Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Oppas tarief


zwaankip schreef op 02-02-2023 om 13:33:

Ik woon niet in Nederland maar ik vind het heel vreemd dat de poetshulp 15 Euro/ uur betaald wordt en de oppas slechts enkele schamele Euro's per uur/ voor meerdere kinderen.
Schiet me maar af!

Ik denk dat jij (en je dochter) zich wellicht in een luxere financiele positie bevinden dan veel anderen. Ik beschik bijvoorbeeld niet over een poetshulp eb kan me die ook niet veroorloven. Ik heb ook geen oppas, maar hoop daar wel gebruik van te gaan maken als kind iets ouder is. Maar 16 euro per uur! Dat zou er gewoon echt niet af kunnen. En vind ik ook geen reeel (zwart) loon. 

Ik vind dat er hier op sommige vlakken wel zwaar aan getild wordt hoor. Bij heel veel adresjes is oppassen ('s avonds) wel gewoon op de bank zitten en chips eten. Niet bepaald noeste arbeid. Betekent niet dat je minder dan minimumloon moet betalen, maar 16 euro per uur (voor wat ik hiervoor beschrijf) vind ik ook wel erg luxe.

Raccoon schreef op 02-02-2023 om 16:57:

[..]

Niks doen, als dat zo was dan konden ouders hun kinderen ook alleen thuis laten want er gebeurt toch niks. Ik vind het vreemd dat overal geld voor wordt uitgegeven, maar voor hun allerbelangrijkste bezit moet het zo goedkoop mogelijk gebeuren.

Die oppas is er toch niet om calamiteiten te handelen? Tenminste, dat is niet mijn idee van een oppas (in de avond). Die is er zodat er iemand aanwezig is dat als er iets aan de hand is met de kids, ik gebeld kan worden ( of mijn partner). Die oppas is er niet om de hele avond met de kids te ravotten. Die vermaken zich zelf wel. Als het daarom draaide, konden ze inderdaad net zo goed alleen thuis blijven. 

Je laatste opmerking neem ik maar ter kennisgeving aan. Kan ik niet zoveel mee. 

Meesje schreef op 02-02-2023 om 17:28:

[..]

Ik denk dat jij (en je dochter) zich wellicht in een luxere financiele positie bevinden dan veel anderen. Ik beschik bijvoorbeeld niet over een poetshulp eb kan me die ook niet veroorloven. Ik heb ook geen oppas, maar hoop daar wel gebruik van te gaan maken als kind iets ouder is. Maar 16 euro per uur! Dat zou er gewoon echt niet af kunnen. En vind ik ook geen reeel (zwart) loon.

Pardon? Ik heb het helemaal niet over mijn dochter gehad. Mijn dochter is bewust kinderloos. Erg toch hoe jij en vele anderen dingen lezen die ik nooit beweerd heb. 

En hoezo bevind ik mij in een 'luxere' financiele positie? 

Wil je met mij ruilen? Ik ben invalide verklaard. Ik leef van een uitkering van 1100  Euro/ maand. Echt luxe hoor!


Ik verbaas me vooral over het gedeelte van de post van TO waar staat dat de 3 kinderen niet slapen. Maar er desondanks gedacht wordt dat de oppas wel de hele avond op de bank tv kan kijken. Dat is toch niet realistisch? Ik heb vroeger ook opgepast. Als de kinderen wakker waren, waren ze helemaal door het dolle heen van het feit dat er nu iemand anders in huis was om mee te spelen. Het was echt doodvermoeiend. En dat waren slechts 2 kinderen, geen 3. En dan heb je nog onderlinge ruzietjes die je mag oplossen, etc.

Raccoon schreef op 02-02-2023 om 16:57:

[..]

Niks doen, als dat zo was dan konden ouders hun kinderen ook alleen thuis laten want er gebeurt toch niks. Ik vind het vreemd dat overal geld voor wordt uitgegeven, maar voor hun allerbelangrijkste bezit moet het zo goedkoop mogelijk gebeuren.

Dit dus!

Ouders die luxe gaan dineren met alles erop en eraan bv. En dan betalen ze de oppas 3 euro/ uur of 15 euro voor een hele avond......Erg!

