Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Ophalen en brengen kind


deze zgn ‘tante’ is al ruim 2 jaar niet meer officieel zijn tante, dus in hoeverre legt hij deze link (nog) op zijn 6e? Doet er overigens ook niet zoveel toe in het hele verhaal, maar voor TO blijkbaar wél.

Ik vind dat er wel hard geoordeeld wordt hier over dat een moeder minimaal 50% voor haar kind moet willen zorgen en nooit zo ver weg moet gaan wonen en dat om het weekend veel te weinig is. Hoeveel vaders moeten het doen met een dergelijke regeling? Daar wordt nooit zo hard op gereageerd. 

Wel eens met dat moeder naar ver weg verhuisd is en de reistijd en reiskosten dus voor haar rekening moeten komen. 
Wel is het zo dat er al een paar jaar een omgangsregeling was waarbij de vader het kind naar het station bracht en die 20 minuten met de auto scheelden voor moeder en TS en niet in de laatste plaats voor het kind bijna de helft van de reistijd. 
Nu zegt vader eenzijdig daarmee te stoppen, waardoor het kind dus veel langer onderweg is om moeder te bezoeken. Dat is belastend voor zo'n jong kind en niet in zijn belang. Een omgangsregeling kun je normaal gesproken niet zomaar eenzijdig opzeggen of omgooien. Als vader opeens zou zeggen 'moeder woont te ver weg, hij komt helemaal niet meer' kan dat ook niet. Moeder en kind hebben recht op omgang met elkaar.
Met deze afstand is dat wel erg lastig, zeker als het kind ouder wordt en steeds meer een eigen leven gaat ontwikkelen. Tegelijkertijd kan een kind als het ouder wordt ook zelfstandig reizen met het OV. 
Een huisje of stacaravan huren voor een weekend zou je ook voor af en toe kunnen organiseren. Bijvoorbeeld als kind iets belangrijks heeft in jullie weekend. 

In het OV kun je wel effectief tijd met je kind doorbrengen. Het is dan wel anders dan thuis, maar je kunt wel een spelletje spelen, boekje voorlezen, iets tekenen, kletsen zonder op de weg te hoeven letten. 

MamaE schreef op 14-11-2022 om 15:39:

Ik vind dat er wel hard geoordeeld wordt hier over dat een moeder minimaal 50% voor haar kind moet willen zorgen en nooit zo ver weg moet gaan wonen en dat om het weekend veel te weinig is. Hoeveel vaders moeten het doen met een dergelijke regeling? Daar wordt nooit zo hard op gereageerd.

.

Mijn reactie zou andersom net zo zijn geweest, maar vind het onnodig dit steeds maar te moeten vermelden. 

MamaE schreef op 14-11-2022 om 15:39:

Ik vind dat er wel hard geoordeeld wordt hier over dat een moeder minimaal 50% voor haar kind moet willen zorgen en nooit zo ver weg moet gaan wonen en dat om het weekend veel te weinig is. Hoeveel vaders moeten het doen met een dergelijke regeling? Daar wordt nooit zo hard op gereageerd.

Zeker wel. 

Mijn oordeel over vaders die op uren afstand van hun kinderen gaan wonen en genoegen nemen met een regeling die neerkomt op 3 dagen per maand plus eventueel wat vakanties, is net zo hard. Op een dergelijk grote afstand gaan wonen betekent dat er nauwelijks sprake kan zijn van een echte actieve en betrokken rol in het leven van de kinderen (want eventjes uren rijden voor een ouderavond of kijken bij een voetbalwedstrijd of kennismaken met ouders van vriendjes of meegaan naar de tandarts etc is meestal geen doen). Dat betekent dat de verder weg wonende ouder een steeds meer uit het zicht verdwijnende figuur zal worden, want zoals hier ook al aangegeven is: als het kind wat ouder wordt, zal het sportwedstrijden hebben in het weekend of af willen spreken met vrienden etc. 

Ik vind vaders die na een scheiding op uren afstand van hun kinderen gaan wonen omdat er direct ingetrokken moet worden bij een nieuwe partner, flapdrollen. 

Persephone schreef op 14-11-2022 om 15:56:

[..]

Zeker wel.

