karenm2
11-11-2025 om 01:04
Therapeut
Hebben jullie tips hoe ik een therapeut duidelijk kan maken dat hij echt minder dwingend en controlerend moet doen. Hij begrijpt het niet als ik het gewoon probeer uit te leggen.
Stoppen met de therapie kan niet. Ik heb wel therapie nodig alleen van iemand die me wel begrijpt en aan mijn kant staat
Veranderen van therapeut is ook lastig. Ik vertrouw ook niemand echt en wil niet steeds bij iemand nieuw mijn verhaal doen.
Jonagold
14-11-2025 om 10:39
Nou, dan begrijp ik echt niet waar je je nu al die posts lang al druk over maakt… Er is niemand die ook maar één keer heeft gezegd dat ze niet naar die psychiater moet of geen hulp moet aanpakken. De mensen tegen wie je zo hard ingaat proberen haar alleen maar in het zadel te houden, op de juiste koers. Omdat ze steeds vanuit haar eigen onmacht, paniek en angst (en verslaving) dat niet zelf redt. Onze aanpak is er alleen een van steunen en aanmoedigen, waar de jouwe er een is van schop onder de kont. Waarvan intussen al is gebleken dat dat bij Karen averechts werkt.
BritgetJones007
14-11-2025 om 12:46
daarnaast krijgt TO ook wel alles tegelijk nu, zonder een goed vangnet of netwerk.
Persoonlijk denk ik ook dat TO het best geholpen is als haar therapeut dit voor haar uit handen neemt. Dus niet zij moet alles regelen terwijl zij al overloopt. Dus misschien een uur minder praten en dat haar therapeut via de huisarts een doorverwijzing regelt, want ik denk dat al die regeldingen (weer iets wat moet) nu teveel is
linn19
14-11-2025 om 13:22
Jonagold schreef op 14-11-2025 om 10:39:
Nou, dan begrijp ik echt niet waar je je nu al die posts lang al druk over maakt… Er is niemand die ook maar één keer heeft gezegd dat ze niet naar die psychiater moet of geen hulp moet aanpakken. De mensen tegen wie je zo hard ingaat proberen haar alleen maar in het zadel te houden, op de juiste koers. Omdat ze steeds vanuit haar eigen onmacht, paniek en angst (en verslaving) dat niet zelf redt. Onze aanpak is er alleen een van steunen en aanmoedigen, waar de jouwe er een is van schop onder de kont. Waarvan intussen al is gebleken dat dat bij Karen averechts werkt.
Ik heb dat al in mijn 2e post geschreven aan Karen geschreven nl :
"Ik ben van mening dat dit forum ook onbedoeld meewerkt om dit veilige systeem van jou mede in stand te houden maar jouw problemen zijn groter dan dat en vragen meer inzet van jou in de stress/paniek/drank cirkel."
En hiermee kan ik me vinden in de post van Zeespiegel. nl meer inzetten op ergens anders tijd vrijmaken om echt te gaan werken aan herstel en de adviezen van de therapeut opvolgen, werken aan welke handvaten kan de psychiater mij bieden om te leren handelen met stress,paniek en stoppen met alcohol.
Echt "me time" gaan maken en daarmee kan hier ook de boodschap aan Karen zijn.
"We zullen je blijven steunen, ook in deze weg van herstel van jou" maar psychiater blijft leidend.
Zeespiegel schreef op 14-11-2025 om 06:21:
[..]
Beste Karen, de gebieden waarop hij (te veel) pushed, zijn ook wel heel serieuze punten als ik dit zo lees. Denk je dat je wel gegaan zou zijn, als hij minder gepushed had? Of ook niet?
Ik snap absoluut dat je weerstand hebt tegen nog meer mensen inschakelen. Maar een psychiater kan dingen die je huidige therapeut niet kan. Blijkbaar is de professionele mening van je therapeut, dat je de hulp van de psychiater ook hard nodig hebt.
Ik snap ook, dat als je al overspannen bent, iedere stap als een stap te veel voelt. Misschien is het mogelijk op een ander gebied een stapje terug te doen, om ruimte te creëren voor deze stap. Even vrij nemen/ziek melden bijvoorbeeld, zodat je ruimte hebt om na te denken. Even een dagje niet door anderen geleefd wordt.
IMI-x2
14-11-2025 om 15:20
kaatjecato schreef op 13-11-2025 om 16:59:
[..]
De vooruitgang van Karen:
1. Zij heeft de sessies met de therapeut weer gestart, en blijft gaan ook als het moeilijk wordt;
2. Zij is minder gaan drinken en ziet steeds beter hoe het een coping mechanisme is om met stress om te gaan;
3. Zij is akkoord gegaan met de nieuwe school en ziet welke positieve impact dit op haar zoon heeft;
4. Zij erkent dat ze problemen heeft met mensen vertrouwen;
5. Als ze bij paniek uit een gesprek is weggelopen, zoekt zij zelf weer contact en legt uit wat er gebeurde.
6. Ze schrijft hier van zich af als het moeilijk gaat, en neemt adviezen aan.
En er zijn vast nog meer vlakken waarop zij vooruitgang boekt, die ik nu niet benoemd heb.
Als je zwart kijkt, kun je vooral benoemen dat deze dingen nog niet altijd lukken, maar dan negeer je de o zo belangrijke vooruitgang die zij boekt en waar zij op voort moet borduren. De beste motivatie om door te zetten is zién dat het beter wordt, dat het knokken effect heeft.
Allemaal prachtige stappen vooruit. Ik voeg er nog een paar toe:
7. Karen had een terugval, maar heeft de fles deze keer niet leeggedronken. Ze heeft de rest de volgende dag weggegooid.
8. Ze zei vroeger dat ze alcohol gebruikte om rustiger te worden. Inmiddels merkt en erkent ze dat alcohol juist niet kalmerend werkt en haar alleen maar een slechter gevoel geeft.
Enige idee welke reuzenstappen dit zijn?
Je bent er natuurlijk nog niet Karen, maar elke keer dat je je hier meldt, vertel je dingen waardoor wij zien dat je in de afgelopen periode weer stappen hebt gezet.
Gewoon doorgaan met niet-drinken en met alle hulpverlening.