Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Sunny Bergman


Beste Lise,

Bij mijn beste weten maakt het openen van een topic je nog niet tot de eigenaar, noch tot de moderator.

Het spijt me dat je je ergert aan ons een-tweetje, wellicht niet geheel onbegrijpelijk, maar ik denk niet dat het aan jou is om mensen hier de mond te snoeren.

Hoe dan ook, ik heb ook andere dingen die mijn aandacht vragen, dus veel bijdragen zul je even niet meer zien van mij.

Nog meer interessants.

Van: http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/29796_ziek_zwart_en_misselijk/

"Ziek, zwart en misselijk
Wensly Francisco: "In hoeverre is 'white privilege' niet mijn eigen creatie om vluchtwegen te creëren?"

De racisme discussie rond Zwarte Piet opent misschien ogen maar beperkt tegelijkertijd het zicht. Wensly Francisco ging bij zichzelf te rade over discriminatie en zijn toekomst. En kwam tot een andere conclusie.

Ziek

Laat ik vooraf zeggen, ik ben voor een kleurenpiet. Niet om dat ik tegen Zwarte Piet ben of om dat het misschien mensen kwetst, iedereen voelt zich wel eens gekwetst, maar omdat sommige mensen zwarte mensen vergelijken of uitschelden met Zwarte Piet en dat is dom en racistisch.

Zappend kwam ik op het NPO2 programma 'Oog in Oog' van Sven Kockelmann. Meestal zap ik zo snel mogelijk door omdat ik me erger aan het haantjesgedrag van Kockelmann maar deze keer bleef ik hangen want tegenover de interviewer zat Quinsy Gario. De troublemaker, die heel Nederland al een paar maanden in zijn macht heeft.

Volgens Gario moest de minderheid beschermd worden tegen de meerderheid. Met andere woorden: de zwarte man moet beschermd worden tegen de blanke meerderheid, want dat is democratie. De zwarte man als een beschermde diersoort. Die moet je pamperen, voeden, veel liefde gegeven en beschermd in zijn kooitje houden. Je moet hem niet zonder toeziend ogen naar buiten laten om zich te ontwikkelen, want de wereld is boos en dat kan hem pijn doen.


white privilegeAls ik de krant open sla stuit ik op een interview met Sunny Bergman. Volgens het interview met haar in de Volkskrant, geeft Bergman ons in haar documentaire 'Zo zwart als roet', een lesje geschiedenis en white privilege. Dat Gario en Bergman heel Nederland betichten van racisme en beweren dat white privilege hoogtij viert in het land is nogal ziek. Want probeer white privilege eens uit te leggen aan de Poolse vrouwen die als slaven worden gebruikt voor de champignonteelt in het zuiden van het land. Of al de blanke werknemers in de zorg die door bezuinigingen hun baan kwijt raken en in de armoede belanden.

Ik geloof meer in het klassensysteem. Als je uit een goede klasse komt heb je meer kans op een beter leven, gezondheid, een goede educatie en een betere baan later. Als je uit een lagere klasse komt, zal je harder moeten werken met minder zekerheid of je al het bovenste wel zal krijgen. Dat is niet kleur gebonden maar lot gebonden want niemand heeft voor het kiezen in welk gezin of land hij of zij geboren wordt. Nu komen de meeste allochtonen nog uit de lagere klasse, met nadruk op nóg, want allochtonen zijn keihard bezig de midden en hogere klassen te bestormen.

Zwart

De volgende dag ga ik naar een masterclass over geldstromen in de zorg bij de Nederlandse Zorg Autoriteiten in Utrecht. Het is vrijdag dus ik besluit om een kwartier langer in bed te blijven liggen omdat er waarschijnlijk weinig files zijn. Achteraf bleek dit een enorme inschattingsfout te zijn, ik kwam twintig minuten te laat een zaal binnen lopen met alleen maar witte hoofden die mijn kant op keken. Ook al had ik netjes gebeld om te melden dat ik later was, voelde ik me erg geïntimideerd. Ik voelde me onbeschermd tussen de blanke meerderheid die wel op tijd was. Ik dacht dat zij waarschijnlijk zouden denken "Zie je nou, die negers zijn altijd te laat". Een luie neger zelfs want ik bleef een kwartier langer in bed liggen. Als een boer met kiespijn lachte ik en ging zitten. Ik voelde me nog nooit zo zwart op een vrijdagochtend.

