Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Moederschap versus werk


Toch maakte het jarenlang best uit waar je woonde, denkend aan kinderopvang. Toen onze kinderen baby’s /peuters waren (jaren 80) , was er in ons dorp geen kinderdagverblijf. We hadden 1 auto, en ik had niet op de fiets een baby naar de opvang kunnen brengen. Al die megabakfietsen waren er ook nog niet. 
Een peuterspeelzaal was er wel, maar die paar uurtjes zetten geen zoden aan de dijk. 

Buitenshuis werken lukte alleen als oma of een andere particuliere oppas paraat stond. Onze ene oma woonde 250km verderop en de andere woonde ook niet vlakbij.
In de steden waren er meer mogelijkheden.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

15-04-2022 om 22:36

Clothilde schreef op 15-04-2022 om 22:03:

[..]

Pejeka is itt wat zijn avatar doet vermoeden een man he? Duurde ook even voor ik dat (op het Vivaforum dan) door had

Om precies te zijn een homoseksuele, kinderloze man die hier, vanuit zijn ivoren toen, de vrouwtjes komt vertellen hoe het moet. En de vrouwtjes maar naar hem blaffen of naar hem kwispelen.

niet_rechts schreef op 15-04-2022 om 22:36:

[..]

Om precies te zijn een homoseksuele, kinderloze man die hier, vanuit zijn ivoren toen, de vrouwtjes komt vertellen hoe het moet. En de vrouwtjes maar naar hem blaffen of naar hem kwispelen.

Ik vind hem fascinerend, moet ik toegeven. Ik hou wel van mensen die echt zichzelf zijn (ook al ben ik het heel vaak niet met hem eens).   

Hij heeft trouwens net een ban gekregen, zie ik? Hopelijk niet al te lang

Lieveheersbeest schreef op 15-04-2022 om 16:10:

[..]

Je vervalt weer in het verdedigen van jullie keuzes. Terwijl mijn post daar niet over ging.

Het is prima dat jullie deze keuze maken. Maar het is ook prima als een ander een andere keuze maakt, ook als jij dat dus niet begrijpt.

Je hebt gelijk dat ik vanuit mezelf redeneerde. Ik zal er op letten. Mijn excuus.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

15-04-2022 om 22:54

Clothilde schreef op 15-04-2022 om 22:40:

[..]

Ik vind hem fascinerend, moet ik toegeven. Ik hou wel van mensen die echt zichzelf zijn (ook al ben ik het heel vaak niet met hem eens).

Hij heeft trouwens net een ban gekregen, zie ik? Hopelijk niet al te lang

Ik wist niet dat dat werd gepubliceerd. 

Pejeka1 schreef op 15-04-2022 om 16:08:

[..]

Tuurlijk zijn er nu ook dingen beter. Maar niet alles. Soms denk ik gewoon dat wij het in onze jeugd leuker hadden dan de huidige kinderen. Als de schoolbel ging, was je ook écht vrij en hoefde je niet nog een uur of wat naar een ander klasje. Vrij om te doen wat je zelf wilde, of dat nou op je kamer hangen was met een boek of met een hele sliert buurkinderen buiten ravotten. Lekker tussen de middag even thuis lunchen, met een gebakken eitje, kopje soep of soms wat gebakken aardappeltjes als er aardappelen over waren van de vorige avond.

Ik zou er niet aan moeten denken dat ik om 8 uur in de ochtend de deur uit had gemoeten en dan pas weer om 18.00 uur thuis als kind. Maar misschien komt dat ook omdat ik het nooit meegemaakt heb, dat kan. Maar in mijn idee klinkt het niet leuk.

Dat is natuurlijk ook leuk maar het hangt ook van veel factoren af, wat voor buurt woon je, heb je vriendjes met wie je na school kan spelen...  Als je in een flat woont met weinig speelgelegenheid buiten en/of binnen is naar de bso gaan misschien wel aantrekkelijker dan thuis zijn. 

Voor andere kinderen is thuis zijn de fijnste oplossing maar ja dat is niet altijd mogelijk natuurlijk.Zeker tegenwoordig is allebei werken vaak noodzakelijk. Maar de opvang is gelukkig ook niet erg, vaak is het leuk en soms is het even niet leuk maar dat heb je met alles.

En verreweg de meeste kinderen gaan niet 5 dagen per week naar de bso, die gaan hoog uit drie dagen en hebben dus ook nog genoeg gelegenheid om met andere kinderen in de buurt te spelen. 


Angela1967 schreef op 15-04-2022 om 21:55:

[..]

Het is een vrij unieke situatie en ik lees nergens dat zij dat beseft en dat ze dat relateert aan de meer gemiddelde situatie waar de meeste mensen mee dealen. Vanuit haar reactie mbt BSO had ik ook al het gevoel dat watertoren niet echt scherp heeft hoe gemiddelde zaken gaan en bijvoorbeeld hoeveel variatie er in kinderen, BSO's er is. Vandaar dus

Gr Angela

Aan de andere kant hebben veel mensen ook  niet scherp hoe de zaken tot stand zijn gekomen bij een gezin waar een van de partners minder of niet werkt. Vooral op de eerste bladzijden leek niet echt door te dringen dat dat ook wel eens de eigen keuze kon zijn van de vrouw. Misschien nog steeds niet. Want die vrouw is onbewust gezwicht voor de vermeende maatschappelijke druk of ze heeft gewoon een ouderwetse man. En kiest er eens iemand zelf voor, dan is die situatie uniek en heeft ze de zaken niet scherp, dus dan telt dat niet mee. 

Clothilde schreef op 15-04-2022 om 22:03:

[..]

Pejeka is itt wat zijn avatar doet vermoeden een man he? Duurde ook even voor ik dat (op het Vivaforum dan) door had

In tegenstelling tot???

