben dat een andere ouder melding zou gemaakt hebben over het overgewicht van jouw dochter? 

zwaankip schreef op 01-07-2026 om 19:33:

[..]

Rokende ouders beschuldigen van kindermishandeling, maar NIET zien dat jouw kind overgewicht heeft/had? Hoezo zie je dat niet? Dat begrijp ik oprecht niet!

Ik weet dat het kan. Een collega van me was 25 kg afgevallen en ik had het niet gezien. Echt niet. Ik zag gewoon de collega, de persoon, niet de omvang. En het ging geleidelijk. 

Toen ik foto's zag van een jaar eerder en die naast hem zag, toen zag ik het pas.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.