Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Ouderverstoting: Iets aan te doen?

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met ouderverstoting door een kind na de scheiding? Kwam de relatie met je kind ooit nog goed? 

In mijn directe omgeving lijkt sprake van een vorm van ouderverstoting vandaar dat we zoeken naar ervaringen. 


Vader_van_drie_zonen schreef op 25-02-2022 om 15:08:

[..]
De psychische medische wetenschap heeft mij doen inzien dat het niet bij de verstootte ouder ligt (als deze beschikbaar, liefhebbend en opvoedend is binnen het normale spectrum). Ik weet, ik geef hiermee voer aan aasgieren die mij hierop weer kunnen aanvallen, ze doen maar. Mijn rug is inmiddels breed en spekglad.
[...]

Levenservaring heeft mij doen inzien dat een ouder die niet beschikbaar, liefhebbend en/of opvoedend is binnen het normale spectrum, dit nooit bij zichzelf zal zoeken maar altijd met een beschuldigende vinger naar een ander zal wijzen.

Zeker, kinderen zien het vaak zelfs heel goed, hoe hun ouder(s) in elkaar steekt. Maar niet altijd.
Ik denk ook niet dat mijn ex bewust zit te stoken (hoewel, die drone is natuurlijk wel een echte naaistreek richting oudste) maar hij is niet in staat om dingen van verschillende kanten te bekijken. Zijn visie is de enige juiste. Dat is ook altijd al zo geweest, ik kon verbaal nooit tegen hem op. En hij is ook geen slechte vader. Zeker niet. Maar in dit opzicht vind ik dus wel dat hij een enorme steek laat vallen. Een kind van 14 is niet in staat om alle consequenties te overzien. Daar heeft hij zijn ouders voor. Er zit heel wat ruimte tussen stimuleren en dwingen. En gewoon eens met stemverheffing melden dat jongste nu even een appje stuurt vanaf het vakantie adres, daar zal jongste echt geen psychische schade van ondervinden. Van (wellicht) jarenlang geen contact met zijn moeder zeer waarschijnlijk wel.

Vader_van_drie_zonen schreef op 25-02-2022 om 15:14:

[..]

 Als dat laatste het geval is, dan is het in Nederland geregeld dat een ouder geen levensonderhoud meer hoeft te betalen na hun 21e.... Dat is nu eenmaal zo wettelijk geregeld.

Je begrijpt het echt niet, hè? Met je focus op wat wettelijk moet. 
Ik krijg echt medelijden met jouw kinderen als jij je ook naar hen zo opstelde. En dan zou ik helemaal begrijpen hoe het komt dat jij ze niet meer ziet.

Kun jij je echt niet verplaatsen in een kind? Vader weigert te betalen. Hoe voelt het voor een kind als de vader niet wil bijdragen aan de basale levensbehoeften?  Denk je dat een kind zich dan geliefd voelt? Of dat het ertoe doet voor vader? Denk je dat een kind dan nog staat te trappelen om zo iemand te zien? Het gevoel is dan weg. Weg. Dat de overheidsinstelling die zijn salaris betaalt uiteindelijk (uiteindelijk ja, daar ging wel wat tijd overheen) beslag legt op het minimaal vereiste  en dat rechtstreeks aan jou betaalt, doet niets af aan het feit dat je eigen vader dat nog steeds niet wil. Dat geeft dan nog steeds de boodschap dat jouw welzijn nergens op zijn prioriteitenlijst staat.
Moeder hoeft daar helemaal geen rol in te spelen. Een vader kan dit helemaal zelf verzieken. Een vader heeft niet alleen maar kinderen totaan hij gaat scheiden....

Moxxie schreef op 25-02-2022 om 15:20:

[..]

Levenservaring heeft mij doen inzien dat een ouder die niet beschikbaar, liefhebbend en/of opvoedend is binnen het normale spectrum, dit nooit bij zichzelf zal zoeken maar altijd met een beschuldigende vinger naar een ander zal wijzen.

Ik denk dat dat inderdaad het te vaak het geval is.


Valeria schreef op 25-02-2022 om 15:30:

[..]

Je begrijpt het echt niet, hè? Met je focus op wat wettelijk moet.
Ik krijg echt medelijden met jouw kinderen als jij je ook naar hen zo opstelde. En dan zou ik helemaal begrijpen hoe het komt dat jij ze niet meer ziet.

