Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Is dit kindermishandeling?

Nick90 schreef op 01-07-2026 om 17:54:

[..]

Hij/zij zocht gericht informatie door het aan een andere ouder te vragen? Serieus?

Stel dat hij bij de ouder van een vriendje/dingetje van Fruitmoeders dochter had gevraagd naar de eetgewoonten in het gezin van fruitmoeder? Want ja overgewicht is ook niet echt gezond en je kind laten overeten ook niet.

Als je vermoedt dat er iets misgaat, is het verstandig om je informatie uit verschillende bronnen te halen. Ik had een huisgenoot die naar eigen zeggen nooit snoepte, maar die ik met eigen ogen een hele zak snoep achter elkaar naar binnen zag werken. Het is zaak de feiten te checken. Zeker voor je als leerkracht ergens officieel werk van gaat maken.

Overigens kan overgewicht ook komen door ondervoeding (een soort jo-jo effect), en kan dus zeker een indicatie zijn dat er meer aan de hand is. Hoeft niet natuurlijk, soms is overgewicht ook gewoon genetische aanleg. En voor hetzelfde geld is het gezin er al hard mee aan de slag. Of zoals Fruitmoeder aangeeft, gaat het zo geleidelijk dat je het niet meteen doorhebt. Eerst prijst het cb je kind voor het hebben van babyvet, en even later is bij de leeftijdsgenoten het babyvet weg, maar bij jouw kind niet. En is het opeens overgewicht.

Overgewicht ligt veel genuanceerder dan roken op de slaapkamer van een kortademig kind. 

Als iedereen privacy veel zwaarder laat wegen dan de veiligheid en gezondheid van een kind, gaat er naar mijn idee iets helemaal mis in onze samenleving. 

Wel mee eens dat het beter kan zijn, de ouders zelf aan te spreken, of je zorgen tegen de leerkracht uit te spreken, dan meteen een officiële melding te maken.

Toch, gezien mensen die nu nog steeds roken zichzelf meestal hebben aangepraat, dat al dat gedoe met kanker alleen anderen overkomt, verwacht ik daar niet heel veel van. Hopen dat bezorgdheid om een kortademig kind meer doet, dan de verre dreiging van kanker. Wie weet.

Ik zou in dit soort situaties inderdaad uitgaan van wat je zelf fijn zou vinden in een soortgelijke situatie. En dat is waarschijnlijk niet een anonieme melding bij veilig thuis. Als iemand zich zorgen maakt om de gezondheid van mijn kind, zou ik het fijn vinden als iemand me daar 1 op 1 over aanspreekt. Niet via de leerkracht/school en al helemaal niet via een instantie. 

Privacy is inderdaad een ding, maar het mag ook niet zo zijn dat een kind in een ernstig problematische situatie niet geholpen wordt omdat privacy zó heilig wordt geacht dat niemand actie onderneemt terwijl iedereen weet dat er dingen gebeuren die niet deugen.

Overigens geloof ik zeker dat een ongezonde leefomgeving absoluut invloed kan hebben op gezondheid en schoolprestaties, maar de schoolprestaties van een ander kind en hoe vaak het ziek is etc. gaat een school niet met andere ouders delen, en terecht. Als een school daar zorgen over heeft, kunnen ze daar zelf actie op ondernemen, bijvoorbeeld via de schoolarts/GGD. 

Kersje schreef op 01-07-2026 om 18:54:

[..]

Ik bleek beetje mosterd 😊

Vond het wel grappig, we denken er hetzelfde over, alleen heb jij minder woorden nodig

IMI-x2 schreef op 01-07-2026 om 20:22:

[..]

Ik weet dat het kan. Een collega van me was 25 kg afgevallen en ik had het niet gezien. Echt niet. Ik zag gewoon de collega, de persoon, niet de omvang. En het ging geleidelijk.

Toen ik foto's zag van een jaar eerder en die naast hem zag, toen zag ik het pas.

Een collega of je kind, dat kan je niet vergelijken. Je kinderen lopen er thuis anders bij met dit warme weer, daar ga je niet mee zwemmen en weet je niet dat zijn/haar kledingmaat veranderd.

