Biovader
27-04-2025 om 09:28
Slechte biologische vader?
Beste lezer,
Alvast bedankt voor je tijd om dit te lezen.
Ik wil hier anoniem mijn verhaal kwijt en wat jullie gedachtes zijn.
Ik vind dit vrij lastig om mijn verhaal hier te plaatsen. Als er vragen zijn snap ik dat en zal ik proberen deze te beantwoorden.
Toen ik jong was kreeg ik vlinders in mijn buik en doe je stomme dingen. Iedereen herkend zich hier wel in. Alleen als je lichte vorm van autisme hebt is dat net even anders.
Mijn ex was toen ook gek op mij zover ik weet. Waarbij de moeder, want haar eigen pa was overleden op jonge leeftijd, op 15 jaar zwanger raakte. Voordat ze zwanger raakte vond haar moeder het niet erg dat wij wat hadden. Tot dat haar familie hoorde dat ze zwanger was. Door een heel circus en gedoe, waar ik lastig over durf te praten, zijn wij elkaar niet meer gezien en wist alleen dat ze een paar weken zwanger was. Ik zit toen in een hele lastige situatie en wist toen nog niet dat ik autistisch was. Door adviezen van andere heb ik gekozen voor afstand zodat het kind haar jongste jaren "normaal" maar zonder conflicten kan opgroeien. Ik wou niet dat het kind zou opgroeien waarbij er veel ruzie en gedoe zou komen.
Nu ben ik een aantal jaren verder en heb zelf geen kinderen. Maar al die jaren heb ik haar wel gevolgd op social media en heb haar altijd in gedachte gehad. En via haar oom en mijn zusje begreep ik dat ze mij zocht in het dorp wie ik ben. Maar woon er niet meer.
Door vele jaren en leren omgaan met mijn eigen autisme ben ik gegroeid en heb de foto's gezien en mensen die het weten zeggen dat ze op mij lijkt. Ik zie het niet. Mijn ouders hebben het er soms denk moeite mee maar vinden dat lastig. Maar mijn pa wat makkelijker en vraagt ook soms naar haar en of ik haar wilt zien.
Ik vind het als biologische vader lastig omdat ik het gevoel heb dat ik de foute vader ben. Maar ik echt vanuit mijn hart haar een goede opstart van de jeugd wilde geven. Ik ben bang dat haar moeder en familie niet mijn naar aan haar willen geven wie ik ben en hoe ik heet. Want anders had ze mij allang kunnen vinden op social media.
De laatste jaren vind ik het wel steeds moeilijker en wil graag mijn dochter de kans te geven als ze vragen heeft. Daar heeft ze recht op en zal niet haar ma aanvallen want dat heeft geen zin. Dat is het verleden.
Nu is ze 14 en zie ik dat ze op hockey zit en gek op paarden is. Veel vriendinnen heeft en ze al 2 stief vaders heeft gehad.
Ik wil haar niet ontmoeten omdat ik uit egoïstische reden haar wil zien maar om haar de vragen die ze heeft mij te stellen. Het een plekje te geven. En hiervoor ook instanties in te schakelen als er ontmoetingen komen. Als ze dat wilt dan wil ik dat heel langzaam opbouwen.
Moet ik wachten tot ze 18 is? Iemand ervaring mee? Iemand die juist het kind is en zelf zijn vader zoekt in de zelfde situatie?
Groeten van Anonieme biologische vader

Roos57
28-04-2025 om 21:11
Biovader schreef op 28-04-2025 om 21:00:
[..]
Ja dat wel. Waarom deze vraag?
Omdat ik jou niet meer geloof .

Anoniemvoornu
28-04-2025 om 21:13
Biovader schreef op 28-04-2025 om 20:18:
[..]
Tuurlijk. Maar maakt het wel complex
Zeker voor je dochter , iedereen in haar familie kent haar vader en zijn familie behalve zij .

Meesje
28-04-2025 om 21:38
Biovader schreef op 28-04-2025 om 21:00:
[..]
Ja dat wel. Waarom deze vraag?
Jouw ouders kennen jouw dochter, je ex en haar ouders. En je ex en haar ouders weten ook dat dat jouw ouders zijn? Maar je dochter weet van niks?

