Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Pesten strafbaar stellen?

Peiling

Pesten strafbaar stellen?
60 stemmen
45%
32%
23%

Mija

Mija

24-09-2021 om 10:23 Topicstarter

redbulletje schreef op 24-09-2021 om 09:36:

Nee.
Denk dat je beter kunt investeren in assertiviteitstrainingen. Pesten kan ook voortgezet worden buiten school of op nog geniepigere wijze. Ook zouden ouders hun gepeste kind op vechtsport kunnen doen zodat ze veel meer zelfvertrouwen gaan uitstralen.

Die eenzijdige nadruk op het ‘verbeteren’ van de gepeste vind ik een verkeerd signaal. Het zegt dat er met de gepeste iets mis is, dat die maar moet veranderen. Op zichzelf is er niks mis mee om kinderen meer zelfvertrouwen te laten ontwikkelen maar pestgedrag moet allereerst voor pesters consequenties hebben. Anders geef je het signaal: kinderen die zachtmoedig zijn en zich niet kunnen verweren, kun je pesten. Pestgedrag moet rechtstreeks worden afgekeurd, ongeacht tegen wie het zich richt. 

redbulletje schreef op 24-09-2021 om 09:36:

Nee.
Denk dat je beter kunt investeren in assertiviteitstrainingen. Pesten kan ook voortgezet worden buiten school of op nog geniepigere wijze. Ook zouden ouders hun gepeste kind op vechtsport kunnen doen zodat ze veel meer zelfvertrouwen gaan uitstralen.

Buiten dat het allebei helemaal niets helpt; waarom moet de oplossing weer van de gepeste komen? Waarom niet de pester eens flink aanpakken en naar 20 verschillende cursussen sturen?

Mija

Mija

24-09-2021 om 10:28 Topicstarter

Duiveninhetnieuws schreef op 24-09-2021 om 09:25:

Ik zou eerder willen voorstellen om het niet adequaat aanpakken van pesten strafbaar te maken.

Ik vind dit wel een intrigerend idee. Dat er druk op scholen kan worden uitgeoefend om op zijn minst consequent en serieus in te zetten op het voorkomen en aanpakken pestgedrag. Dat vraagt wel veel want dan moet je daarvoor een wettelijk kader inrichten. Ik ben benieuwd of dit ook in dat onderzoek wordt meegenomen.

trouwens als ze het strafbaar wilt stellen hoe wilt ze dat bewijzen?

Kijk, online pesten is denk ik relatief makkelijk te straffen, strafrechtelijk. Maar real life pesten is natuurlijk ontzettend subjectief. Hoe ga je dat ooit in wetten en regels vertalen? 

Mija schreef op 24-09-2021 om 10:23:

[..]

Die eenzijdige nadruk op het ‘verbeteren’ van de gepeste vind ik een verkeerd signaal. Het zegt dat er met de gepeste iets mis is, dat die maar moet veranderen. Op zichzelf is er niks mis mee om kinderen meer zelfvertrouwen te laten ontwikkelen maar pestgedrag moet allereerst voor pesters consequenties hebben. Anders geef je het signaal: kinderen die zachtmoedig zijn en zich niet kunnen verweren, kun je pesten. Pestgedrag moet rechtstreeks worden afgekeurd, ongeacht tegen wie het zich richt.

Denk dat in veel gevallen de gepeste sociaal minder sterk is. Het lijkt biologisch bepaald wie er zelf pester wordt of juist de gepeste. Wel 'ns een onderzoek over gelezen. 

Mija

Mija

24-09-2021 om 11:13 Topicstarter

redbulletje schreef op 24-09-2021 om 11:10:

[..]

Denk dat in veel gevallen de gepeste sociaal minder sterk is. Het lijkt biologisch bepaald wie er zelf pester wordt of juist de gepeste. Wel 'ns een onderzoek over gelezen.

