karenm2
22-08-2025 om 18:41
Klacht tegen juf
Ik wil een klacht indienen tegen de juf van mijn jongste zoon van 5. Ze had al problemen met hem in de klas van bij de start, ze wilde hem er gewoon niet bij. Hij is doorverwezen naar een observatiegroep om te kijken wat hij nodig heeft maar de juf heeft die groep allemaal negatieve dingen over mij als moeder verteld. Dus nu kunnen we geen goede start maken en dat is echt haar schuld. Ook ze moet niet als juf allemaal oordelen over mij als moeder uitspreken en die niet met mij bespreken maar wel aan de nieuwe groep doorgeven, Dat is gewoon echt fout van haar. Daarom wil ik klacht indienen want dat is echt heel fout en zo zorgt ze er ook oor dat ik en mijn zoon niet een nieuwe start kunnen maken. Kunnen jullie me helpen hoe ik dat ken adoen Ik wil echt serieucs genomene worden dat die juf gewoon niet meer kan werken ofzo want ze maakt echt grote fouten

Anoniemvoornu
17-09-2025 om 15:44
Ies schreef op 17-09-2025 om 12:01:
[..]
Maar waarom toch zoveel aandacht voor alles wat Karen aangeeft en (in andermans ogen) verbeterd kan/mag (en in sommige ogen meteen moet) worden?
Ze is verschrikkelijk hard aan het werken, dat doen heel veel mensen haar niet na!
En de meeste mensen die niet zo hard hoeven te knokken als Karen doen ook echt weer dingen die verbeterd mogen/kunnen/ moeten worden. (gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde of perfect)
Ik weet natuurlijk niet hoe Karen eea oppakt maar ik vind dit soort berichten echt wel moedeloos makend.
Ik kan alleen voor mezelf spreken maar ik doe het niet omdat ik iets zoek om op af te geven maar al vanaf het begin meelees en mijn hart breekt voor de kinderen wiens beide leraren aan de bel trekken en hun zorgen zeker begrijp naar aanleiding van wat ze hier schrijft.

Jonagold
17-09-2025 om 15:59
Het gaat er wat mij betreft niet om aan te geven wat ze niet goed doet. Integendeel! Ik vind dat ze het fantastisch doet! Echt, ik neem mijn petje voor haar af.
Maar… ik zie dat ze heel veel gedrag van haar jongste vergoelijkt. En zoals MamaE het al een paar keer zei, van negeren is nog nooit een probleem minder groot geworden. Haar jongste laat gedrag zien dat NIET bij de leeftijd past. Daarom zit hij op die observatiegroep. Dat is geen kritiek op Karen, of op wat ze doet of dat ze geen goede moeder is, maar ik wil haar graag laten (in)zien dat ze aan het struisvogelen is. Haar oudste kon waarschijnlijk wel zichzelf alleen vermaken op die leeftijd. In ieder geval is alle tijd, aandacht en energie die ze in jongste steekt niet beschikbaar voor oudste, en die verdient ook haar aandacht. Nogmaals, dat is absoluut geen kritiek, maar een ander ziet het vaak scherper dan jijzelf, omdat je nou eenmaal midden in de situatie zit en het van een afstandje vaak beter zichtbaar is wat er speelt. Het is een aandachtspunt dat ik aangeef en geen kritiek of een trap na of zoiets. Ik ben juist heel erg van het positief benaderen, maar soms helpt het als iemand je even ergens op wijst.

