Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Pretpark: Hoe hou je het leuk?


Hier is het lastige dat er een groot leeftijdsverschil tussen de kinderen zit. De oudsten willen de hele dag gaan en tot het allerlaatste moment blijven om er alles uit te halen (begrijpelijk) maar voor de kleintjes (peuter/kleuter) is dat natuurlijk niet leuk. 

Als we ergens meerdere dagen zijn is het niet zo'n punt want de blijven de oudsten gewoon langer en gaan wij al vast met de kleintjes naar de accommodatie. Dan kan een van ons de oudsten aan het eind van de dag weer ophalen. 

Bij 1 daagse uitjes is dat lastiger. Dus eigenlijk doe ik dat ook liever niet met elkaar. Ik ga liever een dagje alleen met de oudsten naar het pretpark en dan laat ik de jongsten thuis bij hun vader.

Als ik alleen met de kleintjes een dagje uit ga dan kiezen we vooral voor speeltuinen en dierentuin en niet voor echte pretparken. Ik ben wel van plan om van het zomer eens met ze naar de koningin Juliana toren of ander kleiner pretpark te gaan. 

Een dagje Efteling met alleen de kleintjes zou ik korter houden, van te voren wat attracties uitkiezen en bedenken wat leuk is voor allebei, tijd nemen om rustig te lunchen en niet al te laat weg. 

Aan de andere kant helpt het ook om te accepteren dat een keer een huilbui aan het eind van de dag ook vrij normaal is en dat het niet betekend dat het hele uitje gelijk niet leuk was. 

Decembermamma schreef op 20-03-2022 om 15:36:

[..]

Doodsbang in de fata Morgana, doodsbang voor uit zichzelf bewegende schoentjes etc etc

Weet je zeker dat het een goed idee is om hem wel mee te laten gaan met dat schoolreisje? Uit al je berichten klinkt door dat dit niet zijn omgeving is.

Vrouw85

Vrouw85

20-03-2022 om 18:50 Topicstarter

Poezekat schreef op 20-03-2022 om 14:23:

Ik weet niet of jullie (TO) in de buurt van de Efteling of andere parken wonen? Anders zou ik eerder een abonnement afsluiten zodat er vaker heen gegaan kan worden maar dan ook voor slechts een paar uurtjes of een halve dag. Zoals al benoemd is, de Efteling is echt een groot park en het kost veel tijd om alles te zien en zeker als je dan ook wat attracties wil meepakken.

Het is ongeveer een uur rijden en wij hebben maar 1 auto dus doordeweeks heeft man die bij voor zijn werk . Daarnaast vind ik abonnement ook gewoon te duur   . Helaas geen parken op fietsafstand (abonnement Dierentuin ook opgezegd toen 2e auto er uit ging)

Vrouw85

Vrouw85

20-03-2022 om 18:52 Topicstarter

Kyana schreef op 20-03-2022 om 15:52:

Hier is het lastige dat er een groot leeftijdsverschil tussen de kinderen zit. De oudsten willen de hele dag gaan en tot het allerlaatste moment blijven om er alles uit te halen (begrijpelijk) maar voor de kleintjes (peuter/kleuter) is dat natuurlijk niet leuk.

Als oudste van mijn man bij ons is, hebben wij dit probleem ook. Puber heeft andere behoeftes dan de jongsten

Als het volledig betaald wordt door het werk inclusief eten ga ik natuurlijk ook met peuter en kleuter en op een zaterdag maar ik bouw wel rust in en ja als er aan het eind eentje instort, dat hoort er wel bij. Ik weet niet of het met eigen vervoer was maar dat is dan gewoon het teken om naar huis te gaan, niet om te denken wat een rotdag was het. Als je het aan ziet komen ga je natuurlijk ervoor naar huis. 

GinnyTwijfelvuur schreef op 20-03-2022 om 16:47:

[..]

Weet je zeker dat het een goed idee is om hem wel mee te laten gaan met dat schoolreisje? Uit al je berichten klinkt door dat dit niet zijn omgeving is.

Hij was vier en is nu 9

Aiden schreef op 20-03-2022 om 20:20:

Als het volledig betaald wordt door het werk inclusief eten ga ik natuurlijk ook met peuter en kleuter en op een zaterdag maar ik bouw wel rust in en ja als er aan het eind eentje instort, dat hoort er wel bij. Ik weet niet of het met eigen vervoer was maar dat is dan gewoon het teken om naar huis te gaan, niet om te denken wat een rotdag was het. Als je het aan ziet komen ga je natuurlijk ervoor naar huis.

Precies, en dan bewapend met een buggy voor elk. De hele dag lopen is gewoon doodvermoeiend voor de kleine beentjes.

