Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Jeugdzorg 2


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fransien

Fransien

02-02-2017 om 16:27

Ze durft niet

Mijn vriendin houdt van haar werk, ze houdt ervan om de gezinnen beter achter te laten dan ze binnengekomen zijn. Ze gaat voor een intact gezin waarbij de ouders handvaten en hulp hebben en het kind hulp heeft en vooral weer steun van zijn/haar ouders.

Mijn vriendin heeft al haar energie nodig om zich staande te houden binnen haar team, haar gedragsdeskundige is het lang niet altijd met haar eens, de senior gezinsvoogden zijn het bijna nooit met haar eens, al spelen ze haar wel de moeilijkste gevallen toe. Ze heeft een enorme ruggegraat om te vechten voor haar gezinnen en tegen het gekonkel. In haar ervaring is bureau jeugdzorg een slangenkuil waar je ieder moment een mes in je rug kunt krijgen. De ervaring die gezinnen hebben geldt ook zeker voor de voogden binnen het team zelf.

Als ze nu naar de pers zou stappen, zou ze onmiddellijk haar baan kwijt zijn, ze is qua werkwijze nogal uniek. Dat durft ze absoluut niet, en ze wil het ook niet omdat ze dan haar gezinnen in de steek zou laten.

Leen13

Leen13

02-02-2017 om 17:34 Topicstarter

Nou dus

Dat is toch ook het mooiste dat er is. Dat je met jou 'kunstje' iemand kan helpen om diens eigen leven weer verder beter en zelfstandiger te leiden?
Dat was in elk geval mijn motivatie om de hulpverlening in te gaan.
Tijdens de opleiding leerde ik wel dat je je eigen motivatie altijd moet blijven bevragen.
Want waarom kies je voor een kwetsbaar iemand die je de baas kunt? De behoefte om je te laten gelden omdat je daar onzeker over bent? En dat is wat makkelijker bij mensen die kwetsbaar zijn?
De keerzijde van de medaille. De valkuil van de 'hulpverlening'.
Zoals de vriendin van Fransien heb ik niet alleen in de hulpverlening, maar ook in het onderwijs en ook bij Autisme Centraal, juist deskundige mensen zien worstelen.
Het zit ook in de tijd. Alles staat onder druk en is onderhevig aan niet morele regelgeving. Houd dan maar eens je rug recht als het om je baan gaat in een onzekere tijd. Daar krijgen mensen slecht gedrag van.
En jeugdzorg zuigt. Waar krijg je als jongere, net afgestudeerde, nou zo'n behoorlijk salaris? Ervaren mensen lopen weg bovendien is er de druk om goedkope jonge mensen aan te nemen. Je kunt je nog lang aan dat voorgespiegelde reddersimago vastklampen.
Maar mensen aan een OTS of UHP helpen hoort niet je primaire doel te zijn. Mensen helpen hun weg te vinden naar de juiste hulp die ook bij hen past en waar ze wat aan hebben, dat is goud waard.
En ik snap dat dat niet mee valt, het is een wespennest, en het kan ook even duren voor je een vertrouwensband hebt met ouders en kinderen zodat je effectief kunt zijn. En risico's horen erbij, dat is ook niet iets waar mensen mee om kunnen gaan in deze tijd van angstvalligheid en risicomijding.

Leen13

Leen13

02-02-2017 om 21:55 Topicstarter

Angst en medicatie Mirreke

Bij dochter was eerst cognitieve therapie voorgeschreven maar gezien de geschiedenis al met uitzicht op medicatie. Gelukkig was het in 1 keer raak want het kan nog weleens wat gedoe geven met de juiste medicatie, bijwerkingen, dosering. Maar als dat goed is ingesteld kan in overleg de huisarts de medicatie steeds goedkeuren, tot je een verandering nodig hebt.

Ik snap trouwens niet zo goed dat er een volledige ban zou zijn in de psychiatrische hulp aan kinderen in Duitsland. Weet je zeker dat het niet een opvatting van jullie kinderarts alleen is? En dat er net als in Nederland gewoon verschillend over gedacht en gehandeld wordt? En dat er wel kinderpsychiaters in Duitsland zijn die wel met medicatie om willen gaan?

mirreke

mirreke

03-02-2017 om 10:26

Misschien verkeerd uitgelegd

Er is geen ban op psychiatrische hulp. MAar voor onze zoon is hulp in Nld vanwege de jeugdwet niet mogelijk. Hij moet natuurlijk Nederlandse hulp hebben, omdat hij in Nl naar school gaat, en omdat in Nl hulp ook samenwerkt met school. Dat zal een (Duitstalige) psychiater niet doen. ook is het hier nog vrij traditioneel allemaal.

