Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Oudste zoon heeft gebroken met zijn ouders en beinvloed broer en zus

Dit blijft een lastige discussie.  Ik heb zelf op volwassen leeftijd het contact met 1 van mijn ouders op een laag pitje gezet.  Daar gaat veel verdriet en onmacht aan vooraf.  Zo veel dat ik er hulp bij gezocht heb.  Als iemand dan zegt dat ik in mijn kindstuk blijft hangen dan vind ik dat erg onterecht voelen.  De relatie levert mij niks op behalve verdriet.  Ik maak een keuze voor mijn eigen welzijn.  En dat mag ook,  het als de kinderen van Patrik geen slechte mensen zijn omdat ze het contract verbreken of beperken.  Dat dit rot is voor Patrik begrijp ik,  maar dan nog legt dat geen verplichting bij de kinderen.

tsjor schreef op 08-12-2025 om 10:53:

Ik denk dat het lastig is om dergelijke algemene uitgangspunten te hanteren als het gaat om het beoordelen van individuele situaties. Wie een beetje oog heeft voor menselijke verhoudingen weet hoe situationele en persoonlijke elementen elke situatie tamelijk uniek maakt. Algemeenheden dragen bij aan onbezonnen oordelen en veroordelingen.

Ik denk dat je één ding wel in zijn algemeenheid kan stellen. Kinderen zijn in hun jeugd altijd loyaal aan hun ouders. Ze hebben ze namelijk letterlijk nodig om niet dood te gaan. En dat doet me weer denken aan het experiment waarbij aapjes zonder de nabijheid van de moeder ook dood gingen.

Martje80 schreef op 10-12-2025 om 10:12:

[..]

Ik denk dat je één ding wel in zijn algemeenheid kan stellen. Kinderen zijn in hun jeugd altijd loyaal aan hun ouders. Ze hebben ze namelijk letterlijk nodig om niet dood te gaan. En dat doet me weer denken aan het experiment waarbij aapjes zonder de nabijheid van de moeder ook dood gingen.

Dit en de kans dat al je kinderen geen contact willen houden na hun jeugd omdat het allemaal egoistische mensen zijn is gewoon heel klein. Mijn opa had hier een niet zo nette uitspraak voor je hebt altijd een klootzak in elke groep mensen. Als alle mensen om je heen klootzakken vindt dan ben je die klootzak waarschijnlijk zelf.

Kimdekim schreef op 09-12-2025 om 18:09:

Dit blijft een lastige discussie. Ik heb zelf op volwassen leeftijd het contact met 1 van mijn ouders op een laag pitje gezet. Daar gaat veel verdriet en onmacht aan vooraf. Zo veel dat ik er hulp bij gezocht heb. Als iemand dan zegt dat ik in mijn kindstuk blijft hangen dan vind ik dat erg onterecht voelen. De relatie levert mij niks op behalve verdriet. Ik maak een keuze voor mijn eigen welzijn. En dat mag ook, het als de kinderen van Patrik geen slechte mensen zijn omdat ze het contract verbreken of beperken. Dat dit rot is voor Patrik begrijp ik, maar dan nog legt dat geen verplichting bij de kinderen.

Misschien is het handig om even mijn post van gisteren om 13:47 te lezen. Dan zie je dat ik het genuanceerd bedoel en hoef je je eigenlijk helemaal niet aangesproken te voelen. 

Patrik

Patrik

10-12-2025 om 19:53 Topicstarter

Slekire schreef op 06-12-2025 om 17:38:

max zegt volgens mij hele rake dingen, veel beter dan ik zou willen zeggen...ik zou namelijk keihard tegen je willen schreeuwen: "JE BENT GEWOON HEEL ERG BOOS OP DE SITUATIE, OP HET ONRECHTVAARDIGE ERVAN EN WAARSCHIJNLIJK OOK NOG OP JE VROUW MAAR DAT MAG NIET DUS JE SCHAAMT JE OOK NOG KAPOT EN IN PLAATS DAT JE DAT DURFT TOE TE GEVEN AAN JEZELF GEDRAAG JE JE ALS EEN EGOISTISCHE HUILSTRUIK EN MAAK JE ZOVEEL MOGELIJK KAPOT, DAN KAN JE DAARDOOR FIJN JE KINDEREN DE SCHULD GEVEN EN HOEF JE JEZELF NIET AAN TE KIJKEN!!!!"
Terwijl ik je ondertussen hardhandig heen een weer zou schudden.

Psychologie van de koude grond natuurlijk...

