Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

19-11-2019 om 01:27

Racistische uitingen

Ik breng het ter sprake: wat te doen tegen racistische uitlatingen? Hoe komt het dat een deel van de bevolking zich vrij voelt om racistisch uit de bocht te vliegen? Praten jullie hier thuis over met je kinderen? Als ik lees wat er op Facebook voorbij komt, lijkt het of half Nederland besloten heeft om van het hart geen moordkuil te maken en openlijk de meest grove uitspraken en bedreigingen online te slingeren. En ja, ik weet dat dat online erg makkelijk gedaan kan worden, maar ik heb soms het gevoel dat er een racistische beerput opengetrokken is, met daarin bagger die al jarenlang ondergronds heeft liggen borrelen.


Bekende forummer

Bekende forummer

19-11-2019 om 05:06

Sorry

Je klaagt over facebook? Wegwezen daar!

Ik beheer 1 grote themagroep en ik volg een paar met hetzelfde thema. Verder doe ik niks op facebook. In die thema's komt geen rascisme voor maar als ik zie hoe men tekeer kan gaan als er bepaalde persoonlijke belangen in het spel zijn... Mijn groep wordt strak beheerd, ik heb alleen last van mensen die nét buiten het thema reageren.

Waarom verdoe je je tijd met rascisten op facebook en waarom zou je daar wat mee doen? Je wéét dat die mensen er zijn, die ga je toch niet opzoeken? Ik zoek ook geen flatearthers en antivaxxers op en ga daar vervolgens over klagen en me afvragen hoe je je kinderen daarin moet begeleiden.

Een goede opvoeding is genoeg en dan komt vanzelf boven dat er mensen bestaan met hele andere meningen tot aan strafbare zaken aan toe als je die meningen uit.

@Emma

@Emma

19-11-2019 om 07:19

Omdat het kan

Toen er nog geen Fb was kon het niet op die manier, maar het was er wel degelijk. Verder ben ik het wel eens met Forummer. Als je het zo erg vindt, zoek het dan niet op.

Floria

Floria

19-11-2019 om 07:31

ik zie het nauwelijks

En ik zit ook op FB. Ik zie berichten van mijn vrienden voorbij komen en af en toe een nieuwsbericht. Onder de meeste nieuwsberichten gebeurt er ook niet zoveel.

Maar stel dat ik wat zou lezen waar ik het niet mee eens was, waarom zou ik dat dan met mijn kinderen moeten gaan bespreken? Ik ben het wel met meer dingen niet eens. Daar roep ik ze ook allemaal niet bij.

de luxe

Het is wel echt een luxe om het overal aanwezige racisme in Nederland gewoon te negeren door het niet op te zoeken, door geen FB account te nemen.
Je kunt ook gewoon TV kijken naar een voetbalwedstrijd. Je kunt vervolgens een trainer horen zeggen dat de zwarte voetballer die aangedaan is door de vele racistische opmerkingen "een zielig mannetje is"
Je kunt op zaterdagmorgen bij een tramhalte in Den Haag staan en overal racistische pro ZP posters ontwaren.
Je kunt de stukken lezen van nrc columnisten Clarice Gargard of Lamyae Aharouay waarin ze beschrijven welke reacties er bij de nrc-redactie binnen komen op hun aanwezigheid in de krant. En nee dat zijn geen tokkies op Facebook die dan reageren.
Weet je er is racisme in dit land. En er is naar mijn mening iets mis als een middenvelder en trainer van het Nederlands voetbalelftal meer moreel gezag vertonen dan de minister-president.En ook daarom hebben we nog een lange weg te gaan.

@Emma

@Emma

19-11-2019 om 08:23

Precies Alkes

Daarom hoef je het niet op te zoeken op FB. Het is overal. Daar ben ik ook van overtuigd.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-11-2019 om 09:43

Bekende forummer

Jammer dat je alleen "anoniem" op mij, ook een bekende forummer en open in wie ik ben, reageert. Is het zo eng om dat herkenbaar te zeggen? Maar goed, jouw keus.

