Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
17-03-2026 om 15:44
Onze peuter heeft een grote ontwikkelingsvoorsprong en we vermoeden hoogbegaafdheid. Nu lees ik daar overal op het internet de verschrikkelijkste ervaringen over, vooral in combinatie met school. Ik maak me daar soms best zorgen om nu school steeds dichterbij komt.
Wat denken jullie? Is dit het verstandskies laten trekken effect waarbij vooral de vervelendste ervaringen op het internet belanden, of moeten we echt onze borst natmaken?
05-08-2026 om 10:15
Herkenbaar, ik zat in precies hetzelfde schuitje. Internet staat inderdaad vol horrorverhalen, maar vergeet niet: de meeste ouders met een soepele schooltijd schrijven daar geen woedende blogs over. Onze ervaring met een hoogbegaafde peuter was uiteindelijk heel positief, mede dankzij een juf die echt oog had voor haar. Het belangrijkste is dat je als ouder de regie houdt: blijf in gesprek met school, wees duidelijk over wat jouw kind nodig heeft en geef aan dat je graag meedenkt. Het is niet altijd makkelijk, maar het is ook niet automatisch een ramp. En mocht het tegenvallen, dan zijn er gelukkig steeds meer scholen die goed snappen hoe ze met deze kinderen om moeten gaan
16-08-2026 om 22:40
Je borst natmaken hoeft echt niet. Wel is het fijn om een steunend netwerk te hebben en bij de schoolkeuze goed te kijken naar de hb begeleiding en peers. Als dat ontbreekt kan het wel erg zwaar worden voor je kind en voor jou.