Bij grote leeftijdsverschillen zou ik splitsen en de een met een kleuter naar sprookjesbos, land van laaf, droomvlucht etc. en de ander met het oudere kind naar de python, joris en de draak en de baron. Zelf kom ik uit een gezin met twee kinderen met een klein leeftijdsverschil en bij ons thuis had niemand het leuk gevonden om apart of steeds met één kind dingen te doen. Wij vonden ook wel hetzelfde leuk en deden heel veel samen. Met een groter leeftijdsverschil is dat ook wel anders, dan is de belevingswereld en de behoefte ook heel anders.
Op de leeftijd peuter/kleuter gingen wij geen hele dagen naar dingen. Zwemmen alleen een ochtend, speeltuin alleen een middag. Pretpark op tijd naar huis, mijn zus werd ook totaal niet mee te leven als ze moe was. Later gingen we wel hele dagen, want kostenefficiënt. Liefst op studiedagen, dan was het rustig en konden we overal tien keer achter elkaar in.

Als mijn baas kaartjes zou betalen zou ik zeker gegaan zijn, maar dan wel op tijd naar huis. Vooraf oriënteren wat je wil doen, rustmomenten inbouwen en als een kind op een gegeven moment vol is van nieuwe indrukken. Genoeg is ook genoeg. Ook als er aan het einde van de dag van de vermoeidheid wat tranen vloeien kan een kind toch zeker genoten hebben. 

Decembermamma schreef op 20-03-2022 om 13:49:

[..]

Ja precies zij het niet dat er in de omgeving geen scholen zijn waar überhaupt nog ruimte is voor nieuwe leerlingen. Kind is anders dan gemiddelde andere kinderen dus al heel makkelijk te pesten.

Je schrijft in een ander topic dat jullie expres in een stad zijn gaan wonen waar meerdere scholen dichtbij zitten.  Scholen houden altijd wat plekken vrij voor kinderen die om verschillende redenen die plek nodig hebben. 

Poezie schreef op 20-03-2022 om 21:29:

[..]

Je schrijft in een ander topic dat jullie expres in een stad zijn gaan wonen waar meerdere scholen dichtbij zitten. Scholen houden altijd wat plekken vrij voor kinderen die om verschillende redenen die plek nodig hebben.

Dat weet ik maar ik weet ook dat dit soort pesterijen op de scholen om me heen ook gebeuren 

Decembermama, misschien moet je voor dit probleem een ander draadje starten...Dit klinkt echt als een hele andere, zeer vervelende situatie.

Ontopic, wij gingen toen de kinderen klein waren ook wel naar de Efteling. De eerste keer toen dochter 3 was, die redde dat moeiteloos de hele dag. Was helemaal dol op allerlei attracties, niets was te eng. Ik herinner me nog wel een keer dat ze 3 keer achter elkaar in de Vogelrok was geweest en er de 4e keer uit werd gehaald omdat ze 2 cm te klein bleek te zijn. Boos dat ze was!!
Zoon was en is heel anders. Die vond achtbanen en zo helemaal niet leuk. Toen ze dus allebei mee gingen, zoon is 3,5 jaar jonger dan dochter, splitsten we altijd op. Man ging dan met dochter in de heftige attracties en ik zat met zoon in de bootjes meeuwen te voeren. Vond hij dan weer prachtig. Daarna wisselden we vaak wel weer om, maar van mij hoefden die heftige attracties ook niet meer zo erg. 

Eerlijk gezegd was ik blij toen dochter in de puberleeftijd zelf met vriendinnen ging. Daarna zijn we nog 1 keer geweest, ik denk 3 jaar terug naar de Winterefteling. Zoon genoot er toen meer van, maar op het einde was hij toch ook wel klaar met het wachten en ging gewoon de rij uit bij de laatste attractie die we deden. 

Op zaterdag gingen we nooit. Meestal op een studiedag of andere doordeweekse dag die toevallig uit kwam. 1 keer op Koninginnedag geweest, volgens mij toen dochter 3 was, met het idee dat het dan rustig zou zijn. Het tegendeel bleek echter waar...

Tango schreef op 20-03-2022 om 22:06:

1 keer op Koninginnedag geweest, volgens mij toen dochter 3 was, met het idee dat het dan rustig zou zijn. Het tegendeel bleek echter waar...


ik ben 1x in mijn leven in de Efteling geweest, op Koninginnedag. Heeeeeerlijk rustig was het toen, fantastisch. Maar dat was 20 jaar geleden en ik vrees dat die truc sindsdien door meer mensen is ontdekt 😆

Een keer op studiedag; parkeerplaats vol bussen vanwege schoolreisjes, zo ook de attracties.
Je moet gewoon geluk hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.