Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Verkiezingen/stemmen/democratie/politiek; hoe betrek je je kinderen hierbij?

Beetje laat misschien, maar ik ben gewoon benieuwd.
Hoe geven jullie vorm aan de politieke opvoeding van je kinderen? Hebben jullie het vaker over politiek, over stemmen? Nemen jullie je kinderen mee als je gaat stemmen? Leg je er dingen over uit? En vanaf welke leeftijd?


Op de meeste vragen: nee/niet.

We hebben ze 1x meegenomen uit educatief oogpunt, waren toen10 en 13 of zo, en ze vonden het erg stom, saai en onnodig. Oudste is nu 16 en heeft voor zover ik weet geen interesse in hoe het werkt. Wij hebben het zelf ook nooit over politiek.

Ik heb mijn zoon voornamelijk vrij gelaten in zijn stemkeuze. Zeker gestimuleerd om zich te verdiepen in opvattingen van verschillende partijen en de vrijheid van het leven in een democratisch land. Verder heeft hij zich zelf opgevoed. Weet alles van het communisme, democratie, dictatuur, monarchie en volgt ook alles in andere landen zoals Amerika en Azië. Hij stemt vanaf zijn 18e jaar. 
We praten wel eens over de politiek, bijvoorbeeld het beleid tijdens de Coronatijd, laten elkaar vrij in onze waarde en keuzes. Politiek, religie enz. zijn onderwerpen waarbij het leuk is om "les" te krijgen van de jeugd. 
Ik heb hem nooit speciaal meegenomen oid, hij begreep het systeem prima. 

We kijken naar Arjen Lubach en Seth Meyers en Stephen Colbert (nou ja, sinds Arjen Lubach 4 avonden per week is komen we eigenlijk alleen nog maar aan Arjen Lubach toe) en de White House Correspondents dinners. Vanaf 10 jaar ongeveer.

En ik leg uit wat goede en slechte humor is en hoe dat samenhangt met machtsstructuren.

En we hebben het over hoe je moet reageren of foute grappen en hoe die vaak helemaal niet grappig zijn (en wat goede grappen dan wel grappig maakt) en dat "ha ha grapje" vaak een stomme smoes is om mensen te kwetsen en uit te proberen of je er mee weg komt.

Nou ja, ik wil gewoon dat ze gewoon inoculeren tegen dat de cultuur van 4chan en 'memes' waarbij tieners nergens meer op aanspreekbaar zijn want het is zogenaamd allemaal niet-serieus, tot het moment dat het opeens wel serieus is...

Staatsinrichting leren ze echt wel op school.

Toen de kinderen klein waren nam ik ze altijd mee naar het stemlokaal en legde ik uit wat het doel van stemmen is, etc.

Vanaf de bovenbouw VO waren ze allen op hun eigen manier behoorlijk maatschappelijk geëngageerd en vanaf hun achttiende gingen ze zeker stemmen. Thuis hebben we altijd veelvuldig over de samenleving en de politiek gepraat. 

Inmiddels zijn ze groot (jongste dochter wordt binnenkort 21) en linkser dan ik 

jazeker ik praat over het verschil tussen links en rechts

Hier krijgen ze er e.e.a.van mee omdat ze jeugdjournaal kijken en het op school aan bod komt. Stembureau zit ook in de school dus dan gaan ze er een kijkje nemen met de klas en krijgen ze uitleg. Thuis komt het wel eens ter sprake maar niet constant. Mijn ouders drongen vroeger altijd erg hun mening en politieke voorkeur op wat vaak alleen maar discussies opleverde en dan niet op een prettige manier. Ikvind het vooral belangrijk dat mijn kinderen snappen hoe het systeem werkt en waarom je gaan stemmen.

aangezien het stemlokaal in de school was, nam ik zoon altijd mee en daarna ging hij naar school. Met de middenbouw (bovenbouw zat niet op die locatie) gingen ze altijd even kijken en legde de voorzitter van het stemburo ook altijd uit wat iedereen in het stemburo nu doet en waarom. 

