Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Stenna

Stenna

08-10-2009 om 10:15

Ouders en sportvereniging


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

11-10-2009 om 15:29

Pelle (ot)

Op zóndag boodschappen doen? Tsssssssk.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2009 om 16:07

Boodschappen doen o.t.

Dat is tegenwoordig héél normaal op zondag

Pelle

Ja er stond wel Albana/algemeen, maar alles stond zo geschreven dat het leek alsof je 1 persoon aansprak....dus tja dan voel ik me wel aangesproken.....
En nee je hoeft niet per sé inhoudelijk per persoon te reageren, dan is het gewoon een misverstand en zo ook goed hoor.
En ik denk dat onze mening niet zó ver uitelkaar ligt....ik zoek ook de verenigingen 'uit' voor de kinderen...en let o.a. goed op vrijwilligerswerk vóordat ik ze lid maak en vráág er zelfs na.
Dat is natuurlijk niet zo raar als je met dat werk te doen hebt. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat er ouders zijn die daar helemaal niet bij nadenken en die dan zo'n verplichting rauw op hun dak valt en dan de hakken in het zand steken.
En ik geloof dus hélemaal niet dat die verenigingen al 'zoveel' anders hebben geprobeerd....die gaan gewoon op oude voet verder, met nu alleen een 'verplichtwerk-voor-leden-en-hun-ouders'i.p.v. 'vrijwilligerswerk' en dát werkt niet, dat zeg ik je.
Het 'past' ook niet meer in deze maatschappij.
En qua verplichtingen voor scholen en instellingen ben ik het ook helemaal met je eens....maar wat me het meeste dwars zit is dat héél veel mensen daar geen idee van hebben vóór de tijd. Wij zijn dan zo clever(of is 't ervaring?) om daar aan te denken, maar niet iedereen denkt daar aan, nou en dan zit je kind daar...of je moeder en heeft het naar de zin...en dan?
Een heleboel mensen worden in een lastig parket zo gedwongen door allerlei domme bestuurders die oplossingen verzinnen die geen oplossing zijn op de lange termijn.
groeten albana

Druk maken

je conclusie van het verloop door de jaren heen van vrijwilligerswerk komt aardig overheen met het beeld dat ik ervan heb.
En ik maak me niet druk, mijn kinderen zitten op clubs en scholen waar het helemaal anders gaat, niks verplichts. En dan vindt ik vrijwilligerswerk érg leuk en doe het graag....zelfs járen lang.
Ik maak me wel druk om al die verenigingen, speeltuinen en clubs die nu ten onder gaan aan gebrek aan vrijwilligers (of al zijn gegaan) en goed bestuur. Zonde, eeuwig zonde. En het is nu eenmaal zo...een vaststaand feit voor mij part. Ik houd allerlei onderdelen en uitwassen van vrijwilligerswerk nu eenmaal al een jaartje of 25 nauwlettend in de gaten...'t is mijn werk namelijk. Dus weet er gewoon (hier in de regio) veel vanaf....Zo heb ik de afgelopen 15 jaar hier ter plaatse 2 voetbalclubs (van de 5) ter ziele zien gaan. Het begint met geen vrijwilligers...en daar wordt verkeerd op gereageerd en dan moet de premie omhoog (want het werk moet toch gedaan worden) en wordt zo hoog dan mensen liever een andere club uitzoeken als ze willen voetballen, en zo komt er te weinig 'nieuwe aanwas' moet er opeens eens 'wervingsbeleid' komen voor nieuwe leden, speciale acties om jeugdleden te werven etc. etc. Tot er aan het eind van het liedje opeens geen geld meer is. Club failliet, einde verhaal na 80 jaar.
Ik kan je het hele riedeltje zo opdreunen....Er kan wat verschil zitten in actie en reactie, maar zo gaat het ongeveer.
De woonplaats van mijn broer (ong.35 km hiervandaan en 2 keer zo groot als de onze) had toen ik jong was meer dan 10 speeltuinen die als vereniging werkten, actieve speeltuinen dus met een bestuur, aktiviteiten een clubhuis(dat weet ik omdat mijn oom en tante er woonden waar we véél logeerden), je moet er wel lid van zijn wil je meedoen. Nu is er nog maar 1 over van ál die speeltuinen. Zelfde riedeltje als hierboven......
En hier ter plaatse waren er 7, er zijn er 4 gefuseerd (ook i.v.m. nieuwbouwwijken) en nu dus nog 5 over.
Die woonplaats is 2 keer zo groot als de onze....en moeten het doen met 1 speeltuin!
Ik weet zo nog een paar verenigingen die om hetzelfde na zoveel jaar het bijltje erbij neer moesten leggen...
Ik zie nu op de nominatie staan de concurende gymvereniging (ook al 100 jaar oud) en de muziekvereniging waar dochter op zat (zát...het nieuwe verplicht beleid is van recente aard)ook zelfs al 125 jaar oud én 'koninklijk'....dat is toch erg???
het aanbod wordt schaarser, er is dadelijk amper nog keus, geen concurentie meer ter plaatse.
Ja, dat zijn dingen waar ik me druk om maak. Ook als het mij niet aangaat....ik vindt het gewoon eeuwig zonde.
En daarom kan je niet genoeg in de rondte vertellen dat die besturen het roer moeten omgooien met hun domme beleid en eens moeten nadenken over een beter vrijwilligersbeleid en hoe ze dat kunnen vormgeven.
Dus vandaar dat ik me ermee bemoei. Want wie weet het ik chantelle of limi of jouw tóch ergens op een idee gebracht en denken jullie nog 's aan me op het moment dat die club aan het aftakelen is.....en wie weet is het dan nog niét te laat om het roer om te gooien...Zodat jullie clubs niet failliet, opgeheven of wat dan ook hoeven worden.
Het is ook tekenend, van die jaarvergadering (wie was dat?) met die klacht er even bij....waar ook amper iemand was.....Nou dát maakt al wel duidelijk welke kant dat opgaat...
De jaarvergaderingen die ik bezocht heb (en dat zijn er door de jaren heen heel wat geweest van allelei orgine) waren allemaal druk bezochte meetings, waar de avond bijna te kort was om alles te bespreken en nog gezellig ook!
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