Om eerlijk te zijn heb ik niet zoveel aan je reactie. Ik wil geen discussie over Facebook, dat is een onderdeel, maar niet alleen de oorzaak. Ik wil het hebben over een mentaliteit, die wel degelijk aanwezig is. Of denk je dat sommige voetballiefhebbers, Facebook gebruikers normaal gesproken anders denken en doen? Ze zullen zich normaal gematigder uiten, maar de opvattingen zijn er wel. En nee daar sluit ik me niet voor af door het masr gewoon niet te lezen of te willen zien. Vandaar dit draadje. Ik vind dat er iets moet gebeuren, daarin sta ik volgens mij niet volslagen alleen en dat kan alleen gezamenlijk. Het onderwerp hoort, vind ik, thuis op een forum over onder andere opvoeden en hoe je in relatie staat tot elkaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-11-2019 om 09:53

Ik zoek het niet op

Ik vind Facebook om veel redenen prettig. Ík doe het niet verkeerd door er te lezen. Het is toch de omgekeerde wereld om iemand als ik te verwijten dat ik dat doe? Wordt het mensen ook verweten dat ze graag naar een wedstrijd gaan en dus tussen gespuis zitten? Nogmaals, de mentaliteit is aanwezig. Ook als je je vingers in je oren doet. Je ziet het in het journaal, bij programma's op tv, ik hoor het buiten mijn tuin, e.d..

Jasmijn

Jasmijn

19-11-2019 om 09:53

we hebben het er wel over

Gisteren zagen we dat fragment op televisie van die voetbalwedstrijd (in Den Bosch?) met de leuzen die geroepen werden tegen een donkere voetballer. En op de tribune zag je er ook eentje een paar keer in beeld die de hitlergroet maakte. Wij (de kinderen en ik) hebben het er dan wel over. Wat zíjn dat voor mensen? Waarom doen ze dat? Wij denken dat het een soort raar groepsgedrag is en dat ze als eenling helemaal niets zijn, maar we vragen ons wel af waar het vandaan komt. Hoe hun ouders zijn, dat soort dingen, en we hopen dat ze wel zeker een stadionverbod gaan krijgen.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-11-2019 om 09:56

Dus

Daar wil ik het over hebben. Niet over via welk kanaal je het binnenkrijgt.

Mieke

Mieke

19-11-2019 om 10:18

Ik deel je mening

Ik merk het zelf ook en ik vind het heel zorgelijk. Juist het feit dat het zo openlijk gebeurd en mensen zich er niet eens meer voor schamen.

En nee, ik heb het niet over Facebook. Ik gebruik zelf wel Facebook maar daar kom ik helemaal geen racisme tegen. Ik ga er ook niet naar op zoek .

Echter, de reactie van de voetbalclub van FC Den Bosch, de reactie van de trainer, de reacties van supporters. Dit was niet te vermijden. Gelukkig schrok de club er zelf achteraf ook van en gaan ze het nu toch serieus oppakken. Ik volg ook graag twitter maar dat is echt vol met drek. Het is lastig om een echt leuke timeline in te krijgen. Ik blok me een ongeluk maar dan nog zijn de reacties van de reacties van de pro pieten fans niet te vermijden. Een foto gisteren op twitter waarin een oliebollentent in het openbaar een foto plaatste van een "zwarte pietje" die een lekker oliebol aan het eten was (het was een donker jongetje). Twitter pagina's waarin mensen met naam en toenaam zichzelf een racist noemen en er trots op zijn. Twitter is niet anoniem hoewel sommige mensen dat wel denken. Ik begrijp dat soort mensen niet. Alleen het idee dat mensen denken dat ze zulke drek kunnen plaatsen en zich er totaal niet meer voor schamen.

