Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Klacht tegen juf

karenm2

karenm2

23-08-2025 om 21:44 Topicstarter

rionyriony schreef op 23-08-2025 om 14:01:

Alcohol is het allerslechtste medicijn wat er maar bestaat, maar helaas zonder recept verkrijgbaar.

Als je maar de goede leeftijd hebt bereikt kan je het halen in elke winkel in de buurt. Je betaalt en klaar; je mag iedereen en jezelf te gronde richten.

Vol goede bedoelingen hoor; ik denk dat iedereen die alcohol neemt denkt dat hij een ontspannen momentje verdient. Alleen het pakt nooit zo uit.

Het schaadt anderen, met name je kind en misschien ook andere geliefden, hun toekomst, jullie relatie en ook jezelf.

Later is een kind heel veel vergeten want veel dingen uit je vijfde levensjaar vergeet je. Je eerste woordjes en dat sommige kindjes gemeen tegen je deden. Daar groei je overheen.

Alleen wat hij nooit vergeet is "mijn moeder dronk". En hoe onveilig en alleen hij zich daardoor voelde.

Je hebt gelijk dat alcohol niet goed is. Ik heb al weken niet meer gedronken alleen dus gisteren een fout gemaakt. Dat is niet goed dat weet ik maar ik ben geen alcoholist. En mijn kind voelt zich niet onveilig en alleen. Ik zorg gewoon goed voor ze.

karenm2

karenm2

23-08-2025 om 21:52 Topicstarter

BritgetJones007 schreef op 23-08-2025 om 15:08:

even concreet: wat stond er letterlijk in de mail en was dit onderbouwd door voorbeelden?

Want het is idd gek als een juf de woorden 'instabiel en heftige emoties' gebruikt, want die zijn nogal breed interpreteerbaar en in die zin ook gevaarlijk en onprofessioneel

Ja ik heb de mail niet gelezen dat is net het hele probleem. Dat ze het achter mijn rug om doet. Ik heb al zoveel stress ik weet niet zeker of die observatiegroep mijn zoon echt kan helpen. Maar ik doe het voor mijn zoon omdat ik het beste wil voor hem en ik wilde ook heel graag hem helpen een goede start te maken daar en ook zelf een goede indruk maken. En dan zorgt die oude juf dat we niet eens een kans krijgen. 

Maar ik weet dus niet wat er letterlijk in de mail staat. Alleen wat de nieuwe juf en de orthopedagoog van de observatiegroep verteld hebben. Dat ik onvoorspelbaar ben, soms afwezig, soms snel boos, soms niet. En dat mijn zoon heftige emoties heeft en dat die juf zich zorgen zou maken hoe ik daarmee om ga thuis. Verder weet ik niet meer precies wat die orthopedagoog van de observatiegroep gezegd heeft daarover ik kon niet meer goed luisteren daarna.

karenm2

karenm2

23-08-2025 om 22:02 Topicstarter

Biebel schreef op 23-08-2025 om 18:15:

Nou Karen, ik denk dat je voor de volwassenen onder ons inderdaad heeel voorspelbaar bent. Iemand zegt iets —> jij voelt je aangevallen of als gek/psychiatrisch patiënt weggezet —> je fokt jezelf op—> gooit er eventueel nog wat alcohol in om het ‘te blussen’ terwijl het eigenlijk alleen maar nog meer opfokt—> je neemt acties die je kind schaden en anderen beledigen.
Dat doe je steeds. Zodra je denkt dat iemand ook maar een klein beetje niet hetzelfde denkt als jij, ga je steeds op dezelfde manier escaleren. Daar is therapie voor, om daar mee te leren omgaan.

Voor je kind ben je echter wel onvoorspelbaar. Treft hij de energieke mama die lekker met hem erop uit trekt? Krijgt hij de boze mama omdat iemand anders iets gedaan heeft? Wordt mama misschien boos op hem, omdat hij alles zo spannend vindt? Wat moet hij doen om jou tevreden te stellen en is dat genoeg? Dat is wat je kind elke dag aan onvoorspelbaarheid meekrijgt.

En natuurlijk, er zijn er maar weinig ouders elke dag stabiel of altijd gelijk van humeur. Maar jouw uitschieters zitten echt tegen het vernietigende aan en doen je kind daarmee geen plezier.

Kijk of je deze uitschieter volgende keer mee kunt nemen naar de therapeut. Gooi alle wijn- en andere drankflessen weg, want nuchter blijven begint met zorgen dat er geen alcohol in huis is. En probeer samen met je therapeut iets te vinden waardoor je jezelf niet zo laat meeslepen. Misschien ben ook jij geholpen met een stoplicht, waarbij je als je merkt dat je in het oranje loopt qua boosheid, afstand neemt? Of je therapeut heeft vast betere tips.