In de pauze sprak ik mijn lelieblanke vrouwelijke collega aan, zei dat ik me erg geïntimideerd voelde en waarschijnlijk het stereotype van de neger die altijd te laat komt had bevestigd. Scherp als ze is reageerde ze met "stel je niet aan, het zit allemaal in je hoofd". Ik dacht aan Bergman over haar white privilege en zei tegen mijn collega "maar jij bent blank, jij hoeft niet aan je kleur te denken als je ergens binnen loopt". Toen gaf ze me een verbale bitchslap door te zeggen: "Ik was ook net op tijd binnen. En als ik ergens binnenkom is het eerste wat ik doe, het aantal vrouwen tellen." Dit heeft natuurlijk te maken dat overal waar ze komt, de vrouwen in de minderheid zijn tegenover de gemiddelde blanke man. Als mijn collega te laat binnen komt, denkt zij misschien dat die mannen wellicht denken, dat tutje is waarschijnlijk te laat om dat ze te lang voor de spiegel heeft gestaan.

Het zette mij aan het denken, projecteer ik niet mijn eigen waanbeelden over hoe mensen over mij denken als ik in een onprettige situatie terecht kom? Mediatheoreticus Fritz Heider spreekt over zelfsabotage, dat gebeurt als je vervelende gebeurtenissen koppelt aan je eigen minderwaardigheidsgevoelens en hoe anderen misschien over je zouden denken of praten. Het ouderwetse roddelen zeg maar. Conclusie, ik was te laat vanwege het onvoorspelbare verkeer op de Nederlandse wegen. Ik kwam te laat binnen, voelde me geïntimideerd, daardoor minderwaardig en koppelde die negatieve ervaring aan mijn ras en afkomst. Ik deed het zelf en waarschijnlijk niemand in de zaal die er zo over dacht. Dus in hoeverre is white privilege niet mijn eigen creatie om vluchtwegen te creëren of mijn handelwijze te rechtvaardigen. En blijkbaar doe ik dit niet alleen, zoals mijn collega de vrouwen telt in de zaal, zal een man van 60 zich misschien dom en bejaard voelen als hij zijn computer niet opgestart krijgt in een zaal vol jonge internet-whizzkids.

Misselijk

Thuis neem ik een kijkje op mijn Facebook-pagina, een foto uit het Basisboek Journalistiek van Nico Kussendrager en Dick van der Lugt komt voorbij. In hoofdstuk 2.5 Journalisten, suggereren de schrijvers dat hoofdredacteuren tijdens sollicitaties op zeker spelen en kiezen voor de mensen die zij denken dat de beste zijn, in dit geval de blanke journalisten. Ook zou de allochtone journalist niet tegen een Turkengrap kunnen, niet het verschil tussen 'de' aanslag of 'het' aanslag weten en heeft de goede blanke journalist geen zin en tijd om het hem aan te leren.

In de reacties onder de foto reageren mensen verontwaardigd en worden ze er misselijk van. Ik herinner me ook die passage, ik weet nog precies hoe ik me voelde toen ik het las. Op dat moment dacht ik "het wordt nooit wat met me". Waar zou ik de moed vandaan moeten halen om op een redactie het verschil tussen een groot man en een grote man aan zo'n perfecte blanke journalist te vragen. Even denk ik, hoe zouden ze werkelijk over mij denken op de redactie waar ik nu werk. Want ik maak soms wat schrijffouten en mijn Nederlands is nog lang niet perfect. Zullen ze achter mijn rug om roddelen dat ik het niet kan, of dat ze eigenlijk beter af waren met een autochtone journalist? Dan hoor ik weer het stemmetje van mij collega, "het zit allemaal in je hoofd". Snel ga ik verder met het voorbereiden van mijn items voor volgende week en denk ik aan al die prettige collega’s op de redactie die altijd voor me klaar staan. Ik wil de beste journalist worden, de nieuwe Humberto Tan. Dus geen tijd om ziek, zwart en misselijk te zijn."

Geenstijl Mark

Natuurlijk moet je moeite doen om die 'verschillen' tussen mensen die ieders positie toch echt meebepalen, wel te relativeren. Zeker als individu. We kijken allemaal in hokjes en moeten bewust moeite doen om meer te zien dan onze eigen vooroordelen. En soms kan een ander ons uit die kokervisie halen.
Er verandert niets als er geen beweging ontstaat tegen sexisme en racisme.
Dit artikel geeft propieten namelijk geen vrijbrief om geen rekening te houden met vooroordelen en racisme als slachtoffers daarvan maar blijven denken dat als je het uit je hoofd wegrelativeert, dat het dan ook niet bestaat.