Kun jij je echt niet verplaatsen in een kind? Vader weigert te betalen. Hoe voelt het voor een kind als de vader niet wil bijdragen aan de basale levensbehoeften? Denk je dat een kind zich dan geliefd voelt? Of dat het ertoe doet voor vader? Denk je dat een kind dan nog staat te trappelen om zo iemand te zien? Het gevoel is dan weg. Weg. Dat de overheidsinstelling die zijn salaris betaalt uiteindelijk (uiteindelijk ja, daar ging wel wat tijd overheen) beslag legt op het minimaal vereiste en dat rechtstreeks aan jou betaalt, doet niets af aan het feit dat je eigen vader dat nog steeds niet wil. Dat geeft dan nog steeds de boodschap dat jouw welzijn nergens op zijn prioriteitenlijst staat.
Moeder hoeft daar helemaal geen rol in te spelen. Een vader kan dit helemaal zelf verzieken. Een vader heeft niet alleen maar kinderen totaan hij gaat scheiden....

Oh Valeria, ik begrijp het wel...

Ik zeg dat het wettelijk geregeld is dat levensonderhoud tot het kind 21e verplicht is als er niets in een convenant wordt vastgelegd. Daarna is er geen plicht meer, tenzij het convenant, of door de rechter bekrachtigde op een later tijdstip bekachtigde berekeningen of vonnissen, anders aangeven.

En als je het nodig vind om daarna alsnog levensonderhoud te verkrijgen, dan kun je een herberekening aanvragen en laten bekrachtigen. Dit is ongeacht of er verstoting gaande is of niet. Staat er helemaal buiten. Dat is toch niet zo moeilijk?

Weigeren te betalen.... mmmm dat impliceert dat je contact hebt gehad en hij het aangaf dat je ernaar kon fluiten... Je hebt hem benadert om te vragen: "Goh, ik krijg mijn levensonderhoud niet meer. Wat is er aan de hand? " ??

De rol van de andere ouder, kan (en zal) in het geval van AB-PA al gespeeld zijn op dat moment.

@Vadervandriezonen
Persoonlijk vind ik het erg jammer dat jij dit topic enorm aan het overheersen ben.

Dit maakt het moeilijk voor anderen om met elkaar in gesprek te gaan over het onderwerp van dit topic.

Wasgij schreef op 25-02-2022 om 16:03:

@Vadervandriezonen
Persoonlijk vind ik het erg jammer dat jij dit topic enorm aan het overheersen ben.

Dit maakt het moeilijk voor anderen om met elkaar in gesprek te gaan over het onderwerp van dit topic.

Dat komt met name omdat ik zaken zie die niet kloppen en onderbouwt aangegeven kan worden waarom het niet klopt.

Ik heb te lang alle schuld naar mij toegeschoven gekregen om het iedere keer maar te laten schieten. Die tijd is voor mij voorbij.

Vader_van_drie_zonen schreef op 25-02-2022 om 16:18:

[..]

Dat komt met name omdat ik zaken zie die niet kloppen en onderbouwt aangegeven kan worden waarom het niet klopt.

 En wie heeft jou die functie gegeven? Wie heeft jou verteld dat je bij elk bericht waarin jij naar jouw zienswijze dingen ziet die niet kloppen dat moet doen? 

Vader_van_drie_zonen schreef op 25-02-2022 om 16:18:

[..]

Dat komt met name omdat ik zaken zie die niet kloppen en onderbouwt aangegeven kan worden waarom het niet klopt.

Ik heb te lang alle schuld naar mij toegeschoven gekregen om het iedere keer maar te laten schieten. Die tijd is voor mij voorbij.

Misschien kun je dan beter een eigen topic openen, in plaats van dat van een ander over te nemen.

Vader_van_drie_zonen schreef op 25-02-2022 om 16:18:

[..]

Dat komt met name omdat ik zaken zie die niet kloppen en onderbouwt aangegeven kan worden waarom het niet klopt.

Door constant dezelfde dr google te gebruiken als argument maak je je zaak alleen maar zwakker.

Door pertinent andere meningen af te doen met overdrijvingen maak je je zaak alleen maar zwakker.

Door je hoogdravende taal maak je je zaak alleen maar zwakker.

Open alsjeblieft een eigen topic ipv deze te kapen, al vermoed ik dat het niet echt storm zal lopen daar.

