Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Opa/oma & kleinkinderen: waar elkaar zien? Brengen/halen?


In het weekend ga ik soms met de kinderen naar mijn vader. In de ochtend want daarna zit hij aan de borrel. Mijn moeder is overleden. Met mijn ex geen contact meer en met zijn ouders ook niet. Eens in de twee weken gaan we naar de ouders van mijn vriend.

Wat is normaal ? De gewoonte in je familie, de streek, de afstand, en eventuele oppasafspraken kunnen heel verschillend zijn. In alle gevallen kan de relatie goed zijn. 
Wat is de reden voor je vraag, TO?

ik las laatst een anekdote over mensen in Amsterdam en in Brabant, over hoe vaak ze de (groot)ouders zien. Was misschien hier?

bij Oppassen vanwege werk ga ik naar gezin met kleinkinderen toe. Bij Oppassen vanwege uitstapje ouders: dan komen de kinderen naar ons en blijven slapen. 

Mijn ouders wonen op 10 minuten afstand en zien we meestal een aantal keer per week. Ze passen een dag in de week op bij hen thuis en daarnaast gaan we vaak nog wel een keer lunchen of om de koffie of komen ze bij ons. Oudste is 2,5 en vraagt ook vaak of we even langs opa en oma gaan.
Mijn schoonouders wonen op zo’n anderhalf uur rijden en die komen eens in de drie of vier weken op zaterdag of zondag langs. Dan komen ze meestal eind van de morgen en blijven tot na het avondeten. Zij komen meestal hierheen en soms gaan we daar naartoe. Schoonouders springen ook wel eens bij als er oppas nodig is, maar niet structureel 

Lieveheersbeest

Lieveheersbeest

05-09-2021 om 02:04 Topicstarter

Wilgenkatje- schreef op 04-09-2021 om 22:17:

Wat is normaal ? De gewoonte in je familie, de streek, de afstand, en eventuele oppasafspraken kunnen heel verschillend zijn. In alle gevallen kan de relatie goed zijn.
Wat is de reden voor je vraag, TO?

Wij (grootouder en moeder) kijken verschillend aan tegen hoe dit contact eruit komt te zien als de kleine er straks is. Ik ben daarom benieuwd naar hoe anderen dit doen, welke smaakjes er zijn en wat binnen het redelijke valt  De reacties tot dusver zijn heel behulpzaam, dank!

Lieveheersbeest schreef op 05-09-2021 om 02:04:

[..]

Wij (grootouder en moeder) kijken verschillend aan tegen hoe dit contact eruit komt te zien als de kleine er straks is. Ik ben daarom benieuwd naar hoe anderen dit doen, welke smaakjes er zijn en wat binnen het redelijke valt De reacties tot dusver zijn heel behulpzaam, dank!

Uiteindelijk is er geen "normaal" maar moet je vooral doen wat voor jou prettig werkt. Zou opa/oma meer contact wensen?

Wij zien de opa's en oma's gemiddeld eens per 6 weken. Maar de buurvrouw van een paar huizen verder op voelt ook als een oma, die zien we een paar keer per week en zij past soms ook kort op. Als wij een nachtje weg gaan passen mijn ouders op, dat is gemiddeld 2x per jaar.

Het ligt natuurlijk ook aan je eigen band met ouders. Mijn band is niet zo goed maar het zijn wel een leuke opa en oma.

De ene opa en oma zijn wat slechter te been, daar rijden wij altijd naartoe. De andere is 50/50. We wonen 60 en 75min uit elkaar.

Lieveheersbeest schreef op 05-09-2021 om 02:04:

[..]

Wij (grootouder en moeder) kijken verschillend aan tegen hoe dit contact eruit komt te zien als de kleine er straks is. Ik ben daarom benieuwd naar hoe anderen dit doen, welke smaakjes er zijn en wat binnen het redelijke valt De reacties tot dusver zijn heel behulpzaam, dank!

Alles bestaat, van inwonende oma tot overleden oma....

Mijn schoonmoeder had het liefst gezien dat we naar haar dorp zouden verhuizen, want dan kon ze iedere dag langskomen. Ik zag haar liever zo weinig mogelijk, want veel te benauwend en geobsedeerd. Ze kwamen iedere 4-6 weken, rommel dumpen. Mijn moeder vond het zo ver. En het was zo lastig met de hond. Die kwam dus 1-2x per jaar en zagen we nog 1-2x per jaar op een verjaardag elders. 

