Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Verkiezingen/stemmen/democratie/politiek; hoe betrek je je kinderen hierbij?

Beetje laat misschien, maar ik ben gewoon benieuwd.
Hoe geven jullie vorm aan de politieke opvoeding van je kinderen? Hebben jullie het vaker over politiek, over stemmen? Nemen jullie je kinderen mee als je gaat stemmen? Leg je er dingen over uit? En vanaf welke leeftijd?


Poezenmeisje schreef op 17-03-2023 om 16:17:

Wij leerden op de lagere school dat we niet op de Centrumpartij moesten stemmen.

Dezelfde leraar is 40 jaar later actief PVV'er.

🤣🤣😭

Dochter van 8 vindt het heel leuk om mee te gaan stemmen en op haar verzoek kijken we vanaf ze een jaar of 6 is dagelijks het jeugdjournaal. Wij zijn niet echte praters, dus veel wordt er niet over politiek gepraat. 

Bakblik schreef op 17-03-2023 om 12:16:

[..]

Hoe dan?

Stom saai en onnodig? Dus alles wat saai is hoeft niet? Ik snap dit echt niet. Wees blij dat je in een land woont waar je mag stemmen en de vrijheid hebt om op de partij van jouw keuze te stemmen! Licht je kinderen voor over het hoe en wat van stemmen en laat zien dat landen als Noord Korea, Turkije en Rusland geen fijne landen zijn om te wonen, want dictatuur en vergaande sociale controle op alles wat je doet.

Iedere paar jaar mag je hier stemmen, neem je deel aan het feest dat de democratie feitelijk is. Verdiep je erin samen met je kinderen, zodat ze later als ze mogen stemmen een weloverwogen keuze kunnen maken.

Hoe dan? Het waren kinderen van 10 en 13, die praten zo. 


“We hebben ze 1x meegenomen uit educatief oogpunt, waren toen10 en 13 of zo, en ze vonden het erg stom, saai en onnodig.”

Zoon wilde een paar jaar geleden op school niet stemmen omdat ze maar uit acht partijen konden kiezen. Hij wist dat er veel meer waren en de Piratenpartij stond er niet bij.

Uitsluiting (van partijen) is gewoon pesten, was zijn conclusie.

Ik heb nooit zo'n ding/project gemaakt van dat soort zaken eigenlijk. Het komt wel of niet/meer of minder uitgebreid ter sprake, zowel thuis als op school; het was geen vinkje of principe op een opvoedkundige lijst. Evenals ik nooit hét seksgesprek heb gevoerd, je maast dat gewoon door alles heen.

Democratie vind ik een voorrecht en van mogen stemmen heb ik altijd een feestje gemaakt. Dus van kleins af aan mee en na afloop iets wat bij het thema van de verkiezingen past. Zoals nu Brabantse worstenbroodjes- dan weer je meteen in welke provincie we wonen. 
Daarmee heb ik geprobeerd aan te leren dat je stem uitbrengen iets is waar je blij mee mag zijn. En dat jezelf verdiepen in waarop/waarom/waarvoor je stemt eigenlijk net zo normaal is als bedenken wat je de komende tijd gaat eten. We hebben het tijdens het eten ook echt wel eens over de stikstof-/klimaat crisis en de overeenkomsten  met wat er rondom de Groningse aardbevingen is gebeurd bijvoorbeeld. Dankzij de opleiding van kind komen ook de nadelen van algorithmes en de gevolgen daarvan in bijvoorbeeld de toeslagen affaire langs. Plus dat we graag naar even tot hier en Lubach kijken, die vaak veel beter uitleggen waar politici de mist ingaan. Iets wat kind dan ook weer op haar TikTok ziet langskomen. 

En uiteindelijk heb ik kind proberen te leren dat het best ok is om op de eerste vrouw op de lijst te stemmen. Dus kwam kind uiteindelijk zelf met een kandidaat die op de studie zat én wiens partij hoog bij de kieswijzer zat. 
Overigens was waterschappen voor mijzelf dit jaar ook voor het eerst dat ik een mening had en een voorkeur. Welke mening dat was, was een zoektocht en door daar over te praten tijdens het eten ging kind van ‘ik stem niet op waterschappen want we hebben hier geen dijken dus wat boeit dat’ naar ‘ik stem voor mijn eigen toekomst en gezondheid dus…’. 

Max88 schreef op 18-03-2023 om 09:50:

Ik heb nooit zo'n ding/project gemaakt van dat soort zaken eigenlijk. Het komt wel of niet/meer of minder uitgebreid ter sprake, zowel thuis als op school; het was geen vinkje of principe op een opvoedkundige lijst. Evenals ik nooit hét seksgesprek heb gevoerd, je maast dat gewoon door alles heen.

Idem hier. Het is regelmatig ter sprake gekomen, en ook weer lange tijden niet. Ik liet het allemaal ook wel een beetje aan kinderen zelf over. Een tijdje lang was zoon erg geïnteresseerd dus toen hadden we diepgaande gesprekken. Inmiddels is dat weer wat uitgedoofd en zijn de gesprekken daarover wat oppervlakkiger en minder frequent voorkomend. Dochter is altijd maar matig geïnteresseerd geweest. Natuurlijk hebben ze er altijd wel aspecten van mee gekregen, het zit natuurlijk verweven in hele leven maar ‘een thema’ is het hier ook nooit geweest. 
Ik heb er ook niet zo’n mening over in hoeverre ze zich betrokken achten. Daar gaan ze zelf over mi en ik denk dat je daar als ouder maar beperkte invloed op hebt. 
Hier stemmen ze wel en het moment dat ze dat voor het eerst mochten was toch wel wat speciaal. 

