Tureluur
04-10-2025 om 07:54
Opvoeden in de huidige maatschappij
Ik heb een jong kind (2) en zelfs nu al loop ik er regelmatig tegenaan dat veel maatschappelijke ontwikkelingen me niet aanspreken en dat ik mijn kind liever zou laten opgroeien in een andere wereld zogezegd. Als kijk naar snelle/drukke kindertv van tegenwoordig of nadenk over influencers en sociale media. Als ik langs alle ongezonde aanbiedingen in de supermarkt loop. Als ik extreemrechtse politici hoor praten. Als ik weer een rapport lees over prestatiedruk, toegenomen burn-outklachten etc. Het zit in zoveel facetten, maar kort samengevat komt het erop neer dat ik liever een langzamere, gemoedelijkere, socialere samenleving zou zien.
Op 2-jarige leeftijd heb je daar natuurlijk nog wel veel invloed op. Schermtijd doen we bijvoorbeeld nog niet, om maar iets heel simpels te noemen. Maar ik weet dat de leefwereld van kinderen die naar school gaan alweer een heel stuk groter wordt.
Ik vraag me af hoe andere ouders hiermee omgaan en naar kijken. Niet per se of je inhoudelijk dezelfde zorgen hebt, maar meer vanuit je eigen wereldbeeld:
Voed je gevoelsmatig eerder tegen de maatschappij in op of met de stroom mee? En hoe ga je opvoedkundig om met eventuele maatschappelijke ontwikkelingen die je niet zinnen?

tsjor
04-10-2025 om 16:20
Tureluur schreef op 04-10-2025 om 14:05:
[..]
Wie heeft het over vroeger? Ik zet deze tijd niet af tegen een andere, ik benoem gewoon zaken waar ik moeite mee heb.
Ik wil mijn kind niet buiten de maatschappij plaatsen en tegelijkertijd staat veel van wat ik zie me ontzettend tegen. Meer ook dan ik verwacht had voordat ik moeder werd, want toen keek ik nog niet op deze manier naar de wereld. Daar worstel ik mee en ik ben benieuwd of dat herkenbaar is en hoe anderen dat aanpakken. Ongetwijfeld iets van alle tijden, maar ik leef in deze tijd.
Ik begrijp je wel. Op het moment dat je een kind krijgt gebeuren er twee dingen: er ontstaat een gigantische behoefte om iets wat heel erg kwetsbaar is te beschermen. Ik weet nog dat ik met tranen in mijn ogen keek naar de directeur van de basisschool waar we een rondleiding kregen: moet ik mijn kind hier achterlaten, weet jij wel hoe kostbaar dat is?
En je kijkt regelrecht de toekomst in: wat als mijn kind zo oud is als ik nu ben, of 80 jaar wordt, wat voor wereld is er dan? Daar is dus niets over te zeggen. Kijk zelf 30 jaar terug en je herkent de wereld niet (weet je nog het debacle van word online?). Alles wat je nu om je heen ziet komt niet op je kind af, want je kind is pas twee, zalige onwetendheid. En je kunt nu nog niet weten waar je kind mee te maken krijgt als zij 12 is, of 16. Een klein voorbeeld: op spotify schijnen plotseling AI-gemaakte muziekstukjes overal tussendoor gegooid te worden. Heel even nog en heel spotify is niet meer te gebruiken. Waar halen mensen dan de muziek vandaan? LP, cassettebandjes, CD, radio, of iets wat we nu nog helemaal niet kennen. Idem voor influensers, nu big business, maar als dat straks allemaal AI-poppetjes zijn, wie kijkt er dan nog? Oftewel: elke tijd heeft zijn eigen uitdagingen.

Anoniemvoornu
04-10-2025 om 16:38
[..]
Wie heeft het over vroeger? Ik zet deze tijd niet af tegen een andere, ik benoem gewoon zaken waar ik moeite mee heb.
Ik wil mijn kind niet buiten de maatschappij plaatsen en tegelijkertijd staat veel van wat ik zie me ontzettend tegen. Meer ook dan ik verwacht had voordat ik moeder werd, want toen keek ik nog niet op deze manier naar de wereld. Daar worstel ik mee en ik ben benieuwd of dat herkenbaar is en hoe anderen dat aanpakken. Ongetwijfeld iets van alle tijden, maar ik leef in deze tijd.
Je klaagt over jouw woorden de tekenfilmpjes van tegenwoordig enz .. dan is het geen rare conclusie dat je het vergelijkt met "vroeger" toch? Anders hoef je er niet tegenwoordig bij te zetten maar volstaat tekenfilms enz.
Relax...

