Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Roken in bijzijn van kinderen


Elpisto schreef op 31-05-2023 om 11:36:

[..]

Dat bepaal jij niet. Dat bepaald een roker lekker zelf of die buiten een sigaretje wil staan roken. Wat een selectief gezeik zeg. Je vraagt de rokers gewoon ff of ze ergens anders uit de wind willen gaan staan, probleem opgelost.

Prima dat je als overheid/bevolking roken binnen niet meer toe staat en dat er bepaalde plekken zijn met veel kinderen waar je het ook niet meer mag doen ( vind ik opzich wat van, maar swa) maar ook nog het lef denken te hebben om iemand te vertellen "dat die dan maar een pleistertje op moet doen". Dat bepaal jij niet. Ik, al ben ik al een tijd gestopt, bepaal zelf wel of ik achter in de tuin bij wie dan ook een sigaretje wil roken. Niemand anders.


Zo denk ik er ook over.

Dat je er voor zorgt dat een ander niet vol je rook inademt e.d. vind ik volkomen logisch. Het argument dat je het nog kan ruiken als iemand gerookt heeft en binnenkomt vind ik absoluut gezever. Tuurlijk kan je dat vies vinden ruiken, maar so be it. Iemand met sommig parfum vind ik ook stinken, of iemand die zich niet goed gewassen heeft, of kledig muf ruikt, of haar muf ruikt, of net gekookt heeft in knoflookwalmen enz enz enz. Maar dat neem ik toch zoals het is.

bieb1963 schreef op 31-05-2023 om 11:59:

Dat je er voor zorgt dat een ander niet vol je rook inademt e.d. vind ik volkomen logisch. Het argument dat je het nog kan ruiken als iemand gerookt heeft en binnenkomt vind ik absoluut gezever. Tuurlijk kan je dat vies vinden ruiken, maar so be it. Iemand met sommig parfum vind ik ook stinken, of iemand die zich niet goed gewassen heeft, of kledig muf ruikt, of haar muf ruikt, of net gekookt heeft in knoflookwalmen enz enz enz. Maar dat neem ik toch zoals het is.

Behalve dan dat die knoflookwalmen niet ongezond zijn en die rook in iemands kleding dat wel is. Maar goed om te komen tot een rookvrije generatie hebben we nog veel restrictiever beleid nodig. Naast bekendheid hoe ongezond roken eigenlijk is, ook voor de omstanders. Maar goed we komen van ver. Toen ik kind was, was het nog heel gewoon dat de leerkracht gewoon in de klas rookte. Ik ben er zelfs wel eens op uitgestuurd op de lagere school om een pakje sigaretten te gaan halen voor de leerkracht toen ze op waren.

Elpisto schreef op 31-05-2023 om 11:36:

[..]

Dat bepaal jij niet. Dat bepaald een roker lekker zelf of die buiten een sigaretje wil staan roken. Wat een selectief gezeik zeg. Je vraagt de rokers gewoon ff of ze ergens anders uit de wind willen gaan staan, probleem opgelost.

Prima dat je als overheid/bevolking roken binnen niet meer toe staat en dat er bepaalde plekken zijn met veel kinderen waar je het ook niet meer mag doen ( vind ik opzich wat van, maar swa) maar ook nog het lef denken te hebben om iemand te vertellen "dat die dan maar een pleistertje op moet doen". Dat bepaal jij niet. Ik, al ben ik al een tijd gestopt, bepaal zelf wel of ik achter in de tuin bij wie dan ook een sigaretje wil roken. Niemand anders.


Uiteindelijk bepalen we als maatschappij wel via politiek en financiële keuzes waar we wel en niet geld voor over hebben. Dus vaak/lang roken als een van de meest zekere doodsoorzaken, daar ligt natuurlijk de aandacht op . En dat mag je als roker best voelen. Het lijkt me als roker slim dat je in ieder geval minstens doet alsof je wilt stoppen en dat je laat zien dat je niemand tot last wilt zijn. Dat helpt in het sociale verkeer (ik bedoel daar waar veel mensen niet roken. Als jij met rokende vrienden rondom een vuurkorf staat te roken dan is dat natuurlijk niet aan de orde). Eigenlijk is dat wel een aardige vraag voor TO: hoe gedragen broer en schoonzus zich als rokers in het algemeen? Misschien zijn we wel bereid om helemaal niet te roken in gezelschap maar gedragen ze zich nu zo omdat ze denken: moet kunnen bij familie?