Hier wordt veel over maatschappelijke onderwerpen gepraat aan de eettafel. Op de 1 of andere manier komt het altijd weer ergens op een bepaald on derwerp. De kinderen vroegen op gegeven moment ook welke partij waarvoor staat. Ik vind het wel belangrijk het over dit soort onderwerpen te hebben. Daarnaast ben ik vrijwilliger bij het stembureau. Het verbaasde me dat sommige mensen me verwonderd aankeken dat ze 2 stemformulieren kregen. Onder welke steen lig je dan denk ik. Goed dat ze kwamen stemmen maar wel apart vond ik.

MamaE

MamaE

19-03-2023 om 10:41 Topicstarter

Ik vind mogen stemmen zeker een voorrecht maar ben blij dat het niet verplicht is.
Als het mensen niet boeit en ze willen niet de moeite nemen om zich er ook maar een beetje in te verdiepen, dan hoop ik dat ze niet gaan stemmen. Beter dat dan dat ze stemmen op degene met dezelfde naam, een grappige naam of iemand die er knap of juist gek uitziet. 
Het is ook niet zo dat we het heel vaak over democratie of politiek hebben, maar voor ons is stemmen wel iets wat 'erbij' hoort en dan verdiep je je er ook even in.
Als je dat categorisch weigert vind ik het eigenlijk zelfs je morele plicht om dan ook helemaal niet te gaan stemmen. 

Anonima123 schreef op 19-03-2023 om 09:57:

Hier wordt veel over maatschappelijke onderwerpen gepraat aan de eettafel. Op de 1 of andere manier komt het altijd weer ergens op een bepaald on derwerp. De kinderen vroegen op gegeven moment ook welke partij waarvoor staat. Ik vind het wel belangrijk het over dit soort onderwerpen te hebben. Daarnaast ben ik vrijwilliger bij het stembureau. Het verbaasde me dat sommige mensen me verwonderd aankeken dat ze 2 stemformulieren kregen. Onder welke steen lig je dan denk ik. Goed dat ze kwamen stemmen maar wel apart vond ik.

Ah, denken de vrijwilligers zo over stemmers. 🙈

Die stemmers hadden nog niet gezien dat ze twee stempassen hadden gekregen, waarschijnlijk?

Anonima123 schreef op 19-03-2023 om 09:57:

Hier wordt veel over maatschappelijke onderwerpen gepraat aan de eettafel. Op de 1 of andere manier komt het altijd weer ergens op een bepaald on derwerp. De kinderen vroegen op gegeven moment ook welke partij waarvoor staat. Ik vind het wel belangrijk het over dit soort onderwerpen te hebben. Daarnaast ben ik vrijwilliger bij het stembureau. Het verbaasde me dat sommige mensen me verwonderd aankeken dat ze 2 stemformulieren kregen. Onder welke steen lig je dan denk ik. Goed dat ze kwamen stemmen maar wel apart vond ik.

ik kwam er in het stemhokje achter dat Groen Links niet bij het waterschap stond (voor de machtiging van mijn kind). Heb ik maar gestemd op iets wat ook groen klonk. Later gecheckt en het was gelukkig de goede.

nee hoor Max88. Maar als je gaat stemmen neem ik aan dat je gezien hebt dat je 2 stempassen had, dat er 2 lijsten in je bus lagen en het was elke dag op het nieuws zo'n beetje. Dus ja ik vind dat wel verwonderenswaardig eerlijk gezegd. Jij niet?

Poezenmeisje schreef op 19-03-2023 om 13:18:

Die stemmers hadden nog niet gezien dat ze twee stempassen hadden gekregen, waarschijnlijk?

Dochter van 20 en zoon van 18 waren ook wat in verwarring.  De kandidatenlijst die we in de bus kregen was dubbelzijdig.  Voorkant de PS achterkant de waterschappen. En toen kregen ze in het stembureau 2 lijsten.  Medewerker ter plaatse legde dat geduldig uit.  Ging helemaal goed. 

Bakblik schreef op 19-03-2023 om 14:07:

[..]

Dochter van 20 en zoon van 18 waren ook wat in verwarring. De kandidatenlijst die we in de bus kregen was dubbelzijdig. Voorkant de PS achterkant de waterschappen. En toen kregen ze in het stembureau 2 lijsten. Medewerker ter plaatse legde dat geduldig uit. Ging helemaal goed.

En dan hebben wij in de gemeente twee verschillende waterschappen dus stonden op een zijde ook nog twee verschillende kieslijsten en moesten ze in het stemlokaal dus precies de postcode weten om te bepalen welk biljet je meekrijgt. 

(Om nog maar te spreken van sommige waterschappen waar partijen meerdere keren  deelnamen, steeds met een andere plaats in hun naam, zie Lubach). 

Allemaal niet zo heel erg raar dat iemand er vragen over stelt of het vooraf niet zo heel erg duidelijk is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.