Onze kinderarts is juist vrij verlicht, heeft zijn opleiding ook in NL genoten, en vindt de jeugdwet niks. Maar hij kan er niet omheen.
Hij gaf aan dat mn psychiaters in DE erg traditioneel zijn, niet kunnen omgaan met Nederlandse mondige ouders, niet aan meedenken doen maar aan opleggen. Nou, dan kan ik beter ophouden natuurlijk. En ook zoon houdt daar juist niet van.

In een ander draadje geef ik al aan dat we zelf met cannabisoil begonnen zijn. Zoon merkt het wel. Voor school werkt het goed, hij kan zich beter concentreren, wordt rustiger, voor gamen werkt het juist niet, omdat hij dan juist niet rustig moet zijn, aldus hemzelf...

mirreke

mirreke

03-02-2017 om 10:28

Fransien

zoals jouw vriendin zouden er meer moeten zijn. Wat ik haar zou aanraden, en misschien doet ze het al, is van haar eigen werkwijze een soort dagboek bijhouden, v/d resultaten ed. Evt. zelfs in vergelijking met anderen. Gewoon voor haarzelf, als een soort naslagwerk.
Mocht ze problemen krijgen of in het ergste geval ontslagen worden, kan ze alsnog hiermee naar mensen die willen helpen of ermee naar de pers kunnen.

mirreke

mirreke

03-02-2017 om 11:06

Overigens, dit al gelezen?

Oftewel: het wordt enger en enger...!

https://www.wodc.nl/wodc-nieuws/neurorapport-oenb318.aspx

Nieuw WODC-rapport - Neurowetenschappelijk toepassingen in de jeugdstrafrechtketen

Samenvatting

De doelstelling van het huidige rapport is een inventarisatie te bieden van de stand van zaken van praktijkgericht neurowetenschappelijk onderzoek op het gebied van meetinstrumenten, preventiemethoden en interventies die relevant zijn voor de jeugdstrafrechtketen.

Daartoe zijn de onderstaande onderzoeksvragen geformuleerd:

1 Wat is de stand van zaken van de neurowetenschappelijke kennis in relatie tot antisociaal gedrag in grote lijnen?

2a Welke bruikbare neurowetenschappelijke instrumenten, preventiemethoden en interventies zijn er op korte termijn (twee tot vijf jaar) te verwachten?

2b Hoe zouden deze in het beleid en de praktijk van de jeugdstrafrechtketen kunnen worden gebruikt?

3 Welke neurowetenschappelijke onderzoeksonderwerpen met betrekking tot meetinstrumenten, preventiemethoden, interventies zijn op de middellange termijn (vijf tot tien jaar, tot 2020-2025) van belang voor een onderzoeksagenda? Met andere woorden, wat moet er worden onderzocht om noodzakelijke kennis te verwerven of kennis beter onderbouwd te krijgen en vervolgens deze meetinstrumenten, preventiemethoden en interventies daadwerkelijk te kunnen invoeren?

4 Welke ethische en praktische aandachtspunten zijn er bij het gebruik van de desbetreffende neurowetenschappelijke kennis?
Inhoudsopgave

Voorwoord
Samenvatting

Algemene inleiding
Methoden
Overzicht stand van de kennis over neurobiologische factoren en antisociaal gedrag
Instrumenten
Preventie
Interventie
Slothoofdstuk

Summary
Literatuur
Bijlagen

citaat:

"Het idee dat bepaalde neurobiologische facto-
ren beschouwd kunnen worden als risico- en/of beschermende factoren sluit
nauw aan bij de inhoud van huidige screenings- en risicotaxatie-instrumen-
ten."

Interessant is het kopje preventie...

Daar staat bijvoorbeeld:

"Als in een vroeg stadium voorkomen kan worden dat jeugdigen het
verkeerde pad inslaan, zijn minder middelen nodig om een gezonde en vei-
lige ontwikkeling te bereiken dan wanneer ingezet moet worden op opspo-
ring, vervolging en interventies."

