Zeespiegel
08-09-2025 om 16:21
Verschil in ouderschapstijl
Soms heb ik de indruk dat kleuters van jongere ouders wat meer vrijheid krijgen.
Peiling
Zijn jonge ouders gemakkelijker met hun kinderen, dan mensen die op latere leeftijd een kind krijgen?

Yumi
10-09-2025 om 00:08
yasmijn27 schreef op 09-09-2025 om 19:58:
[..]
Ik had zo'n stapel van die gekleurde ikea-bekers. Mag dat niet meer? Die hingen hier achter ook in een netje aan de buitenkraan, voor de dorstige jeugd.
Van mij mag het wel, maar plastic wordt tegenwoordig zoveel mogelijk gemeden. Niet alleen bekers, eigenlijk al het eetgerei en bewaarbakjes, drinkflessen, niet alleen voor kinderen ook voor volwassenen.

Zeespiegel
10-09-2025 om 04:45
Yumi schreef op 09-09-2025 om 18:43:
[..]
Drinken uit plastic wordt tegenwoordig niet gedaan ivm gezondheid, niet zozeer omdat ze handiger zijn. Of begrijp ik het niet goed?
Glas heeft nogal de neiging in gevaarlijke scherven uiteen te vallen, wanneer het kapot valt. Het wordt dus juist uit bescherming gedaan.

Zeespiegel
10-09-2025 om 04:50
Nick90 schreef op 09-09-2025 om 17:12:
[..]
Geen idee of to daarop doelt, ze zag iets gebeuren bij de kleuter van jonge ouders en vond dat blijkbaar heel onverantwoord. Maar dit voorbeeld heeft niks met opvoedstijl te maken van jonge of oude ouders.
Naar aanleiding daarvan ging ik erover nadenken. Het sloot aan op eerdere waarnemingen. Ik ben gewoon heel benieuwd hoe anderen dat ervaren, het gaat er niet zozeer om dat het precies bij mijn ervaring aan moet sluiten ofzo.

Zeespiegel
10-09-2025 om 04:59
Diezijnvanmij schreef op 09-09-2025 om 09:44:
[..]
Je kent de ouders niet, de kleuter niet, de situatie niet. Fijn dat je even geholpen hebt, maar verder hoef je niet veel te vinden toch.
Gelukkig leven we in een vrij land, waarin het mij vrij staat van alles ergens van te vinden. Net als het jouw vrij staat daar ook weer wat van te vinden. Je zal het vast fijn vinden te weten, dat ik inmiddels weer een andere indruk van de ouder in kwestie heb, en dat mijn mening over iemand ook bijgesteld wordt, met nieuwe ervaringen/informatie.
Overigens is het niet mijn gewoonte om achter wildvreemde kleuters aan te gaan. Dit is een speelkameraadje van mijn eigen kleuter. Niet onbekend dus. Een heel leuk, vriendelijk doch eigenzinnig en ondernemend kleutertje.
Dit topic heb ik vooral gestart om te kijken of anderen ook verschil zien in de opvoeding door wat jongere of wat oudere ouders, of dat het gewoon toeval is.
Daarom staat het incident ook niet in de opening post omschreven.

Zeespiegel
10-09-2025 om 05:03
yasmijn27 schreef op 09-09-2025 om 19:58:
[..]
Ik had zo'n stapel van die gekleurde ikea-bekers. Mag dat niet meer? Die hingen hier achter ook in een netje aan de buitenkraan, voor de dorstige jeugd.
Het meeste drinkgerei is tegenwoordig pfas vrij, wat voorzover ik weet betekent dat je het veilig kan gebruiken.

afrodite05
10-09-2025 om 06:44
Wij wisselen af tussen plastic bekers (ook van de ikea) en kleine glaasjes. Plastic is soms handiger, maar glas voelt toch anders, zwaarder, en kind vindt het heel leuk dat hij uit hetzelfde drinkt als de grote mensen. Ik hamer bij beide (plastic en glas) op met twee handjes vasthouden. Gek genoeg zijn het juist de plastic bekers die omvallen, misschien door het gewicht, misschien doordat hij extra voorzichtig is met glas.

Nick90
10-09-2025 om 08:46
Zeespiegel schreef op 10-09-2025 om 04:50:
[..]
Naar aanleiding daarvan ging ik erover nadenken. Het sloot aan op eerdere waarnemingen. Ik ben gewoon heel benieuwd hoe anderen dat ervaren, het gaat er niet zozeer om dat het precies bij mijn ervaring aan moet sluiten ofzo.
Maar waar haal je dan uit dat kleuters van jonge ouders meer vrijheden krijgen dan ouders van kleuters van middelbare leeftijd?

Yumi
10-09-2025 om 12:14
Zeespiegel schreef op 10-09-2025 om 04:45:
[..]
Glas heeft nogal de neiging in gevaarlijke scherven uiteen te vallen, wanneer het kapot valt. Het wordt dus juist uit bescherming gedaan.
Dat glas kapot kan vallen weten we allemaal, toch wordt plastic afgeraden. Om die reden gebruiken steeds meer ouders glas, zelfs voor de babyfles. Zelf heb ik o.a mijn bewaarbakjes ingeruild voor glas, omdat deze ook in de magnetron veilig zijn.
glazen babyfles vs. plastic - Natuurlijke kleding – 100% puur, zonder synthetische stoffen

Yumi
10-09-2025 om 12:22
Zeespiegel schreef op 10-09-2025 om 05:03:
[..]
Het meeste drinkgerei is tegenwoordig pfas vrij, wat voorzover ik weet betekent dat je het veilig kan gebruiken.
Als je het met een keurmerk BPA en PFAS vrij hebt gekocht wel.