BrightEchidna89

BrightEchidna89

02-02-2023 om 18:10

Elpisto schreef op 02-02-2023 om 17:41:

[..]

Die oppas is er toch niet om calamiteiten te handelen? Tenminste, dat is niet mijn idee van een oppas (in de avond). Die is er zodat er iemand aanwezig is dat als er iets aan de hand is met de kids, ik gebeld kan worden ( of mijn partner). Die oppas is er niet om de hele avond met de kids te ravotten. Die vermaken zich zelf wel. Als het daarom draaide, konden ze inderdaad net zo goed alleen thuis blijven.

Je laatste opmerking neem ik maar ter kennisgeving aan. Kan ik niet zoveel mee.

Heb zo het voorgevoel dat jij nooit als oppas hebt gewerkt. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

02-02-2023 om 18:18

Meesje schreef op 02-02-2023 om 17:28:

[..]

Ik denk dat jij (en je dochter) zich wellicht in een luxere financiele positie bevinden dan veel anderen. Ik beschik bijvoorbeeld niet over een poetshulp eb kan me die ook niet veroorloven. Ik heb ook geen oppas, maar hoop daar wel gebruik van te gaan maken als kind iets ouder is. Maar 16 euro per uur! Dat zou er gewoon echt niet af kunnen. En vind ik ook geen reeel (zwart) loon.

@Lieveheersbeest: 
Hier komt je bedrag van 16 euro/uur vandaan, daarvoor werd dit niet vermeld.

@Meesje:
Misschien terug eens beseffen dat een oppas pure luxe is en dat er generaties geweest zijn zonder oppas. Verder vraag en aanbod: kan goed zijn dat jij een 15 jarige vind die voor 4 euro wilt komen oppassen, maar neem deze dan ook niet verantwoordelijk als een volwassene. 

Elpisto schreef op 02-02-2023 om 17:41:

[..]

Die oppas is er toch niet om calamiteiten te handelen? Tenminste, dat is niet mijn idee van een oppas (in de avond). Die is er zodat er iemand aanwezig is dat als er iets aan de hand is met de kids, ik gebeld kan worden ( of mijn partner). Die oppas is er niet om de hele avond met de kids te ravotten. Die vermaken zich zelf wel. Als het daarom draaide, konden ze inderdaad net zo goed alleen thuis blijven.

Je laatste opmerking neem ik maar ter kennisgeving aan. Kan ik niet zoveel mee.

Nee, jouw oppas is er niet voor calamiteiten, enkel om - als het nodig is - jou of partner te bellen?

 Hier is onze oppas er voor beiden: als er iets gebeurd zal ze zeker ons meteen bellen. Maar aangezien wij bij een avond uit eten en bv bios niet binnen 5 minuten thuis zijn,  dan weet ze gelukkig ook te handelen bij calamiteiten want eerst wachten tot dat wij thuis zijn als;  kind gevallen is en bloed- de boel onderkotst- zich verslikt en dreigt te stikken- er brand uitbreekt- een kind wakker schrikt van een nachtmerrie- ingrijpt mochten kinderen ruzie krijgen etc etc. 

Gebeurd dat vaak, nee gelukkig niet, maar het is een verantwoordelijke taak en dat mag beloont worden.

 En dat er niks gebeurd is en de avond voor een groot deel uit netflixen / chips eten/ huiswerk maken bestond doet niet ter zake. Het is iemand die op je kinderen past en die beloon je daar goed voor. Die taak kun je niet vergelijken met andere baantjes.

Nou, het verschilt inderdaad heel erg. Mijn man en ik hadden vroeger, toen wij alleen de oudste al hadden samen een hobby. Kind ging om 19.00 naar bed (lag vaak al in bed als oppas kwam, soms moest hij nog naar bed) en sliep dan altijd. Wij kwamen rond half 12, 12 uur thuis en de oppas werd dan met de auto thuis gebracht.
Als je elke week voor je hobby 4x €16 (buiten de gewone kosten) moet neertellen, gaat je geld er hard doorheen. En de oppas hoeft dus niets te doen, kan lekker chips eten (kast is uiteraard gevuld), huiswerk maken en tv kijken.

Dat de ouders 'gewoon lekker luxe uit gaan eten' is ook maar een aanname natuurlijk...