Katniss

Katniss

02-12-2014 om 18:48

En de copy paste award gaat naar...

Dat kunnen jullie wel raden
Mark je bent gewoon opstandig en naïef en ik begrijp niet dat je het niet ziet.
Ik ben afgelopen weekend naar deze tentoonstelling geweest: http://www.teylersmuseum.nl/index.php?item=71&page=66&lang=nl
Daar hadden ze ook voorbeelden van hoe zwarte mensen vroeger (nog niet eens zo heel lang geleden) werden afgebeeld. Zal ook best een relletje hebben gegeven dat Sjimmie (van Sjors) niet meer 'Afrikaans' mocht worden getekend. De maatschappij verandert, onze cultuur verandert, maar het blijft onze cultuur.
Ik ga me verder overigens niet in de discussie mengen (hoop ik) want ik ben niet zo'n Googlewonder.

tja

Dat Nl moeite heeft het boetekleed aan te trekken over tal van akelige dingen was mij al langer bekend. Nl heeft last van haar koloniale verleden. Eigenlijk willen wij dat in onze huidige maatschappij niet onder ogen zien, de schuld van de slavernij ligt of bij de Amerikanen of bij de Afrikaanse leiders die hun volk voor wat spiegeltjes verruilden, wij vervoerden slechts. Maar dat is een misleidend beeld. Nederlanders kennen hun verleden niet.

Ik vind ook dat de goudenkoets vanwege de afbeeldingen in een museum moet, samen met alles waar een zwarte piet op staat. Slavernij was hier ook, verdiende we veel mee, een akelig item in de Nlse geschiedenis, hebben we decennia weg gelaten in de geschiedenis boeken, maar het willen overheersen is helaas nog steeds volop aanwezig. Neger Moslim Chinees Homo Jood terug in je hok(je).

Plan: Gewoon nu afstand nemen, hup het museum in als "is geweest" inzien hoe het weg kijken en vast willen klampen werkt en daarna fijn samen verder ontwikkelen als maatschappij.

Dat Nl inmiddels al jaren internationaal bekend staat als een gek klein extreem rechts landje dringt ook niet echt door.

Manda

Nederland veel verdiend met de handel in slaven? Hoe kom je daar toch bij? De slavenhandel was volstrekt onbelangrijk.

Weer zo'n fabeltje zonder onderbouwing.

Historia

Historia

03-12-2014 om 09:44

Mark!

Je hoort in de schoolbanken te zitten ipv hier op het forum rond te hangen. De WIC (de compagnie verantwoordelijk voor de handel ten Westen van Afrika en dus ook de slavenhandel) heeft verlies geleden. Maar de slavenhandel was nu juist wel winstgevend. De slavernij op de plantages heeft bovendien ook nog flink wat opgebracht. Als je dan toch zo van blaten houdt, moet je het wel goed doen natuurlijk. Nu kom je naast onfatsoenlijk ook nog eens dommig over.

Nou nou!

Nou nou!

03-12-2014 om 10:16

Jemig Mark

Zonder me in de discussie over zwarte piet te mengen: ik vind je hier wel heel fout bezig. Je kopieert van alles bij elkaar (zonder enige bronvermelding) en blijkbaar vind je het ook heerlijk om het op de man te spelen.
Naar vind ik dat...

opvallend

Hoe walgelijk de propieten zich uiten, niet hier maar op andere fora. Wat mensen in de camera ook durven te zeggen verbaasd mij behoorlijk. en Wilders wordt maar groter..
dat vind ik zo griezelig !! Waarom zijn er zoveel mensen zo ontzbetichtgevinang en denken dat op deze manier te verhelpen ? Gebrek aan goed leiderschap, of te snelle mondiale veranderingen, afbrokkelend sociaal stelsel, slechte media/berichtgeving, liefdeloze opvoeding?

Waarom wordt Sunny een negerhoer genoemd als ze een docu maakt ? Waarom is het zo bedreigend ?

