Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

puberen cultureel verschijnsel?


Pinokkio schreef op 13-08-2022 om 01:33:

Jaa daaag en de overgang bestaat zeker ook niet 😁 Was dat maar waar!
Natuurlijk slapen pubers uit, hun biologische klok gaat echt anders lopen. Enz. Genoeg info inmiddels over hormonen, rijping hersenen etc. Wat is dat toch, dat groeiende wantrouwen to wetenschap?
En natuurlijk, baas boven baas. Ik heb de ‘ luxe’ te klagen over overgang. Als ik grotere problemen heb dan overschaduwen die mijn echt wel echte issues met mijn overgang. Hoe moeilijk kan het zijn?

Ik was juist altijd een ochtendmens als kind, als puber, als volwassene. Pas sinds ik in de overgang ben heb ik meer slaap nodig en ben niks waard om 7 uur s ochtends.

TanteTheelepel schreef op 13-08-2022 om 07:58:

Mijn ouders zeiden resoluut: puberen doe je maar ergens anders, maar niet in mijn huis. Bij ons haalde je het wel uit je hoofd om te gaan puberen of om vriendjes te hebben. Een nicht van mij moest op haar 17e trouwen met haar vriendje, omdat gevreesd werd voor een dikke buik. Dat fungeerde als voorbeeld voor ons, vriendjes kwamen pas toen we studeerden of na de studie. Dus ja, ik geloof wel degelijk dat er een cultureel aspect bij komt kijken

Pfff, zoiets als: wanneer je buikpijn hebt als je ongesteld bent doe je dat maar ergens anders. Als kind zijnde voel je je dan toch echt niet gehoord en beschermd. En dat zijn dan je ouders ☹

tja mijn kind heeft niet gepuberd. Nou was hij vanaf zijn twaalfde aan de puberteitsremmers maar vanaf zijn zestiende aan de crosshormonen (testosteron). Je zou dus kunnen zeggen dat het eerst aan de remmers lag dat hij niet puberde , maar toen hij testos kreeg ging hij ook niet puberen. Maar dat kan ook liggen aan het feit dat het uber gelukkig was dat het nu eindelijk goed voelde, en dat het helemaal paste bij hoe voelde wie hij is. 

redbulletje schreef op 13-08-2022 om 12:02:

[..]

Ik was juist altijd een ochtendmens als kind, als puber, als volwassene. Pas sinds ik in de overgang ben heb ik meer slaap nodig en ben niks waard om 7 uur s ochtends.

Ja, er zijn natuurlijk verschillen tussen mensen op dit gebied. Grofweg gezien heb je ochtend- en avondmensen. Maar bij veel pubers verschuift de hele boel wel flink. Maar het ligt ingewikkeld en hormonen spelen een grote rol en die worden weer door heel veel factoren beïnvloed. 

Verder denk ik dat behalve opvoeding van ouders ook vriendenkring een grote rol speelt tav gedrag. Mijn kinderen hadden in pubertijd nogal brave vrienden en dat was voor mij een luxe. Buiten de deur waren mijn pubers dan ook voorbeeldig. 
Naar mij toe niet, maar ik zag het ook wel als een spiegel want in hun kritiek zat echt wel een kern van waarheid. 
Dat hele puberen zie ik dan ook, buiten de vele functies die het heeft, als een soort van reflectie mechanisme tav gezinnen, samenleving. 

Het is natuurlijk wel deels cultureel bepaald welk gedrag in de maatschappij geaccepteerd wordt. In Nederland wordt redelijk wat toegestaan waardoor kinderen sowieso vaak wat brutaler zijn. Dat zie je in sommige andere landen toch minder. Logisch dat ze dus als pubers ook brutaler zijn. 

