Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Veilig thuis melding


Ik werk bij een VT dus kan je misschien vertellen wat je kunt verwachten. Een tweede melding valt onder structureel. Dat betekend vaak dat het hulp aanbod iets minder vrijblijvend is als bij een eerste melding. Maar ik lees dat je de hulp voorheen ook hebt geaccepteerd. Het zal wellicht zo zijn dat de melding wordt overgedragen aan de regievoerende jeugdhulp organisatie die al eerder betrokken was. Jeugdteam oid uit jouw stad.
Meewerken aan de hulpverlening is key. Dat bepaald eigenlijk hoe alles loopt.
Ik lees namelijk wel dat je ook een probleem hebt met alcohol. Het lijkt er ook op dat je moeilijk nee kunt zeggen. Ik weet dat mensen met een GBP gevoeliger zijn voor alcoholverslaving. Ik zou je willen adviseren om toch eens met een een hulpverlener uit de verslavingszorg te praten. Ik vind het goed van je ex dat hij veiligheidsafspraken heeft gemaakt met je kinderen rondom jouw gebruik. Jij bent namelijk geen beschikbare ouders als je dusdanig onder invloed bent dat de kinderen zich niet prettig voelen. Dat zul je zelf ook moeten realiseren.
Sterkte!

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

24-05-2023 om 08:12

JCG6 schreef op 24-05-2023 om 08:05:

begrijp me ook niet verkeerd ik zal het boetekleed aantrekken ik heb met hem besproken wat ik heb gedaan en erkent dat dit niet handig is geweest. Er zijn wel gradiets tussen alcohol bewust kopen en opdrinken of onverwacht paar slokken nemen. Ik noem dat een uitglijder en geen terugval omdat ik dit meteen besproken heb toen ik gister mijn behandelaar belde.
Er zit ook gradaties tussen in gesprek blijven met elkaar oplossingen zoeken en een melding maken bij veilig thuis. Maar zoals ik ook hier lees is en blijf je een alcoholist maar wordt en blijf je altijd bestempeld.. en zij weten niet hoe hij is en dat de gevolgen daarvan niet in belang van de kinderen is.

Je haalt weer de dingen over je ex en je eigen gedrag door elkaar.

Als jij die paar slokken alcohol niet bewust genomen hebt, dan is je probleem groter dan je hier wilt doen geloven. Of alcohol onverwacht is of niet maakt niet uit: het blijft alcohol. Je hebt erkend dat je niet handig bent geweest en gaat direct uitleggen waarom het niet erg was. Dus erken je helemaal niks. Een sorry met een maar erachter is geen sorry. Een erkenning met verdediging en goedpraten erachteraan is geen erkenning.

En wat jouw gedrag voor effect heeft op je kinderen is niet erger of minder erg door de persoonlijkheid van je ex. Dat jij vindt dat je ex dingen niet goed doet heeft niks te maken met of jij alcohol drinken kan of niet.

"Ik vind het goed van je ex dat hij veiligheidsafspraken heeft gemaakt met je kinderen rondom jouw gebruik."

Wat is er over van het in de jeugdzorg heersende idee dat kinderen niet moeten worden belast met volwassenproblematiek? Ik heb natuurlijk geen idee hoe oud die kinderen zijn, maar ik vind dat er wel een groot verschil zit tussen "als het met mama niet goed gaat kun je papa bellen en dan komt die je halen" en "zul je het wel vertellen als je ziet dat mama alcohol drinkt?" Jij noemt het veiligheidsafspraken, ik kan me ontzettend goed voorstellen dat TS het verklikken noemt. Of - nog een zinsnede die ik uit de jeugdbeschermingshoek meer dan eens heb gehoord "vader diskwalificeert moeder in haar rol als opvoeder'

En TS, nogmaals: je ziet hoe er gereageerd wordt op al je verklaringen waarom het allemaal niet aan jou valt te wijten. Zoiets als "onverwacht een paar slokken nemen" - hoe dan? Ineens sprong er een borrel vanachter een deur vandaan en die sprong zo jouw keelgat in? Dat is natuurlijk flauwekul, en het geeft de indruk dat je weliswaar zo verstandig bent om zelf geen drank in huis te halen, maar dat je er kennelijk geen weerstand aan kan bieden als iemand anders een glas binnen jouw handbereik laat staan. Ik snap dat je bij het woord terugval vandaan wil blijven, maar doen alsof die alcohol zomaar ineens in je keel zat is ook niet handig. 

Ik zou, zoals gezegd, vooral benadrukken dat de kinderen niet onveilig zijn geweest. Je hebt niet meer dan 1 glas gedronken, daar is het bij gebleven, geen moment zijn de kinderen in gevaar geweest. Je had een moment van zwakte, je bent er zelf van geschrokken, maar je zal het niet meer doen. Vooral niet naar anderen wijzen, want je ziet, het helpt niet. 

Heel eerlijk gezegd vind ik het moeilijk te beoordelen.  De politie is geen taxi service.  Als zij je thuis hebben gebracht in verwarde toestand en ook nog VT hebben gebeld ben je er wel heel ver vanaf geweest. 