Maar ze beginnen zelfs over screening bij (alle) jonge kinderen...!!!

Het volledige rapport zelf is hier te vinden:

https://www.wodc.nl/binaries/O%26B318_Volledige%20tekst_tcm28-228324.pdf

Het rapport is opgesteld door L.J.M. Cornet, F. Bootsman, D.L. Alberda en C.H. de Kogel.

https://www.wodc.nl/organisatie/medewerkers/CRS/LizaCornet.aspx

http://www.umcutrecht.nl/nl/Over-Ons/Agenda/2016/Mei/Promotie-drs-F-Bootsman-Brain-structure-in-bipo

http://www.narcis.nl/person/RecordID/PRS1329223/Language/nl zij zit diep in de kindermishandeling volgens mij... http://www.narcis.nl/personresc/RecordID/PRS1329223/Language/nl

En zij is de senior onderzoeker: https://www.linkedin.com/in/katy-de-kogel-938a1987

Dit kan zo natuurlijk niet... Zijn ze gek geworden!

mirreke

mirreke

03-02-2017 om 11:17

Wat ik wel grappig vind

In dit artikel staat bijvoorbeeld dat is gebleken dat Omega-3 bewezen positieve effecten heeft op gedrag.

Er staan wel meer verstandige dingen in, normale dingen die een centrum jeugd en gezin aan alle nieuwe ouders kan meegeven. Gewoon normale tips.

In ons huidige jeugdzorgklimaat vind ik dit in zijn geheel echter een doodeng rapport.

Leen13

Leen13

03-02-2017 om 14:01 Topicstarter

Inderdaad Mirreke

Op zich ben ik wel een voorstander van dit soort verbanden. Echter het is lastig omdat je weet dat geconstateerde afwijkingen niet per definitie leiden tot bepaald gedrag. Het is een risico op bepaald negatief gedrag, maar kan ook juist leiden tot positief gedrag. Volslagen normaal functionerende mensen kunnen dezelfde afwijkingen in hun hersenen hebben. Iemand kan een kleine afwijking hebben en enorme problemen of juist een groot defect met weinig uitval of problemen. Het is een richting waar je in denkt.
En dan vooral, wat doe je dan? Wat bied je dan aan voor hulp? Daar heb ik geen enkele twijfel over. Met de huidige mentaliteit leid dit tot repressie en dwang en niet tot openingen en mogelijkheden.

Toezicht of voogdij

Even terug, een artikeltje waar AnneJ op wees: Minder jongeren onder toezicht, meer onder voogdij. Onder toezicht wil zeggen dat ouders nog de ouderlijke macht hebben. er is een tijd geleden een hartstochtelijk pleidooi geweest van een rechter, om al veel eerder 'duidelijkheid' te scheppen voor het kind en al veel eerder te beslissen of het kind terug kan gaan naar de ouders; mocht dat niet zo zijn, dan zouden de ouders ook uit de ouderlijke macht moeten worden gezet. Vanwege de duidelijkheid voor de toekomst van het kind. Je snapt het al: een kind kan beter een toekomst hebben met de zekerheid van telkens wisselende gezinsvoogden, dan het perspectief dat het misschien ooit nog terug kan komen bij de ouders.
Blijkbaar is die opzet geslaagd en komen nu meer kinderen onder voogdij, wat volgens mij betekent dat ouders uit de ouderlijke macht zijn gezet.

Tsjor

Francien

Ik hoop dat je vriendin een keer de tijd neemt/krijgt om haar ervaringen in een artikel gepubliceerd te krijgen; of nog beter, dat ze studietijd krijgt om haar ervaringen om te zetten in methodische inzichten.
Druk vanuit de pleegzorg, en dan een teamleider die die druk niet kan weerstaan, maar doorvertaalt naar de medewerker.....

