Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

19-11-2019 om 01:27

Racistische uitingen


Als je het zo niet bedoelt moet je het zo ook niet zeggen

Ik zag ooit een aflevering van Arie Boomsma's Uit de kast. Een jongen durfde niet aan zijn vader te vertellen dat hij homo was omdat zijn vader het altijd denigrerend over homo's sprak en grapjes maakte over homo's, die hij dan mietje of flikker noemde. Toen de vader hoorde dat zijn eigen zoon homo was en er moeite mee had dat aan hem te vertellen omdat hij dacht dat zijn vader anti-homo was en bang was voor hun vader-zoonrelatie. Die vader zei meteen dat hij het helemaal geen probleem vond dat zijn zoon homo was en dat hij dat geflikker en gemietje helemaal niet zo rot bedoelde. Ondertussen heeft die jongen het wel jaren moeilijk gehad. Zeg het dan ook zo niet als je het niet zo bedoelt.

Het lijkt wel of mensen die vinden dat ze alles maar kunnen zeggen (wat ze 'niet zo bedoelen') hun geflapuit belangrijker vinden dan het gevoel van de mensen die ze er mee kwetsen. Want die moeten zich niet zo gauw slachtoffer voelen. Maar hoe belangrijk is jouw vermeende recht om je onzorgvuldig uit te drukken dan? Hoeveel moeite kost het nou helemaal om je zogenaamd grappige opmerkingen gewoon eens niet te maken? Of is 'je mag tegenwoordig ook niets meer zeggen' niet een terecht slachtofferschap?

skik

Anonima

Anonima

02-12-2019 om 12:50

Nee Alkes

Woede en boosheid werkt verzuring in de hand. Mensen die altijd maar boos zijn, zich achtergesteld voelen, worden zuur en negatief. Daarnaast wekt een boze reactie ook weer boosheid van de 'tegenpartij' op, die zich automatisch gaat afzetten en zich verder ingraaft in de eigen mening ('mensen in een rolstoel zijn niet alleen dom maar ook nog zuurpruimen').

Wat je wilt als 'aangevallen partij' is je punt over brengen. De ander laten inzien dat hij/zij het verkeerd ziet. Dat lukt beter met humor en een kwinkslag, die schaamte bij de ander oproept.

Tamar

Tamar

02-12-2019 om 12:57

"gewoon"

De discussie doet me denken aan mijn dochter, die stiekem in de VU bieb ging zitten studeren terwijl ze nog op school zat. Ze zei blij dat niemand door had dat ze daar helemaal niet hoorde.

Ik vroeg waar ze dan aan hadden moeten zien dat ze daar niet hoorde. Ze zei:"Ummmmm…...geen hoofddoek?"

Humor

Er is niet een methode. Denk niet dat 'blackface' in Amerika en Engeland taboe is geworden omdat er zoveel grapjes over gemaakt werden. En vriendelijk meelachen met een sexistische grap geeft ook geen hoge score in het vrouwvriendelijker maken van een werkomgeving of een veiliger situatie op straat.
Het beste helpt het natuurlijk om te zorgen dat de machtsverschillen kleiner worden en de aantallen groter. Maar vaak is daar wel enig activisme bij noodzakelijk.

Anonima

"Wat je wilt als 'aangevallen partij' is je punt over brengen. De ander laten inzien dat hij/zij het verkeerd ziet. Dat lukt beter met humor en een kwinkslag, die schaamte bij de ander oproept."

Aha ik moet dus vooral rekening houden met de gevoelens van racisten en sexisten. Want omg zij kunnen zich weleens aangevallen voelen, als ik zonder humor vertel dat ik hun opmerkingen niet gepast vind. En als je boos bent of actie voert, dan ben je negatief en verzuurd. Wel ja joh.
De wereld verandert niet als we altijd maar op onze tenen moeten lopen omdat anders mensen zich schamen. De mensen die slachtoffer zijn van discriminatie moeten vooral heel aardig zijn want anders kunnen ze hun punt niet overbrengen. En ja dan is het toch echt hun eigen schuld dat ze nog steeds gediscrimineerd worden.
Weet je, ik heb het al eerder gezegd, maar dat wij vrouwen stemrecht hebben, dat we handelingsbekwaam zijn ook al zijn we gehuwd, dat we niet meer automatisch ontslagen worden na ons huwelijk, dat we recht op abortus hebben, etc etc hebben we allemaal te danken aan vrouwen die die rechten belangrijker vonden dan het feit dat ze voor lelijk viswijf uitgemaakt werden. Of dat ze door jou als zuur en negatief zouden zijn weggezet.