De ene wilde wel graag de kinderen zien (zien, niet mee interageren), en de ander was op zich wel leuk tegen mijn oudste maar niet tegen mij, en deed ook niet echt moeite om mijn oudste vaker te zien. Ik heb bij mijn schoonmoeder nooit het initiatief genomen tot extra contact (die kwamen wel weer een keer) en bij mijn moeder heb ik nog een tijdje ongeveer een keer per jaar extra volgehouden. Mijn schoonmoeder is geen type waar de kinderen een band mee zouden kunnen ontwikkelen al kwam ze iedere week; mijn moeder mogelijk wel, maar die verloor zo ongeveer alle interesse toen mijn nichtje geboren werd. Ik heb dus echt niks met 'ze is toch oma/een band opbouwen/contact gunnen/enz'.  Mijn kinderen hebben een heel leuke band met kennissen die ze minder vaak zagen. De oma's missen ze niet. (De ene is nu overleden en de ander hebben ze door corona al heel lang niet gezien.) Dus ik ben wel voor gewoon doen wat je zelf aankan, binnen je eigen grenzen, geen verplichtingen voelen. Kinderen kiezen zelf wel wie ze leuk vinden.

Lieveheersbeest schreef op 05-09-2021 om 02:04:

[..]

Wij (grootouder en moeder) kijken verschillend aan tegen hoe dit contact eruit komt te zien als de kleine er straks is. Ik ben daarom benieuwd naar hoe anderen dit doen, welke smaakjes er zijn en wat binnen het redelijke valt De reacties tot dusver zijn heel behulpzaam, dank!

Wil de een heel veel en de ander heel weinig ofzo? Mijn ouders hadden allerlei meningen over oppassen en zo (daar beginnen we niet aan hoor!) maar zo gauw de eerste er was stonden ze te trappelen. Ze hebben 4 jaar wekelijks opgepast, bij hun thuis, toen verhuisden we naar te ver weg. Nu zien we mijn ouders elke twee weken, ze komen dan meestal bij ons op de koffie en soms gaan wij een weekend naar hun toe. Schoonouders wonen veel verder weg maar zien we zeker een keer per maand. 

Lieveheersbeest

Lieveheersbeest

05-09-2021 om 17:48 Topicstarter

Grootouder wil op mijn werkdag(en) oppassen, in eigen huis. Maar ik wil a) niet dat kind daar structureel heengaat en b) ik wil niet meerdere keren per week 's ochtends en 's avonds dik een uur rijden voor kinderopvang op werkdagen. Dus dat schuurt. We hebben overigens kinderopvang hier om de hoek, dus het vormt (voor ons) ook geen probleem om het niet te doen. Ik snap wel dat grootouder het jammer vindt.

Het is fijn om te lezen dat er mensen zijn waar de grootouder(s) ook bij hen langskomen om op te passen/op visite te komen/tijd samen door te brengen. Ik moet 99 vd 100 keer daarheen en dat vind ik met een kleine (en een baan, hond, huishouden) vaak niet praktisch/tijdrovend. Zeker als je bedenkt dat grootouder gepensioneerd is en een goede auto voor de deur heeft staan. Gaat vaak zelf op pad voor dingen die hij leuk vindt.

Het voelt door deze reacties meer oke om de deur hier open te houden & het aan grootouder te laten of hij de moeite wil nemen om langs te komen. Of niet.

Lieveheersbeest schreef op 05-09-2021 om 17:48:

Grootouder wil op mijn werkdag(en) oppassen, in eigen huis. Maar ik wil a) niet dat kind daar structureel heengaat en b) ik wil niet meerdere keren per week 's ochtends en 's avonds dik een uur rijden voor kinderopvang op werkdagen. Dus dat schuurt. We hebben overigens kinderopvang hier om de hoek, dus het vormt (voor ons) ook geen probleem om het niet te doen. Ik snap wel dat grootouder het jammer vindt.

