Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Roken in bijzijn van kinderen

Hoi hoi,

Ik vroeg me af hoe jullie hier mee om zouden gaan. Ik zal de situatie even uitleggen.

Ik en mijn man hebben een dochter van 3 maanden. Mijn broer heeft een dochter van 7 en een zoon van 4. Mijn broer en zijn vrouw roken beide. Ze roken thuis niet in huis maar dan gaan ze naar buiten. Op zondagen zijn we vaak samen met familie en hun zijn de enige die roken. Mijn ouders roken niet. 

We zijn in weekenden graag samen maar hun roken dus in het bijzijn van hun kinderen en dus als we samen in de tuin zitten met familie ook in bijzijn van onze dochter. Ze gaan wel wat verder van de groep zitten om te roken, maar door de wind komt het alsnog wel onze kant op. 

Ik heb zelf vroeger ook gerookt maar ben gestopt toen we wisten dat we kinderen wilde en stopte met anticonceptie. Ongeveer 2 jaar geleden. Ik weet niet goed hoe ik het moet zeggen  tegen mijn broer en zijn vrouw dat ik niet wil dat ze roken in het bijzijn van mijn kind. Ze zijn beide niet op de mond gevallen en ik ben bang dat als ik er iets van zeg dat er dan een conflict ontstaat. Ik vind het eigenlijk ook belachelijk dat ze roken in het bijzijn van hun eigen kinderen maar goed. 

Mijn man zegt dat ik het gewoon moet zeggen en als ze er dan een probleem van maken dan is het hun probleem, maar ik ben iemand die altijd wel iedereen tevreden wil houden. Maar als ik moet kiezen dan kies ik uiteraard voor de gezondheid voor mijn kind.

Nu is mijn vraag eigenlijk hoe zouden jullie dit op een manier zeggen dat het niet voor problemen zou zorgen. 

Nog even voor de duidelijkheid. Dit is nu 2 x voor gekomen omdat we nog niet eerder naar mijn ouders gingen omdat onze dochter nog jong is. 
De 1e keer zeiden ze: we gaan wel even wat verder in de tuin staan zodat ze er geen last van heeft. Waardoor ik dus dacht prima, maar dus door de wind rook ik het wel en toen heb ik er niks van gezegd.
De 2e keer gingen ze ook verder staan alleen toen was er wel veel minder vind maar ik rook het alsnog wel een beetje. Dit kan misschien ook zijn omdat ik er echt op ging letten.

Ik snap verder ook wel dat je je kind niet helemaal kan weerhouden van dit soort dingen maar in zo´n situatie vind ik eigenlijk dat ze niet zouden moeten roken. 


Hoi Sandra,

Laat ik voorop stellen dat ik jouw punt wel begrijp, en ook deel. Heb zelf namelijk hetzelfde bij mijn zoon (net 6 geworden). Dat mensen roken moeten ze zelf weten, maar andere mensen, en zeker kinderen hoeven niet in die stank te zitten (althans, ik vind het stank). Daarbij is het natuurlijk ook niet gezond voor de gezondheid.

Ik merk bij jou dat jij last hebt van NIVEAU... Niet Invullen Voor Een Ander.
Snap je gedachtegang wel dat je iedereen te vriend wil houden, maar soms moet je even op je strepen staan. Je zegt het zelf al; de gezondheid gaat voor alles. Dat je broer en vrouw roken waar HUN kinderen bij zijn, mag je wat van vinden, maar dat is helemaal aan hun. Daar heb jij weinig over te zeggen. Je hebt er wel wat over te zeggen als jij niet wilt dat er gerookt wordt waar je zoon (en ouders) bij zijn. Dat kun je ook prima aangeven lijkt me. 
Vind je het toch lastig? Begin anders met iets positiefs te benoemen richting je broer. Wat je zou kunnen doen bv, is aangeven dat je het prettig vind dat ze een stukje verderop gaan roken, omdat je het niet prettig vind als jouw zoon in de rook zit. Geef vervolgens aan dat het nu 2x is voorgekomen dat je kind toch ff in de rook heeft gezeten door de wind, en dat je dit niet prettig vind omdat ....
Op deze manier breng je het rustig, benoem je eerst het positieve, en leg je rustig uit waarom jij (en je man) niet willen dat je kind in de rook zit.

