Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Pretpark: Hoe hou je het leuk?


Veel grotere pretparken zijn geen dagjesbestemmingen meer, omdat ze inmiddels zo groot zijn, dat je het op één dag niet eens als volwassene kunt behappen, laat staan als kleuter. Kijk naar de Efteling, vroeger kwam ik er met een schoolreisje en dan had je dat zwembad met de olifanten, een speeltuin en het (kleinere dan nu) Sprookjesbos, en dat was leuk. Maar tegenwoordig sta je bij een attractie al gauw 20 minuten in de rij, zo niet langer, dus na een halve dag mag je blij zijn als je 5-6 attracties hebt gehad, en dan nog 20 te gaan, én nog naar het Sprookjesbos, én nog naar de Laven, én nog een half uurtje op een terras voor koffie of lunch, enz. Dat háál je gewoon niet in één dag. Dus áls je er voor 1 dagje naartoe gaat, accepteer dan gewoon dat je slechts een deel kan zien of doen. En ga niet krampachtig lopen jagen en rennen omdat je tóch alles in 1 dag wilt zien en doen.

watertoren schreef op 20-03-2022 om 11:47:

Ik herken dit eigenlijk helemaal niet. Wij gingen vroeger vaak met onze zoon naar een pretpark of dierentuin. In de Efteling waren we dan van 's morgens een uur of 9 tot 6 uur. Dat ging altijd goed en zo'n dag vloog om. Daarna nog ergens eten en dan viel hij in de auto of trein als een blok in slaap.

Volgens mij verschilt dit echt per kind. Mijn neefje vindt alle actie leuk dus daar kan dat prima mee. Mijn dochter is net een spons en kijkt overal haar ogen uit. Die kun je om 16u wel opvegen.

RosaMontana schreef op 20-03-2022 om 11:21:

[..]

Een groepje van school bedoel je? Is het dan wel een goed idee om hem mee te laten gaan?

Dat is het dilemma want docenten geven aan dat ze in groepjes rond gaan lopen en ervoor zorgen dat mijn kind ver uit de buurt van de agressievelingen blijven. En die kinderen komen in een groep bij de docenten.

Maar goed we geven hem de kans op een leuk uitje want zou wel lukken als een stel K@#kinderen, naast het met plezier naar school gaan ook dat nog zouden verpesten.

Fiorah schreef op 20-03-2022 om 12:19:

[..]

Volgens mij verschilt dit echt per kind. Mijn neefje vindt alle actie leuk dus daar kan dat prima mee. Mijn dochter is net een spons en kijkt overal haar ogen uit. Die kun je om 16u wel opvegen.

Dat is het ook, het verschilt per kind en ook wat een kind gewend is. Ik weet nog dat er voor een activiteit op school voorgesteld werd dat de kleuters naar het hoofdgebouw moesten lopen en dat er ouders helemaal van slag waren dat hun kind 800 meter moest lopen, terwijl die van ons in groep 1 met net 4 jaar de avondvierdaagse rustig mee liep.

Decembermamma schreef op 20-03-2022 om 13:00:

[..]

Dat is het dilemma want docenten geven aan dat ze in groepjes rond gaan lopen en ervoor zorgen dat mijn kind ver uit de buurt van de agressievelingen blijven. En die kinderen komen in een groep bij de docenten.

Maar goed we geven hem de kans op een leuk uitje want zou wel lukken als een stel K@#kinderen, naast het met plezier naar school gaan ook dat nog zouden verpesten.

Als je kind op school wordt gepest zou ik hem helemaal niet mee laten gaan en op die dag zelf wat leuks met hem gaan doen. Sowieso zou ik op zoek gaan naar een andere school.

watertoren schreef op 20-03-2022 om 11:47:

Ik herken dit eigenlijk helemaal niet. Wij gingen vroeger vaak met onze zoon naar een pretpark of dierentuin. In de Efteling waren we dan van 's morgens een uur of 9 tot 6 uur. Dat ging altijd goed en zo'n dag vloog om. Daarna nog ergens eten en dan viel hij in de auto of trein als een blok in slaap.

