Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Klein zomerleed


Amsterdamse

Amsterdamse

24-06-2020 om 09:47

klein leed?

Op het moment vind ik het behoorlijk groot leed.

Het geluid is overweldigend: aan de achterkant worden twee panden ingrijpend verbouwd: nieuwe fundering, uitbouw, heipalen, slopen, bouwvakkers die keihard praten en meezingen/fluiten met de radio. Gaat maanden duren. Is een binnentuin, het geluid wordt dus versterkt.

Ook nieuwe directe buurman die bijna de hele dag sigaren rookt in de tuin, ik ruik het binnen in alle kamers. Hij draait ook muziek, en praat met luide stem (Amerikaan). Ik kan zijn gesprekken binnen horen, ook als ik aan de voorkant van mijn huis zit.

Aan de voorkant zijn de buren bezig met de gevel: voegwerk.

Ik kan geen kant op, snik.

Paasei

Paasei

24-06-2020 om 09:51

Stoor me ook niet zo

Aan weerskanten vlakbij kleine kinderen. Die gillend en schreeuwend in hun resp. zwembadjes zitten en langs onze tuin naar elkaar toe heen en weer rennen, waarbij alle neergegooide stepjes e.d. het gangetje achter ons huis blokkeren.
Een buurman die elke dag boven de 20 graden de bbq aan zet. De joint-lucht van de buren verderop die de schutting over drijft.

Kan ik allemaal hebben. Mijn kinderen zijn ook klein geweest en hebben ook gerend en vast wel eens gegild. Maar waar ik allergisch voor ben, is het getuige zijn van ruzies achter de schutting. En de ergernis over de opvoeding (of eerder, het gebrek daaraan) van de buren. Als je de hele dag naar je kind schreeuwt ('doe normaal' naar een 3-jarige) dan weet het kind niet beter dan dat dat normaal is. 'Nog 1 keer en dan..' maakt geen indruk als je het 10x gilt. En je noemt je kleine geen 'piskind'.

Verhuizen?

Mss een optie om in Hongarije te gaan wonen? Goedkoop en rustig wonen!!!

Jutta

Jutta

24-06-2020 om 12:23 Topicstarter

perspectief

Dank je wel voor jullie reacties, ik zie alles weer in perspectief. Het kan nog veel erger dan bij ons, wij hebben slechts een familie die luidruchtig is. En gisteren waren de peuters zelfs bijzonder rustig. Sterkte iedereen, vooral Amsterdamse.
Ik koester mijn Brabantse omgeving maar weer (ondanks de jeuk van de eikenprocessierups, ja dat dan weer wel).

Ok dan kan je beter blijven. Dacht dat je graag weg wilde daar.

Amsterdamse

"Aan de voorkant zijn de buren bezig met de gevel: voegwerk""

Zijn ze aan het jekkeren? Dat is denk ik wel zo'n beetje het ergste dat er is. Ik hoop dat dat door profs gedaan wordt, dan zit je wel de hele dag in de herrie maar is het leed met enkele dagen wel geleden.

Nou ja, dat jekkerleed dan. Die bouwwerkzaamheden en die sigarenrokende Amerikaan ben je daarmee nog niet kwijt natuurlijk. Ik wens je sterkte.

Groeten,

Temet

Amsterdamse

Amsterdamse

24-06-2020 om 13:50

voegwerk

Dank Temet en Jutta!

Ben net even langs geweest bij de voegers, en ze zijn vandaag, eind van de dag klaar!
Toen ze gisteren de machines uitzetten, had ik gewoon een paar uur een soort naruis in mijn oren.

Wat ik met die sigaarrokende Amerikaan moet, weet ik ook niet. Kan 'm moeilijk verbieden in zijn tuin te roken. Het irritante is dat het niet één sigaret is, of één joint of zo, want dat duurt 2 minuten en dan is het weg. Zo'n sigaar duurt gerust drie kwartier, dan een uurtje niks en dan weer eentje.

Levina

Levina

25-06-2020 om 08:47

Telefoon op speaker

Hier een overbuurvrouw (er zit een slootje tussen, in de tuin hoor je alles van elkaar) die de hele dag in de tuin hangt, voortdurend rokend terwijl de kleine om haar heen scharrelt. Ze belt heel veel, altijd met het geluid op speaker, en dan heel hard. Ik kan alles volgen, klachten over haar werk, gesprekken met vriendinnen. Ik ruil mijn bloedhete zolderkantoor wel eens in voor de tuintafel onder de parasol dus ik 'geniet' er volop van mee.

Wat ik ook niet snap is dat mensen het op zomerdagen ineens normaal lijken te vinden muziek te draaien in de tuin. Het is misschien niet zo hard als op een feest, maar als buren ben je toch de hele dag veroordeeld tot de muziek van een ander.

