Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Moederschap versus werk


wij werken beide 32uur. Ik herken het gevoel van de wens om een leuke moeder te zijn en dat dat soms niet helemaal lukt. Maar voor mij is werk en financieel onafhankelijk zijn heel belangrijk
Wij hebben aanpassingen gedaan.
Op vrije dagen koken we vooruir zodat we het alleen hoeven op te warmen. We werken allebei in dezelfde stad als waar we wonen. We huren een schoonmaakster in. Boodschappen bestellen we.
Daarnaast helpen de kinderen mee met alle extra klusjes, en maken we daar een feestje van. 

Leene schreef op 04-04-2022 om 19:01:

[..]

Ik ben denk ik niet duidelijk geweest. Mijn man moet 5 dagen bereikbaar zijn. Om die reden zie ik het niet zitten om 4 dagen te werken. En verder zag ik het sowieso niet zitten om 4 dagen te werken. Ook niet als man 4 dagen zou werken. Overigens is mijn man ook blij dat ik maar drie dagen werk. Het is een gezamenlijke beslissing geweest.

Wij hebben wel geluk gehad want mijn man moet dan wel 5 dagen bereikbaar zijn maar kan zijn eigen tijd redelijk indelen. Werkt ook wel eens in de avond of heeft afspraken op zaterdag. Dat maakt dat hij ook makkelijk een 'schooltijd dag ' kan werken. We hebben om die reden zelden oppas nodig gehad, ook al omdat ik ook tot op zekere hoogte mijn tijd zelf kan indelen.

Voor ons werkt het prima zo. Man doet ook genoeg in het huishouden. Ik iets meer maar het is goed zo.

Het was ook geen verwijt hoor. Wij doen ook 1x3 en 1x5. Ik snapte het gewoon niet zoals je het opschreef. Ik vind dat iedereen daarin ook zijn eigen keuzes mag maken. Wat voor ons goed is, financieel en het gezin loopt, hoeft voor anderen niet zo te zijn. 

Mijn partner helpt zeker mee in huis. Hebben wel een soort van taakverdeling omdat we gemerkt hebben dat dat werkt voor ons maar doen veel dingen ook allebei. Uiteindelijk doe ik wel iets meer omdat ik ook simpelweg meer thuis ben. 

Als wij uit elkaar zouden gaan is dat financieel zeker slechter voor mij. Al zou ik wel zo fulltime kunnen gaan werken. Ik weet dat dat kan gebeuren maar het is nu totaal niet te sprake. Moet ik dat dan nu toch zo doen terwijl dit nu goed werkt voor ons gezin? 

Tatemae schreef op 05-04-2022 om 07:47:

wij werken beide 32uur. Ik herken het gevoel van de wens om een leuke moeder te zijn en dat dat soms niet helemaal lukt. Maar voor mij is werk en financieel onafhankelijk zijn heel belangrijk
Wij hebben aanpassingen gedaan.
Op vrije dagen koken we vooruir zodat we het alleen hoeven op te warmen. We werken allebei in dezelfde stad als waar we wonen. We huren een schoonmaakster in. Boodschappen bestellen we.
Daarnaast helpen de kinderen mee met alle extra klusjes, en maken we daar een feestje van.

O hemel, dat klinkt wel heel hosanna hoor


Ik hoef niet perse een leuke moeder te zijn, maar ik vind het allemaal wel heel erg koorddansen. Vooral als er iets aan de hand is. 

MMcGonagall schreef op 04-04-2022 om 20:38:

[..]

Dat is nu juist wel een probleem, of althans toont aan waarom gelijkheid nog ver te zoeken is. Gezinnen waar de man 3 dagen en de vrouw 5 dagen werkt, zijn nog ver in de minderheid. Dat terwijl de ft werkende man in de beste positie zit van iedereen. Geen derde shift, lekker het vuilnis buiten zetten en op zondag het vlees snijden. En à la, soms een keer stofzuigen.

Tja, dat bedoel ik dus...... Laat iedereen lekker doen waar het gezin blij van wordt.