Het scheelt denk ik ook enorm als je maar één kind hebt en je echt helemaal naar die ene kunt voegen. Wij hebben drie pubers en een kleuter, maar als we alleen met kleuter gaan (hebben we bijvoorbeeld vorig jaar gedaan tijdens de Winterefteling) kun je echt helemaal meegaan in zijn ritme en behoeftes. Dat is met een combinatie van leeftijden en leeftijdsfase echt lastiger. 

Maar zoals ts schreef heeft ze een peuter en een kleuter die zijn qua belevingswereld en uithoudingsvermogen vaak redelijk in elkaars buurt. Samen met een buggy kun je daar een prima van maken waar je je totaal richt op de behoefte van je kinderen.

Poezie schreef op 20-03-2022 om 13:15:

[..]

Als je kind op school wordt gepest zou ik hem helemaal niet mee laten gaan en op die dag zelf wat leuks met hem gaan doen. Sowieso zou ik op zoek gaan naar een andere school.

Ja precies zij het niet dat er in de omgeving geen scholen zijn waar überhaupt nog ruimte is voor nieuwe leerlingen. Kind is anders dan gemiddelde andere kinderen dus al heel makkelijk te pesten. 

Ik weet niet of jullie (TO) in de buurt van de Efteling of andere parken wonen? Anders zou ik eerder een abonnement afsluiten zodat er vaker heen gegaan kan worden maar dan ook voor slechts een paar uurtjes of een halve dag. Zoals al benoemd is, de Efteling is echt een groot park en het kost veel tijd om alles te zien en zeker als je dan ook wat attracties wil meepakken. 

Poezekat schreef op 20-03-2022 om 14:23:

Ik weet niet of jullie (TO) in de buurt van de Efteling of andere parken wonen? Anders zou ik eerder een abonnement afsluiten zodat er vaker heen gegaan kan worden maar dan ook voor slechts een paar uurtjes of een halve dag. Zoals al benoemd is, de Efteling is echt een groot park en het kost veel tijd om alles te zien en zeker als je dan ook wat attracties wil meepakken.

Met zulke kleintjes kun je toch beter naar de kinderboerderij of de speeltuin gaan?

Maar één kind meenemen
Ik ben best wel vaak met één van mijn jonge kinderen naar grote pretparken gegaan, maar altijd maar met één kind. Dat is echt zoveel fijner dan twee kinderen. 
En altijd doordeweeks.

Eén kind in mijn eentje is echt veel relaxter dan twee kinderen samen met een andere volwassene. Je lunchplannen blijven flexibel, de eindtijd van je dagje ook.

Poezie schreef op 20-03-2022 om 14:27:

[..]

Met zulke kleintjes kun je toch beter naar de kinderboerderij of de speeltuin gaan?

Wij hebben vanaf dochters 3e tot 5e jaar ook een abonnement gehad op de Efteling. Ook gewoon voor onszelf. Prima, die speeltuin of kinderboerderij maar ik wil het zelf ook wel leuk hebben. Dan ben ik liever in de Efteling dan wekelijks in de speeltuin of kinderboerderij waar voor mezelf eigenlijk niks te doen is Ik ga niet alleen voor dochter op pad, juist ook voor mezelf. Zeker als we naar een pretpark gaan 

Poezie schreef op 20-03-2022 om 14:27:

[..]

Met zulke kleintjes kun je toch beter naar de kinderboerderij of de speeltuin gaan?

Dat zou ik zelf ook eerder doen of naar een dierenpark. Maar iedereen is daar anders in uiteraard.

Decembermamma schreef op 20-03-2022 om 10:03:

tja het was toen niet leuk, waarom zou hij het nu dan inschatten als leuk uitje? Hij zal het (als hij er eenmaal is) vast wel leuk vinden maar zijn herinnering is dat het niet leuk is.

Wat was er dan toen gebeurd? Hoezo niet leuk en dáárdoor een trauma?

Aiden schreef op 20-03-2022 om 15:15:

[..]

Wat was er dan toen gebeurd? Hoezo niet leuk en dáárdoor een trauma?

Doodsbang in de fata Morgana, doodsbang voor uit zichzelf bewegende schoentjes etc etc 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.