En mocht je broer dan fel reageren, of hier geen begrip voor hebben, dan is dat inderdaad zijn probleem en niet jullie probleem. Zou heel egoïstisch zijn als je het mij vraagt. 

Hool dat je er wat aan hebt... Succes in ieder geval! Laat je wel de uitkomst weten? 😉

Kun je niet gewoon binnen gaan zitten met de baby?

Serieuze vraag, want nieuwsgierig: als je broer en zijn vrouw echt alleen maar buiten roken, ruik je in huis dan helemaal geen rook? Ik ben zelf nogal een pietlut met geuren, ruik snel iets. Ik zou denken dat die rookgeur toch in je kleren gaat zitten als je buiten rookt, en dat je dat dus mee naar binnen neemt. En het hangt ook in je mond/adem dus als je praat ruik je het ook. Maar misschien is dat helemaal niet zo te ruiken, binnenshuis. Ben benieuwd naar je ervaring. 

Verder: misschien kan je vragen (afhankelijk van de wind) of ze ipv in de linkerhoek van de tuin in de rechterhoek willen staan, omdat de wind de rook alsnog jullie kant op blaast. Als je dat inderdaad positief verpakt zoals hierboven, worden ze vast niet boos (ik vind het heel fijn dat jullie rekening houden met ons en onze dochter, maar door de stand van de wind helpt het nu niet echt, zouden jullie 3m naar links/rechts willen gaan staan?). Is ook maar een heel kleine moeite als ze toch al verderop staan, lijkt me. Succes!

Wat is nou het probleem? Dat ze roken dat je kind het ziet? Of dat vleugje rook?
Vooropgesteld ik vind roken een vieze gewoonte en heb het ook nooit gedaan.  Dat je niet wil dat er boven je kind gerookt wordt snap ik helemaal.  Maar op een paar meter afstand? Dat vind ik wel overdreven.  Of ga je ook niet met je kind wandelen langs een weg met verkeer ofzo?

1. hoe vaak gaat het voorkomen, deze setting? Treffen jullie elkaar minimaal 1 keer per maand dan zou ik er anders in staan dan wanneer het een paar keer per jaar is. En hoeveel roken ze dan?
2. als je er wat van wilt gaan zeggen, doe dat dan tussendoor, via een telefoongesprek of een facetimegesprek. Niet op de dag zelf pas!
3. als zowel jouw ouders als je man als jijzelf geen zin hebben in de sigarettenrook dan lijkt het me handiger om het daarop te gooien. 
4. Alles wat je namelijk over gezondheid van "kinderen" zegt slaat automatisch op die van hun en daarmee spreek je een waardeoordeel uit over hun opvoedkundige kwaliteiten. Die route wil je niet kiezen, dat levert alleen maar ellende op! 
4. Gezondheidstechnisch lijkt mij persoonlijk het effect op je dochter minimaal indien slechts paar keer per jaar en misschien 2 of 3 sigaretten die dan soms wel of soms niet haar kant op waaien.  Je kunt je dochter niet overal tegen beschermen. Dat klinkt als een dooddoener maar zo is het niet bedoeld. Je zult genoeg mogelijkheden hebben als het om onbekenden gaat in publieke situaties om weg te gaan of hen te wijzen op 'roken mag hier niet'. En daarmee zul je haar prima kunnen beschermen.
5. Denk heel goed na of je er iets van wilt zeggen. want je moet echt voorkomen dat dit een heel vervelend onderwerp wordt.
6. Kun je het niet laten voor wat het is als het bij je ouders is, maar regels stellen in je eigen huis/tuin?  
7. Ik lees nu dat ze zelf al zeiden we gaan wat verder weg staan, en dat jij het toch rook. Tsja, ik denk dat dat echt geen kwaad kan. Maar als je hen wilt vragen om het niet te doen dan kan dat alleen in jouw tuin. Anders moeten je ouders het gaan zeggen vind ik. 
8. Ik denk dat je goed moet 'voelen' wat je eigenlijk wilt zeggen. Als je je ook diep van binnen vreselijk ergert aan hun gedrag t.o.v. hun kinderen, dan straal je dit ben ik bang ook uit als je het zegt in relatie tot jouw dochter. Als het je lukt om het echt bij jezelf te houden en je oefent het een paar keer op je echtgenoot dan kun je het vast goed overbrengen op je broer via een facetime/whatsapp-video gesprekje. En dan bel je je schoonzus met hetzelfde bericht?