Mijn oordeel over vaders die op uren afstand van hun kinderen gaan wonen en genoegen nemen met een regeling die neerkomt op 3 dagen per maand plus eventueel wat vakanties, is net zo hard. Op een dergelijk grote afstand gaan wonen betekent dat er nauwelijks sprake kan zijn van een echte actieve en betrokken rol in het leven van de kinderen (want eventjes uren rijden voor een ouderavond of kijken bij een voetbalwedstrijd of kennismaken met ouders van vriendjes of meegaan naar de tandarts etc is meestal geen doen). Dat betekent dat de verder weg wonende ouder een steeds meer uit het zicht verdwijnende figuur zal worden, want zoals hier ook al aangegeven is: als het kind wat ouder wordt, zal het sportwedstrijden hebben in het weekend of af willen spreken met vrienden etc.

Ik vind vaders die na een scheiding op uren afstand van hun kinderen gaan wonen omdat er direct ingetrokken moet worden bij een nieuwe partner, flapdrollen.

Ik ken meerdere vaders die niet eens zo gek ver bij hun ex en hun kind(eren) vandaan wonen en evengoed slecht om het weekend de kinderen hebben. Het is dan wel zo dat ze minder reistijd hebben en dus de bijvoorbeeld de kinderen op vrijdag uit school halen en ze dan de rest van de middag en avond hebben ze pas op zondagavond na het eten weer terugbrengen. 

Bijtje82

Bijtje82

14-11-2022 om 16:10

MamaE schreef op 14-11-2022 om 16:08:

[..]

Ik ken meerdere vaders die niet eens zo gek ver bij hun ex en hun kind(eren) vandaan wonen en evengoed slecht om het weekend de kinderen hebben. Het is dan wel zo dat ze minder reistijd hebben en dus de bijvoorbeeld de kinderen op vrijdag uit school halen en ze dan de rest van de middag en avond hebben ze pas op zondagavond na het eten weer terugbrengen.

Maar het is dan ook makkelijker om eens tussendoor af te spreken.

Vraag me nu trouwens ook af hoe het in de vakanties geregeld is. 

MamaE schreef op 14-11-2022 om 16:08:

[..]

Ik ken meerdere vaders die niet eens zo gek ver bij hun ex en hun kind(eren) vandaan wonen en evengoed slecht om het weekend de kinderen hebben. Het is dan wel zo dat ze minder reistijd hebben en dus de bijvoorbeeld de kinderen op vrijdag uit school halen en ze dan de rest van de middag en avond hebben ze pas op zondagavond na het eten weer terugbrengen.

Maar die vaders kunnen wel even naar een voetbaltraining komen kijken of naar een ouderavond komen of even een uurtje helpen met het huiswerk etc. En als de kinderen wat ouder zijn, kunnen die af en toe eens doordeweeks langskomen. Het is echt een heel andere situatie.

Vaders die om de hoek wonen en hun kinderen evengoed niet vaker zien dan 3 dagen per maand, vind ik ook flapdrollen trouwens.

Ouders in het algemeen zouden gewoon niet ver bij elkaar uit de buurt moeten gaan wonen..

Persephone schreef op 14-11-2022 om 16:20:

[..]

Maar die vaders kunnen wel even naar een voetbaltraining komen kijken of naar een ouderavond komen of even een uurtje helpen met het huiswerk etc. En als de kinderen wat ouder zijn, kunnen die af en toe eens doordeweeks langskomen. Het is echt een heel andere situatie.

Vaders die om de hoek wonen en hun kinderen evengoed niet vaker zien dan 3 dagen per maand, vind ik ook flapdrollen trouwens.

Dit inderdaad, het is gewoon totaal niet vergelijkbaar met de situatie van TO. Ik vind het zo ontzettend verdrietig voor deze kinderen, zijn er zoveel mogelijkheden en worden deze uit puur eigenbelang totaal van tafel geveegd. 

Het klinkt ingewikkeld allemaal en vol met oud leed en oud zeer, waar moeder waarschijnlijk mee zit, maar wat vriend vooral stoort.
Daar kan iedereen een heleboel van vinden en ruzie over gaan maken. Echter probeer die emoties elders te parkeren, ga er voor in therapie en neem zelf je verantwoordelijkheid inplaats dat bij ex neer te leggen. Dmv therapie kan je dit soort dingen echt verwerken.

