
karenm2
26-05-2025 om 20:43
School is heel negatief over mijn kind
Mijn jongste zoon van 4 (bijna 5) heeft problemen op school. De juf en nog meer de IB’er kijken erg negatief naar hem en ze maken zich veel zorgen over zijn gedrag. Ik doe mijn best om met hun in gesprek te blijven en ook te vragen of ze positief naar hem kunnen kijken maar dat helpt niet zoveel en het wordt alleen maar erger. Mijn zoon heeft observaties en onderzoeken gehad en dat is nu ook besproken maar daar komt ook niks duidelijk uit. Buiten dat ze zich zorgen maken over zijn ontwikkeling maar dat is natuurlijk heel erg vaag. Vandaag weer een gesprek gehad en het advies is dat hij dit schooljaar nog blijft in zijn klas maar dat hij daarna naar een observatieplaats gaat, ergens waar hij ze naar zijn gedrag kijken en hij ook les krijgt dan. Maar dat is niet op zijn school dat is helemaal ergens anders. Het voelt alsof ze van hem af willen. Vorige week was hij zelfs geschorst, ik vind dat niet normaal dat je dat met een kleuter doet, dan wil je hem er gewoon niet bij.
Hebben jullie tips (geen kritiek want ik doe mijn best en ik ben een goede moeder voor mijn kinderen) hoe ik het nu verder kan aanpakken. Ik heb zoveel stress en ik weet niet wat te doen. Ik wil het beste voor mijn zoon. Maar dat is niet hem wegsturen. Ik weet dat in gesprek blijven belangrijk is en meewerken met hulp maar hoe doe ik dat als ze steeds meer hulp willen zonder dat die hulp echt helpt.

Kersje
31-05-2025 om 19:36
BritgetJones007 schreef op 31-05-2025 om 19:28:
Dan nog...ook al heeft haar kind extra hulp nodig, wat op het regulier onderwijs niet gegeven kan worden, dan nog is het niet gek dat moeder haar eerste gedachtengang is, dat haar kind met extra ondersteuning op die school wellicht wel de juiste ondersteuning kan krijgen die nodig is om verandering in gedrag te krijgen.
Heeft school moeder voldoende duidelijk gemaakt dat die hulp er niet is?
Vergis je niet dat dit voor moeder aan kan voelen als een schok en ze even de tijd moet krijgen om hieraan te wennen.
En misschien heeft deze moeder het nodig in haar verwerking om een week mee te draaien in de klas en met eigen ogen het gedrag te zien om te kunnen erkennen?
TO: heeft school al wel eens aan jou gevraagd om mee te draaien in zijn klas? Om te kijken wat jij kan betekenen aan ondersteuning?en van te voren samen een plan van aanpak te maken? Kijken of via die weg gedragsverandering te bewerkstelligen en dit thuis ook zo aan te pakken?
Serieus, heb je het hele topic inmiddels goed gelezen en wellicht ook haar vorige topic?
Kun je hier wel zo binnen komen banjeren, maar het is wel duidelijk dat er veel meer speelt dan enkel dit ‘probleem’! Dat had je zelf ook wel uit diverse reacties kunnen halen als je het hele topic grondig had gelezen.
Jouw vragen zijn onnodig en vooral een herhaling van zetten!

Gingergirl
31-05-2025 om 19:54
BritgetJones007 schreef op 31-05-2025 om 19:28:
Dan nog...ook al heeft haar kind extra hulp nodig, wat op het regulier onderwijs niet gegeven kan worden, dan nog is het niet gek dat moeder haar eerste gedachtengang is, dat haar kind met extra ondersteuning op die school wellicht wel de juiste ondersteuning kan krijgen die nodig is om verandering in gedrag te krijgen.
Heeft school moeder voldoende duidelijk gemaakt dat die hulp er niet is?
Vergis je niet dat dit voor moeder aan kan voelen als een schok en ze even de tijd moet krijgen om hieraan te wennen.
En misschien heeft deze moeder het nodig in haar verwerking om een week mee te draaien in de klas en met eigen ogen het gedrag te zien om te kunnen erkennen?
TO: heeft school al wel eens aan jou gevraagd om mee te draaien in zijn klas? Om te kijken wat jij kan betekenen aan ondersteuning?en van te voren samen een plan van aanpak te maken? Kijken of via die weg gedragsverandering te bewerkstelligen en dit thuis ook zo aan te pakken?
Wat is dit nu weer voor een bizar voorstel. Ten eerste gedraagt een kind zich anders als de ouder erbij is en ten tweede; To is geen deskundige of speciaal onderwijs wel of niet noodzakelijk is.