Tsjor

Leen13

Leen13

05-02-2017 om 15:54 Topicstarter

Dat zou je zeggen Tsjor

Voogdij klinkt als ouders uit de ouderlijke macht, maar als je deze artikelen leest lijkt het een andere betekenis te hebben gekregen. Toezicht is dan OTS en voogdij is het voormalige UHP. Daarmee verhult men dat kinderen elders verblijven en legt de nadruk erop, zie je eigen interpretatie dat de ouders definitief ongeschikt zijn gemaakt doordat ze het ouderlijk gezag kwijt zijn.
Terwijl 'voogdij' dus ook nog kan betekenen dat een kind alleen OTS heeft en ouders hebben nog steeds gezag maar ze VERBLIJVEN onder ander gezag, instelling of pleegzorg.
Maar we gaan hier de kant van de UK uit, sneller besluiten dat het gezag bij de voogdijvereniging komt te liggen waarmee de weg naar adoptie veel eerder beschikbaar komt zodat je dat hier ook krijgt. Valse adopties.
Bah, wat een ontembare narigheid dit is.

Leen13

Leen13

07-02-2017 om 03:41 Topicstarter

Verhalen van fouten

http://journalistiekzwolle.nl/brainstorm/2017/02/06/jeugdzorg-heeft-een-lange-weg-te-gaan/

"Op het internet lees ik verhalen van de fouten die Jeugdzorg maakt. Ook in dit geval zijn er grote fouten gemaakt. Niet geheel toevallig is er bij de interventie maar liefst acht man sterk aan politieteams ingeschakeld. Om één jongetje van 2,5 jaar oud bij een gezin weg te rukken. Geheel onverwachts. De moeder is niet eens thuis, want oma past op. Oma moet het kind afgeven. Wat doe je dan? Als er acht man politie voor je huis staat.

Het kind wordt in de auto gezet. Opa geeft hem een knuffel: “Morgen komt opa je weer ophalen. Ik beloof het je. Gewoon rustig blijven, oké?” De dag erna gaan opa en oma op bezoek bij een advocaat. Wat blijkt: Jeugdzorg heeft van tevoren niet aangekondigd dat er een onderzoek naar de moeder loopt. Er is ook geen aankondiging geweest van een interventie. Dat zijn zaken die volgens de Nederlandse wet wel verplicht zijn. Het onderzoek van Jeugdzorg rammelt aan alle kanten en de advocaat besluit onmiddellijk het jongetje terug te halen op basis van vormfouten. Het jongetje woont nu bij zijn opa en oma. Opa is in de ogen van het jongetje de grote held. Moeder mag het kind in afwachting van het onderzoek wel zien, maar niet zonder begeleiding bij hem in de buurt zijn."

Leen13

Leen13

07-02-2017 om 03:44 Topicstarter

Signaleren via social media: de PvdA

http://journalistiekzwolle.nl/brainstorm/2017/02/06/de-politiek-over-jeugdzorg-pvda/

"De grootste wens ligt volgens de PvdA bij het eerder signaleren van problemen waardoor escalatie voorkomen kan worden en sneller de juiste zorg gegeven kan worden. “Onder andere WhatsApp en Facebook kunnen bijdrage om problemen eerder te signaleren”, reageert de PvdA exclusief tegenover Brainstorm. “Door een laagdrempelige manier kunnen mensen contact opnemen en problemen signaleren."

Of de fractie nu ook gaat werken als 'Veilig Thuis'?

mirreke

mirreke

07-02-2017 om 11:37

haha dat zou wat zijn

Plaats je een leuke foto van je lieve kindjes in een chaotische situatie (sowieso niet aan te raden om foto's zomaar te plaatsen, maar velen doen het) krijg je veiligthuis-politie op je dak, omdat er een mes op tafel ligt, er geen traphekje lijkt te zijn of het er gewoon rommelig uitziet...

Jaaa, met z'n allen facebook afspeuren en melden jongens!

tjonge...

Leen13

Leen13

07-02-2017 om 20:54 Topicstarter

Neem je jeugdzorgverhaal mee naar de Groningerkrant

http://www.groningerkrant.nl/2016/11/hoe-veilig-kinderen-eigenlijk-kinderbescherming/

Men is hier geinteresseerd in lopende zaken.