Ik vind het wel zorgelijk maar als je er iets van zegt of mensen wijst op hun racistische reacties dan krijg je zoveel narigheid over je heen dat je er snel weer mee stopt. NSB'er is nog een redelijk normale reactie zullen wij maar zeggen.

Ik vind ook dat het erger wordt maar dat is ook niet zo raar met politici die de persvrijheid aanvallen en continu fakenews lopen te roepen. Politici die actief de trias politica aanvallen. Politici die bij alles wat er gebeurt de "buitenlanders" erbij betrekken. Geen wonder dat er dan ook steeds meer mensen zijn die dat geloven en ook zo gaan reageren.

En natuurlijk kan ik twitter niet meer gebruiken maar dat is toch de omgekeerde wereld. Twitter is geen 4Chan of breitbart waarbij je weet waar je aan begint (dat soort pagina's open ik nooit) Nu open ik de reacties op twitter gewoon niet meer. Dan blijft het leuker. Facebook en ook instagram zijn geen probleem daar kom ik eigenlijk nooit rare berichten tegen en de eerste de beste die een pro pieten pagina gaat liken gaat op een blok (de betreffende pagina dan dan zie ik die gelijk niet meer).

Dus ja, ik herken het. Ik denk dat juist doordat het steeds normaler wordt op social media denk ik dat mensen in het echte leven zich ook zo gaan gedragen. Er is support voor dat soort reacties. Kijk maar naar de eerste reacties van FC Den Bosch. Ach joh, dat doen ze altijd. Niks aan de hand. Niemand vond het in eerste instantie raar dat een kind van een jaar of 12 daar stond te bléren tegen een donkere speler of iemand de hitlergroet brengt. Heel normaal allemaal maar het is niet normaal en het mag ook niet normaal worden gevonden.

Dees

Dees

19-11-2019 om 10:22

Negeren, blokkeren en confronteren

Ik zat een keer met familie te eten, mijn tante en oom en neefje en nichtje wonen een dorpje en daar zagen ze toen de tijd weinig mensen met een kleurtje, volgens mij is het nog steeds zo.

Ze zagen buiten iemand lopen en moesten en zouden daar opmerkingen over maken. Ze bleven maar doorgaan. We zaten er voor een lunch ivm de verjaardag van mijn oma. Ik ben toen opgestaan en heb gevraagd of er iemand vrijwillig wilde ruilen van plek want ik had geen behoefte om tussen die racisten te blijven zitten. Ze werden ineens knalrood en vonden dat ik tever ging met mijn uitspraak. Overigens wel grappig dat mijn nichtje nu een raltie heeft met iemand van buitenlandse afkomst.

Maar goed een van mijn tantes heeft geruild.

Op Facebook negeer ik racisme en mensen die die dingen te vaak plaatsen blokkeer ik. Nu het hele Sinterklaas verhaal weer speelt gaat het snel met de blokkades, dan krijg ik weleens de vraag waarom ze me niet meer zien op Facebook en dan leg ik het uit, en zij geven aan dat ze het zo niet hadden bedoeld.

Banjo

Banjo

19-11-2019 om 10:44

Facebook

Ik kom dat nooit tegen op facebook, ben ook geen lid van groepen, ik denk dat ik daar niet wijzer van wordt.

Die mensen zijn er. Het zijn schreeuwers en haters. Ze zijn dom en laf en mankeren het een en ander zonder daarvoor behandeld of begeleid te worden.
Het gesprek niet waardig.

"Ik vind dat er iets moet gebeuren, daarin sta ik volgens mij niet volslagen alleen en dat kan alleen gezamenlijk. Het onderwerp hoort, vind ik, thuis op een forum over onder andere opvoeden en hoe je in relatie staat tot elkaar."