Het is een herkenbare dilemma. Ik ben uit de kinderen (ze zijn nu 20 en 30) maar de "strijd" om alles te combineren heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ik eerst een eigen vertaalbureau opgericht heb zodat ik van huis kon werken (jongste was heel vaak ziek en door de afwezigheid van opa/oma in de buurt moest ik vaak vrij nemen) en toen ze was ouder werden ben ik in het onderwijs gaan werken. Gelijke werktijden en vakanties zorgden voor minder stress.
Mijn toenmalige man heeft nooit overwogen om een dag minder te werken. Overigens, weet ik niet of het geaccepteerd was geweest door zijn toenmalige werkgever: een grote Amerikaanse IT-bedrijf waarvoor hij heel erg vaak op pad was naar andere continenten. Zijn gebrek aan betrokkenheid bij het dagelijkse reilen en zeilen in ons gezin heeft (deels) bijgedragen aan de problemen tussen ons. 
Je moet aan een paar dingen denken voordat je eventueel een stap terug doet:
1) Je pensioen. Ik weet niet hoe het geregeld is in België maar ik heb veel minder pensioen opgebouwd en zou,  mocht ik alleen komen te staan, maar 1500€ netto per maand hebben. Het is ontzettend weinig. Dus als je minder gaat werken of even stopt is het een vraag dat je je wel moet stellen.
2) Hulp zoeken: het dagelijks gebeuren overlaten aan een poetshulp en eventuele oppas. Een deel van jullie salarissen verdwijnt dan in de hulp, maar het is tijdelijk. Als jullie kinderen groter zijn kun je met minder hulp en in de tussentijd heb je we pensioen opgebouwd.
3) Tijdelijk minder werken (jij) maar wel ergens regelen dat je toch nog geld opzij zet (via een spaarregeling) voor je pensioen.
4) Je partner en jij gaan allebei 4 dagen werken. Het werkt alleen als je man bereidt is om werkelijk de handen uit de mouwen te steken en niet uitsluitend leuke dingen te doen met de kinderen. 
5) Sowieso minder netjes worden als het kan: niet meer strijken (tijdverlies), een droger aanschaffen mocht je er geen hebben, vaatwasser mocht je er geen hebben, en de boodschappen en kleding online kopen.

Succes
Sini

Pejeka1 schreef op 04-04-2022 om 20:39:

[..]

Maar dan is de vraag: waarom regelen al die sinds 40 jaar al zó enorm geëmancipeerde vrouwen in hun eigen relatie dan niet dat het anders is? En kom me nou niet aan met maatschappij of samenleving, want achter je eigen voordeur kun je zelf regelen wat je wilt.

de vraag is waarom jij er vanuit gaat dat vrouwen de opvoed- en huishoudzaken moeten regelen.

Lexus schreef op 05-04-2022 om 10:29:

Pejeka: [Maar dan is de vraag: waarom regelen al die sinds 40 jaar al zó enorm geëmancipeerde vrouwen in hun eigen relatie dan niet dat het anders is? En kom me nou niet aan met maatschappij of samenleving, want achter je eigen voordeur kun je zelf regelen wat je wilt.]

de vraag is waarom jij er vanuit gaat dat vrouwen de opvoed- en huishoudzaken moeten regelen.

Nee, het is helemaal niet de vraag of dat MOET. Dat MOET natuurlijk helemaal niet. Wat Pejeka (en ik ook!) zich afvraagt, waarom we na al die jaren emancipatie tóch vaak nog kiezen voor minder werken (en niet de man). Blijkbaar is die 'rolverdeling' toch wat we graag willen.

bieb1963 schreef op 05-04-2022 om 12:31:

[..]

Nee, het is helemaal niet de vraag of dat MOET. Dat MOET natuurlijk helemaal niet. Wat Pejeka (en ik ook!) zich afvraagt, waarom we na al die jaren emancipatie tóch vaak nog kiezen voor minder werken (en niet de man). Blijkbaar is die 'rolverdeling' toch wat we graag willen.

waarom? Het kan toch ook zijn dat die man weigert minder te werken en meer met de kinderen en in het huishouden te doen?

Leene

Leene

05-04-2022 om 13:33

Lexus schreef op 05-04-2022 om 12:34:

[..]

waarom? Het kan toch ook zijn dat die man weigert minder te werken en meer met de kinderen en in het huishouden te doen?

Tuurlijk schuif de schuld maar in de schoenen van mannen. Lekker makkelijk. Nee ik denk dat er ook heel veel vrouwen zijn die het prima vinden om een parttime baan te hebben. Sterker nog er zijn ook alleenstaande vrouwen die dat willen omdat ze ook nog tijd voor iets anders willen. Hobby's vrijwilligerswerk of ' me-time' wat ik overigens een vreselijke term vind. 