Ies
17-09-2025 om 17:07
Jonagold schreef op 17-09-2025 om 15:59:
Het gaat er wat mij betreft niet om aan te geven wat ze niet goed doet. Integendeel! Ik vind dat ze het fantastisch doet! Echt, ik neem mijn petje voor haar af.
Maar… ik zie dat ze heel veel gedrag van haar jongste vergoelijkt. En zoals MamaE het al een paar keer zei, van negeren is nog nooit een probleem minder groot geworden. Haar jongste laat gedrag zien dat NIET bij de leeftijd past. Daarom zit hij op die observatiegroep. Dat is geen kritiek op Karen, of op wat ze doet of dat ze geen goede moeder is, maar ik wil haar graag laten (in)zien dat ze aan het struisvogelen is. Haar oudste kon waarschijnlijk wel zichzelf alleen vermaken op die leeftijd. In ieder geval is alle tijd, aandacht en energie die ze in jongste steekt niet beschikbaar voor oudste, en die verdient ook haar aandacht. Nogmaals, dat is absoluut geen kritiek, maar een ander ziet het vaak scherper dan jijzelf, omdat je nou eenmaal midden in de situatie zit en het van een afstandje vaak beter zichtbaar is wat er speelt. Het is een aandachtspunt dat ik aangeef en geen kritiek of een trap na of zoiets. Ik ben juist heel erg van het positief benaderen, maar soms helpt het als iemand je even ergens op wijst.
Ik weet het niet Jonagold, het is ook een kwestie van doseren etc. (Je bent natuurlijk niet de enige die op veel dingen aanslaat en ik bedoel niemand persoonlijk)
Het is ook niet zo dat ze advies vraagt op die specifieke gebieden. Het komt toevallig ter sprake in een draadje waarin ze zich al super kwetsbaar en open opstelt. Ongevraagd advies komt sowieso meestal niet aan.

Roos57
17-09-2025 om 17:18
Ies schreef op 17-09-2025 om 17:07:
[..]
Ik weet het niet Jonagold, het is ook een kwestie van doseren etc. (Je bent natuurlijk niet de enige die op veel dingen aanslaat en ik bedoel niemand persoonlijk)
Het is ook niet zo dat ze advies vraagt op die specifieke gebieden. Het komt toevallig ter sprake in een draadje waarin ze zich al super kwetsbaar en open opstelt. Ongevraagd advies komt sowieso meestal niet aan.
Wat is dan de bedoeling?
alleen wat goehoed roepen en verder niet ?

duizel
17-09-2025 om 17:39
ergens snap ik deze reactie wel. Op een gegeven moment is de reactie natuurlijk gegeven. Als hij dan nog 10 keer herhaald wordt kan dat iets oproepen bij TO.
Gewoon iets om over na te denken misschien.
@TO hoe gaat het nu?

MamaE
17-09-2025 om 17:40
duizel schreef op 17-09-2025 om 17:39:
ergens snap ik deze reactie wel. Op een gegeven moment is de reactie natuurlijk gegeven. Als hij dan nog 10 keer herhaald wordt kan dat iets oproepen bij TO.
Gewoon iets om over na te denken misschien.
@TO hoe gaat het nu?
Niet per se. TS zegt 'dat kan niet want...' en dan zijn er verschillende mensen die voorbeelden geven van hoe zij het deden. Dat kan toch ook nuttig/behulpzaam zijn?

duizel
17-09-2025 om 17:44
MamaE schreef op 17-09-2025 om 17:40:
[..]
Niet per se. TS zegt 'dat kan niet want...' en dan zijn er verschillende mensen die voorbeelden geven van hoe zij het deden. Dat kan toch ook nuttig/behulpzaam zijn?
Jazeker. Dan voeg je iets toe waar ze iets aan heeft. En vooral wanneer dit op een opbouwende manier gebeurd is dat zeker helpend. Al is het maar omdat TO misschien na gaat denken over hoe het anders kan maar dat het even nog niet concreet lukt. Wat je vaak ziet is dat er eerst weerstand komt kan niet lukt niet enz. En dat opbouwende reacties met concrete voorbeelden dan wel wat in ontwikkeling zetten. Dat is niet alleen bij TO zo, dat gebeurd echt vaak. Ik heb het ook niet specifiek over het forum.

tsjor
19-09-2025 om 17:04
'Je hebt het overleefd' vind ik wel een heel negatieve omschrijving. Ik heb al gezegd: belangrijk is dat je gezien wordt, maar dat kan op heel veel manieren. Zoals TO als ze kijkt naar een voorstelling die haar oudste geeft voor haar en haar jongste.
Het hele gesprek, al heel veel bijdrages lang, begint met een tamelijk obligate opmerking van de juf die constateerde dat kinderen na de vakantie minder goed zijn in lezen. Ooit eerder gehoord? En natuurlijk wordt dan dan bij de ouders neergelegd, want tsja, in de vakantie is er geen school. Maar het is echt een open deur, het is een heel gemakkelijke, gratuite opmerking, waar ik me verder niets van aan zou trekken. Dank u wel, gehoord, en we gaan verder.