IMI-x2 schreef op 01-07-2026 om 20:22:

[..]

Ik weet dat het kan. Een collega van me was 25 kg afgevallen en ik had het niet gezien. Echt niet. Ik zag gewoon de collega, de persoon, niet de omvang. En het ging geleidelijk.

Toen ik foto's zag van een jaar eerder en die naast hem zag, toen zag ik het pas.

Dat jij niet ziet dat een volwassen morbide-obese collega 25kg afvalt, dat kan idd. Die collega woog (misschien he) 150 kg. Ikzelf zou het ook niet zien dat de collega nog 'slechts' 125 kg weegt. 

Het gaat hier over een jong kind dat veel overgewicht heeft/ had en dat de moeder beweert dat ze dat niet gezien had. Dat kan ik moeilijk geloven! Ik had zelf een kind dat 5kg te zwaar was toen ze 9 jaar was en dat zag ik heus wel! 

Ik ben toen eerst naar de huisarts geweest en die stuurde mij door naar een kinderdiëtste.

Vier maanden later had mijn kind een 'normaal' gewicht. Intussen is kind 37j en heeft nog steeds een gezond gewicht. 

Zeespiegel schreef op 01-07-2026 om 21:39:

[..]

Als je vermoedt dat er iets misgaat, is het verstandig om je informatie uit verschillende bronnen te halen. Ik had een huisgenoot die naar eigen zeggen nooit snoepte, maar die ik met eigen ogen een hele zak snoep achter elkaar naar binnen zag werken. Het is zaak de feiten te checken. Zeker voor je als leerkracht ergens officieel werk van gaat maken.

Overigens kan overgewicht ook komen door ondervoeding (een soort jo-jo effect), en kan dus zeker een indicatie zijn dat er meer aan de hand is. Hoeft niet natuurlijk, soms is overgewicht ook gewoon genetische aanleg. En voor hetzelfde geld is het gezin er al hard mee aan de slag. Of zoals Fruitmoeder aangeeft, gaat het zo geleidelijk dat je het niet meteen doorhebt. Eerst prijst het cb je kind voor het hebben van babyvet, en even later is bij de leeftijdsgenoten het babyvet weg, maar bij jouw kind niet. En is het opeens overgewicht.

Overgewicht ligt veel genuanceerder dan roken op de slaapkamer van een kortademig kind.

Als iedereen privacy veel zwaarder laat wegen dan de veiligheid en gezondheid van een kind, gaat er naar mijn idee iets helemaal mis in onze samenleving.

Wel mee eens dat het beter kan zijn, de ouders zelf aan te spreken, of je zorgen tegen de leerkracht uit te spreken, dan meteen een officiële melding te maken.

Toch, gezien mensen die nu nog steeds roken zichzelf meestal hebben aangepraat, dat al dat gedoe met kanker alleen anderen overkomt, verwacht ik daar niet heel veel van. Hopen dat bezorgdheid om een kortademig kind meer doet, dan de verre dreiging van kanker. Wie weet.

Ik zou een 7-8 jarige niet als heel betrouwbare bron  zien. 

zwaankip schreef op 02-07-2026 om 14:30:

[..]

Dat jij niet ziet dat een volwassen morbide-obese collega 25kg afvalt, dat kan idd. Die collega woog (misschien he) 150 kg. Ikzelf zou het ook niet zien dat de collega nog 'slechts' 125 kg weegt.

Nee hoor, het was absoluut geen morbide obesitas, eerder van 100 naar 75 (man met normaal postuur).

IMI-x2 schreef op 02-07-2026 om 14:50:

[..]

Nee hoor, het was absoluut geen morbide obesitas, eerder van 100 naar 75 (man met normaal postuur).

Heel vreemd dat jij dat niet zag; een man die van 100 kg naar 75 gaat. Zelf ben ik 2j geleden 13 kg afgevallen en iedereen, echt iedereen sprak mij daarover aan. 

Maar het gaat hier niet om een obese volwassene; het gaat hier om een heel jong kind waarvan de moeder beweert dat ze "echt niet" zag dat haar kind veel te zwaar was. Dat kan ik mij niet voorstellen dat je dat als ouder niet ziet!

zwaankip schreef op 02-07-2026 om 15:17:

[..]