Wat jij daarvan ook mag denken zolang iedereen zelf zijn of haar broek kan ophouden heb je daar niet veel over te zeggen.

Leene schreef op 05-04-2022 om 13:33:

[..]

Tuurlijk schuif de schuld maar in de schoenen van mannen. Lekker makkelijk. Nee ik denk dat er ook heel veel vrouwen zijn die het prima vinden om een parttime baan te hebben. Sterker nog er zijn ook alleenstaande vrouwen die dat willen omdat ze ook nog tijd voor iets anders willen. Hobby's vrijwilligerswerk of ' me-time' wat ik overigens een vreselijke term vind.

Wat jij daarvan ook mag denken zolang iedereen zelf zijn of haar broek kan ophouden heb je daar niet veel over te zeggen.

oh ja want er zijn natuurlijk alleen maar mannen die  ten behoeve van de kinderen minder gaan werken, én de huishoudelijke en (mantel)zorgtaken in een eerlijke gelijke mate op zich nemen. En zo niet, dan heb jij het als vrouw niet goed geregeld. Tuurlijk. 

Ik vind alles helemaal prima hoe mensen het onderling regelen, zo lang ze zich maar bewust zijn van de risico's. Ik ken overigens bijna geen vrouwen die meer gaan werken als de kinderen ouder worden. Die zijn gewend aan parttime werken en het is niet nodig. Die roepen dan 'maar ik heb ook nog een huishouden'. Ja, dat had je ook toen je nog geen kinderen had en toen ze nog klein waren, toch?
Ik ken ook mensen die bewust parttime werken omdat ze dan nog toeslagen krijgen en daardoor met fulltime werken netto niet heel veel meer overhouden.

Ik ken ook veel jonge vrouwen zonder kinderen die al vanaf het begin dat ze gingen werken altijd parttime hebben gewerkt. Ik geef ze groot gelijk als ze er goed van rond kunnen komen.

Leene

Leene

05-04-2022 om 14:33

Lexus schreef op 05-04-2022 om 14:08:

[..]

oh ja want er zijn natuurlijk alleen maar mannen die ten behoeve van de kinderen minder gaan werken, én de huishoudelijke en (mantel)zorgtaken in een eerlijke gelijke mate op zich nemen. En zo niet, dan heb jij het als vrouw niet goed geregeld. Tuurlijk.

Zeg ik dat ergens dan? Natuurlijk zijn er mannen die niet willen kinderen. Ik zeg alleen dat er ook genoeg vrouwen zijn die helemaal niet meer willen werken dan  2 of 3 dagen. Je moet de zaken niet zo tegen elkaar uitspelen...

Leene schreef op 05-04-2022 om 14:33:

[..]

Zeg ik dat ergens dan? Natuurlijk zijn er mannen die niet willen kinderen. Ik zeg alleen dat er ook genoeg vrouwen zijn die helemaal niet meer willen werken dan 2 of 3 dagen. Je moet de zaken niet zo tegen elkaar uitspelen...

lees nou even hoe de discussie ontstond met dat Pekeja vroeg waarom vrouwen het nog niet geregeld hadden...

Leene

Leene

05-04-2022 om 14:37

MamaE schreef op 05-04-2022 om 14:12:

Ik vind alles helemaal prima hoe mensen het onderling regelen, zo lang ze zich maar bewust zijn van de risico's. Ik ken overigens bijna geen vrouwen die meer gaan werken als de kinderen ouder worden. Die zijn gewend aan parttime werken en het is niet nodig. Die roepen dan 'maar ik heb ook nog een huishouden'. Ja, dat had je ook toen je nog geen kinderen had en toen ze nog klein waren, toch?
Ik ken ook mensen die bewust parttime werken omdat ze dan nog toeslagen krijgen en daardoor met fulltime werken netto niet heel veel meer overhouden.

Dat laatste is de armoede val. Zag ik bij een vriendin ook. Die  hield even veel over toen ze een baan had dan toen ze in de bijstand zat. Liep allerlei toeslagen mis. Je zou werken voor die mensen aantrekkelijker moeten maken. Zodat ze meer uren kunnen werken. Ik snap dat je part time blijft werken als je hetzelfde overhoudt.

Vriendin bleef wel werken want was de regels van de gemeente spuugzat. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.