Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Pesten strafbaar stellen?

Peiling

Pesten strafbaar stellen?
60 stemmen
45%
32%
23%

Mija

Mija

24-09-2021 om 16:15 Topicstarter

Leene schreef op 24-09-2021 om 15:59:

[..]

Ik zit juist een verhaal in de Volkskrant te lezen over ontgroeningen. Vandaag geplaatst. Walgelijk.

Mevrouw 75 wie zijn volgens jou dan de sociaal zwakkeren?. Volgens mij zijn de sterken juist degene die onafhankelijk zijn die niet mee doen met dit soort walgelijke walgelijke dingen. Is het niet zo dat de ontgroeners de zwakkeren zijn. Ondergaan in een groep . Zuipen en niet meer zelf nadenken. Ik SPUUG er op. Echt om te kotsen dat soort gedrag

Vertel je dat ook in de klas ... Ik hoop toch niet dat je het aanmoedigd om dat allemaal maar normaal te vinden. Denk het niet maar wordt er over gesproken in 6 VWO?

Dat is het verhaal waar op welingelichte kringen naar wordt verwezen. Je mag hier geen links plaatsen naar achter de betaalmuur dus dan is dit de omweg. 

Ik ging er eigenlijk vanuit dat mevrouw 75 bedoelt: dit zijn geen kwetsbare mensen. Ze ondergaan deze vernederingen strategisch omdat ze er voordeel bij menen te hebben. Ze worden daarna toegelaten tot het corps en dat levert uiteindelijk sociaal natuurlijk wel het een en ander op! Het is, hoe vreemd en ongezond ook, een manier om verbondenheid te creëren. Om een ordening tot stand te brengen ook: je moet als feut goed beseffen dat de de allerlaagste in rang bent, dat je je daaraan te onderwerpen hebt en als ze je eigenlijk niet moeten, word je extra vernederd.


Ik begrijp ook niet zo goed hoe je eruit haalt dat mevrouw 75 dit positief zou vinden? Wat ze zegt heb ik geïnterpreteerd als ‘ze zijn al bevoorrecht en verharden hierdoor nog meer’ (vinden juist nog meer dat ze recht hebben op zaken). Ik heb daar geen goedkeuring in gelezen. Maar goed, ik kan ernaast zitten natuurlijk. 

Mija schreef op 24-09-2021 om 16:15:

[..]

Dat is het verhaal waar op welingelichte kringen naar wordt verwezen. Je mag hier geen links plaatsen naar achter de betaalmuur dus dan is dit de omweg.

Ik ging er eigenlijk vanuit dat mevrouw 75 bedoelt: dit zijn geen kwetsbare mensen. Ze ondergaan deze vernederingen strategisch omdat ze er voordeel bij menen te hebben. Ze worden daarna toegelaten tot het corps en dat levert uiteindelijk sociaal natuurlijk wel het een en ander op! Het is, hoe vreemd en ongezond ook, een manier om verbondenheid te creëren. Om een ordening tot stand te brengen ook: je moet als feut goed beseffen dat de de allerlaagste in rang bent, dat je je daaraan te onderwerpen hebt en als ze je eigenlijk niet moeten, word je extra vernederd.


Ik begrijp ook niet zo goed hoe je eruit haalt dat mevrouw 75 dit positief zou vinden? Wat ze zegt heb ik geïnterpreteerd als ‘ze zijn al bevoorrecht en verharden hierdoor nog meer’ (vinden juist nog meer dat ze recht hebben op zaken). Ik heb daar geen goedkeuring in gelezen. Maar goed, ik kan ernaast zitten natuurlijk.

Klopt helemaal hoor. 
met verharden bedoel ik daarnaast ook: ze kweken nog meer eelt op hun ziel.

nu had ik vanochtend dat stuk in de Volkskrant gelezen, dus heb niet helemaal goed gekeken welke link gepost was. Dat was mijn fout. 