Super onhandig dit te doen met telefoon

Ad Hombre

Ad Hombre

03-12-2014 om 17:24

Manda Rijn

"Hoe walgelijk de propieten zich uiten, niet hier maar op andere fora. Wat mensen in de camera ook durven te zeggen verbaasd mij behoorlijk. en Wilders wordt maar groter.."

Je doet hier precies hetzelfde, nl. alle 'propieten' op een hoop gooien. Dat zijn precies de mechanismen die aan vooroordelen en racisme ten grondslag liggen.

Wildersaanhangers zijn gewend zo behandeld te worden en reageren daarop door nog extremer te reageren. Daar is een woord voor: polarisatie. Wilders spint daar overigens garen bij, net als die Gario.

Zalig zijn de vredestichters.

ik ben

een donkere propiet.
Voel me erg ongemakkelijk bij mijn gelijkgekleurde contrapieten.
En ik voel me bij Sunny Bergman helemaal ongemakkelijk. Zij trekt het "lijden" naar zich toe. En eigenlijk wil ik dat niet toestaan.
Ik ben donker. Ik heb totaal geen probleem met Zwarte Piet. En zo vele gekleurde Nederlanders met mij.
Ik heb zelf vroeger zelf Zwarte Piet gespeeld. Smink over mij toch al bruine gezicht, want een gewoon bruin of zwart mens is geen Zwarte Piet.
Ook ik ben wel eens Zwarte Piet genoemd, maar dat voelde helemaal niet als scheldwoord.
Mijn kinderen, ook bruin, vinden het belachelijk dat zwarte piet niet mag. Waarom wel een witte Piet. Ze willen een zwarte piet. Het verbieden van Zwarte Piet vinden zij dan weer discriminatie. Tja.

lunamaya

lunamaya

03-12-2014 om 20:09 Topicstarter

Mach

Dank je voor je reactie. Heel goed om te relativeren aan de hand van zo'n mening als die van jou. Fijn dat ook weer het over 1 kam smeren van de donker gekleurde Hollander niet op gaat en gelukkig maar. Ik voel me ook erg ongemakkelijk bij de documentaire van Sunny Bergman. Maar niet om jou redenen. Maar omdat ik het als confronterend ervaar. Ik denk voor heel veel mensen die de documentaire serieus bekeken hebben, en voor de een op een beetje een andere manier dan voor de ander.

In ieder geval is het feit dat er ook mensen zijn met een donkere huidskleur die geen last hebben van het bestaan van het zwarte pieten element in het Sinterklaas ritueel, voor mij geen reden om dan te zeggen: dan moeten de genen die het wel raakt niet zo moeilijk doen. Pluspunt voor jou, geen minpunt voor de ander zou ik zeggen. Wel een andere beleving, vast om zeer gegronde redenen.

Misschien dat jou kinderen het wel leuk vinden als het en/en wordt en niet of/of. Witte, zwarte, gouden en roetpieten. Allemaal even overtuigd van zichzelf.

Hartelijke groet,

Lunamaya

nee ad

Ik heb dan veel gemist, ik vind dat sunny bergman eo aan de antipieten kant zidiscussiëren. gedragen, ook de demonstraties vond ik netjes in taal en gedrag.

ook de anti wilders mensen uiten zich mi echt beschaafder dan de aanhangers.
Ik heb nog niets gehoord in de trant van ' vieze wildershoer in de baarmoeder etc etc.'

dat maakt voor mij wel uit, het hatelijke maakt het onmogelijk echt te willen discussiëren. Beide zijden zijn emotioneel maar de 1 haatdragend trappend naar beneden, terug in je hok.

anti piet

Zoon is inmiddels 'om'. Hij vind zwarte piet, de kleur, de lippen, de afro, de ringen, het malle gedrag, de karikatuur van de 'neger' niet meer kunnen.

Anne j

Mijn donkere puberkinderen vinden piet juist fantastisch . Hij regelt alles, is grappig, mag raar doen als hij het wil en moet toch zorgen dat alles een beetje lekker loopt. Logistiekpiet zeg maar.
Ons donkerbruine gezin houdt erg van zwarte piet

Nou nou!

Nou nou!

04-12-2014 om 09:28

Dat polariseren

Daar zit ik ook heel erg mee. Ik ben zelf redelijk milieubewust en koop veel eco dingen en rijd geen auto enz. Nu vond mijn bloedeigen oom mij een "groene eco teef". En dat als reactie dat ik, met kinderen, op de fiets was terwijl het regende. Over een afstand van 3 km. Wat ik mijn kinderen wel niet aandeed ook...