Gr Angela 

Angela1967 schreef op 31-05-2023 om 12:42:

[..]

Uiteindelijk bepalen we als maatschappij wel via politiek en financiële keuzes waar we wel en niet geld voor over hebben. Dus vaak/lang roken als een van de meest zekere doodsoorzaken, daar ligt natuurlijk de aandacht op . En dat mag je als roker best voelen. Het lijkt me als roker slim dat je in ieder geval minstens doet alsof je wilt stoppen en dat je laat zien dat je niemand tot last wilt zijn. Dat helpt in het sociale verkeer (ik bedoel daar waar veel mensen niet roken. Als jij met rokende vrienden rondom een vuurkorf staat te roken dan is dat natuurlijk niet aan de orde). Eigenlijk is dat wel een aardige vraag voor TO: hoe gedragen broer en schoonzus zich als rokers in het algemeen? Misschien zijn we wel bereid om helemaal niet te roken in gezelschap maar gedragen ze zich nu zo omdat ze denken: moet kunnen bij familie?

Gr Angela

Waarom zou een roker moeten doen alsof hij wil stoppen en als het allemaal zo gevaarlijk is waarom worden er dan nog steeds legaal sigaretten en shag verkocht? Want daar hoor je dan vreemd genoeg niks over. 

Elpisto schreef op 31-05-2023 om 11:36:

[..]

Dat bepaal jij niet. Dat bepaald een roker lekker zelf of die buiten een sigaretje wil staan roken. Wat een selectief gezeik zeg. Je vraagt de rokers gewoon ff of ze ergens anders uit de wind willen gaan staan, probleem opgelost.

Prima dat je als overheid/bevolking roken binnen niet meer toe staat en dat er bepaalde plekken zijn met veel kinderen waar je het ook niet meer mag doen ( vind ik opzich wat van, maar swa) maar ook nog het lef denken te hebben om iemand te vertellen "dat die dan maar een pleistertje op moet doen". Dat bepaal jij niet. Ik, al ben ik al een tijd gestopt, bepaal zelf wel of ik achter in de tuin bij wie dan ook een sigaretje wil roken. Niemand anders.


Tuurlijk bepaal ik dat niet. Zoals eerder aangegeven; het zou een optie kunnen zijn. Waarom moeten niet - rokers zich aanpassen aan rokers / iedereen rekening houden met hun verslaving? Kijk het is natuurlijk een discussie op zich of roken in de tuin wel of geen overlast geeft: rokers vinden al gauw van niet / niet - rokers vinden vaak van wel. Wie moet dan rekening houden met wie?

Wat jij zegt " ik bepaal zelf wel bij wie dan ook ik achter in de tuin een sigaretje rook". Dat lijkt mij niet, dat bepalen denk ik toch echt de mensen die daar wonen. In je eigen tuin bepaal jij het, echter; waarom geen rekening houden met je gasten? 

En inderdaad, knoflook of zweet/ zware parfum is ook geen pretje zoals sommige terecht opmerken. Echter toch minder schadelijk voir de gezondheid.

Angela1967 schreef op 31-05-2023 om 12:42:

[..]

Uiteindelijk bepalen we als maatschappij wel via politiek en financiële keuzes waar we wel en niet geld voor over hebben. Dus vaak/lang roken als een van de meest zekere doodsoorzaken, daar ligt natuurlijk de aandacht op . En dat mag je als roker best voelen. Het lijkt me als roker slim dat je in ieder geval minstens doet alsof je wilt stoppen en dat je laat zien dat je niemand tot last wilt zijn. Dat helpt in het sociale verkeer (ik bedoel daar waar veel mensen niet roken. Als jij met rokende vrienden rondom een vuurkorf staat te roken dan is dat natuurlijk niet aan de orde). Eigenlijk is dat wel een aardige vraag voor TO: hoe gedragen broer en schoonzus zich als rokers in het algemeen? Misschien zijn we wel bereid om helemaal niet te roken in gezelschap maar gedragen ze zich nu zo omdat ze denken: moet kunnen bij familie?

