Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

puberen cultureel verschijnsel?


Bijtje82

Bijtje82

20-08-2022 om 22:57

Ely schreef op 20-08-2022 om 14:38:

[..]

Terwijl je dit schreef en nu ik dit schrijf zitten we toch achter een schermpje? Of valt dit forum in een andere categorie dan fakebook?

On topic; ik denk dat qua brein ontwikkeling puberen een biologisch verschijnsel is. En hoe dat zich uit hangt af van (in willekeurige volgorde); waar je zit in de pyramide van Maslow, cultuur en karakter.
maar biologisch gezien hoort het bij de ontwikkeling van het brein dat er iets van losmaken gebeurd

Ja, dus valt het niet perse onder puber gedrag maar gewoon verslaving in het algemeen. En ja dit forum is niet perse anders dan een Facebook, maar als ik in gezelschap ben dan ligt mijn telefoon apart.

Het ging over de hoeveelheid van gebruik van mensen in mijn omgeving en anderen, niet om wat ze gebruiken aan media.

Jonagold schreef op 13-08-2022 om 21:18:

[..]

Yeah right. Laat me raden: jouw kinderen puberen niet?

Mijn zoon en dochter hebben geen van beiden echt ‘gepuberd’. Maar ik maak mezelf echt niet wijs dat dat aan mijn fantastische opvoeding ligt hoor. Dochter had al genoeg rottigheid uitgehaald in haar hele jonge jaren, zoon is gewoon te lief voor deze wereld. En ze zijn erfelijk belast, hun vader en ik waren ook geen hele wilde pubers.

Ik denk dat het een combinatie van nature en nurture is. Inderdaad, is er sprake van ellende in wat voor vorm dan ook, dan heb je de luxe niet om voluit te puberen. Maar ik denk wel dat kinderen die te vroeg volwassen moesten worden daar later wel een prijs voor betalen.

En ik vind ook dat er aan puberaal gedrag best grenzen gesteld mogen (moeten) worden. Maar dat is lastig, want een echt goede puber zal dat niet pikken en misschien wel van huis weglopen. Dat lijkt me een wel heel hoge prijs om te betalen. Zowel voor ouders als puber.

Ze puberen inderdaad niet.

AnoukLiv2 schreef op 28-08-2022 om 10:02:

[..]

Ze puberen inderdaad niet.

Dan zijn er drie opties:

- Ze puberen buiten de deur
- Ze gaan het inhalen zodra ze de deur uit zijn
- Ze puberen wel, maar het valt blijkbaar mee/jij herkent het niet als zodanig

De puberteit gaat gepaard met allerlei hormonale veranderingen. Als dat niet gebeurt is er wat mis. Dus puberen is gezond, hoewel het ook lastig kan zijn. Het is een overgangsfase naar de volwassenheid. Ze groeien en ontwikkelen zich tot zelfstandige individuen, maken zich los van hun ouders. En uiteraard hoef je niet alles te accepteren onder het mom van 'ach, puberteit'. Maar als een kind van 18 nog net zo afhankelijk van jou is als een kind van 10 is dat ook niet gezond.

MamaE schreef op 28-08-2022 om 10:12:

[..]

Dan zijn er drie opties:

- Ze puberen buiten de deur
- Ze gaan het inhalen zodra ze de deur uit zijn
- Ze puberen wel, maar het valt blijkbaar mee/jij herkent het niet als zodanig

De puberteit gaat gepaard met allerlei hormonale veranderingen. Als dat niet gebeurt is er wat mis. Dus puberen is gezond, hoewel het ook lastig kan zijn. Het is een overgangsfase naar de volwassenheid. Ze groeien en ontwikkelen zich tot zelfstandige individuen, maken zich los van hun ouders. En uiteraard hoef je niet alles te accepteren onder het mom van 'ach, puberteit'. Maar als een kind van 18 nog net zo afhankelijk van jou is als een kind van 10 is dat ook niet gezond.


Bij ons was het eigenlijk het laatste, wel puberen maar viel mee. Wat stiller waar hij voorheen de oren van ons hoofd kletste en vaker in zijn kamer zitten gamen. Ook wat onverschilliger qua huiswerk. Maar geen grote mond en dat soort zaken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.