Ik denk totaal niet dat "wij" hier iets te zeggen hebben, of, gezien de hetzes van afgelopen tijd, iets zinnigs hebben bij te dragen.
Maar goed, jij vindt dat er nu iets moet gebeuren aan iets dat er altijd was.
Ik weet niet of dat zin heeft, maar ben benieuwd: wat wil je bereiken, waarom nu, waarom zo, waarom voel jij je geroepen en wat denk je dan dat het gevolg is?

Kaaskopje

Kaaskopje

19-11-2019 om 10:47

Negeren

Zou betekenen dat ik niets meer kan lezen wat mijn stad aangaat. En hoe weet ik wat er mijn stad leeft als ik het blokkeer? Feit is wel dat het zonder Facebook of Twitter minder naar boven had kunnen komen en ik daardoor had kunnen weten hoe mensen denken, maar is dat erg? Ik vind het in zekere zin wel handig dat het nu openlijk gebeurt. Leer je "vijand" kennen. Vroeger was dit gedrag iets om heimelijk over te doen. Enge clubjes die onzichtbaar voor de meesten van ons enge bijeenkomsten hadden. Die enge clubjes voelen zich nu veilig genoeg om openlijk hun opvattingen te etaleren. En dat wordt kennelijk voldoende prima gevonden of geaccepteerd waardoor dit kan gebeuren.

Dees

Dees

19-11-2019 om 10:56

Leeftijd

Wat ik merk is dat het vaak de wat oudere mensen zijn die heel hard reageren op Facebook. Het was een ouder van mijn buurvrouw waar we op zich heel goed mee omgaan. Verder weet ik van veel mensen uit die generatie (70+) dat racisme erg speelt. Zij zijn opgegroeid in een wit Nederland en tijdens hun werkzame periode kwamen er mensen uit het buitenland bij, die mensen spraken vaak gebrekkig Nederlands en daar is weinig contact mee gekomen. Ze kijken vaak veel tv waar zaken als opsporing verzocht en het journaal veel criminaliteit laat zien door jongeren van buitenlandse afkomst.
Ergens begrijp ik wel waar het vandaan komt.

Ik ben zelf opgegroeid met een paar kinderen van buitenlandse afkomst in de klas. In mijn werkzame periode werk ik met veel hoogopgeleide mensen en ook van buitenlandse afkomst.

Mijn zoon zit op een redelijk witte school in onze wij maar van de 30 kinderen zitten er toch 8 van buitenlandse afkomst in zijn klas. Hij groeit er dus echt mee op.

Social media en in het echt

De schreeuwers en de haters heb ik geblokkeerd. Er zitten mensen tussen waarvan ik tot dan toe dacht dat het redelijke mensen waren, en dat vind ik erg. Gewone mensen, gezond, leuke kinderen, leuke baan, leuk huis, leuk leven, die in niet mis te verstane taal roepen dat ze achtergesteld worden en dat hun land "naar de klote" gaat. Inclusief gedeelde praatjes uit een vage bron met daarin berichten die helemaal niet waar blijken te zijn.

Mensen hoeven het echt niet met me eens te zijn. Mensen mogen anders denken dan ik. Maar de manier waarop de onderbuik geleegd wordt, ook door zogenaamd keurig nette mensen, doet me al langer schrikken. Dreigen, fakenieuws verspreiden, groffe taal, hele groepen mensen wegzetten als minder dan zijzelf en zelfs doodwensen, vrouwen een verkrachting toewensen, die mensen wil ik niet in mijn leven en ook niet in mijn tijdlijn.

Een discussie: prima. Met elkaar van mening verschillen: kan heel gezond zijn. Een andere politieke kleur hebben: niks mis mee.

Maar het is nog altijd de toon die de muziek maakt. En die ene bepaalde toon vind ik, zowel in het echt als op het www, steeds harder en valser klinken.