12-10-2009 om 00:46

Pelle

Wij hebben hier ook een speeltuin die gerund wordt door vrijwilligers en daar wordt gigantisch gebruik van gemaakt. Niks geen achterhaald gedoe. De eerste groepen van de basisscholen houden er hun schoolreisjes, het is er elke woensdagmiddag en elk weekend van april tot oktober druk. Het zou echt heel erg zijn als zo'n vereniging ten onder gaat. Ik waardeer de inzet van de vrijwilligers enorm. Ze houden het zaakje in de gaten, er is een prettig terrasje waar ouders of andere begeleiders kunnen zitten en zorgen ervoor dat na de winterstop alles er weer tiptop uitziet. Wij waren er ook lid van toen de kinderen klein waren. Ik vond dat logisch. Niet alleen de lusten maar ook de lasten, zal ik maar zeggen.

écht?

Echt pelle, het staat er allemaal zó dat het net lijkt of je het tegen 1 iemand hebt, lees zelf maar 's terug!
Maar maakt niet uit hoor.....
Maar om even op dat topic terug te komen...Gaat jouw dat niet aan het hart dan al die zoveel-jaar-bestaande-verenigingen en dat sommigen alleen maar groeien en anderen alleen maar afzakken en uiteindelijk opgeheven worden? Soms zelfs van dezelfde orgine, B.V. 2 voetbalverenigingen waarvan er 1 uiteindelijk opgeheven moet worden en de andere alleen maar groeit. Het is vast ook niet alleen dat 'vrijwilligerswerk', er zijn bij elke club die zo'n weg aflegt allerlei andere omstandigheden die oók nog spelen. Maar je kunt je wel voorstellen dat club/bestuur dat moeite heeft om zich qua vrijwilligerswerk op het nú te richten en maar halstarrig blijft vasthouden al mopperend op die 'ouders van tegenwoordig' aan oude waarden, dat ook op andere tereinen en onderdelen doet. En op een gegeven moment past zo'n club niet meer in het 'tijdsbeeld' van nu en is het die 'ouderwetse club' geworden. Met alle gevolgen van dien. Er zijn ook best 'andere' oplossingen die in deze 'tijd' passen. Zoals dat keuze-lidmaatschap. Je doet je bijdrage qua vrijwilligerswerk óf je betaald meer en het wordt voor je gedaan (desnoods door een betaalde kracht). De mensen zijn veranderd of je dat nu leuk vindt of niet. En dan kunnen jij (en ook ik hoor) en een heleboel andere wel vinden dat je best 'even' die dingen erbij kan doen...maar het blijft een vaststaand feit dat er toch een heleboel mensen zijn die daar heel anders over denken en al gaan steigeren als ze door krijgen dat het 'moet', dus bedenk dáár een oplossing voor! Een aanvaardbare oplossing. Een oplossing die weer een tijdje 'toekomstbestendig'is. Want dat bestuur zit er toch voor om die club de toekomst in te loodsen? En met zo'n maatregel schrik je toekomstige leden alleen maar af...want je zegt het zelf ook, jij zou je kind niet op zo'n school met zulke regelingen doen, misschien nog net op zo'n club, maar als je mocht kiezen en er een aanvaardbaar alternatief was? En ik ook niet. En ik denk een heleboel niet. En niet dat ik die klusjes er niet bij wil doen....want die doe ik graag, maar wel als ik het zélf wil en niet 'opgelegd', die doe ik nu ook.
Wat betreft die speeltuinen....je hebt écht geen idee wat zo'n speeltuin in verengingsverband inhoud, dat merk ik wel. Kaaskopje heeft het al een beetje uitgelegd zie ik...maar er is meer. Ze organiseren aktiviteiten, knutselclubs voor de kinderen, bingo's, disco tot 12 jaar (je weet wel met K3 en kabouterplop dansen), reisjes met bussen en goedkope toeganskaartjes, weekendjes weg, survivaltochten, speurtochten, droppings, vossejachten, spelletjes-avonden, sinterklaasmiddag etc. etc.
Dit alles voor het luttele bedrag van 27.50 per familie per jaar! En zelfs aktiviteiten voor volwassenen (hoewel wij daar nooit aan mee doen), dit soort aktiviteiten zijn meestal overgenomen door commercieel ingestelde speeltuinen. Alwaar je natuurlijk per keer toegang betaald en waar je zó veel betaald dat er goed verdient wordt. Een speeltuin krijgt behoorlijk subsidie, ze krijgen van het rijk voor ieder lid een ong. zelfde bedrag aan geld als het lidmaatschap+ soms geld van de gemeente om toestellen te kopen+geld van b.v. jantje beton of het anjerfonds voor bepaalde projecten (denk b.v. aan 'aangepaste toestellen' of rolstoelvrriendelijk maken van de speeltuin) etc. etc.
De meeste aktiviteiten zijn gratis voor leden. Voor sommige dingen betaal je een kleine bijdrage, b.v. de uitstapjes en de reisjes, maar die zijn dan nóg stukken lager als dat je zelf zou gaan. B.v. naar de Efteling mét bus+ begeleiding van 1 op 7 voor de groten was dit jaar 15 euro.
Zo'n speeltuin vereniging is dus ideaal voor mensen met een kleine beurs of voor mensen met een groot gezin.
Moet je eens gaan spitten in de gescheidenis van de Haarlemmermeer........wedden dat er in de jaren rond de oorlog en erna een heleboel waren?
groeten albana

Stenna

Stenna

12-10-2009 om 10:40

En drukdrukdruk dan?