Nooit van Dame Edna gehoord?

Mevrouw75 schreef op 16-04-2022 om 07:42:

[..]

In tegenstelling tot???

Nooit van Dame Edna gehoord?

Heeft hij echt weer een ban opgelopen? Jammer hoor, ik amuseer me altijd zeer met zijn posts.

Ben het soms nog met hem eens ook (vaak ook niet).

Valeria schreef op 16-04-2022 om 06:17:

[..]

Aan de andere kant hebben veel mensen ook niet scherp hoe de zaken tot stand zijn gekomen bij een gezin waar een van de partners minder of niet werkt. Vooral op de eerste bladzijden leek niet echt door te dringen dat dat ook wel eens de eigen keuze kon zijn van de vrouw. Misschien nog steeds niet. Want die vrouw is onbewust gezwicht voor de vermeende maatschappelijke druk of ze heeft gewoon een ouderwetse man. En kiest er eens iemand zelf voor, dan is die situatie uniek en heeft ze de zaken niet scherp, dus dan telt dat niet mee.

Het is hier wat mij betreft meer dan een opsomming van 'wat heb jij gisteren gegeten'. Mijn formulering 'niet scherp' is fout gekozen en komt daardoor onaardig over, hetgeen niet mijn bedoeling is. 

Wat mij opvalt is dat dit unieke verhaal op dat punt blijft hangen. De stap daarna: hoe zij dat ziet in relatie tot de maatschappelijke ontwikkelingen, toen en vooral nu, die mis ik dus. Niet alleen m.b.t. werken, maar ook m.b.t. bijvoorbeeld de BSO. 

Nu gaat het er niet om dat ik vind iemand dat 'moet' schrijven - heaven forbid, het is hier vrijetijdsbesteding - maar als iemand daarna observaties en meningen over de huidige maatschappij noteert zonder te zien hoe zijn of haar eigen positie tot stand gekomen is, dan mis ik dat deel. En als zodanig is er dus geen input voor dat deel van dit draadje. 

gr Angela

Ik vind het boeiend deze draad te lezen. Ik ben van een andere generatie dan de meesten hier (bijna 65) en heb niet gestudeerd. Alleen middelbare school en wat vervolgcursussen op administratief gebied. Dus van een echte 'carrière' kun je niet spreken. Wij hebben (uit eigen keuze en ook een beetje noodgedwongen) altijd zelf voor de kinderen gezorgd.
Kinderopvang was in die tijd niet ruimschoots beschikbaar en (schoon)moeders wilden alleen oppassen in noodgevallen. ('het zijn jullie kinderen, wij hebben onze tijd gehad dus nu moeten jullie ervoor zorgen').
Dus de eerste jaren was ik thuis en later ben ik parttime gaan werken in de thuiszorg.
Financieel hadden we het niet ruim maar ook niet arm. We hebben altijd goed rond kunnen komen (geen koophuis, dat dan weer niet) en genieten nu van een vervroegd pensioen met een goede spaarpot achter de hand.
Wij passen nu wèl 2 dagen per week op een paar (hele jonge, nog niet schoolgaande) kleinkinderen en vinden het behalve leuk ook pittig. 

Ik zie bij mijn eigen kinderen en hun vrienden hoe er nog steeds geworsteld wordt met dit vraagstuk. Ik ben erg voor financiële onafhankelijkheid van de vrouw (dat was ik zelf niet, gelukkig nooit mis gegaan) maar de oplossing lijkt mij te liggen in het eerlijk verdelen van zowel de thuis- als werktaken tussen de partners. Allebei minder werken dus.
Als er gewacht moet worden op de overheid om de opvang goed te regelen gaat dat nog even duren ben ik bang. Ook ben ik er niet van overtuigd dat full-time opvang door de week goed is voor kleintjes.. Maar dat is een mening, geen onderbouwd feit.

Ik vind de vanzelfsprekendheid waarmee grootouders worden ingezet om de boel draaiende te houden ook niet goed. Ik zie om me heen dat dit tot wrijving leidt (geen nee durven zeggen uit angst voor scheve verhoudingen tussen ouders en kinderen).
Ik lees en hoor vaak: "ja maar ze vinden het heel leuk om op te passen"of "mijn ouders mogen lekker oppassen". Alsof het alleen feest is en geen pittige taak.

Ik ben kortom heel benieuwd wanneer dit eens ècht goed geregeld gaat zijn allemaal.
Leuk om jullie verschillende meningen en bijdrages te lezen.

Herfstappeltaart schreef op 16-04-2022 om 08:09:

[..]

Heeft hij echt weer een ban opgelopen? Jammer hoor, ik amuseer me altijd zeer met zijn posts.

Ben het soms nog met hem eens ook (vaak ook niet).

Ik lees hem ook graag en vind het belachelijk dat hij een ban heeft gekregen. Wat was er nou zo erg aan wat hij schreef?

watertoren schreef op 16-04-2022 om 08:49:

[..]

Ik lees hem ook graag en vind het belachelijk dat hij een ban heeft gekregen. Wat was er nou zo erg aan wat hij schreef?

Ik weet niet waar het over ging.

Herfstappeltaart schreef op 16-04-2022 om 09:24:

[..]

Ik weet niet waar het over ging.

Ik denk over hetgeen wat hij hier schreef omdat er mensen waren die zich aan hem stoorden.

watertoren schreef op 16-04-2022 om 10:14:

[..]

Ik denk over hetgeen wat hij hier schreef omdat er mensen waren die zich aan hem stoorden.

Hier??

Het was toch nog ongelofelijk mild hier? 
het was wel weer de aloude langspeelplaat, maar dat is deel van de fun. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.