Jasmijn

Jasmijn

19-11-2019 om 11:34

facebook en vanalles roepen

Ik denk dat sommige mensen op Facebook denken dat je van alles roepen kan, maar als je ze er persoonlijk naar vraagt ze ineens zeggen dat ze het zo helemaal niet bedoelden. Raar natuurlijk, maar het lijkt wel of ze denken dat ze anoniem zijn.
Een keer had iemand hele rare dingen geschreven op Facebook over Peter R. de Vries. En toen heeft de Vries hem opgezocht en ermee geconfronteerd, nou, je zag die man verschieten van kleur, 'het was maar een geintje' , 'natuurlijk bedoelde ik dat helemaal niet zo' etc. etc, die man was helemaal nergens meer.

Kopzorg

Kopzorg

19-11-2019 om 11:34

Mijn kinderen zijn er ook mee opgegroeid dat het normaal is.

Wij hadden bewust gekozen voor de meest multi-culturele basisschool van ons dorp. Ik vond dat een afspiegeling van de maatschappij waar ze later in terecht zouden komen dus jong geleerd is oud gedaan. Misschien was ik daar wat naïef in.

In de klas van de oudste ging het perfect, ongeveer 30 % van de klasgenoten had de roots buiten Nederland liggen en dan nog best divers. Nazaten van de eerste migratiegolf (de jaren 60 waarin buitenlanders hierheen gehaald werden om hier te werken), nazaten van de migranten die hier kwamen toen de muur was gevallen en een enkel kind van een expat uit Zuid Amerika en een enkele Syrische/Somalische vluchteling
Iedereen speelde met iedereen, er werd huiswerk samen gemaakt, op feestjes waren ze bij elkaar te gast. Zoals dat gaat op die leeftijd, meisjes bij de meisjes en jongens bij de jongens.

In de klas van jongste was de mix (in onze ogen) wat ongelukkig. Bijna de helft waren 3e generatie Marokkanen en dan voornamelijk jongens die erg dominant waren in de klas. Wat kinderen van Oost Europese migranten en wat vluchtelingen uit Syrië en Somalië. Ook en enkel kind met half Surinaamse roots en een kind met een Aziatische achtergrond.
Helaas was die groep Marokkanen heel dominant, waar de beleefde en afwachtende kinderen het tegen af legden, ze werden gepest met woorden en op het schoolplein fysiek aangepakt. De kontzakken werden van de nieuwe spijkerbroeken getrokken met grote kracht.
Ik ga niet met jou samen de klas vegen, want jij bent een haram k.t Hollander pareerde zoon in groep 8 dan met radicale k.t Marokkaan.
Gesprek na gesprek op school maar de juffen hadden een soort angst om te discrimineren waardoor de Nederlandse kinderen het onderspit delfden. Mijn kind mocht dat niet zeggen, maar aanhoren dat hij een haram dinges Hollander was dat hoorde erbij of zo.

Inmiddels zijn de kinderen pubers en gaan naar de meest witte school die hier in de buurt is. Persoonlijk was ik helemaal klaar met het multi-culturele onderwijs. Op de huidige school zitten wat kinderen met een migratie-achtergrond maar die gaan op in het geheel, vormen niet zo'n dominante kliek als waar wij op de basisschool last van hadden.
Oudste heeft in haar vriendenkring meiden en jongens van allerlei culturen. Meiden met hun roots in Azië, meiden met roots in voormalig Oost Europa en gewoon Nederlandse meiden.
Jongste omringt zich met voornamelijk Nederlandse jongens.

Als wij aan tafel discussiëren over die voetbalwedstrijd van zondag is oudste stellig van mening dat dit niet kan, zo ga je niet met elkaar om. Jongste is wat minder stellig, in principe vindt hij dat het niet kan maaaaaar als het iemand is die jou heeft uitgescholden, of je anderszins iets heeft aangedaan mag je best iets terugzeggen wat niet zo aardig is of een "beetje rascistisch".
We praten er zeker over en ik zal ze ook nooit meer betrappen op het uiten of op internet plaatsen van iets racistisch maar ze staan er beiden iets anders in. Wat ik gezien hun ervaringen wel snap.