Dan blijft de weg van de afspraken over: bij een ouderschapsplan wordt gekeken naar hoe het nu gaat. Dat wordt zwart op wit gezet.
Wordt er gekissebist, dan gaat men door zoals het nu gaat. Moeder is verhuisd, dus qua reizen valt er weinig te halen vrees ik.

Helaas, verhuizen of mee leren dealen mbv therapie, meer keus is er niet.

Mamali schreef op 14-11-2022 om 16:22:

Ouders in het algemeen zouden gewoon niet ver bij elkaar uit de buurt moeten gaan wonen..

Ik heb me laten vertellen dat er wat krapte is op de woningmarkt momenteel

Zomer2022 schreef op 14-11-2022 om 13:57:

[..]

ze is weg gejaagd en nogmaals dit ging jaren goed maar weet je laat maar

Weggejaagd? Nee ze is weggegaan. En daar zal ze ongetwijfeld haar redenen voor gehad hebben maar weggejaagd is iets anders. Is ze meteen bij jou ingetrokken? Dus jullie hadden al iets met elkaar toen zij nog met haar ex was? Lees ik het zo goed?

Je schrijft " dit ging jaren goed", terwijl ze pas 2 jaar uit elkaar zijn, dat is niet zo heel erg lang en maakt het ook niet meteen een definitieve afspraak, ligt ook niet vast neem ik aan? Je kunt ook omdenken; jouw vriendin is op grote afstand gaan wonen fijn dat zij 2 jaar een deel van de reistijd op zich genomen hebben. 

Je schrijft in meerdere reacties dat jullie extreem flexibel zijn maar dat is nergens uit te halen. Je verwacht dingen die niet te verwachten zijn. Dus nee flexibel zijn jullie niet en al helemaal niet extreem. 

Kijk vooral naar de toekomst en wat daarin het beste is voor haar zoon. Van daar uit kun je al dan niet met een mediator kijken of je tot goede afspraken kunt komen. Die houding hebben jullie nog niet op dit moment; ex manipulatief noemen maar zelf ook weinig tot niks willen. Dan kom je er niet hoor.

Uit het hele draadje krijg ik vooral de indruk van twee ouders die beiden hun kind niet op nummer 1 zetten. Aangezien hier alleen door de nieuwe  partner van  moeder geschreven wordt heeft het voor mij geen zin om iets te vinden van wat de vader doet of niet doet.  (Al lijkt me vaste belafspraken in dit geval best een goed idee, ik zou die alleen niet op drie keer per week gezet hebben, dat lijkt mij eigenlijk veel te vaak, zeker als er toch vanuit kind zelf ook vaak genoeg naar de andere ouder gebeld wordt).
Voor de moeder kan ik alleen maar adviseren zo snel mogelijk te zorgen dat ze meer echt betrokken kan worden bij het leven van haar kind. Dat kan eigenlijk alleen als de fysieke afstand tussen moeder en kind kleiner wordt. Als haar huidige partner daar niet aan mee wil werken, dan zou ik als ik deze moeder was, de relatie verbreken. Maar ja ook de moeder schrijft hier niet. Alleen de nieuwe partner van moeder.
Die kan ik alleen maar adviseren om echt te luisteren naar zijn of haar nieuwe partner.

Temet schreef op 14-11-2022 om 16:56:

[..]

Ik heb me laten vertellen dat er wat krapte is op de woningmarkt momenteel

Zelfs dan. Want dit argument wordt niet gebruikt, het is de Boeman die ervoor zorgt dat deze vrouw niet eens in dezelfde provincie als haar kind woont. Natuurlijk zal het niet eenvoudig zijn om iets dichterbij te zoeken, maar het is nu onbespreekbaar en er is nergens te lezen dat vriendin dat in de afgelopen tijd geprobeerd heeft. Want deze provincie biedt huis en baan. (Vorige woonplek bood volgens mij ook baan+kind, maar dat is minder belangrijk geweest). En dat prikkelt de reacties want hoe kun je nou niet dichtbij je kind willen wonen. Of je nou man of vrouw bent. 

(En ja, je mag je afvragen wie hier de boeman is)

Temet schreef op 14-11-2022 om 16:56:

[..]

Ik heb me laten vertellen dat er wat krapte is op de woningmarkt momenteel

Die krapte is er dan ook 200 km verderop dus dat is geen excuus..

En in dit geval ook niet aan de orde.. hier is bewust voor gekozen..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.