Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Veilig thuis melding


yette schreef op 24-05-2023 om 22:37:

[..]

Tsja, je kan ook je mond houden omdat anderen misschien iets van alcoholisme kunnen vinden en je dat liever niet wil horen. Maar dan staat er vroeg of laat toch weer ergens een glas voor je neus. Dat je dan misschien maar leegdrinkt omdat je geen lastige vragen wil en/of omdat je denkt dat één glaasje wel kan. Met in dit geval de door TO omschreven gevolgen: onrust in haar gezin en een confrontatie met VT. Maar ook een serieuze terugval begint vaak op zo'n moment. Dergelijke gevolgen lijken me een stuk heftiger dan het commentaar dat je misschien krijgt als je in je omgeving begrip vraagt voor je situatie.

En trouwens ... de reacties die ik van anderen hoor en zelf ook geef als iemand die ik ken vertelt een drankprobleem te hebben en aan te willen pakken, zijn eigenlijk altijd positief. Het is ontzettend dapper om te vertellen en moeilijk om te stoppen. Natuurlijk geef je iemand waarvan je weet dat hij/zij tegen alcoholisme vecht geen drankje. Sterker nog, ik neem dan zelf ook fris.

Je houdt je mond omdat je niet veroordeeld wil worden als je toch een keer  een misstap begaat en omdat iedereen er wat van vind terwijl het allemaal al lastig genoeg is zonder tig meningen van anderen over jouw drank of middelengebruik. Het is niet voor niks dat de AA  en aanverwanten nog steeds bestaan en er mensen op af komen. Als iemand jou verteld een drankprobleem te hebben en te willen stoppen en je hoort na een tijdje dat diezelfde persoon toch een keer van de wagen is gevallen vind je daar toch wat van ook al heb je nog zoveel begrip. TO stond blijkbaar al een jaar droog en dit is de eerste uitglijder blijkbaar, ik vind het wel knap en ik vind die harde reacties ook gewoon niet helpend. 

Decembermamma schreef op 24-05-2023 om 21:43:

[..]

Nou ja als de kinderen hun moeder dusdanig dronken zien dat ze pa bellen vind ik dat een gegronde reden.

Dat staat er ook niet.

Het kan best zijn dat vader de kinderen ingeprent heeft altijd te melden als hun moeder uberhaupt alcoholische drank neemt. 1 slok, hele fles, gewoon altijd. Wat de kinderen dan ook braaf doen.

Dat we te maken hebben met een rancuneuze ex en iemand die met 5 - 0 achter staat. En helaas is de enige oplossing: boetekleed aantrekken en niet meer doen want de achterstand loop je niet meer in.

Ysenda schreef op 25-05-2023 om 00:22:

[..]

Dat staat er ook niet.

Het kan best zijn dat vader de kinderen ingeprent heeft altijd te melden als hun moeder uberhaupt alcoholische drank neemt. 1 slok, hele fles, gewoon altijd. Wat de kinderen dan ook braaf doen.

Dat we te maken hebben met een rancuneuze ex en iemand die met 5 - 0 achter staat. En helaas is de enige oplossing: boetekleed aantrekken en niet meer doen want de achterstand loop je niet meer in.

Die kinderen waren thuis met vriend. In een thuissituatie van iemand die alcoholist is is geen alcohol in huis. Dus de kinderen waren niet bij ma toen ze alcohol nuttigden maw ze zagen aan hun moeder dat ze alcohol heeft genuttigd. En dat zie je niet aan 1 slok.

Decembermamma schreef op 25-05-2023 om 06:41:

[..]

Die kinderen waren thuis met vriend. In een thuissituatie van iemand die alcoholist is is geen alcohol in huis. Dus de kinderen waren niet bij ma toen ze alcohol nuttigden maw ze zagen aan hun moeder dat ze alcohol heeft genuttigd. En dat zie je niet aan 1 slok.