Vader_van_drie_zonen schreef op 25-02-2022 om 16:18:

[..]

Dat komt met name omdat ik zaken zie die niet kloppen en onderbouwt aangegeven kan worden waarom het niet klopt.

Ik heb te lang alle schuld naar mij toegeschoven gekregen om het iedere keer maar te laten schieten. Die tijd is voor mij voorbij.

Het was een draadje van iemand anders met een vraag. Een paar keer heen en weer tussen anderen dan draadstarter komt wel vaker voor maar dat een heel topic uiteindelijk om iemand anders dan draadstarter gaat draaien, is toch eigenlijk niet helemaal de bedoeling. Zelf een topic openen is dan beter inderdaad. Dan bepaal je logischerwijs ook meer de focus dan als je reageert op de vraag van een ander. 

Engeltje schreef op 25-02-2022 om 14:49:

Ik vind het erg jammer dat deze discussie zo ontaard. Ik hoopte tips te kunnen krijgen over hoe ik het contact met mijn kind kan herstellen.
Vorige week op een verjaardag in de familie was hij er wel, maar heeft mij compleet genegeerd 😢. Dat doet echt vreselijk veel pijn. Al ben ik heel blij dat hij wel geweest is, en dat heb ik toen hij wegging ook tegen hem gezegd.

Ik merk dat je berichtje is ondergesneeuwd. Ja, dat is ook heel moeilijk. Wel fijn dat hij kwam maar wat jammer dat hij met je wou/durfde te praten. Blijkbaar wil hij nog wel contact met familie. Is het mogelijk dat iemand die hij mag een keer aan hem vraagt wat voor contact hij wel wil. Op zijn tempo, op zijn manier. De drempel is blijkbaar heel hoog voor hem om weer met je te praten. En jij wil er juist alles aan doen om weer contact te krijgen. 

Ik hoop toch zo dat het goedkomt tussen jullie. 

Vader_van_drie_zonen schreef op 25-02-2022 om 14:59:

[..]

Ik zie niet in hoe een kind tot de kennis komt over het al dan niet betalen van alimentatie..... iemand verteld dat de kinderen....... wie is dat dan die dat deelt met de kinderen......?

Bizar, vind je niet?

Deze pik er even tussen uit....ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Het feit dat als een ouder de alimentatie niet betaalt, zou tussen de 2 ouders moeten worden opgelost. Zonder dat het kind hier weet van heeft. Theoretisch gezien.  Maar zo gaat dat vaak niet natuurlijk in de praktijk. In de praktijk zal de ouder die de alimentatie niet heeft ontvangen hierover verbolgen zijn en het niet laten de kinderen hierover te informeren. Zie je wel...papa/mama geeft niets om jou want hij/zij heeft niet betaald.

Het is heel complexe materie en het kan heel subtiel doorsijpelen naar de kinderen....

Boomklever schreef op 25-02-2022 om 17:49:

[..]

Ik merk dat je berichtje is ondergesneeuwd. Ja, dat is ook heel moeilijk. Wel fijn dat hij kwam maar wat jammer dat hij met je wou/durfde te praten. Blijkbaar wil hij nog wel contact met familie. Is het mogelijk dat iemand die hij mag een keer aan hem vraagt wat voor contact hij wel wil. Op zijn tempo, op zijn manier. De drempel is blijkbaar heel hoog voor hem om weer met je te praten. En jij wil er juist alles aan doen om weer contact te krijgen.

Ik hoop toch zo dat het goedkomt tussen jullie.

Heeft jouw oudste wel nog normaal contact met  zijn jongere broer? Of is dat ook helemaal verbroken? Zou hij mss kunnen proberen het contact van jou met jongste kind op gang te brengen?

Lijkt me vreselijk waar jij door heen moet gaan. Ook voor jouw jongste kind...die realiseert zich dat nu waarschijnlijk niet...maar in de toekomst wel.

Mija schreef op 25-02-2022 om 16:54:

[..]

Het was een draadje van iemand anders met een vraag. Een paar keer heen en weer tussen anderen dan draadstarter komt wel vaker voor maar dat een heel topic uiteindelijk om iemand anders dan draadstarter gaat draaien, is toch eigenlijk niet helemaal de bedoeling. Zelf een topic openen is dan beter inderdaad. Dan bepaal je logischerwijs ook meer de focus dan als je reageert op de vraag van een ander.

Misschien is dat ook wel gedaan......

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.