Misschien flauw om over het cliche "geen tijd" te beginnen maar ik ben toch nieuwsgierig naar hoe jullie dat allemaal doen hoor. Vooral degene met drie of meer kinderen op diverse clubjes. Hebben jullie geen werk en mantelzorgtaken e.d.? En nog andere verenigingen die een beroep op je doen dan alleen de sportvereniging? Bijna alle verenigingen en np-organisaties hebben al jaren te maken met afnemende aantallen vrijwilligers (niet alleen sportverenigingen). Hoe zou dat toch komen? Om niet in al te algemene termen te blijven schets ik maar even mijn eigen situatie: Ik werk 5 dagen per week. De vergaderingen van de sportvereniging /het team zijn op woensdagavond maar dan heb ik al bestuursvergadering van een ander soort oudervereniging waar ik wel (vrijwillig!!) inzit. De wedstrijden zijn op zaterdag, dan mantelzorg ik de hele dag voor mijn parkinson-vader (die doordeweeks naar opvang gaat maar in het weekend niet). Ik bedoel hiermee niet "zielig" te doen ofzo, maar dat er gesproken wordt over "luie stoelen" en "te beroerd om wat de doen" schiet me toch weer even in het verkeerde keelgat. Ik wil zelfs best nog van alles doen (zeg ik nu voor de 5e keer al) maar wel ZELF bepalen wat ik KAN doen: Geen cursus scoren dus op de woensdagavond. Ook niet de hele zaterdag bij de wedstrijd staan om te scoren. Dat gaat gewoon niet, hoe graag ik het ook zou willen. Wel wassen of schema's maken want dat kan op andere dagen (zondag). Ik blijf erbij dat je niet zomaar dingen verplicht kunt stellen. En als ik de keuze had voor een andere vereniging of vorm van deze sport, zonder taken, zou ik het meteen doen. Daarom vroeg ik in mijn oorspronkelijke posting of zoiets bestond in commerciele sportschoolvorm. Kiezen is bij voetbal denk ik makkelijker, die verenigingen zijn er zoveel. Onze huidige basketbal vereniging echter is de enige in de omtrek.

Tirza G.

Tirza G.

12-10-2009 om 12:04

Interessant albana

Zelf ben ik ook al zo'n 20 jr actief in vrijwilligerswerk van allerlei disciplines en ik herken wel je "ter ziele gaande oude verenigingen"-verhaal. Wat ik zo interessant vind, is hóe het tij te keren. Is "het verenigingsleven" gewoon minder interessant dan vroeger voor mensen? Als ik hier kijk (provinciestadje) dan was De Vereniging (of die nou musiceerde, biljartte of mussen schoot) iets wat je van huis uit mee kreeg, er zat natúúrlijk veel verschil in christelijk of niet en in bijv. de sociale vertegenwoordiging (arbeiders, ondernemers). De Vereniging was belangrijk voor de sociale contacten én voor de sociale structuur in een leefgemeenschap. Ik denk dat dat veranderd is. Sociale structuren zijn veranderd, mensen verhuizen, zoeken zelf hun interesses bij elkaar - etc.
De tijdsfactor zie je volgens mij terug in het "commitment". Mensen willen bést iets doen, maar niet elke week. Of niet voor vast. Of of of. Meer op projectbasis, zeg maar. Terwijl je vanuit een organisatie dan juist ziet, dat dat onnoemlijk veel tijd éxtra kost. Voordat je iemand hebt uitgelegd hoe iets moet worden aangepakt ben je 2 uur verder - en moet je nog maar afwachten of het goed komt. Kun je het net zo goed zelf doen
De problemen zijn me zo langzamerhand wel helder. Nu graag de oplossingen ))

Tirza

Tiza precies! en ook de rest.........