Als jij twee slokken wijn op hebt ruik je dat echt wel. En het komt niet in je op dat ze haar misstap zelf aan haar vriend heeft verteld? Ze zegt zelf ook dat er verder niks gebeurd is. Maar ik snap goed dat deze TO niet meer zit te wachten op adviezen. 

Decembermamma schreef op 25-05-2023 om 06:41:

[..]

Die kinderen waren thuis met vriend. In een thuissituatie van iemand die alcoholist is is geen alcohol in huis. Dus de kinderen waren niet bij ma toen ze alcohol nuttigden maw ze zagen aan hun moeder dat ze alcohol heeft genuttigd. En dat zie je niet aan 1 slok.

Maar dat ruik je wel. Of kan ze zelf verteld hebben ('je kreeg bij binnenkomst een glaasje in handen en heb een paar slokken gepakt uit automatisme maar heb het vlug weg gezet').

Decembermamma schreef op 25-05-2023 om 06:41:

[..]

Die kinderen waren thuis met vriend. In een thuissituatie van iemand die alcoholist is is geen alcohol in huis. Dus de kinderen waren niet bij ma toen ze alcohol nuttigden maw ze zagen aan hun moeder dat ze alcohol heeft genuttigd. En dat zie je niet aan 1 slok.

Bij een maagverkleining kan dat juist wel bij 1 slok. 

duizel schreef op 25-05-2023 om 07:03:

[..]

Maar dat ruik je wel. Of kan ze zelf verteld hebben ('je kreeg bij binnenkomst een glaasje in handen en heb een paar slokken gepakt uit automatisme maar heb het vlug weg gezet').

Als het dat was, bij een receptie of zo, zou ik het gewoon aan VT uitleggen:

'Bedankt voor jullie zorgen, maar het ging om een situatie die me overviel. Ik kreeg een glas om te proosten in mijn handen en heb dat vervolgens zo snel mogelijk weggezet. Na thuiskomst vertelde ik daarover en hoe ik het had opgelost. Ik had niet verwacht dat mijn kinderen en mijn ex hier zo van zouden schrikken. Want ik heb het volgens mij goed aangepakt en ben gewoon nog steeds gestopt. Maar een volgende keer ben ik beter voorbereid en zal ik om sap vragen'. 

Laten we stoppen met van alles invullen en aannemen wat er niet staat of wat niet heel duidelijk is.

Enige dat duidelijk is: er is een melding bij VT door ex. Er is een geschiedenis met alcoholmisbruik. En er is nu een onduidelijke hoeveelheid alcohol in het spel.

Dan kun je maar 1 ding doen. Niet naar een ander wijzen, boetekleed aantrekken en de benodigde acties inzetten.

Philou schreef op 25-05-2023 om 07:30:

[..]

Bij een maagverkleining kan dat juist wel bij 1 slok.

Nou dat klopt niet helemaal. Ik heb zelf een GBP. je bent gevoeliger voor verslaving omdat je sneller beneveld raakt. Niet al van 1 slok. maar aan het begin van het traject kun je wel al 1 glas goed voelen. Overigens had ik dat ook wel eens voor mijn GBP. Ligt allemaal aan de omstandigheden. Wel gegeten/niet gegeten, drink je vaker etc.

Ik mijn groep zaten mensen die zonder slag of stoot 6 baco's of 10 wijntjes konden wegwerken.. Ik kan dat niet hebben. Maar een biertje of 5 verspreid over een avond gaat weer prima. Ligt dus erg aan de persoon.

VT gaat idd niet over alcohol gebruik maar wel over veiligheid. Als het bij moeder niet veiligheid is na het nuttigen van alcohol kan de afspraak wel zijn dat moeder niet drinkt als de kinderen bij haar zijn.

Ysenda schreef op 25-05-2023 om 08:03:

Laten we stoppen met van alles invullen en aannemen wat er niet staat of wat niet heel duidelijk is.

Enige dat duidelijk is: er is een melding bij VT door ex. Er is een geschiedenis met alcoholmisbruik. En er is nu een onduidelijke hoeveelheid alcohol in het spel.