9. uiteindelijk denk ik dat je nog beter kunt aangeven dat er gewoon niet gerookt wordt in gezelschap. Dus als jullie binnen zitten gaan zij naar buiten, niet voor de gezelligheid maar voor de noodzakelijk nicotinestop. En als jullie buiten zitten gaan zij naar de andere kant van het huis/rondje lopen. Met het Nederlandse klimaat zul je vaker binnen zitten dan buiten. 

10. Als het weinig voorkomt en er wordt bijv ook gebbq'ed door jullie op dat zelfde moment denk ik niet dat je iets zou moeten zeggen over roken . . 

gr Angela

Nick90 schreef op 31-05-2023 om 06:49:

Kun je niet gewoon binnen gaan zitten met de baby?

Whut!!!! Wat is dit voor een ouderwetse reactie. 

We zijn bezig voor een eerste rookvrije generatie, hele sportcomplexen zijn rookvrij, complete bedrijven terreinen zijn al rookvrij, het roken bij de poort is al verboden daar. Scholen zijn rookvrij en dan moet de baby naar binnen om iemand anders zijn schadelijk voor de hele omgeving verslaving te kunnen uitoefenen? Lijkt mij de omgekeerde wereld.

Doe maar een nicotinepleister op als je niet zonder je rokertje kunt voor een aantal uur.

afrodite05 schreef op 31-05-2023 om 07:32:

Serieuze vraag, want nieuwsgierig: als je broer en zijn vrouw echt alleen maar buiten roken, ruik je in huis dan helemaal geen rook? Ik ben zelf nogal een pietlut met geuren, ruik snel iets. Ik zou denken dat die rookgeur toch in je kleren gaat zitten als je buiten rookt, en dat je dat dus mee naar binnen neemt. En het hangt ook in je mond/adem dus als je praat ruik je het ook. Maar misschien is dat helemaal niet zo te ruiken, binnenshuis. Ben benieuwd naar je ervaring.

Verder: misschien kan je vragen (afhankelijk van de wind) of ze ipv in de linkerhoek van de tuin in de rechterhoek willen staan, omdat de wind de rook alsnog jullie kant op blaast. Als je dat inderdaad positief verpakt zoals hierboven, worden ze vast niet boos (ik vind het heel fijn dat jullie rekening houden met ons en onze dochter, maar door de stand van de wind helpt het nu niet echt, zouden jullie 3m naar links/rechts willen gaan staan?). Is ook maar een heel kleine moeite als ze toch al verderop staan, lijkt me. Succes!

Als collega’s buiten zijn gaan roken en ze komen weer terug (naar binnen, naar lift lopen, naar boven, naar bureau) dan ruik ik dat echt wel. Maar na een tijdje is het weer weg. Dus ik denk wel dat als de ouders buiten gerookt hebben en ze knuffelen daarna hun kind, dat die de rooklucht dan ook ruikt. 

Er is een verschil tussen het ruiken van rook en vol schadelijke rook inademen. Als ze wat verder staan en de wind staat de andere kant op kun je het nog steeds ruiken, maar is het niet perse schadelijker dan fietsen langs een weg.  Als de buren roken kun je er ook moeilijk wat van zeggen. 