Ik vond dat eigenlijk erg schokkend, en zou zelf nooit zoiets roepen naar mensen met een andere mening/levenshouding.

Mij valt ook op dat de rechterkant van de samenleving dit wel heel vaak wel gebruikt. In de politiek vind ik de rechtse partijen hier erg ver in gaan. En Wilders loopt daar wel nogal mee voorop is mijn gevoel.
Kijk eens op de geenstijl site. Erg vind ik dat.

teef ?

Teef ? Nou ja zeg! Ik werd laatst 'aangesproken' met "kijk uit vieze kut". Mijn kinderen schrokken zich dood. Gelukkig zei hij niet "gore spleetoog" want dat was nog erger geweest.

ok ok ik had hem niet gezien bij het afslaan met de auto, maar dat platvloerse schelden waar komt dat dan vandaan ?

creabea

creabea

04-12-2014 om 09:53

black=beautiful

In mijn omgeving vinden de afrikanen zwarte piet juist leuk. Ze noemen zichzelf nota bene zwarte piet! Piet is grappig, cool, doet het eigenlijke werk, helemaal niet een figuur om negatieve associaties bij te hebben. En bovenal, fantastisch dat bleekscheten zich hullen in een donker kleurtje - black=beautiful.
Misschien scheelt het dat het slavernijverleden niet zo zit ingebakken in hun cultuur als bij de surinaamse/antilliaanse gemeenschap. Wat is jouw achtergrond Mach? Kom jouw familie misschien ook niet uit de voormalige koloniën maar rechtstreeks uit afrika/azië?

Verder vind ik de vergelijking met blackface niet helemaal kloppen. Bij blackface -wat ik ervan heb gezien- gaat het toch echt meer om het belachelijk maken van zwarte mensen, dat is bij zwarte piet toch niet het geval.

Sunny heeft best wel een punt hier en daar. Het is inderdaad schandalig dat donkere mensen (mannen) overal en altijd moeten bewijzen dat ze van goede zin zijn, niet crimineel, etc. en dat ze met een blanke vrouw aan hun zijde wel worden geaccepteerd. Maar je kunt je ook wel wat laten aanpraten. Nu is mij bijna aagepraat dat ik zwarte piet niet meer leuk mag vinden, mensen met een donkere huidskleur wordt aangepraat dat ze zich gediscrimineerd voelen door zwarte piet. Of door vooroordelen over donkere mensen (dat ze oversekst zijn bijvoorbeeld). Tja, weetje, over iedereen zijn er vooroordelen, je kunt er ook boven staan. Dat meisje in de documentaire zegt dat ze opmerkingen krijgt van mensen die 'nog nooit seks hebben gehad met een negerin'; ik heb een grote cupmaat. Daar heb ik ook wel eens opmerkingen over gehad in de seksuele sfeer. Nou en.

creabea

creabea

04-12-2014 om 10:00

schelden

ach ja, maar dat heeft toch niks met discriminatie te maken? Dat heeft meer te maken met opvoeding. Dat mensen helemaal los gaan op internet met grof taalgebruik heeft daar ook wel wat mee te maken. Lekker anoniem, dus ik kan zeggen wat ik denk. Ik denk ook wel eens wat onaardigs of ongenuanceerds, maar daarom zeg ik het nog niet.

Maar Manda Rijn, vind jij strikt genomen 'gore spleetoog' erger dan bijvoorbeeld 'blonde teef' (in verband blond=dom)

tja

Ik vind blond minder erg dan spleetoog. Net zoals ik wijf minder erg vind dan teef omdat je er dan een ander woord van maakt.

Vieze zwarte vind ik ook minder erg dan vieze aap.

gevoelswaarde van scheldwoorden

Dat hangt af van het taalgebruik wat je om je heen gewend bent.

Sowieso is de dooddoener 'schelden doet geen pijn' pure waanzin. Woorden hebben kracht. Schelden op papier vind ik soms nog harder aankomen dan 'live'.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-12-2014 om 11:25

Kan het niet laten

Sorry hoor, maar schelden is niet verboden, mishandeling wel.
En gelukkig maar.

Stomme bromvlieg...

poe!

Schelden is ook een vorm van mishandeling. Waarom is geestelijke mishandeling minder erg dan fysieke verwonding?