Sancy

Sancy

19-11-2019 om 12:55

Ik spreek me uit

Ik snap je Kaaskopje, en ik spreek me tegenwoordig uit. Ik heb geen Facebook maar ben wel op Twitter te vinden. Daar heb ik mijn persoonlijke instellingen behoorlijk strak afgesteld. Homofobie, vreemdelingenhaat, racisme, discriminatie en vrouwenhaat zie ik zelden en blokkeer ik als ik het aantref. En ik rapporteer. trouw. Ik verspreid het nooit en vraag mensen die het mijn tijdlijn in slingeren om dat ook niet te doen, ook niet als zij terecht commentaar hebben op het smerige bericht uit het riool.

En ik doe dat omdat de mensen die worden aangevallen (om in mijn ogen absurde redenen) vaak hun leven lang al te maken hebben met dit walgelijke gedrag. Het is institutioneel en alles doordringend en het zal niet stoppen tenzij iedereen zich daarvoor inzet, juist ook de mensen die denken dat zij ervan gevrijwaard zijn.

Ik zou ook iedereen willen vragen eens kritisch naar de eigen woordkeuze te kijken. Die eeuwige hokjes en labels zijn fnuikend voor saamhorigheid en medemenselijkheid. Ook in deze draad zie ik goed bedoelende mensen taal gebruiken die kwetsend en discriminerend is.

Dees

Dees

19-11-2019 om 13:06

Kopzorg

Wat mij opvalt is dat je echt een verschil in kinderen ziet tussen de verschillende scholen. En dan heb ik het niet over de huidskleur. Bij ons in de buurt discrimineren de donkere kinderen die op een witte of gezond gemengde school zitten minder als de kinderen die op een zwarte school zitten. Dat verschil is enorm.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-11-2019 om 13:10

Kopzorg

Ik denk dat we het ook niet moeten ontkennen dat er problemen zíjn, zoals wat jij vertelt binnen het onderwijs, maar ook in het openbare 'verkeer'.

Floria

Floria

19-11-2019 om 13:10

ik snap ook niet

wat je er aan zou willen doen.

Als je afkeurt dat ze zich uitspreken, gaan ze echt niet iets anders denken. Misschien spreken ze zich minder vaak uit, misschien juist vaker, om *jou* op andere gedachten te brengen.

Het is trouwens niet specifiek Nederlands. Mijn meest uitgesproken (en hij houdt het heel netjes) FB-kennis komt uit een ander West-Europees land en woont in nog een ander West-Europees land. Overal speelt eigenlijk hetzelfde.

Mensen die Zwarte Piet willen behouden blokkeer ik niet. Waarom? Ik onthoud niet eens wie af en toe een plaatje deelt. Er zijn ook mensen die af en toe iets over god of Jezus delen. Die blokkeer ik ook niet. Of mijn vegakennis met zendingsdrang. Daar voel ik af en toe wel behoefte aan een blokkade, maar het is een aardige meid verder, dus ik doe het niet.

Andere mensen ga ik dus niet opvoeden. Als mijn kinderen iets vreemds gaan denken of zeggen, is dat vroeg genoeg om ze eens te bevragen.

Kopzorg

Kopzorg

19-11-2019 om 13:40

Dees

===Wat mij opvalt is dat je echt een verschil in kinderen ziet tussen de verschillende scholen. En dan heb ik het niet over de huidskleur. Bij ons in de buurt discrimineren de donkere kinderen die op een witte of gezond gemengde school zitten minder als de kinderen die op een zwarte school zitten. Dat verschil is enorm.===

Inderdaad, bij mijn oudste in de klas had 30 % van de leerlingen buitenlandse roots en dat ging goed, echt geweldig leuk is het 8 jaar lang geweest. Ik had hier thuis kinderpartijtjes waarvoor ik de frietpan van schoon vet voorzag en dan vissticks, en worstjes presenteerde en om het allemaal nog ingewikkelder te maken was er ook altijd nog een Nederlands meisje met een gluten allergie waarvoor ovenfriet en nog andere worstjes nodig waren. Iedereen hield zijn vingers in zijn eigen bord en er viel geen onvertogen woord.
Die 30 % was nog een gezonde mengeling.