Vorig jaar was er ook zo'n draadje: iemand hekelde de 'rosé-lach' (zo'n schelle lach, hoofd in de nek) van een van haar overburen die steevast tot middernacht zaten te borrelen vlak onder haar slaapkamerraam. Bij elke 'rosé-lach' lag zij weer verstijfd in haar bed. Term is hier inmiddels volledig ingeburgerd.

Kopzorg

Kopzorg

25-06-2020 om 09:04

Stationair draaiende brommer

Gisteravond koelde het maar langzaam af. Vroeg in de avond hing man nog even met zijn schilderskwast aan de dakgoot, de achterbuurman repareerde de schommel van zijn dichteres en wegens werd gras gemaaid. Prima het was nog geen kinderbedtijd dus niemand had er last van. Rond de klok van tienen lagen de buurmeisjes al lang op een oor en mijn pubers ook toen de brommerfanaat van het hoekje nog even ging prutsen aan zijn brommer. Alsof hij had gewacht tot het overal rustig werd.
Starten even laten draaien, uit en iets doen met hard neergegooid gereedschap, weer starten (geluid klonk anders) en dan laten draaien af en toe even gas geven en maar pruttelen met die motor.
Benzinepompen dreven onze tuin in.
Inmiddels zaten wij met elkaar te praten op een ongewoon hoog volume om elkaar te kunnen verstaan, gelardeerd met regelmatig en he? Wat zegt je? Rond 22.45 was eindelijk de benzine op geloof ik.
Ik hoop zo dat dat gezin deze vakantie nog even weg gaat naar hun huis in Oost Europa.
Wat zullen wij dan rustige avonden hebben.

Pirata

Pirata

25-06-2020 om 09:12

Ach

Nou, toevallig ben ik zo gelukkig om vrijstaand te wonen, buren links en rechts op ongeveer 40 meter.
Maar geluidsoverlast heb ik ook. Momenteel staat er vlakbij iemand asfalt door te slijpen, dus ik heb alles dichtgegooid.
De straat hiervoor is een soort doorgangsweg cq recreatief gebied. In de zomer mag ik dus genieten van alle autoradio's die keihard staan. En ook van die pubers die denken dat je moet fietsen met de muziek aan. Lekker hard liefst, dan ben je een bink.
Er lopen vaak mensen langs die in hun mobiel aan het schreeuwen zijn. Echt heel interessant om te horen. Families met kleine kinderen, die zijn ook iets lawaaiiger omdat die kinderen gecontroleerd moeten worden met hun fietsjes, "Pietje, niet zo slingeren! Pietje, waarom val je nu!". Dat is geheel terecht natuurlijk, maar ik hoor het wel.
Verder zijn er stoere knapen die even flink willen scheuren in deze 30 km zone. HIIIIIIIINNNNNGGGGG BRRRROOOOOOOEEEEEEM.
Oh ja, en hierachter zijn ze aan het bouwen. De buurman heeft 4 zware motoren plus motorvriendjes. Al mijn buren zijn enthousiaste buitenklussers (wij ook). Er zitten hier zwermen krijsende kauwen. De buurkleuters doorbreken op afstand de geluidsbarriere als ze krijsen.
Rook hebben we geen last van gelukkig, soms uit de verte een bbq-luchtje.

So far de kleine klachten van een vrijstaandhuisbewoner. Wij horen ook heel veel dus, als kleine troost voor de mensen met beknoptere tuinen.

Pirata

Pirata

25-06-2020 om 09:18

Oh, en

Oh, en ik begrijp heus dat het erger is als je dichter op elkaar zit! Ik wilde alleen aangeven dat het hier ook niet zo stil is.

Tijgeroog

Tijgeroog

25-06-2020 om 10:01

Kopzorg

Ik denk dat het overbodig is om te melden dat het andere huis in Oost-Europa staat.

Ķopzorg

Ķopzorg

25-06-2020 om 10:17

Tijgeroog

Had je er minder moeite mee gehad als ik had gezegd dat ik hoopte dat ze nog even naar hun huis in de Ardennen gingen?
Deze mensen hebben een vakantiehuis ergens in Oost Europa ik weet niet waar. Zij heeft het dorp wel eens genoemd toen hun zoon bij de mijne in de klas zat. Geen idee waar het ligt, de naam heeft een "Russische" klank.
De ouders van een vriend mijn jongste hebben een huis in Hongarije. Vrienden van mij hebben met haar ouders en zus een gedeelde vakantie woning in de Ardennen.
Allemaal geboren en getogen Nederlanders.
Ik had het weet kunnen laten ja. Maar ik hoop echt dat ze nog gaan. Weet ik in verband met de afstand zeker dat het meer dan een week rustig is. Niet meer niet minder. Als die knul daar met zijn brommer in de weer is heeft alleen zijn eigen gezin er last van. Dat huis staat op een paar hectare eigen grond.