Biovader
28-04-2025 om 21:49
Roos57 schreef op 28-04-2025 om 21:11:
[..]
Omdat ik jou niet meer geloof .
Dat mag maar waarom zou ik liegen?

Biovader
28-04-2025 om 21:50
Anoniemvoornu schreef op 28-04-2025 om 21:13:
[..]
Zeker voor je dochter , iedereen in haar familie kent haar vader en zijn familie behalve zij .
Ja daar heb ik dus ook moeite mee.

Joszy
28-04-2025 om 21:51
hoe weet je zeker dat dochter het niet weet? Je hebt geen contact met haar. Misschien weet ze het wel maar boeit het haar niet?

Biovader
28-04-2025 om 21:52
Meesje schreef op 28-04-2025 om 21:38:
[..]
Jouw ouders kennen jouw dochter, je ex en haar ouders. En je ex en haar ouders weten ook dat dat jouw ouders zijn? Maar je dochter weet van niks?
Lastig voor te stellen ja. Mijn ouders waren vrienden van elkaar. Daarom.

Biovader
28-04-2025 om 21:53
Joszy schreef op 28-04-2025 om 21:51:
hoe weet je zeker dat dochter het niet weet? Je hebt geen contact met haar. Misschien weet ze het wel maar boeit het haar niet?
Omdat ik via via dingen hoor uit betrouwbare bron

haarklover
28-04-2025 om 22:13
Biovader schreef op 28-04-2025 om 14:38:
[..]
Nee voelt niet als belediging. Er zijn in het verleden afspraken gemaakt op papier. Daarom. Wil daar niet verder op in
Als je op papier afspraken maakte toen je 15 was, onder druk van ouders/schoonouders, zou het best kunnen dat die afspraken niet jurische geldig zijn dat mensen best willen overwegen of de afspraken nog steeds nuttig zijn, of dat andere afspraken beter zijn.
Vraag eens aan mensen wat zij van de afspraken vinden. Vraag het eventueel ook aan mensen die er niet bij betrokken zijn.

Anoniemvoornu
28-04-2025 om 22:15
haarklover schreef op 28-04-2025 om 22:13:
[..]
Als je op papier afspraken maakte toen je 15 was, onder druk van ouders/schoonouders, zou het best kunnen
dat die afspraken niet jurische geldig zijndat mensen best willen overwegen of de afspraken nog steeds nuttig zijn, of dat andere afspraken beter zijn.
Vraag eens aan mensen wat zij van de afspraken vinden. Vraag het eventueel ook aan mensen die er niet bij betrokken zijn.
Waar lees je dat to 15 was ? zijn ex was dit maar to blijft heel bewust vaag over zijn leeftijd , to dat wekt bij mij de indruk dat je 18 + was klopt dit ?

haarklover
28-04-2025 om 22:16
Ik vind het eigenlijk raar:
De grootouders kennen elkaar, de afwezige vader kent ook een oom van de moeder, het lijkt wel alsof het hele dorp weet hoe de vork in de steel zit en bij elkaar over de vloer komt maar de dochter mag niet weten wie haar vader is.

Marianne76
28-04-2025 om 22:21
Zo klinkt het inderdaad. Heel schrijnend voor haar, als ze daadwerkelijk op zoek is naar haar vader.

Biovader
28-04-2025 om 22:52
zoals ik al zei.. complex. En speculeren mag. Snap ik heel goed. Maar zitten geen duistere geheimen zoals je wel eens in de krant achter. Alleen her gaat om het kind. Niet om mij

Biovader
28-04-2025 om 22:58
Marianne76 schreef op 28-04-2025 om 22:21:
Zo klinkt het inderdaad. Heel schrijnend voor haar, als ze daadwerkelijk op zoek is naar haar vader.
Waarom denk je dat ik haar wil ondersteunen? Niet voor mij eigen ego hoor

duizel
28-04-2025 om 23:03
maar hebben je ouders nog steeds contact met de ouders van moeder? En zien ze hun kleindochter dan misschien ook wel gewoon af en toe zonder dat zij weet dat zij ook opa en oma van haar zijn?
Wat een ingewikkelde situatie