Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Moederschap versus werk


watertoren schreef op 05-04-2022 om 14:14:

Ik ken ook veel jonge vrouwen zonder kinderen die al vanaf het begin dat ze gingen werken altijd parttime hebben gewerkt. Ik geef ze groot gelijk als ze er goed van rond kunnen komen.

Ja precies, ik haal weer eens een oude slogan van stal: herverdeling van betaalde en onbetaalde arbeid. Als je gestresst bent, ga dan samen kijken waar het uit kan  om zuiniger te leven, beiden minder te werken en meer voor kinderen en huishouden te zorgen. 

Pejeka1 schreef op 04-04-2022 om 20:39:

[..]

Maar dan is de vraag: waarom regelen al die sinds 40 jaar al zó enorm geëmancipeerde vrouwen in hun eigen relatie dan niet dat het anders is? En kom me nou niet aan met maatschappij of samenleving, want achter je eigen voordeur kun je zelf regelen wat je wilt.

Ben het niet vaak met je eens, maar in deze zeer zeker! Vrouwen mogen wel meer voor zichzelf opkomen anno 2022, financieel onafhankelijk zijn en opvoeding/verzorgen van de kroost is zowel aan vrouwen áls mannen toebedeeld! Veel vrouwen houden deze scheefgroei zelf in de hand helaas.

Lexus schreef op 05-04-2022 om 12:34:

[..]

waarom? Het kan toch ook zijn dat die man weigert minder te werken en meer met de kinderen en in het huishouden te doen?

Ja, dat kán. Maar dat is toch niet per definitie zo? Als die vrouw graag minder wil werken, omdat ze het zélf fijn vindt om een paar dagen met kinderen en in en om het huis te zijn, dan is dat háár eigen wens. Wat is dan het probleem?

En als die man daadwerkelijk 'weigert', dan ben je daar toch ook zelf bij? Je maakt toch van te voren afspraken als je aan kinderen wil beginnen? 


Kersje schreef op 05-04-2022 om 15:09:

[..]

Ben het niet vaak met je eens, maar in deze zeer zeker! Vrouwen mogen wel meer voor zichzelf opkomen anno 2022, financieel onafhankelijk zijn en opvoeding/verzorgen van de kroost is zowel aan vrouwen áls mannen toebedeeld! Veel vrouwen houden deze scheefgroei zelf in de hand helaas.

De vraag is of vrouwen het erg vinden, of beter gezegd het prima vinden. Blijkbaar verschillen mannen en vrouwen over de gehele linie genomen nou eenmaal in hun behoeftes. Pas als vrouw iets anders WIL, dan moet ze daar naar streven. Geen enkele reden om dat niet te doen.

bieb1963 schreef op 05-04-2022 om 15:13:

[..]


En als die man daadwerkelijk 'weigert', dan ben je daar toch ook zelf bij? Je maakt toch van te voren afspraken als je aan kinderen wil beginnen?


 Ik heb daar afspraken over gemaakt voordat ik een kind kreeg. Man weigerde alsnog de afspraken na te komen toen kind er was. Dus het kwam op mij neer. Scheiding volgde. Vader weigerde alsnog het 50/50 te doen zoals afgesproken dus het kwam op mij neer. Heerlijk kind, zeer gelukkig mee geweest (is nu volwassen en uit huis), maar omdat ik een chronische ziekte had en vader die 50% zorg weigerde, moest ik wel mijn werk opgeven.

er zijn veel andere voorbeelden maar die zijn aan jou in andere draadjes al ampel aan bod gekomen dus ik ga het je niet verder uitleggen. Kijk het daar maar na. 

Maar ook hier; de vrouw moet er blijkbaar de afspraken over maken en je noemt niet de man die daar afspraken over maakt met zijn vrouw. 

Ik ben door mijn moeder (bijna 80 jaar) altijd al gewaarschuwd dat ik financieel altijd zelfstandig moest blijven, "want je vent kan zomaar dood neervallen en dan moet je zelf je broek kunnen ophouden". Of hij kan er met iemand ander vandoor gaan natuurlijk. Of hij wordt arbeidsongeschikt. Dus parttime werken is prima, echt aan te raden. Maar zorg dat je een inkomen hebt (en dat mag best tijdelijk wat minder zijn) en blijf je pensioen opbouwen, doe desnoods extra stortingen of spaar zelf. Net zoals eerder ook al werd gezegd, eigenlijk.