Leen13

Leen13

07-02-2017 om 21:09 Topicstarter

Verkiezingen

Voor mij zijn de 'helden' van de jeugdzorg
- Mona Keizer/CDA vanwege haar amendement op de jeugdwet die zorgt voor de mogelijkheid om altijd via de huisarts een verwijzing te kunnen krijgen voor de KJP.
- Norbert Klein/Vrijzinnige Partij, die oa. door een motie heeft voorkomen dat de Kinderbescherming zonder gang naar de kinderrechter juridische maatregelen als OTS en UHP mag uitvoeren.
- Loes Ypma/PvdA, uiteraard die aanspreekpunt is voor ouders en Passend Onderwijs en met een motie heeft weten te zorgen dat voor het handelingsplan wel de instemming van ouders vereist blijft.
Wie weet er meer heldenfeiten?

Leen13

Leen13

11-02-2017 om 03:09 Topicstarter

Het beeld van de thuiszitter - volgens wie - de thuiszitterstop

https://twitter.com/MirandaWissink/status/829690456174895105/photo/1

Bericht van Miranda Wissink:

(Thuiszitters "kinderen die geen Passend Onderwijs genoten hebben en daarom uitvallen in het onderwijssysteem.

Het beeld wat ik zie op de thuiszitterstop is een andere, de kinderen die zonder een broodtrommeltje naar school gaan, de kinderen die thuis mishandeld worden, de kinderen die in hun ontwikkeling bedreigd worden, ouders die dat kind zomaar op die bank laten hangen."

Je weet het, je wordt gecriminaliseerd. Schooluitval komt door verwaarlozing en mishandeling en niet omdat het schoolsysteem niet alle kinderen past en omdat sommige kinderen niet in te passen zijn in het schoolsysteem vanwege natuurlijke variaties en beperkingen op lichamelijk en geestelijk gebied.

Leen13

Leen13

12-02-2017 om 17:00 Topicstarter

Thuiszitters Zembla


https://www.youtube.com/watch?v=t-uIFuafh8w&feature=youtu.be

De patstelling dat school vind dat er wel een passend arrangement is maar de ouders zijn het daar niet mee eens.
Helaas een nogal normale ervaring voor ouders. En wat er was aan speciaal onderwijs wordt afgebroken. Ook daar grotere klassen en het 'dumpen' van alle soorten kinderen bij elkaar.
En dan is er een thuiszitterstop waarin thuiszittende kinderen zogenaamd uit asociale gezinnen komen.

Leen13

Leen13

12-02-2017 om 17:34 Topicstarter

Renn4 biedt tegenwoordig zelf speciaal onderwijs aan

https://www.renn4.nl/passendonderwijs/zorgplicht-en-toelating/

Geen wonder, ze zijn nog steeds van mening dat een stappenplan houvast biedt en dat je bij schoolweigering kinderen thuis de privileges afneemt.
Een visie die voor scholen wel zo makkelijk uitkomt maar dat niet strookt met het geven in een doorgaande lijn van onderwijs.
Een ingeboren conflict.
Het filmpje staat er nog steeds op, heb ik even gecontroleerd, want je hoopt natuurlijk dat ze ook een 'lerende organisatie' zijn. Maar ze zijn uiteraard vooral een 'verdienende' organisatie.
Ondertussen is het autismeonderwijs in Amsterdam een stille dood aan het sterven. Zou me niets verbazen als het binnenkort ook overgenomen wordt door Renn4. Doe nog maar eens een thuiszitterstop.

http://www.schoolweigering.nl/

Leen13

Leen13

12-02-2017 om 18:22 Topicstarter

De 'expertmeeting' met de BVIKZ

http://www.bvikz.nl/blog/Entries/2017/2/expertmeeting-zorgintensieve-gezinnen---ontspoorde-mantelzorg.html

Er is niet duidelijk hoe vaak het voorkomt dat kinderen die intensieve zorg nodig hebben 'mishandeld' worden. Maar het gaat er wel over in de expertmeeting. Niet helemaal duidelijk wordt waar dit over gaat. Als het maar over kindermishandeling gaat en niet over passende hulp en de machteloosheid van ouders als instanties ze als 'kindermishandelaars' benoemen bij een conflict over de te bieden zorg.