Anoniemvoornu
31-05-2025 om 20:41
Gingergirl schreef op 31-05-2025 om 17:47:
[..]
Nee niet gemeen; eerder realistisch.
De juf staat er voor open, alleen heeft haar zoon gespecialiseerde hulp nodig wat op regulier onderwijs niet mogelijk is. Sorry maar je slaat met je reactie echt de plank mis.
Dank je wel, Roos jij ook

tsjor
31-05-2025 om 20:46
Ik vind het geen bizar voorstel, ik heb het eerder ook al eens geopperd. Natuurlijk op zo'n manier dat de aanwezigheid van moeder de zaak niet teveel beïnvloedt.
Moeder geeft zelf al aan waarom het op deze basisschool waarschijnlijk niet lukt: ze vraagt om meer 1 op 1 begeleiding van haar kind in de klas. Maar dat is niet haalbaar.
Het eerste onderzoek gaat dan om de vraag: wat kan de juf beter doen om het gedrag van het kind bij te sturen. Het antwoord op die vraag is: dit is te ingewikkeld, we moeten beter weten waardoor het kind zich zo gedraagt. Daarvoor is dan het tweede onderzoek vermoed ik.
Maar bij slecht-nieuws-gesprekken weet je dat iemand vaak maar een deel van het verhaal hoort; of dat de verteller maar een deel vertelt omdat de verteller denkt dat de ander de rest wel weet. Mogelijk kan het verhaal over de onderzoeken nog een keer verteld worden aan karenm2 of kan zij het nog een keer navragen: ik begrijp het niet helemaal, waarom is dat tweede onderzoek nodig?

Gingergirl
31-05-2025 om 20:52
tsjor schreef op 31-05-2025 om 20:46:
Ik vind het geen bizar voorstel, ik heb het eerder ook al eens geopperd. Natuurlijk op zo'n manier dat de aanwezigheid van moeder de zaak niet teveel beïnvloedt.
Moeder geeft zelf al aan waarom het op deze basisschool waarschijnlijk niet lukt: ze vraagt om meer 1 op 1 begeleiding van haar kind in de klas. Maar dat is niet haalbaar.
Het eerste onderzoek gaat dan om de vraag: wat kan de juf beter doen om het gedrag van het kind bij te sturen. Het antwoord op die vraag is: dit is te ingewikkeld, we moeten beter weten waardoor het kind zich zo gedraagt. Daarvoor is dan het tweede onderzoek vermoed ik.
Maar bij slecht-nieuws-gesprekken weet je dat iemand vaak maar een deel van het verhaal hoort; of dat de verteller maar een deel vertelt omdat de verteller denkt dat de ander de rest wel weet. Mogelijk kan het verhaal over de onderzoeken nog een keer verteld worden aan karenm2 of kan zij het nog een keer navragen: ik begrijp het niet helemaal, waarom is dat tweede onderzoek nodig?
Dat werkt niet in de praktijk. Wel zou wellicht een video obswrvatie moeder meer inzicht kunnen geven.

BritgetJones007
31-05-2025 om 22:17
Gingergirl schreef op 31-05-2025 om 20:52:
[..]
Dat werkt niet in de praktijk. Wel zou wellicht een video obswrvatie moeder meer inzicht kunnen geven.
Waarom zo stellig? Waarom niet eerst proberen voor een tijd? Vervolgstappen zijn erna , mocht dit niet helpen, dan ook beter te begrijpen voor moeder.