Heel vreemd dat jij dat niet zag; een man die van 100 kg naar 75 gaat. Zelf ben ik 2j geleden 13 kg afgevallen en iedereen, echt iedereen sprak mij daarover aan.

Maar het gaat hier niet om een obese volwassene; het gaat hier om een heel jong kind waarvan de moeder beweert dat ze "echt niet" zag dat haar kind veel te zwaar was. Dat kan ik mij niet voorstellen dat je dat als ouder niet ziet!

Ik kan ook absoluut niet geloven dat iemand dát niet kan zien, van 100 kg naar 75 kg?! Mijn vader woog 95 kg en viel, door ziekte weliswaar, af en dat zag je al bij -10 kg, laat staan -25 kg?!

Een 7-jarige met 15 kg overgewicht, daar kun je toch niet omheen?

Ik heb ook meer dan eens niet gezien dat mensen fors waren afgevallen. Echt 15 kilo of meer. Wel soms een gevoel 'goh, is Miep soms naar de kapper geweest?', maar niet gezien dat iemand gewoon flink dunner was. Dat zal ongetwijfeld aan mij liggen, daar niet van, maar onmogelijk is het niet, wil ik maar zeggen.

Kersje schreef op 02-07-2026 om 15:25:

[..]

Ik kan ook absoluut niet geloven dat iemand dát niet kan zien, van 100 kg naar 75 kg?! Mijn vader woog 95 kg en viel, door ziekte weliswaar, af en dat zag je al bij -10 kg, laat staan -25 kg?!

Idd Kersje!

Ook mijn vader (inmiddels overleden) viel op enkele weken tijd 10-15 kg af wegens ziekte en werkelijk iedereen zag dat! Mijn kinderen, de buren, de vrienden, de rest van onze familie...Ik kan niet geloven dat IMI-x2 beweert dat het niemand opvalt dat een man 100 kg woog en nu 75 kg weegt.

Kersje schreef op 02-07-2026 om 15:25:

[..]

Dat heb ik niet meegekregen. Een 7-jarig kind met 15kg overgewicht? Echt? Mijn bijna 7-jarige kleinzoon weegt 22 kg. 

FruitMoeder schreef op 01-07-2026 om 15:05:

Er was wel een ouder hier op school die haar 10 jarige zoon een fatbike had gegeven. Die werd wel degelijk aangesproken door de leerkracht van haar zoon dat hij niet met dat ding op het schoolplein mocht en dat hij nog geen eens oud genoeg was om daarop te rijden. Daarna heb ik hem niet meer op dat ding gezien. Dus ik denk dat aanspreken soms wel een effect heb.

Mijn dochter heeft zelf overgewicht en is al een stuk afgevallen. Hier heb ik ook complimentjes over gekregen. Ik zou het zelf prettiger gevonden hebben als iemand mij direct had aangesproken over het gewicht van mijn dochter. Want ik had het oprecht niet gezien. Het was dat de huisarts zei dat ze moest afvallen dat ik het pas als een probleem had beschouwd.

Maar dat roken slecht is ligt zo voor de hand, je zou toch denken dat die ouders dat al wisten.

Serieus???

Je ziet zelf niet dat je kind overgewicht heeft, dat vind je normaal en dat ouders ondanks alles roken, veroordeel je?

Pippeltje schreef op 02-07-2026 om 16:27:

[..]

Serieus???

Je ziet zelf niet dat je kind overgewicht heeft, dat vind je normaal en dat ouders ondanks alles roken, veroordeel je?

Idd. Een ouder die niet ziet (?) dat een 7-jarig kind 15 kg overgewicht heeft bestempelt andere ouders als "kindermishandelaars" omdat ze roken (mss in de tuin)? Echt, dit is de omgekeerde wereld! 

Pippeltje schreef op 02-07-2026 om 16:27:

[..]

Serieus???

Ik heb hier gelezen dat het kind van 7j 15 kg overgewicht heeft. Dan moet het kind ongeveer 37 kg wegen of nog meer.....pff

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.