Wat ik bij mijn Arabische schoonfamilie zie is dat de tieners zich thuis heel redelijk gedragen en beleefd blijven maar dat ze buitenshuis wel de grenzen opzoeken. Thuis zijn dus best voorkomend maar buitenshuis gaan ze wel vaak dingen doen die niet mogen (spijbelen, met vrienden ergens heen waar ze niet heen mogen, experimenteren met drank...) En er zit een enorm verschil tussen de jongens en de meisjes. Van de jongens wordt veel meer toegestaan en die mogen veel meer. Bovendien zijn de ouders veel vergoelijkend tegenover hen als ze eens wat fout doen. De meisjes worden strakker gehouden.  Dat is natuurlijk niet prettig maar aan de andere kant de meisjes concentreren zich beter op hun schoolwerk en doen minder gekke dingen waardoor ze gevaar lopen. Een middenweg tussen  hoe met de jongens en hoe met de meisjes wordt omgegaan zou het beste zijn.

Ik vind wel dat in Nederland soms heel veel gedrag wordt vergoelijkt met 'ach pubers.'  Ook aan pubers kan je best bepaalde eisen stellen. 

Meesje schreef op 13-08-2022 om 10:38:

[..]

Het lijkt mij wel alsof er vooral een langere tussenfase ofzo zit nu, tussen pubertijd en volwassen zijn. Waar ze toen puberden rond de zelfde tijd waren ze daarna gewoon volwassen. En gingen dus kinderen krijgen enz. Nu puberen ze/we rond de zelfde leeftijd. Maar daarna begint niet gelijk het voortplanten en gezinsleven. Dan is er studie, reizen stappen. Alsof er dus een soort 'extra' fase in de ontwikkeling is die er voor de jagers-verzamelaars niet was.

Ja, dat is zo. Die fase zie ik als een gevolg van hoe onze maatschappij is ingericht met studeren, woning vinden en een carriere. Hoger opgeleid betekent ook later kinderen.

Rondstruiner schreef op 13-08-2022 om 14:39:

[..]

Ja, dat is zo. Die fase zie ik als een gevolg van hoe onze maatschappij is ingericht met studeren, woning vinden en een carriere. Hoger opgeleid betekent ook later kinderen.

Ja inderdaad. In de jager/verzamelaar tijd, was dat natuurlijk helemaal niet aan de orde. Maar ook een aantal decennia geleden was het anders. Meisjes leerden vaak niet door, trouwden en runden een gezin. Degenen (jongens en natuuerlijk ook meisjes) die gingen studeren waren bezig.met studie en daarna aan de bak. Of je ging lts, mts, leao, meao, huishoudschool doen en daarna aan de bak. Of een korte jaaropleiding. Of direct na de middelbare school. En vaak begon je eerder aan kinderen.

Daarnaast was het allemaal, ook financieel, wat simpeler. Al verdiende je het minimumloon, met een woning van de woningbouwvereniging, het ziekenfonds en de GEB en je tel.rek van de ptt, was het allemaal prima te doen.

Rondstruiner schreef op 13-08-2022 om 14:39:

[..]

Ja, dat is zo. Die fase zie ik als een gevolg van hoe onze maatschappij is ingericht met studeren, woning vinden en een carriere. Hoger opgeleid betekent ook later kinderen.

Mijn oudste heeft tijdens haar studie een burn-out gekregen. Dat begon eigenlijk al op de middelbare waar die kinderen wordt voorgehouden dat het meerwaarde heeft om cum laude je diploma te halen. En misschien is dat ook wel zo voor studies die aan de poort selecteren op cijfers. Ze heeft nu besloten dat ze na jaren rennen even mag zitten, heeft een baan die ze leuk vindt als taartenbakker en doet vrijwilligerswerk. Ik vindt dat heel goed van haar. Dat diploma en haar intelligentie lopen niet weg.

Mijn jongste pakt het allemaal heel anders aan. Die doet juist de middelbare op haar dooie akkertje. Als ze nu zonder vertraging doorgaat, heeft ze op haar 19e een havo diploma. Jong zat om aan de rest van je leven te beginnen.

Het scheelt vast wel wat hoeveel speelruimte er is. Als je al jong (met 16) aan het werk gaat en minder vrije tijd/energie over hebt, zul je je waarschijnlijk eerder (moeten) aanpassen aan de volwassen wereld. 