Het is nu in drie maanden twee keer voorgekomen. In de winter zullen jullie niet buiten zitten. Dus ik denk dat het beperkt voor gaat komen. Misschien toch beter om dit langs je heen te laten gaan en als je je er echt onprettig bij voelt even met de baby naar binnen te lopen. Misschien een mooi moment voor een schone luier of een flesje.

Wat ook goed is om je te realiseren gestopte rokers hebben soms meer last van de rook van anderen dan mensen die nooit gerookt hebben. Misschien dat dat ook nog een rol speelt.

Overigens vind ik ook dat het een slecht voorbeeld is voor kinderen. Heb ik zelf nooit gerookt en zet ik mijn kind ook niet vol in de rook. Maar zo nu en dan ontkom je er niet aan dat iemand op een paar meter van ons rookt en we het ruiken. Mijn dochter zegt inmiddels bah stinkt of dat is niet gezond toch mama. Met andere woorden kinderen zien het maar zo zelden dat ze het niet meer normaal vinden.

Jillz schreef op 31-05-2023 om 08:23:



Overigens vind ik ook dat het een slecht voorbeeld is voor kinderen. Heb ik zelf nooit gerookt en zet ik mijn kind ook niet vol in de rook. Maar zo nu en dan ontkom je er niet aan dat iemand op een paar meter van ons rookt en we het ruiken. Mijn dochter zegt inmiddels bah stinkt of dat is niet gezond toch mama. Met andere woorden kinderen zien het maar zo zelden dat ze het niet meer normaal vinden.

Hier is oma gestopt omdat ze het niet zo fijn vond dat de kleinkinderen, dus niet alleen mijn zoon, maar ook de anderen van mijn ex en haar eigen zoon naast haar kwamen staan op het balkon en dan elke keer zeiden: Oma, van Roken ga je Dood! 

Vond ze nogal confronterend omdat een aantal keren per dag meegedeeld te krijgen.

Was ook niet iets waar de kinderen op aangesproken werden, eerder werden ze aangemoedigd. 

"Mijn man zegt dat ik het gewoon moet zeggen en als ze er dan een probleem van maken dan is het hun probleem"

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Want hoe tactvol je ook brengt, je hebt nooit garanties dat ze er geen probleem van maken. En als ze het wel een probleem vinden en er komt een eind aan de gezamenlijke dagjes, hoe vind jij dat dan?
Iedereen kan wel stoer zeggen "ze moeten maar dit en ze moeten maar dat", maar uiteindelijk kun je ze niet dwingen, en ze doen dus al wat om rekening met je baby te houden. Je kunt in het uiterste geval alleen zeggen "dan komen we niet meer".

Dat gezegd hebbende: natuurlijk is het wel mogelijk om zoiets te bespreken. Suggesties zijn hierboven al gegeven. Daarop aanvullend moet je zelf een paar dingen helder hebben:
- gaat het je om het inademen van rook of om het zien roken?
- welk alternatief zou voor jou acceptabel zijn? Dat ze in een andere hoek gaan staan? Een stukje buiten de tuin gaan staan? Een ommetje maken om te roken? Helemaal niet roken? Let wel: ik vraag dus niet wat je het liefste hebt, maar wat voor jou een oplossing is waar je mee kan leven. De kans bestaat namelijk dat je op een compromis uitkomt.
- welke consequenties ben je bereid te nemen als ze dat niet willen doen? Familieruzie? Niet meer komen? Dan toch maar accepteren?

Pas als je die punten helder hebt zou ik het gesprek aangaan.

Kimdekim schreef op 31-05-2023 om 07:37:

Wat is nou het probleem? Dat ze roken dat je kind het ziet? Of dat vleugje rook?
Vooropgesteld ik vind roken een vieze gewoonte en heb het ook nooit gedaan. Dat je niet wil dat er boven je kind gerookt wordt snap ik helemaal. Maar op een paar meter afstand? Dat vind ik wel overdreven. Of ga je ook niet met je kind wandelen langs een weg met verkeer ofzo?