Nuffannie

Nuffannie

02-12-2019 om 13:56

Je wil het niet begrijpen Alkes

"Aha ik moet dus vooral rekening houden met de gevoelens van racisten en sexisten. Want omg zij kunnen zich weleens aangevallen voelen... "
Nee, je wil je punt maken en de ander overtuigen, dat gaat beter met humor. Geldt niet alleen voor discriminatie, op allerlei vlakken. Ook in het onderwijs bijvoorbeeld (mijn werkveld) krijg je veel meer voor elkaar met een grapje dan dat je op je leerlingen moppert.

"De mensen die slachtoffer zijn van discriminatie moeten vooral heel aardig zijn want anders kunnen ze hun punt niet overbrengen"
Wie zegt dat humor altijd áárdig moet zijn?

En ja, ik denk dat er zelfs bij het verwerven van gelijke rechten voor vrouwen er wel eens een grap gemaakt is die heeft bijgedragen aan dat proces Wat vind jij van satire? De boodschappen van Sire (Wie is toch die man die elke zondag het vlees komt snijden?) Denk jij dat een programma als Toren C. niet bijdraagt aan vrouwenemancipatie? Stripjes uit Jan, Jans en de kinderen uit de jaren 70?

humor

Humor en satire waar mee omhoog wordt "getrapt" vind ik ook leuk. Maar ik ontzeg mensen niet het recht om boos te zijn als zij klaar zijn met de discriminatie die ze ondervinden. En dat gezegd hebbende, nee ik denk niet dat we vrouwenemancipatie te danken hebben aan de grapjes uit de Libelle, wel aan de acties van de Dolle Mina's.
Ik denk (hoop) ook dat jij bij leerlingen rekening houdt met de ernst van het gedrag dat je wilt corrigeren. Pestgedrag, racistische opmerkingen of homo's belachelijk maken, afdoen met een humoristische opmerking zou niet mijn stijl zijn, terwijl ik dat wel effectief vind bij typisch pubergedrag
Maar om de te denken dat de Den Bosch supporters met een grap hun apengeluiden zouden stoppen, dan vind ik op zijn zachtst gezegd naief. Ik denk dat een uitgesproken statement van de voetbalwereld en een stadionverbod effectiever is. Maar ja die Den Bosch supporters zullen mij wel een verzuurd wijf vinden.

Pennestreek

Pennestreek

02-12-2019 om 14:12

Alkes

Over het algemeen vang je meer vliegen dan stroop dan met azijn. Dat geldt ook vaak (niet altijd) bij het maken van een punt. Als je er met gestrekt been ingaat, is de kans dat de ander in jouw gedachtengang meegaat gewoon een stuk kleiner. De vraag is dan, wil ik mijn (vast heel terechte) boosheid botvieren, of vind ik het belangrijker dat de ander snapt waar ik heen wil, en kan die ander dan ook met mij mee in mijn beleving, redenering, gevoel?

Het verschil is volgens mij hetzelfde als tussen discussiëren en ruzie maken. Waar bereik je meer mee? En bij welke manier van overtuigen voel jij je het beste? Ik persoonlijk wordt niet vrolijker van ruzie maken, dat doet ook wat met mezelf. Dus ik snap de aanpak van Anonima heel goed. En ik denk persoonlijk ook dat die meer oplevert dan jouw botte bijl.

Pennestreek

Pennestreek

02-12-2019 om 14:15

niet elke vorm van discriminatie is hetzelfde, en behoeft dus ook niet dezelfde aanpak. Iemand die, zoals Anonima schetst, haar niet voor vol aanziet omdat ze in een rolstoel zit, zal dat niet kwetsend bedoelen, integendeel. Die wijs je dus met humor op zijn/haar verkeerde inschatting, en laat je op een niet-kwetsende manier weten dat hij/zij jou wel kwetst.
Dat is toch echt van een geheel andere orde dan spreekkoren in een voetbalstadion. Net zoals je thuis je puber die het inruimen van de vaatwasser teveel werk vindt anders aanpakt dan de puber die stoned en dronken van een feest thuiskomt.