Hier een zoon die amper gepuberd heeft, althans weinig pubergedrag vertoonde. Hij was wel stiller en trok zich vaker terug in zijn kamer om online te gamen met klasgenoten. Met ouder worden werd hij weer een stuk spontaner en opener. 

Ik vond de peuterpuberteit lastiger dan de gewone puberteit. Maar ik denk dat dit ook de aard van het beestje is, misschien had een broer of zus wel enorm gepuberd maar dat is iets wat we nooit zullen weten omdat we maar 1 kind hebben. 

In de jaren 1970 was het boek 'Grootbrengen door kleinhouden als historisch verschijnsel' van Lea Dasberg een invloedrijk  boek. Zij pleitte erin voor een gedoseerde overdracht van verantwoordelijkheden van ouder naar kind. Dit zou een puberteit onnodig maken.

Ik denk op basis van levenservaring dat er in deze analyse heel veel waarheid steekt. Er is echter één (de regel bevestigende) uitzondering: het kind dat reeds erg jong dermate is beschadigd dat het als tiener alles behalve wil dan verantwoordelijkheden dragen!

Een andere publicatie die een verhelderend licht werpt op de opvoeding door de eeuwen heen is 'Het civilisatieproces' van Norbert Elias uit 1939. Het onderstreept het belang van een verantwoorde opvoeding. Een die voorkomt dat 'men' eindigt als, laat ik zeggen, een spreekwoordelijke 'zak tabak'!

Ik denk dat de pubers in de westerse landen heel verwend zijn en dus meer zeuren want met wat kun je ze nog echt blij maken tegenwoordig? Ze hebben alles al. Ook is 't bij niet westerse culturen heel normaal dat de kinderen veel helpen in 't huishouden of 't bedrijf vd ouders ofzo en het word ze niet gevraagd maar het moet, het is vanzelfsprekend denk ik. Maar hormonen zijn er bij ieder kind natuurlijk, ik denk gewoon dat niet westerse landen of culturen dan meer schaamte kennen en dus blijven die hormonen vaak gewoon binnen in dat kind, tuurlijk worstelen zij ook maar ze uiten zich denk ik minder snel. 

hangt van de opvoeding af.

Titiv schreef op 13-08-2022 om 19:57:

Ik denk dat de pubers in de westerse landen heel verwend zijn en dus meer zeuren want met wat kun je ze nog echt blij maken tegenwoordig? Ze hebben alles al.

In Nederland zijn kinderen toch juist bovengemiddeld gelukkig doordat het hier de norm is geworden om de behoeften van kinderen niet te veronachtzamen. Of heb ik dat verkeerd?

Ik bespeur eigenlijk meer ouders die klagen over pubers, dan pubers die vanuit een verwende grondhouding klagen over hun ouders.

AnoukLiv2 schreef op 13-08-2022 om 20:27:

hangt van de opvoeding af.

Yeah right. Laat me raden: jouw kinderen puberen niet?

Mijn zoon en dochter hebben geen van beiden echt ‘gepuberd’. Maar ik maak mezelf echt niet wijs dat dat aan mijn fantastische opvoeding ligt hoor. Dochter had al genoeg rottigheid uitgehaald in haar hele jonge jaren, zoon is gewoon te lief voor deze wereld. En ze zijn erfelijk belast, hun vader en ik waren ook geen hele wilde pubers.

Ik denk dat het een combinatie van nature en nurture is. Inderdaad, is er sprake van ellende in wat voor vorm dan ook, dan heb je de luxe niet om voluit te puberen. Maar ik denk wel dat kinderen die te vroeg volwassen moesten worden daar later wel een prijs voor betalen.

En ik vind ook dat er aan puberaal gedrag best grenzen gesteld mogen (moeten) worden. Maar dat is lastig, want een echt goede puber zal dat niet pikken en misschien wel van huis weglopen. Dat lijkt me een wel heel hoge prijs om te betalen. Zowel voor ouders als puber.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.