Izza
04-10-2025 om 17:05
Ga je eens verdiepen in de vrije school. Ze hebben ook vrije kinderopvang en bso en vrije middelbare scholen. Daar is rust, reinheid en regelmaat. Is alles biologisch, geen schermen en is iedereen heel creatief en muzikaal. Het trekt met name kinderen van witte hoogopgeleide ouders.
Dan kan je de lijn vanuit huis doorzetten de komende jaren.

Valeria
04-10-2025 om 17:24
Izza schreef op 04-10-2025 om 17:05:
Ga je eens verdiepen in de vrije school. Ze hebben ook vrije kinderopvang en bso en vrije middelbare scholen. Daar is rust, reinheid en regelmaat. Is alles biologisch, geen schermen en is iedereen heel creatief en muzikaal.
Daar zou ik nou prestatiedruk van gaan ervaren
Als je van rustiger leven houdt, ben je niet per se creatief of muzikaal.

Poezenmeisje
04-10-2025 om 17:31
Ik luister gratis Spotify en muziek die ik écht wil hebben koop ik gewoon.
Op cd, elpee of zelfs cassettebandje. Gisteren uitgekomen.
https://www.lindemannworld.com/en/discography/till-lindemann/albums/zunge-2025

Gingergirl
04-10-2025 om 19:07
Kimdekim schreef op 04-10-2025 om 15:33:
[..]
Ik herken dat helemaal niet. Ik ben geboren in 79. In mijn jeugd was er drugs, sex en veel meer ongein. Ik vind juist dat de kinderen van tegenwoordig een stuk puriteinser en dat zie je ook in de maatschappij. Waar ik vroeger met mijn moeder gierend van het lachen naar seks voor de Buch keek, kan ik me nu niet voorstellen dat met mijn eigen dochter te doen ( zou ik ook niet willen). Wij hingen altijd op straat, en haalden daar echt wel kattenkwaad uit. Fikkie stoken, belletje trekken, strijkers afsteken en roken etc. ( en dan was ik nog braaf) Ik geloof dat in de 23 jaar dat ik in mijn huis woon er letterlijk 1x belletje is getrokken. Ik vind de kinderen van nu echt veel bewuster van de wereld om hen heen. Wij waren veel minder correct.
Ik ben nagenoeg even oud als jij maar herken het totaal niet hoe jij het beschrijft. Ligt er ook echt aan waar je bent opgegroeid en met wie je omging denk ik.

Wieder
04-10-2025 om 21:59
Kimdekim schreef op 04-10-2025 om 15:33:
[..]
Ik herken dat helemaal niet. Ik ben geboren in 79. In mijn jeugd was er drugs, sex en veel meer ongein. Ik vind juist dat de kinderen van tegenwoordig een stuk puriteinser en dat zie je ook in de maatschappij. Waar ik vroeger met mijn moeder gierend van het lachen naar seks voor de Buch keek, kan ik me nu niet voorstellen dat met mijn eigen dochter te doen ( zou ik ook niet willen). Wij hingen altijd op straat, en haalden daar echt wel kattenkwaad uit. Fikkie stoken, belletje trekken, strijkers afsteken en roken etc. ( en dan was ik nog braaf) Ik geloof dat in de 23 jaar dat ik in mijn huis woon er letterlijk 1x belletje is getrokken. Ik vind de kinderen van nu echt veel bewuster van de wereld om hen heen. Wij waren veel minder correct.
Ik ben van '74, seks voor de Buch keek ik echt niet, laat staan met mijn ouders. Maar wel Theo en Thea, Rembo en Rembo en De Grote Meneer Kaktusshow. Stuk voor stuk programma's die nu niet meer uitgezonden zouden worden. Wij waren inderdaad veel minder corrects, hingen veel meer op straat rond (wat moest je anders?). Als ik naar mijn kinderen kijk zijn ze veel meer geïnformeerd (wij moesten het doen met jeugdjournaal en school tv), zich veel meer bewust van de wereld en de problemen die er zijn en gaan daar ook veel bewuster mee om. Wij hadden Foster Parents Plan en Kinderen voor Kinderen om ons te vertellen over zielige arme kindertjes ergens ver weg en leefden verder vooral ons eigen leven.
Wat me nu wel heel moeilijk lijkt voor ouders met jonge kinderen, is om ze te leren met die enorme berg informatie om te gaan. Om de schifting te maken tussen feiten en bagger. Ben blij dat toen mijn kinderen nog echt jong waren het nieuws voornamelijk nog uit de krant kwam. Dat was overzichtelijk.