tirza je slaat precies de spijker op z'n kop! Maar oplossingen...er zijn zóveel verschillen qua strukturen in verenigingen en wat hun 'doel' is en waar ze voor 'staan' en qua aanpak, dat je zoiets niet in z'n algemeenheid kan oplossen.
Oplossingen zouden moeten komen uit een goed bestuur dat ter plaatse in die club thuis is en aangepast aan die regels en omgangen die er in die club heersen.
Dat een 'verplicht'cultuur daar niet voor gaat zorgen kan je zo al wel uitrekenen. Dat is dus een slechte oplossing.
Ik denk dan meer aan....alles duidelijk afbakenen en goede afpraken maken wie waar verantwoordlijk voor is en álle ouders een lijstje geven wie wanneer wát wil doen (of kan doen), dat elke jaar 'upgraden' dus elk nieuw seizoen opnieuw invetariseren. Voor elke taak 1 iemand aanstellen als coördinator (of hoe je het ook wil noemen) 1 vrijwilliger dus die die groep die de was doet indeelt en bij ziekte/calemiteiten etc. bereikbaar is (b.v. per mail) en vervanging zoekt. Ook de was-groep elkaars mail/tel. nr etc. geven (als ze daarin toestemmen natuurlijk) zodat ze elkaar kunnen bellen voor ruilen en invallen. Een soort 'zelfsturende teams' die 1 iemand als 'aanspreekpunt'hebben die bij problemen weer aan de bel kan trekken (bij het bestuur), misschien voor sommige taken 1 keer in de zoveel tijd een vergadering beleggen (alleen in geval dingen niet goed lopen), eventuele afspraken in een groep vastleggen en zorgen dat dingen op papier staan en bekend worden bij bestuur (via mail). Als jij i.p.v. al die 'regeldingen' alleen nog maar je 'team' hoeft in te delen en te wachten tot er wat mailen of bellen omdat dingen niet lukken of wat dan ook...kost je dat amper tijd. Ze ruilen zelf, bij ziekte zoek je een vervanger of doe je het zelf. Einde. Valt wel mee toch?
En voor het rijden is Piet verantwoordelijk.
En voor de bardienst Johan.
etc. etc. Uit de inschrijflijst haal je elk jaar weer nieuwe mensen voor je team, je belt ze 1 keer op zegt ik ben Tirza en regel de was....en wat is je mailadres kan ik je mailen en we werken ong. zo....
etc. etc.
Kan je je daarin vinden? In zo'n oplossing?
En anders dan toch maar voor de extra-betaal-contributie. En of dat werkt bij verenigingen....mmm, ik denk dat dat best gaat. Een vereniging heeft vaak ook wel vlotte jongelui (sport etc. in ieder geval wel) die best voor 4, 5 euro per uur een bardienst willen draaien of willen poetsen (denk aan 16/18/20-jarigen). Die zijn gewend om zulke 'baantjes' te hebben. Héél anders dan ouders die normaliter een inkomen hebben en niet zitten te wachten op een uurtje overblijven om daar 6 euro mee te verdienen. Ik denk dat het ook nog wel meevalt dat jongelui geen vrijwilligerswerk willen doen....wij hebben er anders genoeg die dat wel willen die zich aanmelden. Maar voor een overblijf lijkt me dat weer niet geschikt (dan zitten ze zelf w.s. op school). Bij ons doen die jongelui de 'koffie' in de avonduren..vinden ze erg leuk...en dan hebben ze er tijd voor. En adminstratief werk en wandelen met ouderen...

En over de speeltuinen...die subsidies die bestaan nu eenmaal. Ik heb ze niet bedacht...weet ook zeker dat álle verenigingen van de subsidies aan elkaar hangen, dus wat dat betreft is er niks nieuws onder de zon. Zo is het altijd ook al geweest. Wel betaal je bij onze speeltuin meer als je niet wil helpen. Maar ik hielp al toen dat werd ingevoerd....Ik loop mee met de vossejacht (1 keer per jaar) en help bij de spelletjesavonden (2 keer per jaar) en val wel eens zo her en der in (als het me uitkomt) ben in het verleden bestuurslid geweest, maar daarmee gestopt omdat ik het idee had dat ik téveel dingen deed in teveel verschillende verenigingen en daardoor teveel ging vergelijken, niet meer objectief kon blijven én er was een enthousiaste vervanger aangemeld. Met de reisjes en het weekendje ga ik nooit mee (dan zijn er ook altijd zát vrijwilligers hoor..) en ik help met grote aktiviteiten (opa klarendag b.v.)
en ja, dat vindt ik leuk!
En ik doe nog allerlei ander vrijwilligerswerk, allemaal met plezier en zelfs als ik geen zin heb, kom ik er altijd voldaan van terug....betere tijdsbesteding dan op de bank hangen of poetsen of OOL-en toch? En tsja dan kan ik 's niet...nou dan regel ik een ander of zeg het of meld me af. Dat is dan niet anders. En druk, druk, druk is beter dan ik verveel me suf. En er blijft wat mij betreft altijd wel wat tijd over....en bij sport b.v. gaat het vaak in 1 moeite door...(je gaat toch kijken en nu wat vroeger omdat je moet rijden,ach...) En anders poets ik gewoon wat minder.
Zo duidelijk?
Enne dit is voor iedereen dus ook voor pelle.
groeten albana

En qua draagvlak....

dat er geen draagvlak meer zou zijn voor verenigingen of clubs dát geloof ik dus niet.
Een club gaat kapot aan ondeugelijk bestuur die geen oplossingen zoeken, maar 'gaten proberen te dichten' wat op de lange duur niet houdbaar is.
En dan houd ie op te bestaan. En dan springen er commerciële toestanden op die dat 'over' nemen (denk ook aan sportscholen en dus de betaal-speelparadijzen) en er leuk aan verdienen. Gevolg: alle leden weg...hebben ander tijdverdrijf gevonden, en commerciële toestanden die niet eens voor iedereen (denk aan gehandicapten en aan mensen met een miniuminkomen) toegankelijk zijn, want daar hebben die comerciëlen geen boodschap aan (lees verdient niet genoeg) en omdat ze geen vereniging zijn hoeven ze er ook geen rekening mee te houden (oke een enkele welwillende uitgesloten...ze bestáán!), ze krijgen tenslotte ook geen subsidie.
Er is dus wel draagvlak voor, maar een nieuwe vereniging oprichten gaat zo 1,2,3 niet meer...grond is onbetaalbaar, gemeentes werken ook niet mee. Wat dat betreft is het gewoon niet een 'goede tijd' daarvoor.
Dus ja ik vindt het (eeuwig) zonde. Vooral voor anderen dan mezelf (ik kan het wel betalen en mijn kinderen worden al groot..).
groeten albana