Dat kan prima zo zijn maar wij mensen laten ons nou eenmaal niet puur door biologie bepalen. Wij ontwikkelen cultuur, normen, waarden en geven zo sturing. Daarin kunnen we dus keuzes maken wat we ‘laten gebeuren’ en waar we op ingrijpen. Dat doen we met heel veel ander op zichzelf ‘natuurlijk’ gedrag ook, als we dat hinderlijk vinden. 

Mija schreef op 24-09-2021 om 11:13:

[..]

Dat kan prima zo zijn maar wij mensen laten ons nou eenmaal niet puur door biologie bepalen. Wij ontwikkelen cultuur, normen, waarden en geven zo sturing. Daarin kunnen we dus keuzes maken wat we ‘laten gebeuren’ en waar we op ingrijpen. Dat doen we met heel veel ander op zichzelf ‘natuurlijk’ gedrag ook, als we dat hinderlijk vinden.

Inderdaad. Ik hoop toch ook niet dat redbulletje zijn/haar kinderen opvoedt met 'als mensen sociaal zwakker zijn mag je ze pesten want dat is nu eenmaal biologisch zo gedetermineerd'.

We zetten mensen met een handicap ook niet meer op de kermis als attractie. Dat heet beschaving.

Ik had vroeger een leraar op de basisschool die altijd zei 'je hoeft niet met iedereen vrienden te zijn maar je kunt wel tegen iedereen vriendelijk zijn'. Waardevolle les. Betekent trouwens niet dat dat altijd gebeurde, maar wel een duidelijk uitgangspunt.

MamaE schreef op 24-09-2021 om 11:27:

[..]

Inderdaad. Ik hoop toch ook niet dat redbulletje zijn/haar kinderen opvoedt met 'als mensen sociaal zwakker zijn mag je ze pesten want dat is nu eenmaal biologisch zo gedetermineerd'.

We zetten mensen met een handicap ook niet meer op de kermis als attractie. Dat heet beschaving.

Ik had vroeger een leraar op de basisschool die altijd zei 'je hoeft niet met iedereen vrienden te zijn maar je kunt wel tegen iedereen vriendelijk zijn'. Waardevolle les. Betekent trouwens niet dat dat altijd gebeurde, maar wel een duidelijk uitgangspunt.

RB haat kinderen 

Pesten moet stoppen. Ik ben zelf heel erg gepest op de basisschool, maar vooral vanwege de mensen die voor de klas stonden. Mijn ouders vonden dan maar (in navolging van de leerkracht) dat ik dan maar normaal moest doen. 
Op de basisschool van mijn kinderen was ook een juf die pesten aanmoedigde. Ik snap niet dat zij nog steeds voor de klas staat. Wij hebben erover een melding gemaakt maar bij haar werd niks gedaan.

En dan moeten de gepeste maar weer sociaal sterker zijn. Ik wil niet weten hoeveel schade dit de maatschappij kost. Depressies, zelfmoorden, psychische problemen. En dat allemaal omdat mensen vinden dat gepesten zich maar weerbaarder moeten opstellen. Naar mijn idee kan dat alleen door (ex) pestkoppen worden bedacht.

Leuk hoor maar niet iedereen is van nature weerbaar. En als je al van jongs af aan de pineut bent dan gaat je ontwikkeling gewoon mis, daar kan geen weerbaarheidstraining iets mee doen. En wat mij dan weer opvalt is dat veel kinderen die gepest worden slim zijn (vaak slimmer dan de rest die dat niet kan uitstaan in mijn geval wel). Dat kost dan ook weer potentieel talent omdat deze mensen ook problemen op het werk kunnen krijgen.
Onder volwassenen wordt net zo goed gepest (maar daar is de schaamte helemaal groot). Helaas ook meegemaakt.
Maar ja ik ben dan ook een watje dus ik verdien het.
Leuk om dan de evolutie erbij te halen, maar dan ben je gewoon laks naar mijn idee. 