Dat gaat vast niet van vandaag op morgen goed. Maar door je reacties te bespreken, kun je meer leren over jezelf. Daarmee krijg jij de kans het beter te doen voor jouw kinderen dan jouw ouders.

Ja je hebt gelijk als je het over mezelf hebt. Dat ik zo reageer en dat ik in die escalaties kom. 

Maar niet dat ik mijn kind schaad. Ik zorg goed voor de kinderen ik werk heel hard daarvoor. Om te zorgen dat ze er niks van merken. Het gaat vanbinnen soms heel slecht maar dat laat ik niet zien aan de kinderen. Ik doe veel leuke dingen met ze dan hebben we samen afleiding. 

Ik heb geen drank meer in huis. Gisteren ook niet hoor maar ik heb toen de foute keuze gemaakt om toch wijn te bestellen. Ik ga het zeker bespreken in de therapie. We hebben een plan gemaakt dat ik ontspanningsoefeningen ga doen of de buurvrouw bellen als het misloopt maar eigenlijk werkt dat plan niet. Die oefeningen helpen niet meer als ik al te hoog zit in spanning en de buurvrouw bellen durf ik dan toch niet.

karenm2

karenm2

23-08-2025 om 22:04 Topicstarter

TrefleQ schreef op 23-08-2025 om 18:20:

Het is heel duidelijk dat je veel van je kinderen houdt.

Je wilt ze beschermen en voor ze vechten. Kies de goede gevechten: zie de (alle) tips hierboven.

Zoveel mensen die jou, als liefhebbende moeder, het beste wensen en met je meedenken. Voor jou

Heel erg bedankt voor je steun. Ja ik wil echt alles doen voor mijn jongens. 

Het doel is dat jouw zoon de juiste hulp krijgt. Focus je daar op. En dat betekent ook dat je feedback krijgt op jouw handelen. Niet leuk, wel noodzakelijk. Probeer het doel voor ogen te houden. 

karenm2 schreef op 23-08-2025 om 21:52:

[..]

Ja ik heb de mail niet gelezen dat is net het hele probleem. Dat ze het achter mijn rug om doet. Ik heb al zoveel stress ik weet niet zeker of die observatiegroep mijn zoon echt kan helpen. Maar ik doe het voor mijn zoon omdat ik het beste wil voor hem en ik wilde ook heel graag hem helpen een goede start te maken daar en ook zelf een goede indruk maken. En dan zorgt die oude juf dat we niet eens een kans krijgen.

Maar ik weet dus niet wat er letterlijk in de mail staat. Alleen wat de nieuwe juf en de orthopedagoog van de observatiegroep verteld hebben. Dat ik onvoorspelbaar ben, soms afwezig, soms snel boos, soms niet. En dat mijn zoon heftige emoties heeft en dat die juf zich zorgen zou maken hoe ik daarmee om ga thuis. Verder weet ik niet meer precies wat die orthopedagoog van de observatiegroep gezegd heeft daarover ik kon niet meer goed luisteren daarna.

Zou het niet kunnen dat de juf dat precies bedoelt met afwezig? Jij ziet het als zwart maken maar als de orthopedagoog nu even voor jou en samenvatting had gemaakt omdat ze dus weet dat je bij spanning niet meer kan luisteren had je nu de informatie wel gehad.  

karenm2

karenm2

23-08-2025 om 22:07 Topicstarter

Loezzie schreef op 23-08-2025 om 21:31:

[..]

Instabiel is niet hetzelfde als dronken.

Je kan wel instabiel zijn door het drinken.

Maar ik ga vooral zo doen als ik gedronken heb. Dus niet als ik op school kom. Ik snap dat jullie gisteren een slechte indruk van mij gekregen hebben en dat ik op jullie niet stabiel over kwam. Maar dat is dus echt nog nooit gebeurd op school of op een gesprek over mijn jongens, zal ook nooit gebeuren.

[..]

Vraag of ze die mail door willen sturen naar jou, het gaat immers om jou en je zoon.

Ik vind het wel vreemd dat ze het niet bij de problemen van je zoon houdt maar ook een soort "waarschuwing" in de mail zet over jou.

Als je uiteindelijk toch echt een officiële klacht wil indienen, op de website van de school hoort ook de klachtenprocedure te staan en hoe het werkt. 