Voetbalbestuurder

Voetbalbestuurder

12-10-2009 om 19:08

Drukdrukdruk en een goed bestuur

Stenna begrijp ik het goed dat je elke woensdag
avond vergadering of cursus hebt? Dat is gewoonweg absurd. En dat je de hele zaterdag moet scoren? Wat is scoren eigenlijk? Ik zou mijn kind maar lekker op voetbal doen geloof ik. En hoe mensen dat doen met meerdere kinderen? Tja mijn beide kinderen zitten op voetbal. Dochter wilde op een meisjesvereniging, maar heb gezegd dat ze het eerst maar op de gemengde vereniging van mijn zoon en waar ik in het bestuur zit moet proberen. De andere zit ook verder weg en dan moet je brengen en halen ipv zelf fietsen naar de training. Wij regelen ook veel met ouders onderling, dat komt omdat je de meeste ouders naast van de voetbal ook nog kent als ouders van school of uit de buurt. Hier gaan overigens eigenlijk alle ouders mee met wedstrijden. Mijn man en ik gaan afwisselend met zoon of dochter mee. Maar dat zal wel minder worden als ze ouder worden (nu 10 en 11). Kun je een keer niet dan vraag je of hij/zij met een teamgenootje mee kan rijden.
Albana schreef: "Oplossingen zouden moeten komen uit een goed bestuur dat ter plaatse in die club thuis is en aangepast aan die regels en omgangen die er in die club heersen." En daar is de hamvraag, waar haal je dat goede bestuur vandaan? Dat zijn ook allemaal vrijwilligers. Ik ben er zelf ingerold doordat ik me zo opstelde als jij. Ik zag ook dingen gebeuren waarvan ik dacht, hoe halen ze het in hun hoofd. De eerste ALV die ik bezocht bleek ik ongeveer de enige ouder te zijn aldaar, vervolgens kreeg ik daar te horen dat ze maar geen vrijwilligers konden vinden. En werkelijk waar dat was de eerste keer dat ik hoorde dat ze vrijwilligers nodig hadden, dat hadden ze nooit tegen me gezegd. Dus ja ik trok mijn mond open en na een aantal ALV's was ik bij de oudere leden (die wel op een ALV komen) die mevrouw die altijd zoveel zegt op de ALV. Nu zit ik dus in het bestuur en nee dat functioneert nog niet fantastisch. Veel mensen die wel hard werken maar niet kunnen besturen. Als je het over het probleem van de barbezetting hebt komen zij met de oplossing dat ze wel een avond extra willen staan. Heel lief natuurlijk, maar daar is de vereniging te groot voor. Deze mensen zitten er nog van toen wij minder dan een kwart van het aantal leden hadden. Nu is het een middelgroot bedrijf. Ik heb het afgelopen jaar diverse mensen aangesproken die in hun werk op directieniveau functioneren en ik heb gelukkig een binnen weten te halen voor de financien, maar voor de rest valt dat niet mee. overigens hebben wij op veel plaatsen nauwelijks gebrek aan vrijwilligers, soms moeten we wel eens nee verkopen. Veel kun je ook opvangen met maatschappelijke stagiaires. Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat er meer mensen mee willen als kampbegeleiding dan dat ze willen scheidsrechteren of schoonmaken. Pelle, scheidsrechters moeten wij vaak ook als team zelf regelen. We hebben wat vrijwilligers (oudere jeugd), maar dat is niet genoeg voor elk team. Nu de maatschappelijke stage weer begint te lopen is dat hopenlijk binnenkort opgelost voor de 7-tallen. Voor de elftallen blijft het een probleem en dan moet er ook nog iemand vlaggen.

Maylise

Maylise

12-10-2009 om 19:59

Stenna

Ik heb het ook te druk om uren per week te besteden aan de sport van mijn kinderen. Althans wie weet zou ik de tijd wel ergens vandaag kunnen halen maar ik kan mijn tijd maar aan 1 ding tegelijk besteden en basketbal score cursussen staan dan niet op de lijst.

Als mijn kinderen bij een sport zouden willen gaan die echt enorm veel tijd van de ouders vraagt dan zou dan van mij gewoon niet mogen. Ik wil best kijken wat mogelijk is maar als het logistiek echt niet lukt dan houdt het gewoon op. Ik wil best iets doen maar ik heb meer dan 1 kind en ik werk de meeste weke fulltime dus echt veel tijd is er niet over. Dan moeten ze maar wachten tot ze de leeftijd hebben dat ze zelf alle verantwoordelijkheid op zich kunnen nemen.

Mijn zoon zit ook op basketbal en hier hoeven we alleen om de beurt na uitwedstrijden te rijden. Officieel ben ik geloof ik 1x per 2 of 3 maanden of zo aan de beurt ben. Ze spelen hier om de week een wedstrijd en dan afwisselend thuis en uit dus maar 1 uitwedstrijd per maand. Als hij bij een wat hoger team komt dan wordt het wel 1 wedstrijd per week. Verder merk ik nu al dat er met rijden makkelijk geruild kan worden want er zijn altijd genoeg ouders die mee willen. Sommige ouders gaan elke wedstrijd heen.

Kortom ik ben hier aan basketbal een fractie van de tijd kwijt wat jullie kwijt zijn.