Kersje schreef op 05-04-2022 om 15:09:

[..]

Ben het niet vaak met je eens, maar in deze zeer zeker! Vrouwen mogen wel meer voor zichzelf opkomen anno 2022, financieel onafhankelijk zijn en opvoeding/verzorgen van de kroost is zowel aan vrouwen áls mannen toebedeeld! Veel vrouwen houden deze scheefgroei zelf in de hand helaas.

Ja ze houden die scheefgroei zelf in de hand omdat ze dat vaak ook zo willen. Als beide partners tevreden zijn met de taakverdeling en het kan financieel dan is er niks aan de hand.

watertoren schreef op 05-04-2022 om 15:34:

[..]

Ja ze houden die scheefgroei zelf in de hand omdat ze dat vaak ook zo willen. Als beide partners tevreden zijn met de taakverdeling en het kan financieel dan is er niks aan de hand.

Omdat tegen de norm ingaan veel lastiger is.

Aan de mannen die vader worden wordt NIET GEVRAAGD of ze hun werktijden willen aanpassen, van vrouwen wordt AANGENOMEN DAT ze minder zullen gaan werken.

Er wordt lovend gesproken over een PAPA-dag, maar een vrouw heeft geen MAMA-dag of dan staan ze je heel vreemd aan te kijken.

Op school wordt aan de kinderen gevraagd of hun MOEDER tijd heeft om te helpen of als ze ziek zijn wordt de MOEDER gebeld, (zelfs als vader als eerste contact persoon vermeld staat, na mij belden ze stiefmoeder, maar niet vader want die heeft zo'n drukke baan, dat ik aan de andere kant van de oceaan zat maakte niet uit, ex zat letterlijk ongeveer naast school thuis te werken)

Bij het consultatiebureau kreeg mijn ex een compliment en lovende woorden dat het zo bijzonder was dat hij met de kinderen kwam, heb ik nooit gehad. 

Of de vraag: wat vind je man er van dat je zo veel dienstreizen hebt? Hoe doet hij dat dan met de kinderen? Heeft mijn ex nooit gehad. 

Zolang het niet vanzelfsprekend is dat vaders net zo veel en net zo goed kunnen zorgen als moeders moet er nog behoorlijk geëmancipeerd worden. 

Nou TO, wat vind je van alle antwoorden? 

Waarom moet er geemancipeerd worden als veel mensen dat helemaal niet willen? Niet elk stel wil evenveel zorgen en werken.

watertoren schreef op 05-04-2022 om 16:40:

Waarom moet er geemancipeerd worden als veel mensen dat helemaal niet willen? Niet elk stel wil evenveel zorgen en werken.

Het gaat er niet om dat iedereen even veel zorgt en werkt, maar om het feit dat niet alle keuze opties hetzelfde gewaardeerd worden. De vanzelfsprekendheid dat de moeder minder werkt dan de vader moet er af. 

Alle keuzes zijn goed, maar wel op basis van gelijkwaardigheid en die is er nu niet. Een zorgende vader wordt overgewaardeerd want dat is o zo bijzonder en geweldig, een moeder die veel werkt krijgt kritiek want moet meer bij de kinderen zijn en is anders geen goede moeder. 

Pas als het niet uitmaakt wat de keuze is, een thuisblijvende vader is net zo geaccepteerd als een thuisblijvende moeder en andersom dan zijn we er. 

Ysenda schreef op 05-04-2022 om 16:30:

[..]

Omdat tegen de norm ingaan veel lastiger is.

Aan de mannen die vader worden wordt NIET GEVRAAGD of ze hun werktijden willen aanpassen, van vrouwen wordt AANGENOMEN DAT ze minder zullen gaan werken.

Er wordt lovend gesproken over een PAPA-dag, maar een vrouw heeft geen MAMA-dag of dan staan ze je heel vreemd aan te kijken.

Op school wordt aan de kinderen gevraagd of hun MOEDER tijd heeft om te helpen of als ze ziek zijn wordt de MOEDER gebeld, (zelfs als vader als eerste contact persoon vermeld staat, na mij belden ze stiefmoeder, maar niet vader want die heeft zo'n drukke baan, dat ik aan de andere kant van de oceaan zat maakte niet uit, ex zat letterlijk ongeveer naast school thuis te werken)

Bij het consultatiebureau kreeg mijn ex een compliment en lovende woorden dat het zo bijzonder was dat hij met de kinderen kwam, heb ik nooit gehad.