Zeespiegel
04-10-2025 om 23:01
ik heb van de vakantie iemand in Oostenrijk ontmoet, die met zijn gezin daar heen was verhuist, om zijn pubers aan bepaalde invloeden te onttrekken. Maar Zeeuws Vlaanderen is ook al gewoon wat minder gejaagd, en daar kan je gewoon met Nederlands terecht, ook heel handig.

Moree
05-10-2025 om 08:27
[..]
Ik begrijp je woorden en zie ook hiervan veel in de maatschappij. Zelf heb ik geen kinderen, wel heb ik een idee wat goed kan zijn, in deze samenleving. Daarin hebben de ouders een grote rol. Zoals altijd, maar omdat onze maatschappij meer individualistisch is, hebben de ouders een nog grotere rol in de opvoeding om saamhorigheid, geborgenheid, ouderlijke authoriteit, een warm nest, veiligheid en discipline bij te brengen. Em waarschijnlijk nog veel meer dingen,waar ik even niet op kan komen.
Goed dat je erover nadenkt en over na wil denken hoe je het in wil/kan vullen.
Veel familietijd samen. Waarin je als gezin ook echt samen bent en de dingen samen doet. Soms met scherm en vaak zonder scherm.
Spelletjes als de kinderen klein zijn, samen zingen en/ of dansen als je het leuk vindt. Misschien kun je een wekelijkse spelletjesavond introduceren. Veel samen maken met de kinderen als ze nog kleiner zijn. Vouwen, verven, vliegtuigjes vouwen.
Ook ze mee uit nemen, wandelen, fietsen, vliegeren. Veel outdoor dingen. Zo lang mogelijk. Als de kinderen ouder worden zullen ze nog genoeg naar een scherm staren.
Verder veel communiceren met elkaar. De dag doorpraten. Was je blij, of niet. Wat ging goed, wat niet?
En zelf als ouder ook wat vertellen van je dag. Zo leren ze dat ze zich mogen uiten, er mogen zijn met hun gevoelens.
Jullie kunnen als gezin ook leren discuseren als ze wat ouder zijn. Zodat ze leren dat verschillende meningen er mogen zijn en dat hun mening ook telt. Dat je luistert naar elkaar.
Betrek kindjes bij koken als je het leuk vindt. Het breidt hun wereld uit, ze kunnen meehelpen.
Als er een vertrouwd thuis is en de band met de ouders goed is zal er een bepaalde veiligheid zijn hopelijk waarop ze in de toekomst naar jullie zullen komen om dingen, issues te bespreken. Te vertellen waar ze tegenaan lopen.
Het is waarschijnlijk vrij chaotisch geschreven, dit waren de eerste dingen die me te binnen schoten.
De band opbouwen. Zodat tegen de tijd dat er andere uitdagingen komen, ze een natuurlijke veiligheid, band hebben van binnen waardoor ze sneller kunnen opstaan als het niet gaat, als dingen niet lekker lopen, om voor hunzelf te spreken, als ze worden overspoelt of wat dan ook.
Neem tijd voor elkaar, in het gezin. Investeer in je gezin.
Zodat de kids voelen dat ze gezien en gehoord worden. Dat iedereen gerespekteerd wordt.