Als je maar een basketbal club in de beurt hebt en dus niet kan wisselen is het wel jammer. In dat geval zou ik misschien toch naar een andere sport verder zoeken.

Ik doe ook wel vrijwilligerswerk maar dat is voor organisaties die ik zelf heb gekozen en waar ik me voor in wil zetten. De basketbal of voetbal club maken daar geen deel van uit.

Maylise

Stenna

Stenna

12-10-2009 om 22:01

Aha, sini

bedenk opeens dat het dus misschien daarom is dat ik er anders over denk dan de meesten hier: heb ook jaren in Frankrijk gewoond en gewerkt....

Even geen tijd

Ik zou graag reageren op voetbalbestuurder en sini enzo, maar even geen tijd, misschien vanmiddag of morgenochtend.
groeten albana

Maar sini

wie betaalt die bussen dan?? Dat is toch heel duur? Of is jullie contributie zo hoog dat er bussen van gehuurd kunnen worden?

Ik bedoel

natuurlijk de contributie in Frankrijk.

Op zich zou dat wel moeten kunnen wat sini zegt

Wat sini zegt is ook een optie. De verenging 'huurt' voor alles profesionals in. En de subsidies blijven gewoon naar je toekomen dan hoor. Maar ik vrees dat het dan wel stúkken duurder wordt dan het nu is....En dat willen de meeste verenigingen juist niet. Die willen 'open' staan voor iederéén. Ook voor mensen die het niet zo breed hebben. Dát is vaak wat ze 'tegen'houd. Misschien is dat van oudsher, maar ik geloof ook wel een beetje door de propaganda van tegenwoordig 'bewegen is goed' en dat er de hele tijd gezegd wordt dat kinderen méér moeten sporten i.p.v. achter de t.v. en p.c. zitten. Daar voelen ze zich voor verantwoordelijk, op aangesproken. Zien ze als hun plicht.
Misschien is het een optie de gemeente te laten opdraaien voor de kosten als ouders het niet kunnen betalen. Veel gemeenten doen dat al, maar het is allemaal maar 'zo, zo' om ervoor in aanmerking te komen moet wel aan zoveel voorwaarden voldoen dat er maar weinig in praktijk een beroep op doen.
Het zou in ieder geval naadloos passen in het huidige beleid om meer te bewegen en te sporten. Dus wat dat betreft...
Het ís in ieder geval een oplossing waar 'toekomst' in zou kunnen zitten. (en dat zie ik met dat verplichte vrijwilligerswerk écht niet.)

Met een bus naar 'uitwedstrijden' is ook een optie. Ja in nederland zijn bussen duur. Erg duur. Dat klopt. En het ligt er ook aan hoeveel uitwedstrijden je hebt per jaar en hoe ver weg je moet. (Dat ver weg is ook iets dat erger wordt naarmate er minder clubs komen)
Voor een judo of gym of zwemmen hoef je niet zo héél vaak weg als voor voetbal b.v.
Vaak weer wel verder. En verder en minder vaak maakt een bus op zich goedkoper.(Je huurt 'm meestal per uur, dus als je een uur rijd of meer valt het wel mee..., voor een 20 minuten is het wel érrug duur.) Plus telt mee met hoeveel ga je erin? Met 1 of 2 voetbalteams+ begeleiding heb je die bus nog niet vol, komt dat vaak voor dat meerdere teams ver weg (minstens een uur rijden) op hetzelfde moment ergens moeten spelen? (heb niet zoveel ervaring in voetbal) Maar voor een gymselectie van 40 kinderen ofzo kan het best. Dan is de bus vol (ligt aan de bus hoor, je hebt ook iets kleinere en grotere), de kosten van de bus gedeeld door zoveel kinderen en de bezinekosten van de ouders eraf gehaald maakt het denk ik niet zo héél veel verschil. Voor de judo als de groep groot genoeg is ook. Bij zwemmen ging dochter altijd al met de bus naar uitwedstrijden. Dat was érg ver weg en met héél veel. Bij gym gaat jongste ook regelmatig met de bus, dat laten ze afhangen van het aantal en hoe ver het is.
Maar misschien huren ze hier makkelijker een bus omdat wij bij de grens wonen en een Duitse busmaatschappij ten opzichte van hier zo'n 30% goedkoper is. (dacht ik) maar gezien het geringe bedrag dat wij hier voor het zwemmen en de gym betalen (als ik jullie bedragen hoor) zou die 30% er ook wel bij kunnen en blijkbaar komen ze wel uit.
groeten albana

Voetbalbestuurder

Voetbalbestuurder

13-10-2009 om 16:05

Uitwedstrijden voetbal

Even uitleg voor Albana. Je team wordt ingedeeld in een poule in een bepaalde klasse. Er zitten dan een stuk of 7 teams in zo'n poule, meestal redelijk uit de buurt. Ligt er misschien ook een beetje aan hoe dichtbevolkt de regio is waar je in woont. In de randstad is het hooguit 20 km bij je vandaan ofzo. Dan heb ik het over een gemiddelde vereniging he, speel je bij Feyenoord of Ajax dan moet je het hele land door, maar daar wordt alles ook heel anders geregeld (wel met bussen). Maar veel verenigingen zijn veel dichterbij, kun je zelfs fietsen. Meestal speel je de ene zaterdag thuis, de andere uit. De duur van de westrijd hangt af van de leeftijd. Bij F-jes (7 en 8 jaar) is het 2x 20 min en 5 min. pauze, Bij elke leeftijdscategorie komt er 5 minuten bij. Vanaf de D spelen ze op een heel veld (11 tegen 11) en begint het op het spel van volwassenen te lijken. Dat houdt ook in de de warming up wat langer is en dat ze in de pauze even het veld afgaan naar de kleedkamer. Dan ben je dus wat meer tijd kwijt aan een wedstrijd. Maar over het algemeen kost een voetbalwedstrijd dus niet heel veel tijd omdat het en dichtbij is en de wedstrijden nog maar kort duren. Dan is het ook niet zo'n ramp om mee te gaan. En een bus huren lijkt me dan wat overdreven. Vaak maakt het in afstand niet eens zoveel verschil of je je kind nu naar een andere vereniging brengt of naar je eigen.