Pennenstreek

Mijn bezwaar is dat Anonima uitmaakt voor mensen die last hebben van discriminatie (racisme, seksisme, homofobie etc) hoe zij het beste kunnen reageren. En jij hebt daar ook je oordeel over. Ik denk dat iedere emancipatie pas in gang komt als er mensen met gestrekt been/botte bijl zijn. En ja die worden niet aardig gevonden. Maar het is zeker niet zo dat zij niet effectief zijn.
En dat is jullie stellingname, wees nou maar lief, please mensen vooral (ze mogen zich bot gedragen maar je mag ze er niet op wijzen, want dan kunnen ze zich ongemakkelijk voelen).
Weet je Gerda Havertong wees 20 jaar geleden vriendelijk op racistisch karakter van ZP. We glimlachten minzaam - als we het al opmerkten- maar deden niks. Vijf jaar terug was er een actiegroep die op niet aardige wijze wezen op ZP. Aantal mensen dat nu heel anders kijkt naar ZP is erg toegenomen. Op jullie manier hadden we nog 100 jaar kunnen wachten - maar dan vind wel iedereen je aardig.

Assertief reageren

Is wat anders dan boos/ zuur/ met gestrekt been.

Zoals eerder aangeven, ik reageer nooit met humor over opmerkingen over mijn beperkingen, gewoon omdat het niet om te lachen is. Ik reageer wel assertief, geef een heldere ik boodschap, benoem wat het met mij doet en benoem de gevolgen. Mensen die daarna hun gedrag niet aanpassen kunnen wel een boze reactie krijgen, dit gebeurt overigens zelden omdat mensen na mijn assertieve reactie altijd reageren met "bedoelde het niet zo" waarop mijn reactie is dat ik dat snap, maar dat het wel zo overkomt en dan nogmaals check of mijn boodschap ook goed overkomt.

MarSy

Heel goed zoals jij dat doet. Ik vind dat overigens niet zuur of negatief hoor. Integendeel. (Die benamingen weerden gebruikt toen ik aangaf dat Ik humor niet de geëigende manier vind om discriminatie te pareren)

Kaaskopje

Kaaskopje

03-12-2019 om 00:00

Akkefietje

Ik was gister bij een tuincentrum vanwege hun grote assortiment en gezellige sfeer. In een paadje ging het even mis, een aanvaring met iemand. Ik had te laat door dat ik onhandig deed en ik heb dan standaard zelf ook een schrikreactie. Maar meteen hoorde ik iets als " en dan stapt ze ook nog eens...(dat hoorde ik niet goed)". Maar door die roddeltoon sloeg mijn schuldbewuste gevoel om naar verontwaardiging. Ik riep er achteraan "ik zag u niet, ik ben slechtziend". Mijn vriendin zag dat ze er niet op reageerden en sprintte ze achterna met "ja wacht even hoor...!". Het kwam er op neer dat ze pruttelden dat ze niet konden weten dat ik slecht zie en dat is natuurlijk ook zo. Maar dat ze ervan uitgingen dat ik ze bewust voor de voeten liep, staat daar ook eigenlijk los van. Waarom zou je bewust tegen iemand aan lopen (achteruit)? En dat bewust wat erger maken ook nog? Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten?

Het was echt een klein akkefietje, dus eigenlijk geen ophef waard, maar het maakte wel weer duidelijk dat mensen soms even langer na zouden moeten denken voor ze iets zeggen. Wil KOZP echt Sinterklaas van ons afpakken? Nee, absoluut niet. Maar dat wil men niet horen, omdat men (een te groot deel van de bevolking) al negatief over mensen als van KOZP dénkt. Ook bang is voor "die mensen", omdat ze niets van onze samenleving heel zouden laten. En dan kom ik terug bij " denk even wat langer na". Hoe realistisch is dat?

Wat er los komt door o.a. KOZP blijkt een beerput te zijn die steeds verder open gaat. Ik ben soms echt verbijsterd over wat er uit die put komt. En ik vraag me inmiddels echt af hoe ver men bereid is te gaan voor onze eeeuwenoude tradities. Alleen daarom al gaat mijn sympathie inmiddels meer uit naar tegenstanders van ZP. Zij hebben iets blootgelegd, wat eerlijker is dan hoe men Nederlanders vaak zag. Je kunt dat maar beter kennen.