Leen13

Leen13

15-02-2017 om 13:14 Topicstarter

Niet de gemeente, of de rechter, maar de gezinsvoogd bepaalt

https://kennisnetjeugd.nl/blog/389-gemeentebemoeienis-in-de-jeugdbescherming-roept-serieuze-vraagtekens-op

Een gezinsvoogd over het conflict met de gemeente die zich wel aan de wet wenst te houden.
Gezinsvoogd grijpt liever onverwacht in om verzet te voorkomen. Daarmee voorkomt hij echter ook dat iemand tijdig haar recht gaat zoeken en een advocaat in kan schakelen en is iemand in feite vogelvrij.
Deze gezinsvoogd vraagt om te vertrouwen op de 'deskundigheid' van zijn vak. Nou daar weten we inmiddels alles van. De 'onderbuik' is er niets bij. En het is uitermate onzorgvuldig om dan de rechter te willen omzeilen. Maar je ziet hier ook weer dat men zichzelf en anderen zand in de ogen strooit.

En dat je dat met droge ogen kunt beweren. Alles in het kader van het voorkomen van 'kindermishandeling' is geoorloofd. Uiteraard als het een ander overkomt, als het jezelf overkomt dan ervaar je de grove schending van je mensenrechten en je burgerrechten.

"Laatst werd ik geconfronteerd met een situatie waarin de gemeente Rotterdam waar ik werkzaam ben, bijzondere druk uitoefende bij een besluit over de uitvoering van een jeugdbeschermingsmaatregel bij een nog ongeboren kind. De gemeente wenste dat de werkers van de betrokken jeugdbeschermingsinstelling de betreffende moeder zouden informeren (lees: moesten informeren) over een op handen zijnde maatregel, terwijl bekend was dat deze moeder door ernstige psychische problemen die zo goed als zeker niet aan zou kunnen.

De moeder was opgenomen in een algemeen ziekenhuis vanwege de aanstaande geboorte van haar kind. Daardoor bestond er zicht op de situatie van de moeder. Het was tactisch verantwoord, en beter, om pas op het moment van de geboorte direct te handelen in overleg met betrokkenen. Maar de gemeente zag andere risico's en wenste dat nog voor de geboorte de moeder op de hoogte gesteld zou worden. Daardoor was het risico sterk toegenomen dat deze moeder zou weglopen en onder de radar zou verdwijnen óf dat er een panieksituatie zou ontstaan met de daaraan verbonden risico’s.

Deze situatie, die zeker niet op zichzelf staat, maakt duidelijk dat de beleidsmakers van de gemeente zich op een weg begeven die beslist niet thuishoort bij hun deskundigheid en benodigde ervaring. En dat terwijl de gemeente hiermee een belangrijke aansturingspositie inneemt in bovenstaande casus. Dat is gek want de inkoper van de hulp gaat hiermee zelf op de stoel van de uitvoering zitten en tactische beslissingen opleggen. Dat is naar mijn bescheiden mening beslist onverantwoord en niet de weg die de hulpverlening beter en betrouwbaarder zal maken. Integendeel."

mirreke

mirreke

15-02-2017 om 13:20

Wacht even AnneJ

Ik snap het niet helemaal: je quote nu de opmerkingen van een gezinsvoogd, die de beleidsmakers van de gemeente aanvalt. Deze gemeente wil dat de zwangere vrouw gewoon wordt geïnformeerd over het feit dat er zorgen over haar en haar nu nog ongeboren kindje bestaan, terwijl de voogd in feite een coupe wil plegen. En die durft het dan ook nog aan de gemeente de schuld te geven onverantwoord bezig te zijn...

Het kind is nu nog niet geboren en in feite wals hij zo over de rechten van de moeder heen... Wat ik dus (alweer) niet begrijp: als ze nu al zien dat moeder het moeilijk gaat krijgen met de baby, waarom dan niet na de geboorte samen in een moeder/baby-opvang en daar begeleiden...? Want het lijkt mij dat ze nu gewoon alleen het kindje willen wegnemen, en pech wat de moeder daar dan later weer mee doet...

Leen13

Leen13

16-02-2017 om 00:34 Topicstarter

Ouders over de thuiszitterstop

http://www.ouderkrachtvoortkind.nl/wp-content/uploads/2017/02/Reactie-ouders-thuiszitterstop-februari-2017.pdf

"1) Schoolplicht: Het valt op dat bij het zoeken naar oplossingen ‘Leerplicht ‘en ‘terug naar school’ altijd de uitgangspunten zijn, i.p.v. ‘het recht op onderwijs’ zoals beschreven in het IVRK (art. 28 lid 1) Met dit recht op onderwijs als uitgangspunt kan namelijk per kind bekeken worden of dit op school of elders zou moeten zijn en op welke manier dit vormgegeven kan worden (maatwerk dus) ."