Tja, zo'n overdracht hoort er ook een beetje bij. Het is vaak de balans zoeken tussen de nieuwe juf de kans geven om onbevooroordeeld een kind tegemoet te treden, en steeds weer vanaf 0 beginnen omdat niemand iets mag vertellen. De juf draagt kind over aan deze nieuwe juf omdat zijzelf handelingsverlegen is, en licht toe waar ze tegenaan loopt. Daarbij speelt voor haar de communicatie tussen jou en haar ook een rol, alsmede haar zorgen over de thuissituatie. De nieuwe juf neemt dat mee, maar ook jouw visie, en waar je kind zelf mee komt etc. Als de nieuwe juf voldoende professioneel en bekwaam is, kan zij zelf gaan onderscheiden wat echt een eigenschap van je kind is en wat wellicht is ontstaan door de wisselwerking met de oude juf. 

Kijk, het kan zijn dat dit gewoon echt een hele nare juf is die bewust liegt en jou wil kwetsen, maar het komt veel vaker voor dat het gewoon miscommunicatie betreft. De meeste juffen deugen. Ik ben zelf een juf die het beste met alle kinderen (en ouders) voorheeft, en altijd haar best doet om oprecht en zorgzaam te zijn - dit weet ik van mezelf - en toch hebben sommige kinderen en ouders mij ook niet gemogen (misschien zelfs gehaat, maar dat vind ik wel een heel sterk woord). Zo gaat dat gewoon soms.

Ik denk dat een mail sturen om de discussie binnen het team aan te zwengelen over wat er in een overdracht verteld mag en hoort te worden het beste resultaat is dat je kan hopen. Zo'n mail heb je al verstuurd. Nu moet je het los gaan laten. Met deze juf heb je niets meer te maken, gelukkig. Richt je op waar je wel invloed op hebt. 

karenm2 schreef op 23-08-2025 om 22:02:

[..]

Maar niet dat ik mijn kind schaad. Ik zorg goed voor de kinderen ik werk heel hard daarvoor. Om te zorgen dat ze er niks van merken. Het gaat vanbinnen soms heel slecht maar dat laat ik niet zien aan de kinderen. Ik doe veel leuke dingen met ze dan hebben we samen afleiding.

Dat is echt bullshit Karen. Je schaad je kinderen wel. Hoe harder je dit blijft ontkennen hoe ingewikkelder de situatie voor jou en de kinderen gaat worden. 

Jij wilt dat die oude juf jouw serieus neemt. 

Je kan niet van anderen verwachten jou serieus te nemen als jij het effect van jouw gedrag,jouw stress, jouw alcoholgebruik op jouw kinderen niet eens serieus neemt. 

Je bent niet stabiel.  ( met of zonder alcohol maakt niet uit) Punt. Het is geen schande om dat toe te geven.

Je bent niet altijd een goede moeder. Punt Het is geen schande om dat toe te geven. 

Ik denk dat jij voor nu nog heel blij mag zijn dat die oude school jeugdzorg er nog niet bijgehaald heeft. 

Ze hebben hun best gedaan om een goede plek voor jouw zoontje te vinden.

En jij bent nu zelf die nieuwe start voor je zoontje aan het boycotten. 

Jij zal ook tegen deze nieuwe school in de aanval gaan omdat jij de schuld continu bij anderen legt.

karenm2 schreef op 23-08-2025 om 22:07:

[..]

Maar ik ga vooral zo doen als ik gedronken heb. Dus niet als ik op school kom. Ik snap dat jullie gisteren een slechte indruk van mij gekregen hebben en dat ik op jullie niet stabiel over kwam. Maar dat is dus echt nog nooit gebeurd op school of op een gesprek over mijn jongens, zal ook nooit gebeuren.

Je probeert jezelf en ons ervan te overtuigen dat het allemaal wel meevalt. Maar dat valt het niet.

Je komt wel als instabiel over. Dit is ongetwijfeld niet alleen door alcohol.

Heeft iemand je ooit verteld welke invloed jouw problematiek/ je eigen opvoeding/ je eigen jeugd/ jouw gedrag op je kinderen heeft?

Je wil niet dat het invloed heeft, maar dat heeft het wel. 

Ergens schrijf je:

Dat ik onvoorspelbaar ben, soms afwezig, soms snel boos, soms niet. En dat mijn zoon heftige emoties heeft en dat die juf zich zorgen zou maken hoe ik daarmee om ga thuis.

Het is niet fijn om te lezen en het komt ook niet professioneel over.  Als je je eigen antwoorden en discussies terugleest, want denk je dan zelf? En dan niet alleen van gisteren, maar van maanden terug.ook al.

Eerlijk gezegd vind ik de beschrijving redelijk overkomen met datgene wat je hier laat zien. En dat is dan alleen iets wat je zelf schrijft.