Kaaskopje

Respect voor je gedachtengang! Het bestaat wat jij ziet ook al gaat het niet over elke individuele Nederlander natuurlijk.

Nuffannie

Nuffannie

03-12-2019 om 09:43

even nadenken

Dat is wel een goeie. En het 'zo de waard is...' is ook heel waar. Het kan zijn dat de mensen waar je tegenop liep gewoon heel negatief ingestelde mensen zijn; mijn vader is er zo een die overal complottheorieën bij heeft en denkt dat anderen alles expres doen. Hij zou zomaar die persoon kunnen zijn die jou verdenkt van expres tegen hem aanlopen in het tuincentrum. Maar om bij zwarte piet te blijven, ook dat is natuurlijk een complot om de Nederlandse cultuur af te schaffen - volgens hem.

"Wil KOZP echt Sinterklaas van ons afpakken? Nee, absoluut niet." Hij denkt: maar zwarte piet pakken ze wel af.

"Maar dat wil men niet horen, omdat men (een te groot deel van de bevolking) al negatief over mensen als van KOZP dénkt. Ook bang is voor "die mensen", omdat ze niets van onze samenleving heel zouden laten." Nouja, als je gelooft in de omvolkingstheorie dan klopt dat juist wel natuurlijk.

"En dan kom ik terug bij " denk even wat langer na". Hoe realistisch is dat?"
Ik denk dat we ook moeten nadenken hoe het zover is gekomen dat mensen zo xenofoob zijn gaan denken. De harde racistische pro-piet kern heeft lang genoeg kunnen nadenken, dat stadium zijn we volgens mij al voorbij.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-12-2019 om 10:12

Alkes

"Want stel je voor dat je boos wordt."

Ik stel eigenlijk voor om direct met geweld te beginnen.

"Goh wat een rare sneer."

Volgens mij was die sneer precies aan de juiste persoon gericht, want jij bent precies zo'n extremist waar wij ons tegen teweer moeten stellen.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-12-2019 om 12:43

Ad Hombre

Als Alkes een extremist is, ben jij dan een nazi?

Niet alle Nederlanders

https://www.npostart.nl/2doc/01-12-2019/VPWON_1278066

"De extreemrechtse NVU-leider Constant Kusters ziet zijn gedachtegoed steeds meer doordringen tot de gevestigde orde."

Wat die kinderen van Constant Kusters er later mee doen, daar ben ik wel benieuwd naar. Soms worden ze uitgescholden: nazikaaskop. Voorlopig gaan ze gezellig mee naar demonstraties en natuurlijk een eigen Sinterklaas met echte Zwarte Piet en de ME.

Pim Fortuyn zie je ook nog een paar keer in beeld. En Rutte.

"De politiek ziet dat wij gelijk aan het krijgen zijn".

Kaaskopje

Kaaskopje

03-12-2019 om 13:10

Steeds meer doordringen

Ik vrees dat het er al was, maar men zich niet veilig genoeg voelde om daar eerlijk voor uit te komen in een maatschappij wat het slechte van tijdens WOII nog herdenkt. Maar men voelt zich nu dankzij popiejopies als Wilders en Baudet vrij om hun gal te spuien. Hierdoor wordt helaas duidelijk, dat ook een land als Nederland, vrij makkelijk in twee kampen tegenover elkaar terecht kan komen als puntje bij paaltje komt. Dat vind ik een nare gedachte.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-12-2019 om 14:53

Kaaskopje

"Als Alkes een extremist is, ben jij dan een nazi?"

Dan ben ik natuurljk gematigd.

Nuffannie

Nuffannie

03-12-2019 om 14:54

ga ik kijken

interessant AnneJ, ga ik kijken vanavond!

Ad Hombre

Ad Hombre

03-12-2019 om 15:03

Kaaskopje

Ik denk eerder dat mensen zich serieus bedreigd beginnen te voelen. Door de talloze draconische milieumaatregelen, door de EU, door de nimmer aflatende immigratie en nu ook nog door immigrantengroepen die eisen dat allerlei tradities worden geofferd en taal wordt aangepast.

Dat creeert inderdaad een voedingsbodem voor extremisme en daar gaan we in de komende decennia vast nog veel plezier van hebben.

Maar in plaats van dat mensen zich gaan afvragen of het misschien een beetje minder moet met al die veranderingen wordt de druk juist opgevoerd onder enthousiaste aanmoedigingen van alles wat zich links noemt. Het is wonderbaarlijk dat PVV & FvD nog steeds geen meerderheid hebben maar die dag gaat zeker komen als het zo doorgaat.