neteret mut

neteret mut

13-10-2009 om 17:22

Bus

Zou het kunnen dat er voor die voetbalwedstrijden de schoolbussen gebruikt worden? Hier in Belgie rijden een flink aantal schoolbussen, bv voor de wekelijkse zwemlessen. Omdat mijn jongste op een gemeenschapsschool ( = openbare) zit is die bus dus min of meer van de stad. Wordt door meerdere scholen gebruikt ( zijn meerdere bussen). Maar op zaterdag zijn de scholen dicht en staan die bussen niks te doen. Mogelijk kan een voetbalvereniging die dan goedkoop huren van een stad. Geen idee of zoiets gebeurd maar ik zou het me kunnen voorstellen.
Nog in NL zaten mijn kinderen bij een schaakclub, ook veel gereden naar wedstrijden tot ruim een uur rijden. Lange dagen werden dat soms.

Puck2

Puck2

13-10-2009 om 21:10

Sini, wel duur

Ik vind 230 euro per jaar dus wel duur. Hier betalen we 140 euro per jaar, inclusief contributie van de KNVB, voetbalkleren en vervoer. En 1x per maand een uitwedstrijd is maximaal een stuk of 12 per jaar (en dan reken ik de zomervakantie gewoon door). Dat is hier dus het dubbele aantal en dat zou het een stuk duurder maken. Geen idee hoe je dat zou moeten gaan bekostigen, zeker niet als die 230 euro gesubsidieerd is en die subsidie we hier wel op ons buik kunnen schrijven.

Puck2

Puck2

13-10-2009 om 21:13

Uitwedstrijden, voetbalbestuurder

Dat de uitwedstrijden dichtbij zijn is misschien in jullie regio zo, hier is dat toch wel even anders. Heb even het schema voor deze helft van het seizoen erbij gepakt en de dichtsbijzijnde is 10 minuten rijden (1 team), dan 2 team binnen 25 minuten bereikbaar en nog 8 teams waar we 30-40 minuten over doen. Familielid speelt in een meisjescompetitie in Zeeland en moet dus nog veel verder. Hetzelfde speelt hier als je eerste klasse of hoofdklasse speelt, dan moet je ook hele einden.

Inderdaad duur sini

230 euro per jaar vind ik duur voor een voetbalvereniging. EN dan heb je niet eens elke week een wedstrijd. Hier 120 voor hockey, 2 maal per week trainen en elke week (behalve in de vakanties) een thuis of uitwedstrijd.
Allemaal door grotendeels vrijwilligers, behalve de hoofdtrainer van het eerste heren en dames team. En ik vind het geweldig, al die vrijwilligers. Tieners en begin twintigers die een jeugdteam trainen en coachen. Ouders die de jongste jeugd coachen. Mensen in de kantine op zaterdagochtend als hun kind speelt(inderdaad verplicht) En dat gewoon naast hun fulltime bezigheid (werk, school studie). Hier gaat het prima.

Caro

Caro

13-10-2009 om 21:39

Mwah val wel mee vind ik

Van voetbal of andere buiten/bal sporten weet ik niks hoor. Maar hier voor de judo 66 euro per kwartaal. Dus dat is 264 euro per jaar. Geen wedstrijden, geen kleding enzo. Alleen maar voor 1 uurtje per week judo-en!

Maar het grote voordeel is dus ook, dat ik niet hoef te rijden, geen jury hoef te zijn en geen kantine diensten draai.

Groet Caro

Fraz

Fraz

13-10-2009 om 21:42

Idd duur

en ik vind het juist leuk om naar de wedstrijden te kijken. Kan er echt van genieten.

Hier voetbal, 90 euro per jaar, 2,5 x trainen per week ( 1 x keeperstraining die gedeeltelijk de gewone training overlapt), sponsor kleding (alleen nog handschoen, scheenbeschermers en schoenen kopen) en vrijwel elke week een wedstrijd (uit is max een half uur rijden)

en Volleybal ongeveer zelfde contributie, 1 x per week trainen, 1 x per 2 weken 2 wedstrijdjes spelen en ook max half uur rijden. Zelf kleding aanschaffen maar dat is niet echt duur.

Fraz

Fraz

13-10-2009 om 21:51

Pfoe caro

waarom is dat zo duur ?? Bij de judo club hier in de buurt is het 35 euro voor judo jr (en speel judo ?? is dat 26 euro) per kwartaal

Caro

Caro

13-10-2009 om 22:11

Geen idee

Zit bij een sportschool in en is de enige mogelijkheid hier om te judo-en.