Keiharde woorden en ze bevatten gedeeltelijk de waarheid maar het tweede deel van je tirade is volledig van de pot gerukt. Natuurlijk ben ik boos op gans die situatie. Natuurlijk ben ik niet vrolijk over de situatie van mezelf, heen en weer geslingerd tussen de kinderen en de aandoening van mijn vrouw.  Natuurlijk ben ik diep teleurgesteld in de kinderen die de ware situatie van de zaak niet willen inzien en hun moeder enkel zien als een verslaafde vrouw. En natuurlijk schaam ik me kapot tov familie en derden en probeer ik alles nog in goede banen te leiden en te verbergen wat er te verbergen valt. Maar egoistisch mag je me niet noemen alles wat ik doe is het leven van mijn vrouw dragelijker proberen te maken, haar genante momenten proberen te besparen en toch nog een sprankeltje licht in haar leven te brengen. Ik ben er gewoon kapot van dat de kinderen en vooral de oudste zoon haar straal negeren en als reden geven  dat ze aan de drank is terwijl ze heel goed weten wat de echte toedracht van de zaak is maar dit naast zich neerleggen onder het mom dat moeder niet meer prettig in de omgang is. Het is niet mijn bedoeling om zoveel mogelijk kapot te maken integendeel ik geef mijn kinderen niet de schuld ik ben eerder zwaar teleurgesteld in hen. Ik zou niet liever willen dat alles weer was zoals vroeger. Sinds het begin van de posts komt onze dochter regelmatiger langs en heb ik en mijn vrouw er goede contacten mee alhoewel je voelt dat er nog spanningen zijn tov haar. De jongste zoon heeft er eigenlijk weinig problemen over gemaakt en nu hij een nieuwe vriendin heeft komen ze samen op regelmatig over de vloer. De oudste blijft hardnekkig het contact mijden en stelt zich zeer afstandelijk op. Ook probeert hij zijn broer en zus te beinvloeden. Als je met hem probeert te praten focust hij steeds op het drankmisbruik  en praat hij op een minachtende gebiedende en aanvallende toon, een gesprek met hem proberen te voeren is uiterst onaangenaam.

Mij hardhandig heen en weer schudden hoeft echt niet ik ben wakker genoeg om de situatie nuchter in te schatten.

Patrik

Patrik

10-12-2025 om 20:08 Topicstarter

felija schreef op 09-12-2025 om 12:19:

[..]

Dat bedoel ik ook: bij kinderen onder achttien, ik was niet duidelijk. De ouders waren honderd procent verantwoordelijk voor het grootbrengen van hun kinderen. Het heeft de kinderen voor een (groot) deel gevormd tot wie ze nu zijn. En als door bijvoorbeeld drankgebruik tijdens de jeugd van de kinderen, ouders er onvoldoende waren, dan heeft dat een enorme impact op de kinderen, ook als ze volwassen zijn. Dat erkennen door de ouders, kan al enorm helpend zijn. En dat mis ik in dit topic.

Het drankmisbruik is pas gestart na de hersenaandoening de jongste was toen 21 jaar en de oudste 27 dus niet bepaald kinderen. En het is pas 2 jaar nadien eigenlijk zichtbaar geworden.Mijn vrouw was en is nu nog steeds zoals alle drankzuchtigen een meester in het verbergen van drank en het gebruik er van. Mede geholpen door haar ziektebeeld en het feit dat ze ganse dagen alleen thuis was viel het de eerste jaren echt niet op en leidt nu soms nog tot discussies.

tsjor schreef op 09-12-2025 om 08:46:

[..]

Dart kun je allemaal vinden, maar het levert niets anders op dan verwijten, waarbij de opvoeder per definitie de schuldige is. Een eenvoudige en heldere visie, waarmee je altijd gelijk hebt.

Jeetje, wat reageer jij alsmaar star. Compassie met de ouder heb je. Compassie met het kind is ver te zoeken.

een ouder van 95 blijft de ouder, het kind van 65 blijft het kind.

Patrik schreef op 10-12-2025 om 20:08:

[..]

Het drankmisbruik is pas gestart na de hersenaandoening de jongste was toen 21 jaar en de oudste 27 dus niet bepaald kinderen. En het is pas 2 jaar nadien eigenlijk zichtbaar geworden.Mijn vrouw was en is nu nog steeds zoals alle drankzuchtigen een meester in het verbergen van drank en het gebruik er van. Mede geholpen door haar ziektebeeld en het feit dat ze ganse dagen alleen thuis was viel het de eerste jaren echt niet op en leidt nu soms nog tot discussies.

Even een praktische vraag Patrik: hoe komt zij aan haar drank? Is ze goed genoeg die zelf te kopen? Heeft ze eigen budget daartoe? Of koop jij die? Met andere woorden: waar komt de drank vandaan?

Fijn dat je meer contact met je dochter hebt. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.