In de bovenbouw werden ook de verkiezingen nagespeeld, dus met debatten en verkiezingen. 

En thuis hebben we het er altijd over gehad, en nu eigenlijk steeds meer. Stemmen mocht nog niet deze keer, maar ik verwacht bij de volgende verkiezingen wel, tenzij het kabinet nu snel valt en er 2e kamer verkiezingen komen.

Hier afgelopen week leuke gesprekken gehad met onze pubers. Dochter van 16 gaf aan dat veel jongeren wel op Forum zullen gaan stemmen. Ik vroeg haar hoe ze op dit idee kwam en toen hebben we samen tik tok filmpjes gekeken van Thierry Baudet, waarop hij al bier drinkend iets riep als: Ben jij voor woningen voor starters, voor lage belastingen, voor lage energieprijzen en tegen de helmplicht trajectcontroles stem dan op Forum voor democratie. Dochter dacht dat veel jongeren het hier wel mee eens zouden zijn. Vervolgens hebben we met elkaar gekeken naar de overige standpunten van Forum voor democratie en een aantal 'enge' uitspraken van Thierry Baudet besproken en toen stelde ze haar mening wel bij. Daarna hebben we met alledrie onze kinderen de stemwijzer ingevuld, over alle standpunten hebben we gediscussieerd en vervolgens de uitslagen met elkaar vergeleken. Echt heel leuk om te doen. Als de 1 bijvoorbeeld riep; ja tuurlijk mogen asielzoekers hier heen komen, dan zei de ander; maar waar moeten ze dan wonen, we hebben nu al veel te weinig huizen. En zo kwam er over heel veel onderwerpen een interessante discussie op gang. Mijn man en ik denken over veel punten ook wel verschillend dus dit was voor de kinderen denk ik ook wel fijn, ze konden hierdoor makkelijk hun eigen standpunten bepalen zonder dat beide ouders probeerde ze van iets anders te overtuigen.
Toen de kinderen kleiner waren gingen ze wel vaak mee naar het stemhokje.

Vanaf kleuterleeftijd "weten" de kinderen hier dat we stemmen en waarvoor we stemmen, dat Nederland een democratie is die geregeerd wordt vanuit Den Haag.
Stembureau was altijd in de multi-culturele basisschool dus het kon ze niet ontgaan zeg maar.
In de tijd van de opkomst van Wilders en zijn minder minder uitspraak hebben we de kinderen heel goed moeten uitleggen dat hun vriendjes en vriendinnetjes echt niet meteen het land uit moesten, ook al had die enge man de verkiezingen gewonnen. Keurig verteld dat we hier altijd een coalitie hebben en dat 1 man niet kan bepalen wat het beleid gaat zijn.
Vanaf de bovenbouw kregen ze humanistisch vormingsonderwijs en daar kwam politiek ook aan bod. Op de middelbare waren er altijd scholierenverkiezingen en kwam het ook aan bod bij levensbeschouwing en maatschappijleer.
Inmiddels zijn ze allebei stemgerechtigd en hebben ook gestemd. We hebben er veel over gepraat en ze zijn goed doordrongen van het feit dat je niet op zo'n one-issue partij moet stemmen. Er zijn hier dinsdag stemwijzers ingevuld en (delen van) partijprogramma's gelezen. Ze hebben en weloverwogen keuze gemaakt, de keuze van jongste vond ik wonderlijk maar heb ik niet proberen uit zijn hoofd te praten. Bij een voornemen om te stemmen op FvD of PVV zou ik dat wel hebben geprobeerd.

Valeria schreef op 17-03-2023 om 11:26:

Op de meeste vragen: nee/niet.

We hebben ze 1x meegenomen uit educatief oogpunt, waren toen10 en 13 of zo, en ze vonden het erg stom, saai en onnodig. Oudste is nu 16 en heeft voor zover ik weet geen interesse in hoe het werkt. Wij hebben het zelf ook nooit over politiek.

