Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Nieuwe schoolspullen


Ik denk de vuilnisbak. Mijn zoon heeft ook weleens een nieuwe schooltas gekregen maar dat was puur omdat die andere gewoon te groot was, maar voor gym weer erg goed dus die gebruikt hij nu voor gym.

Dit soort zaken zijn discussies waard. Want als ze het naar de kringloop brengen weten ze ook dat het vaak ook als "wegwerp" product wordt gekocht, heel soms.wordt het gekocht door een gezin dat het echt nodig heeft maar in veel.gevalken als "lekker goedkoop" voor een vakantie ofzo.

Ik heb ooit een discussie gehad dat we biologisch afbreekbare bordjes en bestek en bekertjes wilden gebruiken voor een kerstviering op school. Een ouder was vel tegen en wilde met alle geweld dat de kinderen zelf servies en bestek meenam, want dat is milieuvriendelijk. Toen ik haar vroeg hoe ze het bestek en servies meenam, zei ze dat dat gewoon in een tas was.....ik zei ja "een plastic tas, en het vieze spul gaat daar weer in mee terug, wat denk je vervolgens wat er met die plastic tas gebeurd?

agenda zijn wij heel snel afgestapt, alles staat in magister, na 2 weken werd de agenda niet meer gebruikt.
Ben in de 2e wel door de mentor gebeld dat er echt een agenda moest komen want plannen leren enzo. 
Toen ben ik echt wel even boos geworden want het is een Dalton school, aan het begin van de periode krijg je een uitgebreide planning die, aldus school en ook de mentor bij de jaarintroductie voor de ouders, leidend is. In de praktijk blijkt dat niet zo te zijn waardoor zoon die enorm goed moest plannen wegens veel sporten steeds in de problemen kwam omdat ze ineens van hun eigen planning afweken. Andere hoofdstukken, toetsen een week naar voren trekken etc.  Dus wat de agenda dan toe zou voegen behalve een toevoeging aan de oud papiercontainer? 
Het plannen van de school is niet beter geworden maar het gezeur om de agenda was wel weg.

Wij maakten maand en weekplanningen in exel waarin school, huiswerk, training, wedstrijden maar ook maaltijden en rust aangegeven waren. Dat past niet in een schoolagenda.

Biologisch afbreekbaar bestek! In de TU Delft schijnt een kelder vol te liggen met "afbreekbaar bestek", waarvan ze niet weten wat ze ermee aan moeten. Ik zou proberen er een student op te laten afstuderen op dit vraagstuk, maar " afbreekbaar" valt dus in praktijk erg tegen. 
Ik zou een handdoek of theedoek meenemen en die om de vieze vaat heenslaan. Ja, die moet ook in de was, kost ook water en stroom, maar dat gaat wel met de rest van de was mee. En een shopper kan je uitspoelen, dus dat hoeft ook geen éénmalige plastic zak te zijn.
Overigens gebruik ik ook nog veel plastic zakken als ik op vakantie ga om mijn kleding in op te bergen, maar die gebruik ik jaar na jaar. Maar dit is eigenlijk een heel ander topic.

MamaE

MamaE

02-09-2022 om 09:41 Topicstarter

Als dochter bord en bestek mee moet naar school of op kamp of zo, dan doet ze er een theedoek omheen en dan gaat het gewoon in haar normale rugzak mee of in het geval van kamp, de weekendtas die ze daar mee heeft.

Butterflywhy schreef op 01-09-2022 om 14:01:

[..]

Ik herken dit beeld ook niet en zeg eerlijk dat ik het juist leuk vind om neiuwe spullen voor ze te kopen. Vroeger moest er bij ons altijd beknibbeld worden en dat wil ik dus absoluut niet voor mijn kinderen. Ze kennen de waarde van geld maar k koop met alle liefde elk jaar een nieuwe tas (noem het dom maar ik dacht oprecht dat iedereen dat deed) etc.

Ik vind dat best gek, dat je denkt dat mensen nieuwe spullen kopen terwijl iets niet versleten is. Ik heb daar nog nooit van gehoord juist 

MamaE

MamaE

02-09-2022 om 13:04 Topicstarter

Miepjecody schreef op 02-09-2022 om 12:45:

[..]

Ik vind dat best gek, dat je denkt dat mensen nieuwe spullen kopen terwijl iets niet versleten is. Ik heb daar nog nooit van gehoord juist

Ik denk dat dit soort dingen ook afhankelijk is van je omgeving. Als in de klas van je kinderen (bijna) iedereen elk jaar alles nieuw koopt en je gek wordt aangekeken als je dat niet doet, vind je dat sneller normaal.

Het wereldbeeld van mensen is gekleurder door hun omgeving dan ze vaak zelf denken.
Ook bij kinderen. Die vinden wat ze vanuit thuis en vanuit hun eigen omgeving meekrijgen ook 'de norm'.

Neemt niet weg dat je dan alsnog je eigen keuzes kan en mag maken en dat het ook goed is als kinderen leren dat niet overal alles hetzelfde gaat.

MamaE schreef op 02-09-2022 om 13:04:

[..]