Leene

Leene

24-09-2021 om 16:31

Mevrouw 75. Ik zie nu dat ik mijn post wat ongelukkig heb geformuleerd. Ik bedoelde te zeggen dat ik denk ( eigenlijk zeker weet ) dat jij dat gedrag niet goedkeurt. Wel viel mijn oog op wat je zei over degene die naar het Corps gaan. : " Dat zijn niet de sociaal zwakkeren"
Mijn vraag aan jou en anderen is: Wie zijn nu eigenlijk die sociaal zwakkeren? Waarom worden die corpsleden sociaal sterk genoemd? Is het niet eens tijd om te gaan omdenken. 

Eelt op ziel kweken?
Dat vind ik een matig excuus. Ze staan aan begin van hun opleiding en zullen tijdens die opleiding genoeg eelt op hun ziel ontwikkelen om verhard genoeg een rol te spelen in de maatschappij.
Ik volgde een hbo-opleiding, dus zonder ontgroening. Gedurende de vier jaar werd ik ook ouder en ging het verhardingsproces vanzelf.

Flanagan schreef op 24-09-2021 om 16:36:

Eelt op ziel kweken?
Dat vind ik een matig excuus. Ze staan aan begin van hun opleiding en zullen tijdens die opleiding genoeg eelt op hun ziel ontwikkelen om verhard genoeg een rol te spelen in de maatschappij.
Ik volgde een hbo-opleiding, dus zonder ontgroening. Gedurende de vier jaar werd ik ook ouder en ging het verhardingsproces vanzelf.

Maar het is toch juist niet bedoeld als excuus in deze context? Het idee dat eelt op je ziel kweken Positief en Uitermate Belangrijk is, is juist waarom pesten nog steeds niet genoeg serieus genomen wordt, en waarom we de verantwoordelijkheid nog steeds bij het slachtoffer leggen. 

We mogen met z'n allen wel wat verweken in plaats van te verharden. 

Leene schreef op 24-09-2021 om 16:31:

MWie zijn nu eigenlijk die sociaal zwakkeren? Waarom worden die corpsleden sociaal sterk genoemd? Is het niet eens tijd om te gaan omdenken.

Spraakverwarring. Mw75 hóeft niet te gaan omdenken, jullie bedoelen hetzelfde maar zijn het niet eens over de terminologie. Mw75 bedoelt degenen met hoge sociaal economische status, kort door de bocht rijke jochies uit het Gooi en OudZuid. Jij bedoelt mensen met beroerde sociale vaardigheden.

Flanagan schreef op 24-09-2021 om 16:36:

Eelt op ziel kweken?
Dat vind ik een matig excuus. Ze staan aan begin van hun opleiding en zullen tijdens die opleiding genoeg eelt op hun ziel ontwikkelen om verhard genoeg een rol te spelen in de maatschappij.
Ik volgde een hbo-opleiding, dus zonder ontgroening. Gedurende de vier jaar werd ik ook ouder en ging het verhardingsproces vanzelf.

Ja, eelt op ziel kweken. Ik bedoel daar verder niks mee hoor. Ik heb ook nooit bij een vereniging gezeten. 

---

---

24-09-2021 om 17:40

PinkFlower schreef op 24-09-2021 om 09:31:



En daarnaast denk ik: welke straf krijgen ze dan? Dagje troep opruimen? Alsof het daarna niet verder gaat, alleen dan veel sneakier.
Bij mij heeft bemoeienis van leerkrachten niet geholpen. Wat hielp uiteindelijk was terug vechten. Een van de grootste pesters een flinke mep verkocht incl blauw oog, dat hielp veel beter.

Mij heeft het alleen maar verslechterd als men zei dat ik eens van mij af moest bijten. Dat durfde ik niet, dat kon ik niet. Judo? Heeft geen barst geholpen, het werd nog erger want nu moest ik op een hobby die ik niet leuk vond. En elke keer als het weer mis ging dacht ik dat het aan mij lag omdat ik niet durfde slaan. 

Ginevra schreef op 24-09-2021 om 17:32:

[..]

Spraakverwarring. Mw75 hóeft niet te gaan omdenken, jullie bedoelen hetzelfde maar zijn het niet eens over de terminologie. Mw75 bedoelt degenen met hoge sociaal economische status, kort door de bocht rijke jochies uit het Gooi en OudZuid. Jij bedoelt mensen met beroerde sociale vaardigheden.