Tijgeroog

Tijgeroog

25-06-2020 om 11:04

Kopzorg

Ja.
Ik vind het prima dat jij hoopt dat de buurjongen met z’n brommer op vakantie gaat, snap ik volkomen. Maar door te melden dat dat huis in Oost-Europa ligt (waarbij de locatie voor ons, en voor jouw rust, volledig irrelevant is) en te melden dat als het gezin gaat het bij jullie lekker rustig wordt geef je het signaal af dat een hele familie is die veel geluid maakt en uit Oost-Europa komt. En daarmee bevestig je het idee in de samenleving dat mensen uit Oost-Europa voor overlast zorgen.
Misen bedoel je het niet zo, maar ik denk dat het goed is om je daar bewust van te zijn. In je post #14 stoorde ik me er ook al aan.

herrie

Nu is het hier niet zo erg als bij sommigen van jullie, maar ik stoor me niet erg aan geluid buiten. Mijn achterbuurman is ook heel serieus in de weer met zijn elektrische grasmaaimachine (bij het zien daarvan moet ik altijd aan mijn tante denken die er in slaagde het snoer van de grasmaaier tussen de mesjes te krijgen), er wordt verbouwd (de bouwvakkers zijn overigens prima bereid om uurtje met boren/slijpen/zagen te stoppen als een van de kinderen een online tentamen aan het maken is), en het fietspad in mijn straat is een van de doorgaande routes voor jongeren die in centrum uitgaan en naar hun buitenwijk/buurtgemeente terug fietsen. Soms word ik er wakker van maar meestal val ik gelijk weer in slaap.
Het is triest voor kind hier maar mijn grootste ergernis is het volume waarmee hij hiphop muziek door het huis laat schallen. "Ja ik kan er toch ook niks aan doen dat jij thuis moet werken en er daarom last van hebt".

ElenaH

ElenaH

25-06-2020 om 11:25

Brrr Tijgeroog

'En daarmee bevestig je het idee in de samenleving dat mensen uit Oost-Europa voor overlast zorgen.'

In jouw ogen blijkbaar. Dus ben jij toch degene die vooringenomen is?

Tijgeroog

Tijgeroog

25-06-2020 om 12:08

Elena

Dat zal wel. Ik denk dat Kopzorg het er niet bij had gezet als het huis op de Veluwe of in de Ardennen stond.

Kopzorg

Kopzorg

25-06-2020 om 12:24

Ook in #14 had ik er geen bijbedoelingen mee.

Ik heb vriendinnen hier in de wijk, voornamelijk moeders van voormalig klasgenoten van mijn oudste. Daarmee heb ik geregeld gesprekken (gehad) over de cultuurverschillen tussen Nederlanders en 2e of 3e generatie arbeidsmigranten wiens ouders hier in de jaren 70 gekomen zijn.
De moeder van mijn dochters vriendin is heel open over de dingen die ze goed vindt van de Nederlandse cultuur en die ze dus ook over genomen heeft. Op tijd zijn bijvoorbeeld, school begint om 8.30 uur dus je bent en om 8.29 uiterlijk.
De bedtijd vindt zij een typisch Nederlands dingetje. Mijn dochter mocht als meisje van 7 daar eens blijven eten op vrijdagavond. Ik kwam haar om 20.00 uur halen toen ze nog maar net begonnen waren met eten. Ik mocht ook aanschuiven en een hapje mee eten. Er ontwikkelde zich een heel gesprek over etenstijd en bedtijd.
Door de week hield ze zich wat meer aan Hollandse tijden, omdat ze zelf vroeger ervaren had dat laat eten en laat naar bed niet zo best te combineren viel met goede resultaten op school. In het weekend hoefde het allemaal niet zo strak, dan eet je als het eten klaar is en gaat naar bed als je daar aan toe bent.

Jullie (Daarmee bedoelde ze mij en alle andere autochtone Nederlanders) zijn veel meer bezig met etenstijd en bedtijd, zelfs in het weekend!

We hebben ook wel gesprekken over andere verschillen in manier van opvoeden een met elkaar omgaan, geloofskwesties enzovoort. Heel verhelderend.

ElenaH

"In jouw ogen blijkbaar. Dus ben jij toch degene die vooringenomen is?" Wat een flauwe opmerking. Het zal jou toch ook wel zijn eens opgevallen dat er nogal wat geluiden in de maatschappij zijn die overlast door Oost-Europeanen benadrukken?
En als dat niet zo is, dan moet je eens googelen op overlast en Oost-Europeanen. Ene krantenartikel na het andere krijg je dan te zien (en niet alleen de Telegraaf).

Pirata

Pirata

25-06-2020 om 13:00

Stop hou op

Echt, ik snap niet hoe het hebben van een huisje in Oost-Europa kan uitmonden in deze totaal off-topic discussie. Had ik daar maar een leuk huisje!