Verder weet ik dat mensen met een drankprobleem het vaak minder erg voorstellen.  Een vriend van mij drinkt "maar twee glaasjes wijn".  Het zijn gewone wijnglazen,  niets aan de hand zou je denken. Totdat je weet dat hij die glazen tot de rand vol schenkt, en er vrijwel een hele fles in die "maar twee glaasjes" is gegaan.

Jij hebt het nu over "een paar slokken". Ik kan niet beoordelen wat die paar slokken betekent. Ik weet niet waarom jouw kinderen direct papa hebben gebeld. Kan zijn omdat jij liegt,  kan zijn omdat papa jou inderdaad wanneer hij kan diskwalificeert als moeder.

Je hebt alle schijn tegen na een traject van maar liefst een heel jaar, waarin je hebt moeten bewijzen dat je nuchter bent.   Ook dat krijg je namelijk niet voor een keer een borrel teveel. 

Temet schreef op 24-05-2023 om 08:19:

En TS, nogmaals: je ziet hoe er gereageerd wordt op al je verklaringen waarom het allemaal niet aan jou valt te wijten. Zoiets als "onverwacht een paar slokken nemen" - hoe dan? Ineens sprong er een borrel vanachter een deur vandaan en die sprong zo jouw keelgat in? Dat is natuurlijk flauwekul, en het geeft de indruk dat je weliswaar zo verstandig bent om zelf geen drank in huis te halen, maar dat je er kennelijk geen weerstand aan kan bieden als iemand anders een glas binnen jouw handbereik laat staan. Ik snap dat je bij het woord terugval vandaan wil blijven, maar doen alsof die alcohol zomaar ineens in je keel zat is ook niet handig.

Ik zou, zoals gezegd, vooral benadrukken dat de kinderen niet onveilig zijn geweest. Je hebt niet meer dan 1 glas gedronken, daar is het bij gebleven, geen moment zijn de kinderen in gevaar geweest. Je had een moment van zwakte, je bent er zelf van geschrokken, maar je zal het niet meer doen. Vooral niet naar anderen wijzen, want je ziet, het helpt niet.

Hoe weet jij nou dat de kinderen veilig waren? Die hebben het nota bene nodig gevonden om hulp in te schakelen! Hoe weet jij nou dat ze niet meer dan 1 glas heeft gedronken? Een ‘paar slokken’ schrijft ze. Dat kan best een halve liter sterke drank geweest zijn! Bovendien: voor een alcoholist is er geen veilige hoeveelheid. Ja: nul. 

Ik ga ervan uit dat wat TS zegt waar is. Ik ga er daarbij ook vanuit dat het enkele feit dat iemand een drankprobleem heeft/heeft gehad niet per definitie meebrengt dat alles wat die persoon zegt rond drank, gelogen is. Laten we wel zijn, net zoals ik niet weet dat TS de waarheid schrijft, weet jij niet dat ze liegt. 

Als er sprake is van een conflictueuze verhouding tussen de exen is het heel goed denkbaar dat vader de kinderen heeft bijgebracht dat ze het moeten zeggen als mama alcohol drinkt. 

Dus ja, het kan zijn dat TS compleet lam was en dat de kinderen dat verschrikt aan hun vader hebben verteld omdat zij zich niet veilig voelden, maar het is ook heel goed denkbaar dat het echt bij éen glas gebleven is. 

Temet schreef op 24-05-2023 om 08:40:

Ik ga ervan uit dat wat TS zegt waar is. Ik ga er daarbij ook vanuit dat het enkele feit dat iemand een drankprobleem heeft/heeft gehad niet per definitie meebrengt dat alles wat die persoon zegt rond drank, gelogen is. Laten we wel zijn, net zoals ik niet weet dat TS de waarheid schrijft, weet jij niet dat ze liegt.

Als er sprake is van een conflictueuze verhouding tussen de exen is het heel goed denkbaar dat vader de kinderen heeft bijgebracht dat ze het moeten zeggen als mama alcohol drinkt.

Dus ja, het kan zijn dat TS compleet lam was en dat de kinderen dat verschrikt aan hun vader hebben verteld omdat zij zich niet veilig voelden, maar het is ook heel goed denkbaar dat het echt bij éen glas gebleven is.

Je leest het helemaal goed: ik vertrouw verslaafden niet die weer gaan gebruiken en die dan met smoesjes komen. Die liegen op zo’n moment doorgaans over de hoeveelheid. Maar hé, wie weet is TO de uitzondering. Ondertussen zitten die kinderen in een vreselijke situatie.