Herfstappeltaart
05-10-2025 om 09:38
Moree schreef op 05-10-2025 om 08:27:
[..]
Ik begrijp je woorden en zie ook hiervan veel in de maatschappij. Zelf heb ik geen kinderen, wel heb ik een idee wat goed kan zijn, in deze samenleving. Daarin hebben de ouders een grote rol. Zoals altijd, maar omdat onze maatschappij meer individualistisch is, hebben de ouders een nog grotere rol in de opvoeding om saamhorigheid, geborgenheid, ouderlijke authoriteit, een warm nest, veiligheid en discipline bij te brengen. Em waarschijnlijk nog veel meer dingen,waar ik even niet op kan komen.Goed dat je erover nadenkt en over na wil denken hoe je het in wil/kan vullen.
Veel familietijd samen. Waarin je als gezin ook echt samen bent en de dingen samen doet. Soms met scherm en vaak zonder scherm.
Spelletjes als de kinderen klein zijn, samen zingen en/ of dansen als je het leuk vindt. Misschien kun je een wekelijkse spelletjesavond introduceren. Veel samen maken met de kinderen als ze nog kleiner zijn. Vouwen, verven, vliegtuigjes vouwen.
Ook ze mee uit nemen, wandelen, fietsen, vliegeren. Veel outdoor dingen. Zo lang mogelijk. Als de kinderen ouder worden zullen ze nog genoeg naar een scherm staren.
Verder veel communiceren met elkaar. De dag doorpraten. Was je blij, of niet. Wat ging goed, wat niet?
En zelf als ouder ook wat vertellen van je dag. Zo leren ze dat ze zich mogen uiten, er mogen zijn met hun gevoelens.
Jullie kunnen als gezin ook leren discuseren als ze wat ouder zijn. Zodat ze leren dat verschillende meningen er mogen zijn en dat hun mening ook telt. Dat je luistert naar elkaar.Betrek kindjes bij koken als je het leuk vindt. Het breidt hun wereld uit, ze kunnen meehelpen.
Als er een vertrouwd thuis is en de band met de ouders goed is zal er een bepaalde veiligheid zijn hopelijk waarop ze in de toekomst naar jullie zullen komen om dingen, issues te bespreken. Te vertellen waar ze tegenaan lopen.
Het is waarschijnlijk vrij chaotisch geschreven, dit waren de eerste dingen die me te binnen schoten.
De band opbouwen. Zodat tegen de tijd dat er andere uitdagingen komen, ze een natuurlijke veiligheid, band hebben van binnen waardoor ze sneller kunnen opstaan als het niet gaat, als dingen niet lekker lopen, om voor hunzelf te spreken, als ze worden overspoelt of wat dan ook.Neem tijd voor elkaar, in het gezin. Investeer in je gezin.
Zodat de kids voelen dat ze gezien en gehoord worden. Dat iedereen gerespekteerd wordt.
Precies wat jij beschrijft doen wij met onze kleinkinderen van 6 en 4 op onze twee oppasdagen.

Ted68
05-10-2025 om 10:07
Toen ik 25 jaar geleden mijn eerste Kind kreeg had ik ook de gedachte dat mijn kind niet in een goede wereld opgroeide. En ik denk dat iedere ouder die gedachte wel heeft.
Maar een groot deel doe je als ouder ook zelf….En een deel maakt ook uit in wat voor omgeving groeien kinderen op…En welke normen en warfen krijgen ze mee.

Evaluna
05-10-2025 om 11:56
Ik herken het wel van toen mijn kinderen klein waren. Het vooruit kijken en dan een heleboel dingen zien die ik eigenlijk niet vond passen.
De ervaring leert dat het in hele kleine stapjes gaat. Je hoeft nu nog niet het grote gehele te overzien.
De tv hoeft nu nog niet. Er zijn kinderen die zonder media opgroeien, dochter heeft zo'n vriendinnetje.
Inmiddels doe ik wat me op dat moment het beste lijkt. En niet op alles heb ik invloed. Dat relativeert ook wel.

Moree
05-10-2025 om 12:55
Herfstappeltaart schreef op 05-10-2025 om 09:38:
[..]
Precies wat jij beschrijft doen wij met onze kleinkinderen van 6 en 4 op onze twee oppasdagen.
Mooi!
Wat tof en fijn, en prettig voor jullie kleinkinderen dat ze dit kunnen beleven met hun opa en oma.

tsjor
05-10-2025 om 13:30
Zeker, maar dan heb je het wel over opa en oma, die ondertussen niet net thuiskomen van hun werk, de was moeten aanzetten, de administratie moeten bijwerken en de opvang moeten bellen om een dag te ruilen.

Herfstappeltaart
05-10-2025 om 13:41
tsjor schreef op 05-10-2025 om 13:30:
Zeker, maar dan heb je het wel over opa en oma, die ondertussen niet net thuiskomen van hun werk, de was moeten aanzetten, de administratie moeten bijwerken en de opvang moeten bellen om een dag te ruilen.
Dat klopt hoor. Wij hebben alle tijd voor ze, dat besef ik heel goed.
Ik moet wel zeggen dat ook onze dochter en schoonzoon als het even kan aan tafel met ze zitten te knutselen e.d. Maar de schermtijd zou wel een stuk minder kunnen.
Wat ik voor jullie als jonge ouders wel een enorme uitdaging vind tegenwoordig is internet. Ze zijn nu nog erg klein maar als ze ouder worden lijkt het me heel ingewikkeld om dat in veilige banen te leiden.