BritgetJones007
31-05-2025 om 22:25
tsjor schreef op 31-05-2025 om 20:46:
Ik vind het geen bizar voorstel, ik heb het eerder ook al eens geopperd. Natuurlijk op zo'n manier dat de aanwezigheid van moeder de zaak niet teveel beïnvloedt.
Moeder geeft zelf al aan waarom het op deze basisschool waarschijnlijk niet lukt: ze vraagt om meer 1 op 1 begeleiding van haar kind in de klas. Maar dat is niet haalbaar.
Het eerste onderzoek gaat dan om de vraag: wat kan de juf beter doen om het gedrag van het kind bij te sturen. Het antwoord op die vraag is: dit is te ingewikkeld, we moeten beter weten waardoor het kind zich zo gedraagt. Daarvoor is dan het tweede onderzoek vermoed ik.
Maar bij slecht-nieuws-gesprekken weet je dat iemand vaak maar een deel van het verhaal hoort; of dat de verteller maar een deel vertelt omdat de verteller denkt dat de ander de rest wel weet. Mogelijk kan het verhaal over de onderzoeken nog een keer verteld worden aan karenm2 of kan zij het nog een keer navragen: ik begrijp het niet helemaal, waarom is dat tweede onderzoek nodig?
Dank, het is ook meedenkend bedoeld. Want bij kleine kinderen kan het juist heel helpvol zijn, om eens te zien hoe moeder met een bepaalde situatie omgaat, of juist haar kind weet te troosten. Dat is toch handig om te weten. Het kan soms om iets heel kleins gaan, maar wat een grote reactie kan geven. Dan kan de juf daar rekening mee houden en kan moeder dit uitleggen.
Of denkt school in de richting van een bepaalde diagnose, dan kan het helpen dit duidelijk aan te geven, dat er een vermoeden is van...

Gingergirl
31-05-2025 om 22:26
BritgetJones007 schreef op 31-05-2025 om 22:17:
[..]
Waarom zo stellig? Waarom niet eerst proberen voor een tijd? Vervolgstappen zijn erna , mocht dit niet helpen, dan ook beter te begrijpen voor moeder.
Ervaring. Bovendien is de zoon van To een gevaar voor zijn medeklasgenootjes. Dat is niet een situatie die je oplost door iets te proberen. Deskundigen hebben hem geobserveerd en de conclusie is dat er meer hulp moet komen in de vorm van speciaal onderwijs. Hoe moeilijk ook voor To om te begrijpen, zij is geen deskundige.

tsjor
01-06-2025 om 08:53
Het is ook niet bedoeld als oplossing, maar om moeder mee te nemen in de observaties van de school. Ik neem aan dat er meer momenten zijn waarop het gedrag van het kind anders is dan van andere kinderen, kleine dingen die niet zulke gevolgen hebben, maar wel opvallen.
Ik kan me voorstellen dat moeder eerst in de klas erbij blijft, dan op een gegeven moment even gaat koffie drinken en dan weer terugkomt, zodat haar aanwezigheid minder opvalt. Maar wellicht kan de leerkracht daar beter over oordelen, ook welke momenten dan geschikt zijn.
Ik moest denken aan het ziekenhuis: als je op bezoek komt ligt iemand keurig gewassen en gestreken in bed. Maar je ziet niet hoe het gaat als iemand wakker wordt, moet eten, wassen, naar toilet, hoeveel pijn iemand heeft als de arm opgetild moet worden etc.

Joszy
01-06-2025 om 09:11
Doen scholen dat? Ouders laten meekijken? Het lijkt me nogal een verstoring van de les voor alle kinderen omdat er een ouder bij wil/moet blijven? Voor je het weet willen alle ouders wel een keer een dagje meedraaien, de leerkrachten 'advies' geven etc.