Overigens reageren veel mensen geschokt op de €15 per keer, maar als dat max 3 uur is, dan komt het neer op € 5 per uur; wat anderen hier ook noemen als tarief.
(Al kan ik mij voorstellen dat de mensen meer vallen over de opmerking dat ze het getroffen heeft met het in haar ogen lage tarief).

Elpisto schreef op 02-02-2023 om 17:41:

[..]

Die oppas is er toch niet om calamiteiten te handelen? Tenminste, dat is niet mijn idee van een oppas (in de avond). Die is er zodat er iemand aanwezig is dat als er iets aan de hand is met de kids, ik gebeld kan worden ( of mijn partner). Die oppas is er niet om de hele avond met de kids te ravotten. Die vermaken zich zelf wel. Als het daarom draaide, konden ze inderdaad net zo goed alleen thuis blijven.

Je laatste opmerking neem ik maar ter kennisgeving aan. Kan ik niet zoveel mee.

Natuurlijk is de oppas daar ook voor. Als er een calamiteit is zal hij/zij toch echt als eerste aktie.moeten ondernemen. Je kan een kind niet laten liggen of wat er ook aan de hand is tot er hulp is gekomen. De oppas heeft dan de verantwoordelijkheid. 

Jesse_1 schreef op 02-02-2023 om 18:20:

Nou, het verschilt inderdaad heel erg. Mijn man en ik hadden vroeger, toen wij alleen de oudste al hadden samen een hobby. Kind ging om 19.00 naar bed (lag eerder al in bed, soms moest hij nog naar bed) en sliep dan altijd. Wij kwamen rond half 12, 12 uur thuis en de oppas werd dan met de auto thuis gebracht.
Als je elke week voor je hobby 4x €16 (buiten de gewone kosten) moet neertellen, gaat je geld er hard doorheen. En de oppas hoeft dus niets te doen, kan lekker chips eten (kast is uiteraard gevuld), huiswerk maken en tv kijken.

Dat de ouders 'gewoon lekker luxe uit gaan eten' is ook maar een aanname natuurlijk...

Het maakt niet uit vind ik, of het voor je hobby is of voor een etentje of theaterbezoek etc. Je geeft iemand anders de verantwoording over je kind, dat is een verantwoordelijke taak en hoort goed beloont te worden. 16 euro is best veel maar was volgens mij een voorbeeld uit het buitenland. Maar 15 euro voor een hele avond..echt ik zou me doodschamen. En 3 uur weg noem ik geen hele avond weg.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

02-02-2023 om 18:30

Jesse_1 schreef op 02-02-2023 om 18:20:

Nou, het verschilt inderdaad heel erg. Mijn man en ik hadden vroeger, toen wij alleen de oudste al hadden samen een hobby. Kind ging om 19.00 naar bed (lag vaak al in bed als oppas kwam, soms moest hij nog naar bed) en sliep dan altijd. Wij kwamen rond half 12, 12 uur thuis en de oppas werd dan met de auto thuis gebracht.
Als je elke week voor je hobby 4x €16 (buiten de gewone kosten) moet neertellen, gaat je geld er hard doorheen. En de oppas hoeft dus niets te doen, kan lekker chips eten (kast is uiteraard gevuld), huiswerk maken en tv kijken.

Dat de ouders 'gewoon lekker luxe uit gaan eten' is ook maar een aanname natuurlijk...

Wat had ik daar vroeger een hekel aan als ouders zo redeneerden. Neen, ik moest misschien niet veel doen, maar de volgende ochtend moest ik er ook uit om 6u30; en als zij dan wegbleven tot na middernacht 

Jesse_1 schreef op 02-02-2023 om 18:23:

Overigens reageren veel mensen geschokt op de €15 per keer, maar als dat max 3 uur is, dan komt het neer op € 5 per uur; wat anderen hier ook noemen als tarief.
(Al kan ik mij voorstellen dat de mensen meer vallen over de opmerking dat ze het getroffen heeft met het in haar ogen lage tarief).

Het lijkt me dat als je je iets niet kunt veroorloven, dat je het dan niet kunt doen.

Ik verleen diverse services, maar mensen willen altijd voor een dubbeltje op de eerste rang.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.