Ik denk dat dit soort dingen ook afhankelijk is van je omgeving. Als in de klas van je kinderen (bijna) iedereen elk jaar alles nieuw koopt en je gek wordt aangekeken als je dat niet doet, vind je dat sneller normaal.

Het wereldbeeld van mensen is gekleurder door hun omgeving dan ze vaak zelf denken.
Ook bij kinderen. Die vinden wat ze vanuit thuis en vanuit hun eigen omgeving meekrijgen ook 'de norm'.

Neemt niet weg dat je dan alsnog je eigen keuzes kan en mag maken en dat het ook goed is als kinderen leren dat niet overal alles hetzelfde gaat.

Je kan alsnog zelf denken lijkt me, het zou me een worst wezen wat anderen daar van vinden.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

02-09-2022 om 15:03

Weleens van marktplaats of vinted gehoord? Goede spullen zo weggooien ben ik idd op tegen maar naar de kringloop/weggeefhoek/verkoop , wat is daar mis mee?  als iemand het zich kan veroorloven laat iemand dan lekker en leef je eigen leven.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

02-09-2022 om 15:11

Degenen die hier zo aan het vitten zijn op mensen die nieuwe dingen kopen( en goede, bruikbare artikelen weggeven/vinted/mp/kringloop) zijn allemaal vegetarisch/ gaan niet met het vliegtuig/hebben geen huisdieren/dragen, gebruiken geen leer/douchen niet / wonen onder een brug (huis is heel milieuvriendelijk en natuurlijk 😏) etc etc??

MamaE

MamaE

02-09-2022 om 15:14 Topicstarter

Caramelzeezoutchocola schreef op 02-09-2022 om 15:11:

Degenen die hier zo aan het vitten zijn op mensen die nieuwe dingen kopen( en goede, bruikbare artikelen weggeven/vinted/mp/kringloop) zijn allemaal vegetarisch/ gaan niet met het vliegtuig/hebben geen huisdieren/dragen, gebruiken geen leer/douchen niet / wonen onder een brug (huis is heel milieuvriendelijk en natuurlijk 😏) etc etc??

Ik woon niet onder de brug, douche wel geregeld (maar wel zuinig), eet heel af en toe vlees (bij anderen), maar verder komt het aardig in de buurt ja.
Het was overigens niet bedoeld als vitten, maar iets dat ik me naar aanleiding van die reclames allemaal afvroeg. 

Miepjecody schreef op 02-09-2022 om 14:21:

[..]

Je kan alsnog zelf denken lijkt me, het zou me een worst wezen wat anderen daar van vinden.

Ja en zelf vond/vind ik het leuk ze elk jaar een nieuwe tas te geven en houd k van nieuwe spulletjes dus hoeven spullen echt niet tot ze kapot zijn gedragen te worden. Nogmaals, de goede tas van het jaar ervoor wordt de nieuwe gymtas en als het er daarna nog steeds geod uitziet geef ik het weg of gaat het in de humanabak. Ik koop 9 van de 10 keer merkdingetjes maar betaal nooit het volle pond (wel nieuw maar via outlets of online vaak met korting). Dus het meeste spul is ook gewoon nog goed na een tijdje. Ik vraag altijd rond of er iemand is die de spullen of kinderkleding goed kan gebruiken en kom dan vaak wel uit bij een gezin in Nederland of iemand die een gezin kent in het buitenland die het dan meeneemt daarnaartoe. Dus het beland echt niet in de prullenbak. 

Caramelzeezoutchocola schreef op 02-09-2022 om 15:03:

Weleens van marktplaats of vinted gehoord? Goede spullen zo weggooien ben ik idd op tegen maar naar de kringloop/weggeefhoek/verkoop , wat is daar mis mee? als iemand het zich kan veroorloven laat iemand dan lekker en leef je eigen leven.

Ik verkoop dingen nooit door. Vind het vaak teveel gedoe dus maak er liever iemand blij mee door het weg te geven. En die mensen vind ik gewoon via via dus ook niet online ofzo. 

vervangen doen we hier pas als het kapot is.
Probeer mischien niet mode gevoelige producten te kopen 

Caramelzeezoutchocola schreef op 02-09-2022 om 15:11:

Degenen die hier zo aan het vitten zijn op mensen die nieuwe dingen kopen( en goede, bruikbare artikelen weggeven/vinted/mp/kringloop) zijn allemaal vegetarisch/ gaan niet met het vliegtuig/hebben geen huisdieren/dragen, gebruiken geen leer/douchen niet / wonen onder een brug (huis is heel milieuvriendelijk en natuurlijk 😏) etc etc??

Ik weet niet meer wie dat hier op het forum schreef: "zoals gewoonlijk verwijten de mensen die niets doen de mensen die iets doen dat ze niet alles doen".

Ja, jij doe vast ook veel goeds, maar dit mechanisme zie je best regelmatig

Lijkt me zeker niet de bedoeling. 
Je moet toch pas dingen vervangen als ze versleten zijn?

Ik denk dat dit gewoon "reclamestunts" zijn..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.