Ad Hombre

Ad Hombre

04-12-2014 om 19:23

bromvlieg

Tja, soms kan een geek meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden. Steek iemand met een mes en hij gaat dood of heeft een litteken. Scheld iemand uit en hij haalt zijn schouders op.

Weet je wat, doen we een experiment, scheld jij mij eens even lekker stevig uit. Eens kijken hoe erg ik het vind. Dan sla ik even stevig op jou los, kijken hoe erg jij dat vindt.

Sticks and stones may break my bones but words will never harm me.

Carla

Carla

04-12-2014 om 20:12

Misschien niet eenmalig van een vreemde in een situatie waarin je zelf ook nog wel een vloekje zou laten ontsnappen, maar dat schelden/woorden geen pijn doen of schade aanrichten ben ik niet met je eens. De psychologen hebben soms hun handen vol om mensen te helen die dat soort woorden naar hun hoofd hebben gekregen door deze of gene.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-12-2014 om 20:48

Ik zal het eens vragen

Aan mijn psychologenvriendin...

Nee, ze heeft nog nooit iemand op bezoek gehad omdat hij of zij was uitgescholden.

Misschien als we het over geestelijke mishandeling hebben, maar dat kan natuurlijk ook heel goed zonder schelden.

Blondie

Blondie

05-12-2014 om 00:20

Ik ben zelf gediscrimineerd

Waar ik (blank, vrouw, blond) woonde was ik in de minderheid. En ik woonde alleen. Zag je daar ook bijna niet. Ik heb de gekste dingen naar mijn hoofd geslingerd gekregen, ben achtervolgd tot aan mijn huis. Waar ik mee zat was de onveiligheid. Ik was bang. Omdat ik het niet snapte. Als ik me een volle boodschappentas over straat liep en een man vroeg of hij hem voor me zou dragen zei ik netjes: 'nee dank u'. Vervolgens kreeg ik een scheldkanonade naar mijn hoofd. Meerdere keren gebeurd. Dat waren altijd mannen met een andere culturele achtergrond. Ik snapte niet hoe ik moest reageren om gewoon met rust gelaten te worden. Nog steeds niet. Maar het schelden deed geen pijn. Het onveilige gevoel vond ik heel naar.

Maar dat is persoonlijk. En zo was niet mijn hele leven. Dus ik weet niet hoe het voelt om je altijd de minderheid te voelen.
Het heeft me wel nog meer doen realiseren dat cultuurverschillen heel diep geworteld kunnen zitten. En soms niet makkelijk 'op te lossen'.

On topic: ik vind het vooral jammer dat er zo gepolariseerd wordt. Volgens mij was er best een tussenoplossing mogelijk geweest. Minder 'slaaf uiterlijk' maar wel 'zwarte piet'. En af en toe een kleurpiet voor t speciale. Zoiets.

Nou nou!

Nou nou!

05-12-2014 om 09:35

Schelden

Schelden is op zichzelf niet zo pijnlijk. Het zijn immers maar woorden. Het is het gevoel wat erbij komt; intimidatie, minachting enz die het schelden zijn lading geeft.
De scheldwoorden dragen over het algemeen dit soort gevoelens uit. En hoe vaak monden scheldpartijen uit in iets ergers?

Hoewel ik mijn oom toch al niet aardig vond heb ik me er toch de rest van dat bezoek rot over gevoeld. Hij had ook niks kunnen zeggen, en dan had ik dat gevoel niet gehad.

En ja dat levert toch echt wel psychologische problemen op. Al is het maar een paar uur een zure smaak.
Hoe meer schelden hoe meer problemen.
Dus Ad Hombre ik ben het totaal niet met je eens.

creabea

creabea

05-12-2014 om 09:45

Nou nou

Ik denk dat Ad gewoon een wat dikkere huid heeft. Verder maakt het natuurlijk nogal uit hoe vaak, door wie en waarmee je wordt uitgescholden. Ik denk dat je wat minder geraakt was als je oom je voor iets had uitgescholden wat minder op jou van toepassing was geweest. Had je je minder rot gevoeld als hij je geen ecoteef had genoemd, maar 'gewoon' botweg zijn ongenoegen had geuit over jouw soort mensen dat alles zonodig biologisch moet doen, ofzoiets?

Maar heerlijk weer, wat maakt zwarte piet weer een hoop los....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.