Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Nieuwe schoolspullen

Ik zie en hoor de laatste weken overal reclames over 'back to school' en dat je dan overal dingen als tassen, kleding, schoenen, gadgets en weet ik het allemaal kunt kopen. 
Is het de bedoeling of normaal dat je elk schooljaar alles vervangt? En ben ik de enige die dat echt absurd vindt? Ik bedoel, dat een schooltas of broodtrommel geen acht jaar mee gaat of te kinderachtig wordt, dat snap ik. Dat kleding en gymschoenen te klein worden ook. Maar elk jaar alles nieuw gewoon omdat er een nieuw schooljaar begint, dat dan weer niet. Dingen worden vervangen als ze te klein of kapot zijn en kunnen ook nieuw gegeven worden voor sinterklaas of de verjaardag of zo. 
Hoe doen jullie dit soort dingen? Ben gewoon benieuwd.


Nee hoor, maar het gebeurt wel denk ik

Hier een dochter van 5 die na 1 dag school vroeg om een nieuwe broodtrommel omdat "iedereen een nieuwe broodtrommel heeft".

Hier gebruikt ze gewoon haar beker, broodtrommel en fruitbakje van vorig jaar. Haar fruitbakje is aan vervanging toe (deksel sluit niet meer fijn) maar we kijken het nog even aan.

Ze heeft wel een andere schooltas. We hadden 2 schooltassen gekregen. 1tje van slechte kwaliteit en 1tje van goede kwaliteit. Die van slechte kwaliteit heeft een jaar dienst gedaan en nu ze haar tas niet kwijt geraakt is vorig jaar durven we het aan om de dure tas te gebruiken. We hopen dat ze daar jaren mee door kan.

dat gaat volgens mij over de middelbare school.

Hier wordt gewoon gedaan met de spullen die ze nog hebben. Zoon heeft zijn rugzak al 8 jaar doet het nog prima.
Dochter wilde wel een nieuwe maar heb gezegd dat die op de vervolgopleiding krijgt en dat was prima.
Broodtrommels nog van de basissschool zijn neutrale kleuren.

Gaat iets kapot is zijn nieuwe spullen gewoon nodig.

het is toch gewoon normaal ook om reclame te maken? Sommige kinderen hebben wel gewoon iets nieuws nodig.
Of zijn te oud voor Donald duck tas

Nee, natuurlijk is het niet normaal om alles elk jaar te vervangen. Zouden de winkeliers wel willen. 
Hier hebben ze rvs drinkbekers en fruit- en broodtrommels die de hele basisschool meegaan. Tassen worden vervangen als ze te klein zijn (overgang naar groep 3) of versleten. Gymschoenen worden doorgegeven en dus niet in de kleur roze aangeschaft. Af en toe komt er een vraag om iets nieuws dat niet per se nodig is, maar dan leg ik uit dat dat slecht voor de natuur is en dat begrijpen ze prima. 

Maarrrr dat gezegd hebbende: ik ga wel zo aan het eind van de zomervakantie even na wat vervangen moet worden. Welke gymschoenen passen niet meer, wie heeft een agenda nodig, welke tas is aan vervanging toe, was die ene koptelefoon niet kapot? En dan zorg ik dat alle schoolspullen weer op orde zijn aan het begin van het schooljaar. 

Als er niks aan vervanging toe is, kopen ze 's zomers alleen een nieuwe agenda. De rest kopen we wel als het nodig is. Ze hechten ook niet zo aan nieuwe spullen. De jongste vindt zelfs dat zijn vijfhoekige geo-driehoek het nog doet 

uhm hier krijgen ze elk jaar een nieuwe tas. De oude tas is dan niet stuk maar ziet er wel gebruikt uit. Nog een jaar ermee lijkt me niet heel handig. Broodtrommels moeten vaak halverwege het jaar al vervangen worden. Maar ik koop geen dure dus dat is geen probleem. Gymschoenen passen na een jaar meestal niet. Dus die worden ook aan het begin van het jaar vervangen. En gebruiksproducten zoals pennen en potloden enzo moeten sowieso vervangen worden. 

Butterflywhy schreef op 26-08-2022 om 18:41:

uhm hier krijgen ze elk jaar een nieuwe tas. De oude tas is dan niet stuk maar ziet er wel gebruikt uit. Nog een jaar ermee lijkt me niet heel handig. Broodtrommels moeten vaak halverwege het jaar al vervangen worden. Maar ik koop geen dure dus dat is geen probleem. Gymschoenen passen na een jaar meestal niet. Dus die worden ook aan het begin van het jaar vervangen. En gebruiksproducten zoals pennen en potloden enzo moeten sowieso vervangen worden.

Waarom is het niet handig om nog een jaar te doen met een tas die er gebruikt uit ziet?

De mijne zag er na een jaar ook gebruikt uit, deed het de volgende jaren ondanks dat nog meer dan prima.

Oh, ik vervang ook al mijn kleren en schoenen na 1 keer dragen/wassen, dan zien ze er gebruikt uit, dus ze nog een keer dragen lijkt me niet verstandig. Jullie niet??

MadgeTheBadge schreef op 26-08-2022 om 18:53:

Oh, ik vervang ook al mijn kleren en schoenen na 1 keer dragen/wassen, dan zien ze er gebruikt uit, dus ze nog een keer dragen lijkt me niet verstandig. Jullie niet??

Jazeker, dat bespaart enorm. De wasmachine en droger kunnen het huis uit. 😁

MadgeTheBadge schreef op 26-08-2022 om 18:53:

Oh, ik vervang ook al mijn kleren en schoenen na 1 keer dragen/wassen, dan zien ze er gebruikt uit, dus ze nog een keer dragen lijkt me niet verstandig. Jullie niet??

Bwah ... Zolang je het kan betalen en er geen probleem mee hebt dat de planeet door over-consumptie naar de haaien gaat ...

Ik hoop dat je die amper gedragen kleding of tassen dan wel wegschenkt aan een goed doel? Het lijkt mij dat er toch écht kinderen zijn die net geen moord zouden plegen voor een tas die er "lichtjes gebruikt" uitziet. In plaats van hun totaal afgeragde 7 jaar oude en al 3 keer doorgegeven tas die niet vervangen kan worden wegens "no budget".

Dat ligt er aan van wie je het wil horen. De heren fabrikanten zouden het toejuichen. Liefst 2 x per jaar alles vervangen. Of iedere keer als kindlief kikt dat er iets nieuws moet komen...
Ik deed ook gewoon iets vervangen als het nodig was. meer niet.

Mijn kind krijgt elk jaar een budget van 30 euro voor nieuwe schoolspullen, schriften e.d. De tas als dat nodig is, als hij echt stuk is. Ze heeft wel meerdere tassen en de Eastpack word alleen gebruikt als ze veel boeken mee moet. Een agenda wordt al jaren niet meer gebruikt. Mijn oudste kreeg het schoolspullenbudget plus 15 euro voor een agenda.

Ik koop nieuw als het nodig is. Ik vind zelfs dat schriften of ringbandblokken gewoon door kunnen tot ze vol zijn. Dus het Engels-schrift blijft hetzelfde schrift, ook een jaar later. En als ik nog een passer of geodriehoek had van toen ik die zelf nodig had, kunnen mijn kinderen die weer gebruiken. Niemand vindt het een probleem om bekers of broodtrommels van Cars of Frozen mee te nemen naar werk of school.

Kind heeft een nieuwe tas gekregen omdat hij nu naar de middelbare gaat. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.