Er zijn meerdere dingen ongezond. Inderdaad, verkeer is ook niet gezond met al die uitlaadgassen. Echter kun je niet alles voorkomen, dan zou je nooit meer kunnen wandelen. Roken is compleet overbodig, prima als mensen dat willen doen maar dat hoeft niet waar anderen bij zijn. Net wat Ysenda zegt; als je echt niet zonder kunt doe je die paar uur een nicotinepleister op ipv anderen ermee lastig te vallen.

Gingergirl schreef op 31-05-2023 om 08:45: prima als mensen dat willen doen maar dat hoeft niet waar anderen bij zijn. Net wat Ysenda zegt; als je echt niet zonder kunt doe je die paar uur een nicotinepleister op ipv anderen ermee lastig te vallen.


Dat kun je allemaal vinden en willen, maar daar heb je weinig aan in de concrete situatie dat je broer staat te roken. Dan kun je zeggen "ik vind dat jij maar een pleister op moet doen" en dan zegt hij "nou, ik vind van niet". En dan? 

En dan kom ik weer terug bij mijn verhaal hierboven. Je bent geen baas over wat andere mensen doen. Je bent alleen baas over welke grenzen je trekt en welke consequenties jij wil nemen. Als de grens is "absoluut geen rook" en je consequentie is "dus blijf ik weg" dan is dat prima voor TO als ze dat wil, maar het is ook een beetje sneu als je dat vooraf niet overdacht hebt en je zit straks alleen thuis zonder het familiedagje en je denkt "ach, eigenlijk was dit het me niet waard".

Ginevra schreef op 31-05-2023 om 08:54:

[..]


Dat kun je allemaal vinden en willen, maar daar heb je weinig aan in de concrete situatie dat je broer staat te roken. Dan kun je zeggen "ik vind dat jij maar een pleister op moet doen" en dan zegt hij "nou, ik vind van niet". En dan?

En dan kom ik weer terug bij mijn verhaal hierboven. Je bent geen baas over wat andere mensen doen. Je bent alleen baas over welke grenzen je trekt en welke consequenties jij wil nemen. Als de grens is "absoluut geen rook" en je consequentie is "dus blijf ik weg" dan is dat prima voor TO als ze dat wil, maar het is ook een beetje sneu als je dat vooraf niet overdacht hebt en je zit straks alleen thuis zonder het familiedagje en je denkt "ach, eigenlijk was dit het me niet waard".

Nou dat dus. Uiteraard is roken onnodig.  Maar dat is ook de auto pakken naar de supermarkt als je ook kan fietsen.  Ga je straks ook aan de buren vragen of ze alsjeblieft hun auto willen laten staan als je buiten zit met de baby.  Of alsjeblieft niet willen bbqen. Je broer en schoonzus gaan al verderop staan.  Ze houden rekening met je.  Zorg dat je een beetje uit hun wind zit en dan is het toch goed?

Ze houden al wel rekening met je door verderop in de tuin te gaan staan. Dus het is niet dat het ze niet boeit. Maar soms is een tuin niet groot genoeg of waait de wind verkeerd. Van een afstand wat rook ruiken vind ik wat anders dan midden in de rook zitten. Dat laatste is echt meeroken, het eerste niet. En ik ben zelf geen roker, nooit geweest ook. Ik denk dat je dit beter niet ter sprake kunt brengen, desnoods ga je even een blokje om met je kind als zij roken. Hoe vaak gaat dit voorkomen? Het is een afweging. Deze situatie zal in het dagelijks leven nog vaak genoeg met anderen (onbekenden) voorkomen, denk ik. Je kunt niet alles voorkomen.

Je kan het vragen, maar het antwoord kan ook nee zijn.

Is het een optie dat ze even naar de voortuin verhuizen als ze willen roken? In mijn ervaring strijk je een roker snel tegen de haren in als de uitkomst is dat er niet gerookt mag worden. Dus ga op zoek naar opties hoe dan wel, dat maakt het gesprek makkelijker.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.