Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Verkiezingen/stemmen/democratie/politiek; hoe betrek je je kinderen hierbij?

Beetje laat misschien, maar ik ben gewoon benieuwd.
Hoe geven jullie vorm aan de politieke opvoeding van je kinderen? Hebben jullie het vaker over politiek, over stemmen? Nemen jullie je kinderen mee als je gaat stemmen? Leg je er dingen over uit? En vanaf welke leeftijd?


Anonima123 schreef op 19-03-2023 om 14:02:

nee hoor Max88. Maar als je gaat stemmen neem ik aan dat je gezien hebt dat je 2 stempassen had, dat er 2 lijsten in je bus lagen en het was elke dag op het nieuws zo'n beetje. Dus ja ik vind dat wel verwonderenswaardig eerlijk gezegd. Jij niet?

Ik vind niet zo heel snel iets van dingen, kijk al jaren geen tv meer, lees van online kranten 1 hoofdartikel, politiek interesseert me niet en dat is heerlijk rustig😉

Kortom, het had mij ook kunnen overkomen (bij wijze van) en het verbaast mij dan ook dat mensen daar in die bewoordingen iets van vinden. Dat bedoel ik niet aanvallend overigens, de verbazing is oprecht.

mijn verbazing ook. Dus je komt stemmen maar je hebt geen idee....? 
Dat verbaast mij dan weer. 
Anyway uitleg nodig kan natuurlijk. Formulieren waren super onduidelijk daar hebben we ook tijd voor genomen.  Maar dat je komt stemmen en geen idee hebt hoe en wat qua dat er ook waterschapsverkiezingen zijn, sja. Hoe kan dat denk ik dan? Bushokjes, gesprekken,  tv, internet,  alles staat er vol mee. Maar he prima hoor. Fijn als mensen komen stemmen 

Anonima123 schreef op 19-03-2023 om 16:21:

mijn verbazing ook. Dus je komt stemmen maar je hebt geen idee....?
Dat verbaast mij dan weer.
Anyway uitleg nodig kan natuurlijk. Formulieren waren super onduidelijk daar hebben we ook tijd voor genomen. Maar dat je komt stemmen en geen idee hebt hoe en wat qua dat er ook waterschapsverkiezingen zijn, sja. Hoe kan dat denk ik dan? Bushokjes, gesprekken, tv, internet, alles staat er vol mee. Maar he prima hoor. Fijn als mensen komen stemmen

Offtopic, laatste reactie: Ik zei niet dat het mij gebeurde, maar kón gebeuren omdat mijn leven anders in elkaar zit. De persoon bij jou, die het niet wist, wie weet had die die gesprekken niet omdat het netwerk klein is, degene eenzaam is of niet handig met internet, zaken aan de hand heeft zoals ziekte of anders, de interesse niet heeft, de intelligentie niet heeft. Samengevat weet je niet waarom dat zo is. Beetje kil om dan te zeggen dat die persoon onder een steen geleefd heeft. Als ik zo over mijn patiënten had gedacht was dat ook ongepast geweest.

Biebel schreef op 19-03-2023 om 15:47:

[..]

En dan hebben wij in de gemeente twee verschillende waterschappen dus stonden op een zijde ook nog twee verschillende kieslijsten en moesten ze in het stemlokaal dus precies de postcode weten om te bepalen welk biljet je meekrijgt.

(Om nog maar te spreken van sommige waterschappen waar partijen meerdere keren deelnamen, steeds met een andere plaats in hun naam, zie Lubach).

Allemaal niet zo heel erg raar dat iemand er vragen over stelt of het vooraf niet zo heel erg duidelijk is.

Op je stempas staat voor welk waterschap je mag stemmen. Dat hoeft niet pas in het stemlokaal bepaald te worden aan de hand van je postcode.

Als het goed is weet je het zelf ook, dat is namelijk het waterschap waar je belasting aan betaald. Maar een net achttienjarige die zelf nog geen belasting betaald, daarvan kan ik me voorstellen dat het waterschap nog niet veel zegt. Dat is dan inderdaad aan de ouders, uitleggen waarom waterschappen belangrijk zijn.

MamaE

MamaE

19-03-2023 om 18:59 Topicstarter

Hoe vaak ben je nu echt bezig met in welk waterschap je woont?
Ik stem zelf overigens principieel niet voor het waterschap, omdat ik vind dat dat niet democratisch zou moeten zijn. 

Dat mensen daar even hulp bij nodig hebben, daar kan ik in komen. Dat je er op de dag van de verkiezingen pas achter komt dat er verkiezingen zijn, vind ik wel vreemd. Het is al weken overal zichtbaar. Tv spotjes, radio spotjes, bushokjes, van die borden met posters langs de weg, kranten, sociale media. Je krijgt stempassen en kieslijsten thuisgestuurd. Hoe kun je dat dan alsnog niet weten? Als het je echt niet boeit; je hoeft niet te stemmen. 

Ik zit ook op stembureau en verbaas mij soms over het weinige dat mensen weten. Mensen die pas in het stembureau hun envelop met kiespas open maken zijn er genoeg. 
Vorige keer: waar stemmen we voor? De gemeenteraad. Oh de burgemeester.

Op het stembureau leg ik alles met liefde en plezier alles uit hoor en laat iedereen in z'n waarde. 

Met kind van 9 praten we erover en ze weet wat ik daar doe. Verder vooral nav haar vragen.  

Mijn zoon laat ook gerust zijn enveloppe dichtzitten tot het stembureau. Hij weet wat er in zit, een stempas want dat staat al op de enveloppe zelf, en zo kan hij niets verliezen. Huppetee, zo in de binnenzak van zijn jas. 

Mugske schreef op 19-03-2023 om 19:16:

Ik zit ook op stembureau en verbaas mij soms over het weinige dat mensen weten. Mensen die pas in het stembureau hun envelop met kiespas open maken zijn er genoeg.
Vorige keer: waar stemmen we voor? De gemeenteraad. Oh de burgemeester.

Op het stembureau leg ik alles met liefde en plezier alles uit hoor en laat iedereen in z'n waarde.

Met kind van 9 praten we erover en ze weet wat ik daar doe. Verder vooral nav haar vragen.

Ik heb ook op het stembureau pas de envelop opengemaakt. Dat zegt niets over hoe ik mij van te voren verdiept heb in de verschillende partijen en in welke verkiezingen er zijn. Het enige wat er mis zou kunnen zijn is dat mij de verkeerde of maar één kiespas is toegestuurd. En ik ga er vanuit dat dat wel goed geregeld is.

Altijd wel iets verteld en keken toen ook jeugdjournaal. Sinds de middelbare wel meer aandacht aanbesteed. Ze zit nu in de 4e en was dit jaar ook echt geinteresseerd.  Ik vroeg ook hoe dat kwam. Maar ze  schijnen daar al weken bij Maatschappijleer mee bezig te zijn geweest. Dus ze had nu veel beter door hoe de inrichting van de staat was. De geschiedenis van politieke partijen. Maar ook de huidige programma's.. En hadden daar ook debatten over.En ze gingen ook "echt" stemmen, via scholierenverkiezingen . (en toen herinnerde ik me dat wij dit ook hadden op onze middelbare school) Ze had dus nu veel meer een eigen mening en wilde ook wel met ons hierover in discussie. Nou ja over 2 jaar zijn er weer verkiezingen en dan mag ze zelf stemmen. Dus wel fijn, dat het meer gaat spreken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.