In de klas van de jongste had 60 % van de leerlingen buitenlandse roots. Zeker 40 % van de klas was afkomstig uit hetzelfde land. Dit was geen gezonde mix meer te noemen. Zelfs de vluchtelingen kinderen hadden daar last van, bescheiden en nederig zoals zij waren opgevoed hadden ze te lijden onder die blaaskaken die bepaalden dat zij niet met de Nederlandse meisjes mochten omgaan.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-11-2019 om 13:43

Van beide kanten

Het extremisme komt van beide kanten. Je moet niet vreemd opkijken als mensen boos worden als je ze voor racist uitmaakt alleen maar omdat ze een onschuldig kinderfeest willen vieren.

Je moet niet vreemd opkijken als mensen boos worden als je moedwillig een feest verstoort (en de traditionele mythe dat sinterklaas echt bestaat) om je zin te krijgen.

Hoe harder je mensen uitmaakt voor racist, hoe racistischer ze worden. Die Volkskrant columnist (als ik de goede voor heb) schrijft ook wat mij betreft aanstootgevende teksten. (wat natuurlijk niet betekent dat ik hem vervolgens met racistische mailtjes ga bestoken). Dat daar agressieve reacties opkomen verbaast me niet erg.

Het in de hoek zetten van minderheidsgroepen is niet zonder risico, maar het structureel aanvallen van 'meerderheidsgroepen' (de beroemde blanke hetero man) is misschien nog wel veel gevaarlijker.

Het is geen dreigement, maar 70 jaar geleden was Europa nog een slagveld, als je mensen teveel in een hoek drijft kunnen er gekke dingen gaan gebeuren. Dat is de les die je uit het hele ZP verhaal zou moeten trekken.

(wat niet wegneemt dat we van dat hele ZP gedoe af moeten, maar het had iets subtieler gemogen)

Ad Hombre

Ad Hombre

19-11-2019 om 13:46

Kopzorg

"Helaas was die groep Marokkanen heel dominant, waar de beleefde en afwachtende kinderen het tegen af legden, ze werden gepest met woorden en op het schoolplein fysiek aangepakt. De kontzakken werden van de nieuwe spijkerbroeken getrokken met grote kracht."

Ik zou subiet op zoek gaan naar een andere school als dat niet heel serieus zou worden opgepakt.

"Helaas was die groep Marokkanen heel dominant, waar de beleefde en afwachtende kinderen het tegen af legden, ze werden gepest met woorden en op het schoolplein fysiek aangepakt. De kontzakken werden van de nieuwe spijkerbroeken getrokken met grote kracht."

Niet de diversiteit is blijkbaar een probleem, maar het *gebrek* aan diversiteit!

Kopzorg

Kopzorg

19-11-2019 om 14:10

Onterecht getrokken discriminatie/racismekaart.

===Ik denk dat we het ook niet moeten ontkennen dat er problemen zijn, zoals wat jij vertelt binnen het onderwijs, maar ook in het openbare 'verkeer'.===

Ik denk dat een van de problemen is dat jonge kinderen met een migratie achtergrond al te jong wordt aangeleerd om de discriminatie/racisme kaart te trekken. Als kind niet in het gelijk wordt gesteld komt pa nog even naar school om wederom de discriminerende/racistische uitingen van de juf/hulpouder ter discussie te stellen, voorzien van wat verbale krachttermen.