ik las de bijdrage van Redbulletje niet zo zeer als een training alleen voor de slachtoffers. Assertiviteitstraining is voor elke leerling wenselijk om zo een positieve sfeer in de klas te verkrijgen.
Hier is een gepest kind van basisschool veranderd. Op de nieuwe school was kanjertraining opgenomen in lesprogramma. Dat betekent niet dat pesten daar niet plaats vond. Maar wel minder omdat voorvallen van pesten tijdens die lessen aangekaart werden. De pester wist dat.
Als er iets is dat een pester niet leuk vindt, is dat wel het schijnwerper-effect waarin het mag uitleggen waarom. Daarnaast durfden andere lln ook mondiger te worden zodat een slachtoffer niet/ minder in een isolement belandt.

Flanagan schreef op 24-09-2021 om 11:32:

ik las de bijdrage van Redbulletje niet zo zeer als een training alleen voor de slachtoffers. Assertiviteitstraining is voor elke leerling wenselijk om zo een positieve sfeer in de klas te verkrijgen.
Hier is een gepest kind van basisschool veranderd. Op de nieuwe school was kanjertraining opgenomen in lesprogramma. Dat betekent niet dat pesten daar niet plaats vond. Maar wel minder omdat voorvallen van pesten tijdens die lessen aangekaart werden. De pester wist dat.
Als er iets is dat een pester niet leuk vindt, is dat wel het schijnwerper-effect waarin het mag uitleggen waarom. Daarnaast durfden andere lln ook mondiger te worden zodat een slachtoffer niet/ minder in een isolement belandt.

Hier op de basisschool werkte de kanjertraining heel erg averechts. De gepeste werd nog steeds een gezien als degene die zich moest aanpassen. Het zou best goed kunnen gaan hoor, maar dan moeten de leerkrachten het ook wel goed overbrengen en daar gaat het nog steeds mis. Dan werd het pispaaltje voor konijn uitgescholden (het dier wat in de training staat voor bang geloof ik). En dan greep de juf niet in. 

Maar nu met het lerarentekort dank ik dat het pesten zeker niet minder gaat worden. 

Mija

Mija

24-09-2021 om 11:41 Topicstarter

Lorwynne schreef op 24-09-2021 om 11:

Leuk om dan de evolutie erbij te halen, maar dan ben je gewoon laks naar mijn idee.

Laten we vooral WEL de evolutie erbij halen want het is overduidelijk dat de mens door de eeuwen heen evolueert naar meer samenwerking in grotere verbanden en minder (tolerantie) voor geweld, ook niet tegen mensen die als ‘anders’ worden ervaren. Pesters worden in het algemeen niet meer ervaren als sociaal sterk maar als gedragsgestoord, zoiets als ‘narcisme voor beginners’. Dat daar vaak geen adequate reactie op wordt gegeven, is overduidelijk maar het is toch gelukkig ook niet meer zo dat het allemaal maar normaal wordt gevonden. 

waarom moeten mensen die gepest worden op weerbaarheidstraining? Laat een ander gewoon met rust, hoe moeilijk kan hrt zijn???

Lorwynne schreef op 24-09-2021 om 11:39:

[..]

Hier op de basisschool werkte de kanjertraining heel erg averechts. De gepeste werd nog steeds een gezien als degene die zich moest aanpassen. Het zou best goed kunnen gaan hoor, maar dan moeten de leerkrachten het ook wel goed overbrengen en daar gaat het nog steeds mis. Dan werd het pispaaltje voor konijn uitgescholden (het dier wat in de training staat voor bang geloof ik). En dan greep de juf niet in.

Maar nu met het lerarentekort dank ik dat het pesten zeker niet minder gaat worden.

Ik snap het doel van gekleurde petjes inzetten of typering van dieren ook niet zo. Zodoende is het programma m.i. niet ideaal, maar het doorbreken van het taboe ( praten over het waarom) werd hier wel bereikt. Natuurlijk was het ‘succes’ te danken aan de leerkracht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.