Ik denk eerder dat de juf geen klik heeft met jou en je kind, haat is echt een actieve emotie. Dat is voor de meeste mensen te zwaar, omdat de relatie van een leerkracht met kinderen en ouders puur professioneel is. 
Er zijn inderdaad nare juffen. Mijn dochter had afgelopen twee jaar ook een exemplaar waarmee het niet klikte. Dat mens heeft ook serieus wel shit geflikt die niet oké was, maar ik geloof niet dat ze 's avonds actief zat te bedenken hoe ze dochter en ons pijn kon doen en op de kast kon jagen. Daarvoor boeien we waarschijnlijk echt te weinig.
En dat geldt ook voor jou en je zoon. Die vrouw heeft vast meer te doen.

Je schrijft 'ze mag hier niet mee weg komen en ik wil zorgen dat ze nooit meer met kinderen mag werken'. Dat gaat je waarschijnlijk niet lukken. Daarvoor moeten er echt wel veel ergere dingen gebeuren. Veel klachten van meerdere ouders, rechtszaken, dat werk. En het is nu eenmaal niet strafbaar om een hekel te hebben aan een kind of ouder, hoe naar dat ook is. Daarom ook mijn advies om je te richten op de toekomst en wat je kind nu nodig heeft. 

Als er 'iets' is met je kind en/of je kind heeft het regelmatig moeilijk met zichzelf en het leven dan doet dat ook veel met je als ouder. Ik herken dat enorm en de kwetsbaarheid daarover mag er zijn. Ik heb al meer dan eens verdriet gehad om mijn kind en haar levenspad. En mijn kind voelt dat heel goed aan, ook als ik probeer dat niet te tonen. Net als spanning en stress. Ik kan het soms beter benoemen en er even over praten dan het proberen weg te stoppen. Wel op kinderniveau natuurlijk, je kind is nooit verantwoordelijk voor jouw emoties en spanningen. Jij denkt dat je kinderen er niks van merken omdat je wel goed voor ze zorgt en leuke dingen met ze doet, maar dat staat daar los van. 

Laat die oude school en juf gewoon voor wat ze zijn. Richt je op de nieuwe school en juf. Luister naar wat zij zeggen en ga niet overal tegenin met 'maar hij is nog zo klein' of 'jullie snappen hem niet'. Zij constateren bepaalde dingen en kunnen op basis daarvan conclusies trekken over wat je zoon nodig heeft en welk onderwijs daarin passend is.
Soms vertoont een kind nu eenmaal problematisch gedrag. Dat ligt niet per se aan jou als ouder. Voor mijn gevoel ervaar jij dat wel heel erg. Dat moet je echt loslaten. 
Als je accepteert dat de situatie is zoals die is, maar wel open staat voor advies hoe ermee om te gaan, dan kom je vaak al een heel eind. En ja, dat kost soms heel veel tijd, moeite, energie, weerstand en tranen. Althans, bij mij wel. Maar van ontkennen is nog nooit iets beter geworden.

[..]

Dan zou ik naar de observatiegroep een duidelijke mail sturen, dat je graag nogmaals een gesprek wilt, omdat je je het afgelopen gesprek erg overvallen voelde, omdat je jezelf niet herkent hoe deze juf jou beschrijft en dat je graag de mail zelf zou willen lezen en of er ook voorbeelden instaan? 

Ook duidelijk in deze mail beschrijven dat de opmerking van de juf: dat zij zich zorgen maakt hoe jij met de heftige emoties van zoon omgaat, heel suggestief vindt en zorgt voor negatieve interpretaties over de zorg die jij jou zoon geeft. En dat jij dit zorgelijk vindt.

karenm2 schreef op 23-08-2025 om 21:36:

[..]

Ja je hebt gelijk over gisteren. Ik wilde een paar wijntjes om me even wat beter te voelen en mijn hoofd rustiger te krijgen. Maar dat kan gewoon niet als ik zoveel stress heb want dan loopt het uit de hand. Ik zie dat ik echt niet goed overkom als ik het terug lees, ik schaam me ook. Ik weet dat ik dat anders moet doen en ik probeer ook echt om mezelf op een andere manier rustig te krijgen. Maar gisteren ging het helemaal mis omdat ik zo boos was en mezelf zo rot voelde dat ik niet meer helder kon nadenken.

Maar ik ga het bespreken in de therapie want ik weet dat ik daar verder aan moet werken. Bedankt voor je steun.

De eenzaamheid spat er ook vanaf, je wanhoop je paniek en je verslavingsgedrag. Goed dat je hier schrijft, goed dat je in de spiegel durft te kijken. Er worden hier veel mooie en goede adviezen gegeven. Blijf hier vooral schrijven. Er zijn altijd mensen die met je mee willen denken.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.