Even illustreren met een voorbeeld:

Samen met de juf van mijn jongste (groep 4) ben ik mee op het jaarlijkse uitstapje naar de bibliotheek. Ik loop voorop in de rij met aan iedere hand een kind, achter mij lopen 2 aan 2 de andere leerlingen van de klas. De juf sluit de rij af en trekt heel wat sprintjes om in de rij kinderen te corrigeren.
Als we aankomen in de bieb vraagt de mevrouw die ons ontvangt of alle kinderen hun jassen op deze stoelen willen leggen en ze wijst er 6 aan aan een kant van de tafel. Jassen vliegen heen en weer en na een paar minuten liggen de jassen min of meer op de stoelen. Een van de Marokkaanse jongens gooit zijn jas naar mij toe waarbij ik de rits in mijn oog krijg en zegt: Hier, doe jij maar.
Ik zeg dat hij niet met zijn jas naar mij moet gooien maar het zelf moet oplossen.
Hij roept meteen: "Dat is discriminatie!!! Iedereen gooide met zijn jas en je bent alleen boos op mij!!!
De juf neemt het over en zegt dat dit geen discriminatie is, iedereen deed ruw met zijn jas maar niemand gooide de jas naar de moeder van J. Jouw jas is de eerste die ze tegen haar hoofd krijgt.
De volgende dag komt de vader van die knul nog even boos en voorzien van krachttermen melden dat dat discrimineren dat de juf doet over moet zijn, iedereen gooide met zijn jas.

Dan reikt de invloed van zo'n vader ver. De juf "bang" van die vader maar na verloop van tijd ook van dat kind. Als ik wat zeg heb ik weer die vader op school. Dus het broeit maar door.

Dit was een voorbeeld uit een kleine kring maar ik ben er van overtuigd dat dit ook op grotere schaal speelt.

bijzonder

Hoe snel zo'n draadje over racisme ontaardt in voorbeelden van naar gedrag van Marokkaanse jongetjes op een school. Wil je nu zeggen Kopzorg dat mensen die te maken hebben met racisme en discriminatie dat eigenlijk aan zichzelf te wijten hebben?

Dees

Dees

19-11-2019 om 14:39

Alkes

Alkes het voorbeeld van die jongetjes is discriminatie hé. Wat denk je dat het met andere kinderen doet als ze opgroeien met klasgenootjes die hen discrimineren?

Ad Hombre

Ad Hombre

19-11-2019 om 15:07

Kaaskopje

"Hoe komt het dat een deel van de bevolking zich vrij voelt om racistisch uit de bocht te vliegen?"

Simpele verklaring: Omdat ze zichzelf geschoffeerd voelen.

Ad Hombre

"(wat niet wegneemt dat we van dat hele ZP gedoe af moeten, maar het had iets subtieler gemogen)"

Nu heeft iedereen gezien dat bruine mensen wel degelijk geassocieerd worden met zwarte Piet. Het moment is daar nu lijkt me, om als gehele Nederlandse bevolking te kiezen voor behoud van het kinderfeest met alleen roetveegpieten. Een kleine groep strijders voor zwarte Piet, die dat doet ondanks het feit dat ze weten dat het discriminerend overkomt omdat ze zelf gaan achelden met 'Zwarte Piet' zal het er niet mee eens zijn, maar het overgrote deel van de mensen die geen probleem hadden met Zwarte Piet omdat het niet discriminerend over zou kunnen komen, weet nu beter.

Helemaal geen KOZO meer nodig. Niet te lang over doen. Gewoon heel subtiel de actualiteit aangrijpen om het in een keer te regelen.

Banjo

Banjo

19-11-2019 om 15:37

Thera

"maar het overgrote deel van de mensen die geen probleem hadden met Zwarte Piet omdat het niet discriminerend over zou kunnen komen, weet nu beter."

Even buiten beschouwing latend wat ik er van vind, wilde ik vragen of ook jij vindt dat er mensen mogen zijn die anders denken. En of je dat accepteert. Het is nu alsof je zegt dat elk stommerdje nu eindelijk beter weet net als jij. Het is niet zo dat omdat er iets wordt doorgedrukt mensen het er ineens mee eens zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.