Hoe dan?

Stom saai en onnodig? Dus alles wat saai is hoeft niet? Ik snap dit echt niet. Wees blij dat je in een land woont waar je mag stemmen en de vrijheid hebt om op de partij van jouw keuze te stemmen! Licht je kinderen voor over het hoe en wat van stemmen en laat zien dat landen als Noord Korea, Turkije en Rusland geen fijne landen zijn om te wonen, want dictatuur en vergaande sociale controle op alles wat je doet.

Iedere paar jaar mag je hier stemmen, neem je deel aan het feest dat de democratie feitelijk is.  Verdiep je erin samen met je kinderen, zodat ze later als ze mogen stemmen een weloverwogen keuze kunnen maken.

Hier was en is politiek altijd met regelmaat onderwerp van gesprek. Ze gingen ook altijd mee als we gingen stemmen, en dinsdag zijn we ook als gezin gaan stemmen (ze zijn allebei al ruim volwassen). We hebben ook allemaal stemwijzers ingevuld en op basis daarvan met elkaar gesproken over verschillende stellingen. We ontlopen elkaar niet veel in onze standpunten, dus er was niet echt sprake van discussie. Man heeft al een aantal keren als vrijwilliger op een stembureau gezeten.
Op school is er vroeger ook les over geweest bij beide kinderen. Ze zijn niet heel geëngageerd, maar wel politiek bewust en ze kennen het belang en het voorrecht van stemmen.

Bakblik schreef op 17-03-2023 om 12:16:

[..]

Hoe dan?

Stom saai en onnodig? Dus alles wat saai is hoeft niet? Ik snap dit echt niet. 

Tja, jij bent ook geen 10 meer natuurlijk.

Ik ga ervan uit dat als ze 18 zijn, ze prima kunnen bepalen waar ze op gaan stemmen en hoe je dat doet en waar. En als dat volgens een ander geen weloverwogen keuze is, jammer

Valeria schreef op 17-03-2023 om 12:26:

[..]

Tja, jij bent ook geen 10 meer natuurlijk.

Ik ga ervan uit dat als ze 18 zijn, ze prima kunnen bepalen waar ze op gaan stemmen en hoe je dat doet en waar. En als dat volgens een ander geen weloverwogen keuze is, jammer

Ook toen ze 10 waren en al jonger was stemmen en politiek hier deel van het dagelijks leven. Samen Jeugdjournaal kijken is al een mooi begin. Ik vind het belangrijk dat je kinderen een bredere kijk op de maatschappij biedt. Ze buiten hun bubbel laat kijken. Daar hoort de politiek zeker bij. Ik zou het echt een beetje als falen voelen als ze zouden besluiten niet te gaan stemmen. Waarop maakt me niet heel veel uit, hoewel, iets extreemrechts, PVV en Forum zou ik wel moeilijk te verteren vinden denk ik. 

Jonagold schreef op 17-03-2023 om 12:45:

[..]

 Samen Jeugdjournaal kijken is al een mooi begin. 

Dat deden ze op school al.

Valeria schreef op 17-03-2023 om 12:26:

[..]

Tja, jij bent ook geen 10 meer natuurlijk.

Ik ga ervan uit dat als ze 18 zijn, ze prima kunnen bepalen waar ze op gaan stemmen en hoe je dat doet en waar. En als dat volgens een ander geen weloverwogen keuze is, jammer

Ik ben geen 10 meer dat klopt. Maar je kunt toch geen 18 jaar de politiek negeren, want stom,  saai en onnodig? 

Politiek is jaar in jaar uit in het nieuws,  soms iedere dag,  zoals nu soms wekelijks als het reces is of zo. Jonge kinderen krijgen hoe dan ook nieuws mee, via school, het jeugdjournaal, een krantenkop. Als ze dan met vragen thuis komen over het politieke nieuws dan praat je daar toch samen over op het niveau van het kind? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.