Of de vraag: wat vind je man er van dat je zo veel dienstreizen hebt? Hoe doet hij dat dan met de kinderen? Heeft mijn ex nooit gehad.

Zolang het niet vanzelfsprekend is dat vaders net zo veel en net zo goed kunnen zorgen als moeders moet er nog behoorlijk geëmancipeerd worden.

Dit herken ik wel. Als hier specifiek naar moeders wordt gevraagd (bijvoorbeeld voor kerstversiering, wat sowieso al bepaald niet mijn hobby en allerminst mijn grote talent is) dan reageer ik uit principe al niet.

Ik zie ook meestal moeders met kinderen bij een consultatiebureau of arts. Tegelijkertijd is dat bij ons ook vaak zo, omdat ik makkelijker thuis en flexibel kan werken dan mijn man. Tuurlijk kan hij vrij krijgen om met dochter naar een arts te gaan als het echt moet, maar wij zijn beiden van mening dat het niet nodig is dat er voor andere leerlingen lessen uitvallen daarvoor terwijl ik makkelijker een paar uur vrij kan nemen, of op een andere dag kan inhalen dan hij. 

dan

dan

05-04-2022 om 16:58

MamaE schreef op 05-04-2022 om 14:12:

Ik vind alles helemaal prima hoe mensen het onderling regelen, zo lang ze zich maar bewust zijn van de risico's. Ik ken overigens bijna geen vrouwen die meer gaan werken als de kinderen ouder worden. Die zijn gewend aan parttime werken en het is niet nodig. Die roepen dan 'maar ik heb ook nog een huishouden'. Ja, dat had je ook toen je nog geen kinderen had en toen ze nog klein waren, toch?
Ik ken ook mensen die bewust parttime werken omdat ze dan nog toeslagen krijgen en daardoor met fulltime werken netto niet heel veel meer overhouden.

Ik ben destijds van fulltime naar parttime (50%) gegaan na de geboorte van onze zoon. Maar geleidelijk aan ben ik weer meer uren gaan werken, al zit ik niet op fulltime maar inmiddels 75%. Hier ben ik tevreden mee. 

Ysenda schreef op 05-04-2022 om 16:53:

[..]

Het gaat er niet om dat iedereen even veel zorgt en werkt, maar om het feit dat niet alle keuze opties hetzelfde gewaardeerd worden. De vanzelfsprekendheid dat de moeder minder werkt dan de vader moet er af.

Alle keuzes zijn goed, maar wel op basis van gelijkwaardigheid en die is er nu niet. Een zorgende vader wordt overgewaardeerd want dat is o zo bijzonder en geweldig, een moeder die veel werkt krijgt kritiek want moet meer bij de kinderen zijn en is anders geen goede moeder.

Pas als het niet uitmaakt wat de keuze is, een thuisblijvende vader is net zo geaccepteerd als een thuisblijvende moeder en andersom dan zijn we er.

dat is nu toch ook al veel meer dan vroeger. Er wordt tegenwoordig toch niet raar meer opgekeken als een man ook minder gaat werken als er kinderen komen. Het is nog wel nog steeds zo dat vrouwen vaak minder werken dan mannen maar dat is vaak vrijwillig en in goed overleg. Zelf ben ik helemaal gestopt met werken vroeger maar dat zou in deze tijd financieel niet meer haalbaar zijn dus ik besef wel dat ik veel geluk gehad heb. 

watertoren schreef op 05-04-2022 om 17:00:

[..]

dat is nu toch ook al veel meer dan vroeger. Er wordt tegenwoordig toch niet raar meer opgekeken als een man ook minder gaat werken als er kinderen komen. Het is nog wel nog steeds zo dat vrouwen vaak minder werken dan mannen maar dat is vaak vrijwillig en in goed overleg. Zelf ben ik helemaal gestopt met werken vroeger maar dat zou in deze tijd financieel niet meer haalbaar zijn dus ik besef wel dat ik veel geluk gehad heb.

Het is meer, maar niet veel meer, en zeker nog geen gelijke waardering.

We komen ook van ver, vergeet niet dat vroeger je als vrouw gewoon ontslagen werd als je trouwde, daarvoor ging je handelingsbekwaamheid na je huwelijk gewoon naar je partner, kon je zonder zijn toestemming niet eens een bankrekening openen.

Maar we zijn er nog niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.