Dan kun je maar 1 ding doen. Niet naar een ander wijzen, boetekleed aantrekken en de benodigde acties inzetten.

De onduidelijkheden in TO's verhaal, maken het onmogelijk te antwoorden zonder te speculeren.

Bij het advies om het boetekleed aan te trekken, ga je ervan uit dat TO een verwijtbare fout heeft gemaakt. Ook dat is niet duidelijk. Wie weet ging het wel zoals Duizel schetst. In dat geval is een boetekleed volgens mij wat overdreven en kan je gewoon naar eer en geweten uitleggen dat je die onvoorziene situatie best goed hebt opgelost en hoe je het een volgende keer nog beter zal aanpakken. 

Ysenda schreef op 25-05-2023 om 08:03:

Laten we stoppen met van alles invullen en aannemen wat er niet staat of wat niet heel duidelijk is.

Enige dat duidelijk is: er is een melding bij VT door ex. Er is een geschiedenis met alcoholmisbruik. En er is nu een onduidelijke hoeveelheid alcohol in het spel.

Dan kun je maar 1 ding doen. Niet naar een ander wijzen, boetekleed aantrekken en de benodigde acties inzetten.

+1000!!

yette schreef op 25-05-2023 om 08:22:

[..]

De onduidelijkheden in TO's verhaal, maken het onmogelijk te antwoorden zonder te speculeren.

Bij het advies om het boetekleed aan te trekken, ga je ervan uit dat TO een verwijtbare fout heeft gemaakt. Ook dat is niet duidelijk. Wie weet ging het wel zoals Duizel schetst. In dat geval is een boetekleed volgens mij wat overdreven en kan je gewoon naar eer en geweten uitleggen dat je die onvoorziene situatie best goed hebt opgelost en hoe je het een volgende keer nog beter zal aanpakken.

Dit is toch ook boetekleed aantrekken.

Ysenda schreef op 25-05-2023 om 08:29:

[..]

Dit is toch ook boetekleed aantrekken.

Volgens mij gaat het erom dat ze de verantwoordelijkheid neemt. Zodra ze dat doet, kan een ander dat niet oprakelen waarmee een deel van het gesprek al overbodig wordt. En dat kan ook zoals Yvette hierboven beschrijft. Als je er een sorry aan toevoegt, dan moet je wel een enorme lul zijn als je blijft hameren op de persoon die deze fout heeft gemaakt. Natuurlijk, het gesprek zal daarmee niet meteen klaar zijn maar het moet zo snel mogelijk ophouden  

Kritiek op jouw als persoon moet zo snel mogelijk van tafel. Als het waar is, is het klaar óf je pareert het op simpele wijze. Als dat niet simpel kan en er is niets te winnen bij een lange uiteenzetting, zoals hier, neem dan de verantwoordelijkheid erover. Dat is de tweede snelle optie dat dit onderwerp van tafel gaat. 

TO, als VT je uitnodigt voor gesprek, zeg dan geen enkel lelijk woord over je ex! 

Je kinderen hebben met hun vader de afspraak hem te waarschuwen als ze het niet weten. Vorige keer moesten ze van jou hun vader bellen, begrijp ik uit je verhaal. Dan is het niet vreemd dat ze dat nu ook gedaan hebben. Geef aan dat je hen niet kwalijk neem, want het zijn bezorgde kinderen die veel van je houden en jij van hen. 

De hoeveelheid van niet meer dan 1 welkoms drankje, die in jou geval verkeert viel, ( slik je medicijnen) en waar je van geleerd hebt dat dat al een grens te ver is geweest. 
Als VT wilt dat je een vervolg training bij de AA doet, ga je daar niet tegen in. Je kan het zelfs voorstellen zodat je overkomt als een meedenkendeoplossingsgerichte verantwoordelijke ouder.

Blijf vooral rustig tijdens dat gesprek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.