DeOnbekende
01-06-2025 om 09:52
tsjor schreef op 01-06-2025 om 08:53:
Het is ook niet bedoeld als oplossing, maar om moeder mee te nemen in de observaties van de school. Ik neem aan dat er meer momenten zijn waarop het gedrag van het kind anders is dan van andere kinderen, kleine dingen die niet zulke gevolgen hebben, maar wel opvallen.
Ik kan me voorstellen dat moeder eerst in de klas erbij blijft, dan op een gegeven moment even gaat koffie drinken en dan weer terugkomt, zodat haar aanwezigheid minder opvalt. Maar wellicht kan de leerkracht daar beter over oordelen, ook welke momenten dan geschikt zijn.
Ik moest denken aan het ziekenhuis: als je op bezoek komt ligt iemand keurig gewassen en gestreken in bed. Maar je ziet niet hoe het gaat als iemand wakker wordt, moet eten, wassen, naar toilet, hoeveel pijn iemand heeft als de arm opgetild moet worden etc.
Nee, zeg. Gaat elke ouder straks een weekje op de vingers van de leerkracht kijken omdat hij/zich niet kan vinden in diens observaties. Wat een onrealistisch plan.

Gingergirl
01-06-2025 om 10:04
Joszy schreef op 01-06-2025 om 09:11:
Doen scholen dat? Ouders laten meekijken? Het lijkt me nogal een verstoring van de les voor alle kinderen omdat er een ouder bij wil/moet blijven? Voor je het weet willen alle ouders wel een keer een dagje meedraaien, de leerkrachten 'advies' geven etc.
Nee dat doen scholen niet. Totaal onwerkbaar en onnodig.

Biebel
01-06-2025 om 10:12
Gingergirl schreef op 01-06-2025 om 10:04:
[..]
Nee dat doen scholen niet. Totaal onwerkbaar en onnodig.
Onwerkbaar kan ik me voorstellen. Onnodig? Moeder herkent het kwalijke gedrag van haar kind niet. Is dat omdat hij het thuis niet doet of is dat omdat ze thuis er anders mee omgaat?
Door te laten zien wat hij doet (en ja, dat is ingewikkeld met privacy enz) in de klas is ze misschien sneller geneigd te zien dat het meer is dan alleen maar de juf moet het beter doen.
Moeder in de klas is niet wenselijk, maar misschien kan een video opname die tijdens de observatie gemaakt wordt, en tijdens een gesprek getoond wordt(*), iedereen helpen. Want mss ziet ze wat ze zelf anders doet en wat juf helpt. Of begint ze te beseffen dat ze het niet kan af doen met hij is nog klein en de school doet het verkeerd. Of merkt ze dat wat ze thuis afdoet met ‘ach het is nog een kleintje’ in de echte wereld als probleemgedrag wordt ervaren.
Met (*) tonen bedoel ik dat het niet verstuurd wordt, maar alleen mag worden gezien door moeder.

BritgetJones007
01-06-2025 om 10:40
Gingergirl schreef op 01-06-2025 om 10:04:
[..]
Nee dat doen scholen niet. Totaal onwerkbaar en onnodig.
Jawel, dat doen scholen wel. Maar daarvoor is we l een juf nodig die hiervoor open staat. Zeker juist bij die kleintjes nog in groep 1. En ja, op advies van een Orthopedagoog ook nog. Dat andere ouders daar niks van weten, dat komt door de privacy. Het kan namelijk ook voorkomen dat een kind zich heel erg overweldigend voelt en onveilig en daarom letterlijk om zich heen gaat slaan. Of een kind die nog nooit in de opvang heeft gezeten en die rustiger op moet bouwen met aanwezigheid van moeder en dit in kleine stapjes afbouwen. En ga zo maar door.

BritgetJones007
01-06-2025 om 10:57
en ja, dan kan het zijn dat het niet lukt en doorverwijzing nodig is, maar het kan ook heel goed zijn, dat moeder even het veiligheidsgevoel kan geven, waardoor dit kind tot leren komt.
En de tip die een andere reageerder ook gaf, oefen thuis ook 'schoolse' situaties en vraag ook na bij de juf welke regels er in de klas zijn.