Rijke jochies inderdaad met bijbehorende grote bek en een goed ontwikkeld ego. Die tijdens de ontgroening even afgebroken wordt maar daarna weer keihard opgebouwd wordt. 

---

---

24-09-2021 om 17:40

redbulletje schreef op 24-09-2021 om 09:36:

Nee.
Denk dat je beter kunt investeren in assertiviteitstrainingen. Pesten kan ook voortgezet worden buiten school of op nog geniepigere wijze. Ook zouden ouders hun gepeste kind op vechtsport kunnen doen zodat ze veel meer zelfvertrouwen gaan uitstralen.

Kan dus juist de boel verergeren. Waarom moet ik op een training? Waarom zij niet? Waarom moet ik op een hobby die ik niet leuk vind? Waarom zij niet? 

Leene schreef op 24-09-2021 om 16:31:

Mevrouw 75. Ik zie nu dat ik mijn post wat ongelukkig heb geformuleerd. Ik bedoelde te zeggen dat ik denk ( eigenlijk zeker weet ) dat jij dat gedrag niet goedkeurt. Wel viel mijn oog op wat je zei over degene die naar het Corps gaan. : " Dat zijn niet de sociaal zwakkeren"
Mijn vraag aan jou en anderen is: Wie zijn nu eigenlijk die sociaal zwakkeren? Waarom worden die corpsleden sociaal sterk genoemd? Is het niet eens tijd om te gaan omdenken.

Nee, want ik bedoel daar niet de moreel verhevene ofzo mee. 

---

---

24-09-2021 om 17:42

redbulletje schreef op 24-09-2021 om 11:10:

[..]

Denk dat in veel gevallen de gepeste sociaal minder sterk is. Het lijkt biologisch bepaald wie er zelf pester wordt of juist de gepeste. Wel 'ns een onderzoek over gelezen.

En dus? Dan is de oplossing dat die maar moet veranderen? In de pester zit ook iets biologisch bepaalt hoor! Daar zitten ook wat genen scheef. 

@mevrouw75, ik hoop niet dat je mijn post waarin ik je woorden ‘eelt op ziel’ gebruikte,  leest als kritiek op je reactie.
‘Eelt  op ziel’ is wel wat de studentencorps proberen aan te leggen omdat studenten vaak ver van huis zijn, zich alleen voelen en binding maakt dat ze vrienden maken. Maar die binding kan ook zonder vernedering. Daarom is ontgroening m.I. gewoon onzinnig.
Gelukkig is ontgroening maar een week; kinderen/ mensen die gepest worden, ondergaan dat veel langer.


net even correctie toegepast omdat ik in de eerste zin twee keer niet had gebruik.

Ik had geschreven ‘ ik hoop niet dat je mijn post [..], niet leest als kritiek...’ ; dubbel ‘niet’ impliceert dus juist wel, een misverstand. Die misverstand wil ik uit de lucht halen.

---

---

24-09-2021 om 17:47

Flanagan schreef op 24-09-2021 om 11:59:

[..]

Ik snap het doel van gekleurde petjes inzetten of typering van dieren ook niet zo. Zodoende is het programma m.i. niet ideaal, maar het doorbreken van het taboe ( praten over het waarom) werd hier wel bereikt. Natuurlijk was het ‘succes’ te danken aan de leerkracht.

Ik durf te wedden dat bij die leerkracht het pesten sowieso al een minder groot probleem is/was. De leerkrachten die goed met dit soort programma's om gaan hebben dat vaak niet eens nodig. 

Flanagan schreef op 24-09-2021 om 17:43:

@mevrouw75, ik hoop niet dat je mijn post waarin ik je woorden ‘eelt op ziel’ gebruikte, leest als kritiek op je reactie.
‘Eelt op ziel’ is wel wat de studentencorps proberen aan te leggen omdat studenten vaak ver van huis zijn, zich alleen voelen en binding maakt dat ze vrienden maken. Maar die binding kan ook zonder vernedering. Daarom is ontgroening m.I. gewoon onzinnig.
Gelukkig is ontgroening maar een week; kinderen/ mensen die gepest worden, ondergaan dat veel langer.

Oh, maar ik heb het helemaal niet over nut of zinloosheid van ontgroeningen hoor. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.