Goh Ad Hombre

Eerst was ik wat sacherijnig dat jij meent mij een extremist te moeten noemen, maar nu ik jouw laatste post lees, ben ik blij dat jij mij als extremist beschouwt.
Goed om te weten dat links uiteindelijk altijd de schuld van alles is.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-12-2019 om 15:41

Alkes

"Goed om te weten dat links uiteindelijk altijd de schuld van alles is."

Klink bekend, vaak hoor je dat ook als de patriachie of de witte man, natuurlijk...

De bottom-line is dat je elkaar kunt blijven verketteren (of bijvoorbeeld boos worden om iedere al dan niet bedoeld racisme) maar dat je toch met z'n allen in een land moet leven.

De conflictzoekers zijn het probleem, en helaas zie ik die vooral onder zichzelf links noemende groeperingen, eigenlijk alles wat zich activist noemt. En als ik jouw heroische uitspraken over het bestrijden van racisme (in waarschijnlijk een van de minst racistische landen ter wereld) zie zie jij je ook als zo'n activist die graag mensen op de kast jaagt.

Dat lijkt steeds beter te lukken.

Nuffannie

Nuffannie

03-12-2019 om 15:41

mensen die zich niet kunnen aanpassen

daar zitten waarschijnlijk wel de meeste extreem rechtsen. Mensen die niet het vermogen hebben om zich aan te passen aan de snel veranderende wereld omdat ze zich sowieso net staande kunnen houden: mensen met laag inkomen en/of opleiding, ouderen, misschien ook mensen met (lichte) psychische problemen...mensen die het geheel niet overzien en een beperkt wereldbeeld hebben. Aan de andere kant (van immigranten geldt dat net zo goed natuurlijk, waar homofobie een thema is bijvoorbeeld.

Hoe sneller dingen veranderen, hoe meer mensen het niet meer kunnen bijbenen.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-12-2019 om 15:43

Nuffanie

Interessant wat je zegt, want dat betekent dan dat mensen die zich niet voldoende willen aanpassen vanzelf in extremisten veranderen.

Dan ben je dus letterlijk mensen van je aan het vervreemden...

Nuffannie

Nuffannie

03-12-2019 om 16:02

nee Ad

Ik zeg dat ik denk dat daar een verband tussen is. Niet elke oudere of laagopgeleide wordt extremist. Maar iemand met een beperkt wereldbeeld (of dat komt door een lage opleiding, tegenslag in het leven, noem maar op) die niet weet hoe hij met de veranderingen moet omgaan... die heeft wel een grotere kans om extreme xenofobe denkbeelden te ontwikkelen. Dat geloof ik wel.

rode krullenbol

rode krullenbol

03-12-2019 om 16:14

Over extremisme gesproken

Stelselmatig spreken van een islamisering van de samenleving, terwijl dat een hysterische voorstelling van zaken betreft?

Bepleiten onze grondwettelijk vastgelegde vrijheid van godsdienst af te schaffen naar aanleiding van een kleine minderheid aan moslims?

Extremisme ten voeten uit. Alsof we nog niet genoeg godsdienstoorlog hebben gehad.

Rode krullenbol

Ad Hombre

Ad Hombre

03-12-2019 om 16:24

"Stelselmatig spreken van een islamisering van de samenleving, terwijl dat een hysterische voorstelling van zaken betreft?

Bepleiten onze grondwettelijk vastgelegde vrijheid van godsdienst af te schaffen naar aanleiding van een kleine minderheid aan moslims?"

Wie doet dat dan allemaal?

Ad Hombre

Ad Hombre

03-12-2019 om 16:33

Je bedreigd voelen

Op zoek naar extremisme word je bij Joop zelden teleurgesteld:

https://joop.bnnvara.nl/opinies/politiek-kijkt-weg-bij-rellen-duindorp-en-ander-wit-geweld

Met dit pareltje als tweede zin:

"Het is onrustig in de Haagse, racistische achterstandswijk."

(het staat er echt!)

Een hele wijk vol racisten! Als dit soort idioten op de site van een omroep die vroeger op de bres stond voor arbeiders aan het woord komen dan snap ik heel goed dat mensen het gevoel krijgen dat de samenleving zich tegen hen keert.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.