"3) Eenzijdige beeldvorming: Tevens lijkt er een eenzijdig beeld te bestaan over de groep thuiszitters waarbij de oorzaak van het ‘thuiszitten’ enkel gezocht wordt in kind- of thuisproblematiek. Uiteraard bestaat deze groep ook maar er wordt te vaak voorbij gegaan aan de groep kinderen waarbij de oorzaak juist primair in het onderwijs/schoolsysteem ligt. Zonder ook deze vorm van zelfreflectie richting het systeem sluiten we veel goede oplossingen uit. Er bestaat nu eenmaal ook een groep leerlingen waar binnen het huidige onderwijssysteem (nog) geen passend aanbod voor is."

Men besluit dat er wel veel ouders mee mochten praten maar nog niet meededen op de podia en in de diverse commissies. Terwijl zij wel een gelijkwaardige positie hebben gekregen in het instemmingsrecht.

Alle punten zijn belangrijk om mee te nemen. Maar inderdaad, de positie van ouders blijft zeer zwak.

Leen13

Leen13

16-02-2017 om 00:40 Topicstarter

Blog de kracht van acceptatie en begrip

http://svensnijer-essays.blogspot.nl/2017/02/de-hulp-reflex-in-de-maakbare.html

Mooi blog van Sven Snijer, zelf twee kinderen met een ASS.

"Inlevingsvermogen -van wie dan ook- is essentieel, want de wereld van ouders met een speciaal kind is vaak wat kleiner dan dat van de meeste mensen, omdat ze noch de tijd, noch de energie hebben om een groot sociaal netwerk te onderhouden. Het is bijzonder wrang dat zoiets eerder wordt aangemerkt als een risicofactor voor de veiligheid van het kind, dan dat het wordt genoteerd als een opoffering van de ouders vóór het kind. Wat van belang is in dit soort situaties is niet de grootte van het netwerk, maar de kwaliteit van de relaties. Met een beetje begrip kunnen ouders van speciale kinderen heel goed een hechte band opbouwen met hun kind, want een intensieve relatie is vaak ook een heel diepgaande relatie. Het is niet altijd strijd en chaos, maar de mogelijkheid van een escalatie op de meest onverwacht momenten en plaatsen is wel iets waar je als ouders van een speciaal kind steeds rekening mee moet houden en goed bedoelde adviezen kunnen soms pijnlijk zijn, omdat ze vaak geen recht doen aan de complexiteit van de situatie."

liza

liza

16-02-2017 om 17:36

kortste route naar gezinsmishandeling

Ik zit hier met onze gezin, we zijn preventief gescreend om te chekken of we toevallig ook niet kindermishandelaars zijn. Als het door gaat volgens huidige metodiek hebben we straks geen gezin, gewoon 2 bange volvassenen. Het feit dat ik dan ook nog kind erg knuffel is eigenlijk in deze situatie een nadeel. (Wie weet, misschien hou ik kind vast juist omdat ik een pervert ben. En als ik zou dat niet doen, zou het makkelijker zijn met ons... "Nemen wij gewoon kind af van dat buiterlandse moeder en zoeken een zuivere nederlandse gastouder en klaar." Het spaart ook van problemen, krijgt kind meteen zuivere accentelooze nederlandse taal en normen en waarden.) Zonder huidige kindermishandeling onderzoek zou we normaal kunnen leven. (Aja, niet nederlandse moeder is van begin niet normaal... )Wat eigenlijk gebeurt, op het faccade staat een strijd tegen kindermishandelaars, op achtergrond vindt etnische schoonmaak plaats. "Elk in nederland geborende kind heeft recht op zuivere nederlandse opvoeding." Als een ouder voel ik hulpeloos. Mijn kind is al 2 jaar oud, niet een keer heb ik een zorgwerker gehoord die zou zeggen, let goed ok dat je zou niet vergeten je kind ook in taalomgevingen brengen waar zij ook behalve nederlands ook haar moedertaal genoeg kan spreken. Wel duizend keer een vraag: "bent u zeker dat u met u kind genoeg uit gaat, zij moet nederlands horen." Wat heeft 2talige opvoeding te maken met kindermishandeling? Waarom zijn instanties die zijn bedoels om kindermishandeling te screenen in gebruik om 2 talige ouders te screenen of ze genoeg nederlandstalige omgeving aan bieden, blijkt onduidelijk. Wil Wilders echt dat elke moslim een kristen wordt? Dat klinkt heeeeeel onpraktisch.