Gr Angela

Maar dat is hier toch niet aan de orde? Immers is de verkoop niet aan banden gelegd. Dat kan ook helemaal niet, dan verliest de overheid 1 van zijn grote melkkoeien. Dat gaan ze echt niet doen.

Ik vind het opzich allemaal wel prima, ik rook niet meer. Of niet echt, een of twee sigaretjes hier en daar nagelaten. Ik wil er nog wel eens eentje nemen op een leuk feestje ofzo, maar dan blijft het ook bij 1 of 2 en dan weer maanden niet. Maar de manier waarop dit soort discussies altijd gevoerd worden. Alsof de niet roker het recht heeft om tegen de roker te zeggen: Je staat in de vrije lucht hier, maar je mag NIET ROKEN!!!!!. 

Ik roep toch ook niet dat je moet stoppen met vreten, omdat ik je te dik vind? En daarmee ook gezondheidsrisico's loopt en dus financiële risico's? 

Elpisto schreef op 31-05-2023 om 12:54:

[..]


Ik roep toch ook niet dat je moet stoppen met vreten, omdat ik je te dik vind? En daarmee ook gezondheidsrisico's loopt en dus financiële risico's?

Hardop gelachen om deze post. Maar waarschijnlijk is het tegenargument dat te dik zijn alleen ongezond voor jezelf is of iets

Elpisto schreef op 31-05-2023 om 12:54:

[..]

 Je staat in de vrije lucht hier, maar je mag NIET ROKEN!!!!!.

Ik sta ook in de vrije lucht. Waarom moet ik daar jouw rooklucht inademen?

Maar ik moet natuurlijk al dankbaar zijn dat ik niet meer door een rookwalm hoef om mijn kantoor binnen te komen.

Daglichtlamp schreef op 31-05-2023 om 13:00:

[..]

Ik sta ook in de vrije lucht. Waarom moet ik daar jouw rooklucht inademen?

Dat hoeft niet, je kunt ergens anders gaan staan of even zeggen: Joh, je staat in de wind. Kan je een metertje ergens anders gaan staan? 

Elpisto schreef op 31-05-2023 om 13:02:

[..]

Dat hoeft niet, je kunt ergens anders gaan staan of even zeggen: Joh, je staat in de wind. Kan je een metertje ergens anders gaan staan?

De roken die naast mij gaat zitten of staan zou natuurlijk ook kunnen vragen of ik er bezwaar tegen heb.

Daglichtlamp schreef op 31-05-2023 om 13:00:

[..]

Ik sta ook in de vrije lucht. Waarom moet ik daar jouw rooklucht inademen?

Je ademt daar ook uitlaatgassen in dus wat maakt die rook dan nog uit? 

Daglichtlamp schreef op 31-05-2023 om 13:07:

[..]

De roken die naast mij gaat zitten of staan zou natuurlijk ook kunnen vragen of ik er bezwaar tegen heb.

Maar dat is hier niet van toepassing. Dat is weer argumentatie zoeken bij je punt die geen steek houd: TO heeft het duidelijk over famillie die wel degelijk een stuk verderop gaan staan roken, maar blijkbaar in de wind staan waardoor ze de rook ruikt. 

Om nog maar niet te beginnen over het stukje over het niet roken als er kinderen "aanwezig" zijn. Dus even los gelaten het stukje van er last van hebben, maar meer met het idee van " Oh jee, we mogen niet roken want straks denken kinderen dat het normaal is". Want dat is zo hypocriet. 

Nick90 schreef op 31-05-2023 om 12:49:

[..]

Waarom zou een roker moeten doen alsof hij wil stoppen en als het allemaal zo gevaarlijk is waarom worden er dan nog steeds legaal sigaretten en shag verkocht? Want daar hoor je dan vreemd genoeg niks over.

oh je bent er zo een . Prima!

gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.