Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Pesten strafbaar stellen?

Peiling

Pesten strafbaar stellen?
60 stemmen
45%
32%
23%

--- schreef op 24-09-2021 om 17:42:

[..]

En dus? Dan is de oplossing dat die maar moet veranderen? In de pester zit ook iets biologisch bepaalt hoor! Daar zitten ook wat genen scheef.

Maar het lijkt me makkelijker degene te motiveren die overlast ervaart, dan degene die 'de sterkere' is en het dus wel prima vindt. 

Vraag me dus af of het bij alle queen bees lukt om ze hun dominante eigenschappen op een positieve manier in te laten zetten. 

Leene

Leene

24-09-2021 om 18:10

redbulletje schreef op 24-09-2021 om 17:57:

[..]

Maar het lijkt me makkelijker degene te motiveren die overlast ervaart, dan degene die 'de sterkere' is en het dus wel prima vindt.

Vraag me dus af of het bij alle queen bees lukt om ze hun dominante eigenschappen op een positieve manier in te laten zetten.

Redbulletje jij maakt een denkfout. Het is niet zo dat pesters geen probleem hebben. Er  zijn diverse onderzoeken die er op wijzen dat pesters later ook problemen ervaren in relaties bijvoorbeeld. Of vaker crimineel gedrag vertonen. Zij missen ook sociale vaardigheden. De grootste pester van mijn zoon had thuis veel problemen echt een ongelukkig kind. Dat hoeft niet altijd zo te zijn hoor maar bij hem dus wel. Maar de klas liet hem ook. Ook waren er in die klas meiden die onderling veel ruzie hadden.

Het is vaak de hele situatie. Pesters moeten ook gefaciliteerd worden. Mijn dochter zat i.t.t zoonlief in een geweldige klas. Daar zaten echt ook Queen Bees en jochies bij die als ze in een andere klas zaten misschien ook wel de verkeerde kant zouden zijn opgegaan. In deze klas kregen ze gewoon geen kans. Rotgedrag werd niet geaccepteerd. Natuurlijk waren er wel eens dingen en ruzies maar uiteindelijk vonden ze elkaar altijd weer. 

Leene

Leene

24-09-2021 om 18:14

Mevrouw75 schreef op 24-09-2021 om 17:40:

[..]

Rijke jochies inderdaad met bijbehorende grote bek en een goed ontwikkeld ego. Die tijdens de ontgroening even afgebroken wordt maar daarna weer keihard opgebouwd wordt.

Maar valt daar wat aan te doen? Dit is toch niet normaal? Kun je daar als ouders of docent op de middelbare school iets aan doen? Ik zou ook niet weten wat hoor. Maar als er niemand meer lid wordt dan houdt het op... Wishfull thinking ben ik bang

Leene schreef op 24-09-2021 om 18:14:

[..]

Maar valt daar wat aan te doen? Dit is toch niet normaal? Kun je daar als ouders of docent op de middelbare school iets aan doen? Ik zou ook niet weten wat hoor. Maar als er niemand meer lid wordt dan houdt het op... Wishfull thinking ben ik bang

Toen ik studeerde was bij het corp gaan uit de mode. 

Een groot de van de ouders heeft helemaal geen behoefte aan. Ons kent ons wil graag ons binnenhouden natuurlijk. Ik vertel wel wat ik van het corp vind, waarom ik geen lid was en waarom mijn vader het mijn broertje verboden heeft, maar een groot deel vind dat aperte onzin en slechts een enkeling snapt het, maar wordt daarna toch lid als een soort let’s agree to disagree. Die laatste categorie is natuurlijk wel een beetje hoop voor dat soort verenigingen, maar ik geloof niet dat die nou echt bovenop de apenrots staan te schreeuwen en daar uiteindelijk de dienst gaan uitmaken. 

Ik heb ook geen enkele illusie dat ik daar iets aan kan veranderen. 

Het schijnt dat de aanmeldingen voor het corps vervéélvoudigd zijn sinds de berichten over de ontgroeningsexcessen. Sommige mensen vinden het een enorme aanbeveling.
Ik denk dat het inderdaad voor veel aspirantfeuten zo werkt ja.
Ten eerste om te laten zien dat zij heel stoer zijn, dat ze het aankunnen. Ten tweede omdat iets waarvoor je ellende moet doorstaan nog veel begeerlijker wordt. "Als mensen dát ervoor over hebben, dan moet het corps wel fantastisch zijn", dat idee.

Dus afremmen door te vertellen hoe vreselijk het is, werkt niet echt denk ik. Peer pressure helpt veel beter, als het weer eens uit de mode raakt, dan wanneer oude sufkoppen zoals leraren en ouders gaan lopen preken.
En als alternatieven in de mode raken. Er zijn heel leuke studentenverenigingen, studieverenigingen, sport-, toneel-, muziek- en andere verenigingen voor studenten waar niet ontgroend wordt en waar ook succesvolle carrieres gekweekt kunnen worden.

Ik ben lid geweest van een niet-ontgroenende vereniging waarvan een paar oud-leden in de top van bestuurlijk nederland zitten dan wel rijk en succesvol zijn (ik dus niet he). Maar corpora hebben de náám dat je daar moet wezen. En dan neemt men het pesten voor lief.

En zoals een van de geinterviewden in de Volkskrant terecht zegt: die grote verenigingen zijn serieuze bedrijven met een miljoenenomzet. Dat je daar een paar 20-jarigen met een grote bek bestuurder van maakt, met 'chique' titels en apenpakjes, wil nog niet zeggen dat ze die verantwoordelijkheid ook werkelijk aan kunnen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.