Leen13

Leen13

16-02-2017 om 20:02 Topicstarter

Onveilig Thuis

http://www.npo.nl/eenvandaag/16-02-2017/AT_2068033

Vanaf minuut 4.37. Nog maar eens de gevolgen van de hype 'kindermishandeling' op gezinnen met zieke kinderen. Nu met kinderen met Lyme.
Heb je al een probleem komt er een overheidsinstantie terreur uitoefenen. En je kunt je nergens verstoppen of er aan ontkomen. Onveilig Thuis.
Kan dit stoppen?

mirreke

mirreke

16-02-2017 om 22:28

Ik wilde dat ook net plaatsen

"Tenminste vijftig jongeren met de ziekte van Lyme zijn de afgelopen paar jaar geconfronteerd met de dreiging van uithuisplaatsing of ondertoezichtstelling. Terwijl ze maandenlang ziek thuis zaten en niet of nauwelijks naar school gingen, schakelden omstanders Veilig Thuis in, het meldpunt voor huiselijk geweld en kindermishandeling."
Alleen omdat veilig thuis er geen verstand van heeft... en dan hebben de ouders het altijd gedaan.

Leen13

Leen13

16-02-2017 om 22:31 Topicstarter

Overtreding WGBO

De heer Tanno Klein, van de jeugdbescherming is ook van mening dat als je niet doet wat de Nederlandse artsen aanbevelen dat je dan rechtmatig vervolgbaar bent voor verwaarlozing. Terwijl deze mensen pas in Belgie goede hulp hebben gevonden. Dat de kinderen daar beter werden nam wat van de 'agressie' van de jeugdbescherming en de artsen weg.

Als ouder bepaal je welke arts je jou gezondheid en die van je kinderen toevertrouwd en welke behandeling je mee instemt.
Maar niet bij de 'jeugdbescherming'. Die denken dat ze overal over gaan.

Kortom, het hevige conflict weer: ouders moeten doen wat scholen en artsen willen, ongeacht of ze daar vertrouwen in hebben of dat dit hun kinderen helpt. Anders ben je een 'kindermishandelaar'. Schande.

Leen13

Leen13

17-02-2017 om 01:27 Topicstarter

Blog over UHP van zieke kinderen bij Lyme

https://huib.me/nl/blog/item/71-hoort-wie-klopt-daar-kinderen

`Corpore insano ex mens insana

Als ik het slagveld zo overzie, komen te veel zieke lichamen en bizar veel onnodig leed voort uit onzindelijk denken, dat gebaseerd is op gebrek aan kennis en een overschot aan vooroordelen. Vandaar het citaat van Krishnamurti.

Mijn eigen ervaring met integere rechters en betrokken advocaten zoals Richard Korver stemt mij overigens eerder hoopvol dan pessimistisch.

Als rechters als beroepsgroep al hebben geweigerd om in opdracht van de overheid mensen met betalingsachterstanden te ‘gijzelen’, dan zullen zij toch ook kunnen weigeren om massaal zieke kinderen bij hun zorgzame ouders weg te halen?

Ook rechters hebben kinderen`

Leen13

Leen13

18-02-2017 om 00:04 Topicstarter

Nederlands Advocaten Comité Familie- & Jeugdrecht

http://advocatencomite.nl/OVERONS.html

Op initiatief van mr Prinsen, dezelfde.

"RAISON d'ÊTRE

Veel advocaten ervaren de rechtspleging in het Familie- en Jeugdrecht als tekortschietend op het punt van integriteit. Zij onderschrijven de noodzaak van soms strenge beslissingen, maar zij onderschrijven ook de fundamentele kritiek van veel van hun cliënten op een heersende cultuur van willekeur.

Het NACFJ wil nieuwe wegen inslaan om:

het leed en de last te verminderen van conflictueuze (echt)scheidingen;
onderzoek te doen naar ongegronde ondertoezichtstellingen en uithuisplaatsingen van kinderen;
rechtsherstel te realiseren."

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.