Groet Caro

Kaaskopje

Kaaskopje

13-10-2009 om 22:42

Ik zou wel schrikken van 230 euro

Hier kost het 120 euro, ze krijgen de voetbaltenues en een trainingspak van de sponsor. Beenbeschermers zelf kopen, sokken bij de club kopen. Het moet wel leuk blijven hoor

rosa

rosa

14-10-2009 om 07:21

Vive la france

Ik zou het wel wat vinden hoor, het Franse systeem.

rosa

Kosten en subsidies

euh.....zwemmen is: per jaar 320 euro (wel 2 maal 1 uur training door 'ingehuurde trainer'en je mag elke dag door de week een extra uurtje komen trainen als je wil.)
Wel wedstrijden ver weg, maar meestal met bus. En niet zoveel als met voetbal b.v.
euh gym is: per kwartaal 70 euro= dus 280 euro per jaar, wel selectie dus 'ingehuurde trainer' én 4 uur per week én een trainingspak wat wordt gewassen door de verenging én meestal vervoer naar wedstrijden (als het ver rijden is en als het de hele groep is). Wederom niet zoveel wedstrijden als voetbal of je moet érg goed zijn dat jaar en altijd maar weer door en door zijn naar de volgende ronde.
euh judo is: 63 euro per kwartaal, wederom door proffesionel trainer (is volgens mij zelfs verplicht bij judo, die moeten behoorlijk diploma's hebben) en 3 keer per week trainen maximaal, minimaal 2 keer per week wederom selectie. Wedstrijden zijn ver weg, met kleine groep dus vervoer door ouders, wel bezinevergoeding.
Maar al met al ook niet zo héél veel uitwedstrijden.(4 tot 6 per jaar wederom afhankelijk van hoe goed je bent).
De 'vrijwillige trainers' die ik ben tegengekomen zijn allemaal 'assistent trainer', nog opgeleid ook en staan altijd onder een 'betaalde kracht' die 'hoofdtrainer' is en ook de hele les de leiding heeft.
De subsidies dat is gewoon wat ze nu ook al krijgen en nu ook al bestaat. En dus niks anders. De subsidie voor de verenigingen bestaat al en kan gewoon hetzelfde blijven. De subsidie van de gemeente die de hogere kosten zou moeten dekken voor minder draagkrachtigen bestaat ook al....is alleen erg 'ontoegankelijk' door allerlei voorwaarden en erg onbekend bij velen. Die zou alleen maar toegankelijker en bekender moeten worden. Dus helemaal niks om er op tegen te hebben.Geen verhoging of verandering.
De 'meerkosten' zouden moeten komen uit een hogere bijdrage van ouders die niét vrijwillig/verplicht willen meehelpen bij een vereniging.
Een vereniging zou ook kosten kunnen besparen door voor een heel jaar alvast het vervoer te regelen met een busmaatschappij. Vraag maar een offerte aan...doe een uitbesteding voor mij part en onderhandel met die busmaatschappijën. Dat doet de speeltuin hier ook...die huren voor een heel seizoen zoveel keer zoveel bussen in (beetje op de gok, beetje uit ervaring) en komen zo véél goedkoper uit. Dan als ze het per keer zouden huren (ong. de helft) omdat ze zo'n 'grote afnemer' zijn bedingen ze flinke kortingen. Dat is voor de gym weer geen optie...van 4 keer een bus vol is zo'n busmaatschappij niet onder de indruk. Maar voor voetbal is dat weer wel een mogelijkheid.
Maar wat ik dan weer niet snap....als wij met z'n allen als 'onervaren bestuurders' (of als zijdelinge bestuurders, wij vormen tenslotte niet samen een bestuur) al zovéél creatieve oplossingen kunnen bedenken.....Die best als 'toekomstmuziek' klinken. Waarom kan zo'n ter plaatse bekend bestuur dat vaak al jaren in zo'n club zit niks anders bedenken als 'verplicht vrijwilligerswerk' doen???? Dat bedoel ik nu met 'slecht bestuur' en 'onmacht van het bestuur'.
Pfff..........
groeten albana

Tijgeroog

Tijgeroog

14-10-2009 om 10:25

Professionele trainers en reistijden

Over die bussen kan ik me niet zo druk maken. Een andere aanpak, prima. Misschien wel veiliger ook, als ik terug denk aan hoe sommige ouders vroeger bij mijn sportwedstrijden reden. (moeders die eigenlijk niet op de snelweg durfden te rijden enzo) En een probleem bij een club met 65 teams? Ik denk dat als er voor al die teams meerdere auto's staan, het ook een probleem is.
Maar professionele trainers: dat is een goed idee! Ik zit al zo'n 25 bij honk- en softbalclubs, als speler, als bestuurder, en heb vanalles langs zien komen. Een club waar het goed georganiseerd was, met mensen met verstand, maar toen er iemand langdurig ziek werd was er een probleem. Een hele jonge club waar de ouders zelf geen ervaring hadden, maar wel de teams moesten trainen. Lastig hoor, als je moet leren slaan van iemand die dat zelf ook niet kan... En er zaten mensen bij met hele vreemde, haast militaire trainingsmethoden. Of de onmogelijkheid om een ouder of iemand anders bereid te vinden om zich voor een jeugdteam in te zetten.
Professionle trainers hebben dan wel wat extra's, daar kun je eisen aan stellen qua niveau, opleiding etc.

En reistijden verschillen natuurlijk: hangt af van waar je woont, het niveau, maar ook de sport. Wij hebben, in een lage klasse, wel reistijden tot 2 uur gehad. Omdat het betreffende team in een uithoek zat waar geen andere eams in de buurt zaten. En dan was ik blij dat ik niet bij dat andere team speelde...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.