JCG6

JCG6

24-05-2023 om 08:54 Topicstarter

er is nooit sprake geweest van acute of structurele onveiligheid of verwaarlozing. De melding bij VT is afgesloten. Mijn incident toen waren de kinderen niet bij betrokken en hebben daar niets van meegekregen. Ik heb meteen alle hulp aanvaard. Heb een traject afgesloten van een jaar en sta nog steeds in contact. Na dit gebeuren heb ik ook meteen weer aan de bel getrokken. Maar feitelijk gezien is er niets gebeurd mijn vriend was thuis met de kinderen mijn kinderen waren de boodschapper en het voelt inderdaad meer als diskwalificeren door mijn ex dan dat dit helpend gaat zijn voor alle partijen 

JCG6 schreef op 24-05-2023 om 08:54:

er is nooit sprake geweest van acute of structurele onveiligheid of verwaarlozing. De melding bij VT is afgesloten. Mijn incident toen waren de kinderen niet bij betrokken en hebben daar niets van meegekregen. Ik heb meteen alle hulp aanvaard. Heb een traject afgesloten van een jaar en sta nog steeds in contact. Na dit gebeuren heb ik ook meteen weer aan de bel getrokken. Maar feitelijk gezien is er niets gebeurd mijn vriend was thuis met de kinderen mijn kinderen waren de boodschapper en het voelt inderdaad meer als diskwalificeren door mijn ex dan dat dit helpend gaat zijn voor alle partijen

Maar jij was zelf niet thuis toen je dat beetje alcohol dronk? Hoe weten je kinderen het dan? Een paar slokken zullen ze toch niets van merken?

JCG6 schreef op 24-05-2023 om 08:54:

er is nooit sprake geweest van acute of structurele onveiligheid of verwaarlozing. De melding bij VT is afgesloten. Mijn incident toen waren de kinderen niet bij betrokken en hebben daar niets van meegekregen. Ik heb meteen alle hulp aanvaard. Heb een traject afgesloten van een jaar en sta nog steeds in contact. Na dit gebeuren heb ik ook meteen weer aan de bel getrokken. Maar feitelijk gezien is er niets gebeurd mijn vriend was thuis met de kinderen mijn kinderen waren de boodschapper en het voelt inderdaad meer als diskwalificeren door mijn ex dan dat dit helpend gaat zijn voor alle partijen

Dus jij denkt echt dat je kinderen nergens last van hebben? En dat ze zijn opgestookt door je ex?

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-05-2023 om 09:08

TO, vind jij dat je een alcoholprobleem hebt? Durf je jezelf een alcoholist te noemen? Of vind je dat je omgeving (vader, kinderen, politie, VT) overdrijft?

Ik denk dat dat de eerste stap is: erkennen dat je verslaafd bent. Je hebt al minstens twee keer laten zien dat je geen grens kunt stellen, geen nee kunt zeggen tegen alcohol. Stap twee is hulp zoeken, en nooit meer drinken. Ook niet "maar een paar slokjes". Het risico dat je grens dan weer verder opschuift is gewoon te groot.

Een terugval kan en zal waarschijnlijk wel eens gebeuren. Maar ook dan is het: erkennen dat dat gebeurd is - dus niet bagatelliseren zoals je nu doet - weer hulp inschakelen, eerlijk zijn tegen de hulpverlener en opnieuw beginnen.

Voor je kinderen is dit traumatisch. Mama die zoveel drinkt dat ze niet mee voor hen kan of mag zorgen, bemoeienis van VT etc. Dat is geen veilige omgeving om in op te groeien. En alleen jij kunt daar wat aan veranderen. Zoek hulp. Alsjeblieft. Voor jezelf en zeker ook voor je kinderen.

Schemerlampje schreef op 24-05-2023 om 09:04:

[..]

Maar jij was zelf niet thuis toen je dat beetje alcohol dronk? Hoe weten je kinderen het dan? Een paar slokken zullen ze toch niets van merken?

Dit vraag ik mij ook af. Hoe weten je kinderen dan dat je gedronken hebt? En wat zijn een paar slokken? Hoe kan je die ongemerkt genomen hebben? 

Je verdedigen werkt niet. Je verantwoordelijkheid nemen wel. Dus als jij behoefte hebt aan erkenning, begrip of een arm om je schouders, wil spuien over je ex of van je af wil praten over hoe je in de positie bent gekomen om toch weer alcohol te drinken, doe je dat tegen ‘je eigen mensen’ bij wie je credits hebt. Tegen je ex en VT ben je nederig en doe je wat nodig is, bijvoorbeeld een periode in contact blijven met je behandelaars. Hou het simpel. Je zegt niet teveel maar ook niet te weinig. Geen uitgebreide verhalen. Geen begrip vragen. Gewoon: het was inderdaad een fout en ik heb direct actie ondernomen om herhaling te voorkomen. Zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Laat zien dat je er adequaat op reageert. 

Los van hoe jij dit ziet en of je nu een paar slokken hebt gedronken of ladderzat was; als jouw kinderen de noodzaak voelen om hun vader te bellen zodra jij een slok alcohol drinkt, voelen ze zich dus niet veilig bij jou. Dat moet je je denk ik vooral realiseren. 
En probeer de komende afspraak met VT te zien als hulp en niet als straf. Je hoeft je niet te verantwoorden, geen excuses te zoeken. Je was fout en je accepteert de hulp die je geboden wordt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.