ElenaH

ElenaH

25-06-2020 om 13:42

Alkes

'Het zal jou toch ook wel zijn eens opgevallen dat er nogal wat geluiden in de maatschappij zijn die overlast door Oost-Europeanen benadrukken?'

Er IS veel overlast door Oost-Europeanen. Hele ladingen gemeenten hebben handhavingsprojecten hiervoor. Laten we nou niet zo sociaalwenselijk doen en elkaar voorliegen.

Situatie

https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen/poolse-arbeidsmigrant-we-kunnen-toch-vrienden-zijn

Je realiseert je dat het aan de situatie ligt waarin deze mensen hier zijn. Daar heb je als individu mogelijk geen boodschap aan maar het is een opdracht aan de samenleving als geheel of de lokale autoriteiten om dat, samen met deze mensen en de overige betrokken, aan te pakken. Zoals nu bijvoorbeeld de vleesverwerkingsfabrieken gesloten worden en gedwongen betere maatregelen te nemen om de gezondheid van mensen te beschermen. Inclusief het wonen en vervoeren.

Sinds alles zwaartekracht heeft en de hele tijd naar het putje gaat is dat wel een uitdaging. Je ziet hoe de vleesindustrie worstelt, die het maximale uit de mensen haalt zonder al teveel voor hun welzijn te willen investeren want dat kost teveel. Ook de werkers zelf zijn gebaat bij lage verblijfskosten want het salaris gaat vooral naar het herkomstland.

"Andere leefstijl

We vroegen ook of er verklaringen zijn voor het gedrag van Midden- en Oost-Europeanen. De gemeente zegt dat de overlast die er is lijkt samen te hangen met het tijdelijke karakter van hun verblijf, waardoor zij minder geneigd zijn om rekening te houden met de buren. Ze verdiepen zich soms niet genoeg in praktische Nederlandse gewoonten en omgangsnormen, bijvoorbeeld rondom het aanbieden van huisvuil en het maken van geluid. "

Er is ook in het verhaal sprake van een buurtconciërge, dat lijkt me een prima voorziening voor meer wijken en er zijn ook zeker woningbouwverenigingen die daar wat mee doen.

ElenaH - ot-

Als het zo'n feit is, dan zal het ook niet vrijblijvend zijn dat Kopzorg dit er bij zegt. En ligt het dus niet aan de blik van Tijgeroog.
En dat is precies wat ik je duidelijk wilde maken.

ElenaH

ElenaH

25-06-2020 om 14:11

Alkes

Maar dan slaat de opmerking van Tijgeroog nog steeds nergens op. Behalve dan misschien dat ze het heilige boontje wil uihangen.

Jens

Jens

25-06-2020 om 14:15

Helig boontje

Dat vind ik nou weer zo denigrerend...
Ik stoorde me ook aan de toevoeging Oost-Europa dus dank Tijgeroog.

Kopzorg

Kopzorg

25-06-2020 om 14:24

Kunnen we nu weer terug naar het onderwerp

Ik heb uitgelegd dat ik met die toevoegingen geen bijbedoeling had. Ik praatte hier zoals ik ook met andere buren praat. Heb je ook zo'n last van X? Ja ik hoop dat ze, als de vakantie begint net als ieder jaar naar hun vakantiehuis in Oost Europa gaan.
Ik had het weg kunnen laten maar dat heb ik niet gedaan, SORRY.

En nu weer terug naar het onderwerp. Klein zomerleed

Maar

Uit het berichtje blijkt toch helemaal niet wat de afkomst is van de mensen? Het feit dat ze een vakantie huis in Oost Europa hebben betekend niet dat het Oost Europeanen zijn. Ik ken mensen met vakantiehuizen in Frankrijk/Italië/Hongarije/Canada/Spanje/Portugal/Schotland en nog veel meer. Geen van die mensen komt oorspronkelijk uit het vakantiehuis land.

Jens

Jens

25-06-2020 om 15:23

Ja Kyana

Dat is zo, maar het is zo'n niet ter zake doende opmerking in dit verband dat ik ook mijn wenkbrauwen fronste bij het lezen ervan en me af ging vragen waarom dit benoemd werd.
Het kan volledig onschuldig zijn maar dan is het wel een beetje apart gezien de problematieken die spelen.

Pirata

Pirata

25-06-2020 om 15:27

Apart

Ik vind jullie gedachtengang apart. Wat als er "Zweden" had gestaan?
In Oost-Europa is het ook prachtig hoor...

Ver weg

Duidelijker was geweest de vermelding van een huisje in Verweggistan, denk ik. Want het ging er om, wederom vermoed ik, de afstand tussen de lijder en de veroorzaker van het kleine leed zo groot mogelijk te maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.