Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Verschil in ouderschapstijl

Soms heb ik de indruk dat kleuters van jongere ouders wat meer vrijheid krijgen. 

Peiling

Zijn jonge ouders gemakkelijker met hun kinderen, dan mensen die op latere leeftijd een kind krijgen?
79 stemmen
10%
37%
42%
5%
6%

wat versta je onder jongere ouders? 

Ik heb al 15 jaar geen kleuters meer, maar destijds was ik een redelijk jonge moeder (kinderen met 26 en 32). Mijn kinderen mochten in principe alles, dus die hadden wel veel vrijheid. Ik kan niet per se zeggen dat ik dat herken dat jongere ouders ‘makkelijker’ zijn dan oude. Ik denk dat daar geen verband in zit.

Ik heb geen idee. Denk dat het meer te maken heeft met type mens dan leeftijd. Maar ik let er ook niet echt op.

Wat Kimdekim al zegt: je moet eerst een definitie geven van jongere ouders. Jonger dan wie? Of bedoel je jonge ouders? MMcGonagall vindt 26 en 32 tot de jongere ouders horen, ik vind van niet. Mij lijkt jonge ouders onder de 25.  

Onder de 25 ? 
De gemiddelde leeftijd ligt nu boven de 30
Dus als je 35 bent heb je één kleuter 

Als je 25 bent heb je meestal geen kleuter. Als je al een baby hebt ……

ik had kinderen met 25 en 27. Ik vond me niet perse een jonge moeder.  

Ik zie dat het meer afhangt van het sociaal milieu waar ouders zelf in opgegroeid zijn en / of waar de kinderen in opgroeien. Veel meer dan puur hun leeftijd.

Waarbij bij écht jonge ouders (jonger dan 21) vaak grootouders én hun gewoontes een rol spelen.

Ik heb anders aangevinkt. Om mij heen zie ik veel ouders van jonge kinderen die heel makkelijk zijn daarbij maakt de leeftijd waarop ze kinderen kregen niet veel uit.
Kinderen die alles mogen en dus ook alles doen, de wereld ontdekken tot een niveau dat paps en mams nog niet voor mogelijk hadden gehouden en dan zijn ze woest op de kinderen.
Toen mijn kinderen kleuter waren (15 jaar geleden was de jongste nog kleuter) kon hij echt niet stiekem naar buiten als ik dat niet wilde. De sleutel van de achterdeur lag dan op "een geheime" plek.
De nieuwe buren met een zoontje van 3 zijn bij ons in de wijk een positieve uitzondering. Die knul krijgt de kans niet om stiekem een grote verbouwing in de tuin te gaan doen, als zij naar het toilet gaat ligt de sleutel ook op een geheime plek. 

Ik zie geen verschillen die ergens aan gekoppeld kunnen worden. Ik zie wel verschillen maar vooralsnog lijkt dat in mijn ogen geheel willekeurig. 

Ik zie wel een aantal kinderen die enig kind zijn waarbij ik denk: als je wil dat je kind groeit, moet je er niet bovenop gaan zitten. (Juf Ank uit de Luizenmoeder)

Zeespiegel

Zeespiegel

08-09-2025 om 18:01 Topicstarter

Kimdekim schreef op 08-09-2025 om 16:29:

wat versta je onder jongere ouders?

Ouders die nog begin 20 zijn.

En die al een kleuter hebben. Voormalige tienermoeders?

Zeespiegel schreef op 08-09-2025 om 18:01:

[..]

Ouders die nog begin 20 zijn.

Nou het is niet echt empirisch bewijs maar de enige twee moeders die ik ken die jong moeder werden ( beide 19) zijn juist heel streng voor hun kinderen.

Kimdekim schreef op 08-09-2025 om 17:02:

ik had kinderen met 25 en 27. Ik vond me niet perse een jonge moeder.

Ik op dezelfde leeftijd (25 en 28 jaar), en vond mezelf wel een jonge moeder. Bij nummer 1 was ik overal verreweg de jongste in een hoogopgeleide omgeving; pas bij nummer twee kwam ik mensen tegen die in de buurt van mijn leeftijd kwamen. Maar ook toen haalde ik de gemiddelde leeftijd van moeders op het schoolplein nog omlaag.

Ik weet niet wat je onder 'meer vrijheid' verstaat, ik heb wel eens de indruk gehad dat mensen die op latere leeftijd kinderen krijgen er voorzichtiger mee zijn. Misschien omdat het meer moeite heeft gekost om ze te krijgen. Ik heb niet de indruk dat jonge ouders minder streng zijn, maar dat betekent iets anders misschien. 

Hier kinderen terwijl ik net 23 en 25 was.
Opvoedstijlen verschillen per generatie, milieu en is afhankelijk van een lange lijst interne en externe factoren en niet van leeftijd( alleen).

Daarnaast: makkelijker waarin? Veiligheid? Grenzen? 

Mijn antwoord zou nee zijn.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.