Het is fijn om te lezen dat er mensen zijn waar de grootouder(s) ook bij hen langskomen om op te passen/op visite te komen/tijd samen door te brengen. Ik moet 99 vd 100 keer daarheen en dat vind ik met een kleine (en een baan, hond, huishouden) vaak niet praktisch/tijdrovend. Zeker als je bedenkt dat grootouder gepensioneerd is en een goede auto voor de deur heeft staan. Gaat vaak zelf op pad voor dingen die hij leuk vindt.

Het voelt door deze reacties meer oke om de deur hier open te houden & het aan grootouder te laten of hij de moeite wil nemen om langs te komen. Of niet.

Ik snap ook helemaal dat grootouders in eigen huis willen oppassen. In een vreemd huis ben je vaak niet zo op je gemak als thuis en op die leeftijd kost de hele dag voor een klein kind zorgen al genoeg energie. En dan ook nog twee uur kwijt zijn aan reistijd.

Ik zou het denk ik ook niet voorleggen aan mijn ouders, omdat ik weet dat ze dan toch toe zouden geven en het ze op den duur te veel zou gaan kosten, maar dat is natuurlijk niet voor alle grootouders zo, dat kun je het beste zelf beoordelen.

In jullie geval zou ik kiezen voor zelf opvang regelen

dan

dan

05-09-2021 om 18:14

ik sluit me aan bij MoederBarberin, het geeft in jullie situatie meer ongemak dan gemak voor iedereen als grootouders gaan oppassen. En de kinderopvang is dichtbij huis, dan kunnen de grootouders beter eens langs komen of jullie daarheen om elkaar te zien. 

Lieveheersbeest

Lieveheersbeest

05-09-2021 om 18:24 Topicstarter

grootouder is ook niet gevraagd om op te passen he, wij kiezen heel bewust voor andere oplossingen. 

wij moeten overigens voor alles daarheen, dat had ik niet zo duidelijk gepost geloof ik. Dus voor visite, een activiteit, kopje koffie, etentje, alles op zijn locatie naar keuze. Komt vrijwel nooit deze kant op. Grootouder zelf is overigens ook geen uur onderweg. Maar als ik eerst daarheen moet rijden, dan naar kantoor (of weer naar huis) en datzelfde ritje savonds nog een keer, dan ben ik twee uur kwijt aan reistijd.

Ik ben ook niet op zoek naar advies over grootouder wel/niet vragen,  ik wil namelijk sowieso niet dat hij als kinderopvang fungeert. Ik was alleen benieuwd hoe anderen de tijd met opa/oma invullen en of dat dan altijd op eigen terrein, hun terrein is, of dat het elkaar afwisselt

Lieveheersbeest schreef op 05-09-2021 om 18:24:

grootouder is ook niet gevraagd om op te passen he, wij kiezen heel bewust voor andere oplossingen.


Ik ben ook niet op zoek naar advies over grootouder wel/niet vragen, ik wil namelijk sowieso niet dat hij als kinderopvang fungeert. Ik was alleen benieuwd hoe anderen de tijd met opa/oma invullen en of dat dan altijd op eigen terrein, hun terrein is, of dat het elkaar afwisselt

Nou zeg, ik vertel alleen maar hoe ik het zelf zou doen. Niet als aanval of een wijzend vingertje. Ik weet dat je ze niet hebt gevraagd,dat schrijf je zelf, ik vul enkel aan dat ik persoonlijk dat dan ook niet zou doen.

Maar goed. Ik zwaai af

huh? Dat was toch geen vervelende reactie van TO op moederbarberin?

Sowieso zie ik het probleem niet. Grootouder wil oppassen maar jij ziet dat niet zitten. Dan is er toch geen vraag meer? Het gaat dan gewoon niet door. Ik zou het niet moeilijker maken voor jezelf dan het is. Nee zeggen mag best 

Lieveheersbeest

Lieveheersbeest

05-09-2021 om 19:06 Topicstarter

Nee dat was het zeker niet. Komt anders over geloof ik?

Klopt, structureel oppassen is de vraag niet! Geloof dat ik vooral op zoek ben naar wat bevestiging dat het heel normaal is dat grootouders ook wel eens op visite komen en/of zich inspannen (in de vorm van langskomen/zich schikken naar de wensen en mogelijkheden van de ander) om contact te onderhouden

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.