Dorry1
04-07-2011 om 23:56
Wat mocht jij vroeger niet?
Even inhakend op het berichtje hierboven dat kinderen van een forummer een telefoonkaart hebben gekocht en dat blijkbaar niet mochten. Vroeg ik me op eens af; wat mocht jij vroeger niet waar je nu van denkt 'waarom toch in vredesnaam niet?'. Ik vroeg me dat zo maar af omdat ik ook wel eens aparte 'verboden' kreeg op gelegd. Zo mocht ik geen haargel gebruiken tot ik een jaar of 15 was. Het zou heel slecht zijn voor je haar en het haar zou uitvallen. Jeetje, ik heb toen van ellende een jampotje beschilderd met verf zoals je dat met een sfeerlichtje zou doen en daar heb ik toen haargel in gedaan(gekocht van mijn eigen zakgeld, 1,50 gulden weet ik nog). Gel is afgepakt en later mocht ik op eens wel haargel. Nooit begrepen waarom het was en mijn ouders weten het ook niet meer! Welk verbod kreeg jij vroeger opgelegd?
Dorry

skik
08-07-2011 om 17:12
Club
Ik heb nog een stapeltje liggen! Zo leuk om nog eens door te bladeren. Ik heb ze door de jaren heen zelfs zo vaak gelezen, dat ik er laatst achter kwam dat een buurvrouw ooit een vraag ingestuurd heeft naar de vragenrubriek van de Club, ik herkende haar naam.
skik

Tirza G.
08-07-2011 om 22:40
Skik
OOOOOOOOO jij bent erg! Als je zelfs namen onder ingezonden brieven herkent en herinnert...........wauw. Chapeau
Tirza

Valkyre
08-07-2011 om 23:41
De verzuiling
Waar ik later op school over leerde heb ik ook nog aan den lijve meegemaakt - nou ja, deels dan. Mijn ouders hadden vrienden die zowel katholiek als links waren. Mijn ouders waren PvdAers van het oude stempel. Ik ben dus op m'n zevende wel naar die demonstratie geweest (1981), samen met de "moeilijk opvoedbare jongeren" die mijn vader begeleidde. Wat ik me vooral nog herinner is een klein jongetje in een wandelwagentje die onophoudelijk riep "GVD, weg met die bommen!" Daar moest ik erg om giechelen... En dat ik in - achteraf bezien - het gebouw van de kunstacademie waar ik twaalf jaar later zou studeren in de rij moest staan om te plassen.
Natuurlijk mocht ik geen nepwapens als speelgoed (maar wel een dubbele blaaspijp voor pijltjes - mijn vader was niet zo rechtlijnig) en niet op scouting, want dat was militaristisch. Geen carnaval vieren, want katholiek (gelukkig veel uitzonderingen..). Geen witte broderiejurk en zwarte - jawel - lakschoenen, want we waren niet katholiek. (Ben wel bij de eerste communie van mijn vriendinnetje geweest, vandaar de fascinatie). Alleen maar verantwoorde Pinocchio- of Renataschoenen. Uberhaupt geen jurken, want ik kreeg de afdragertjes van zuslief, en die droeg het liefst spijkerbroeken en houthakkersoverhemden of kabeltruien. Toen mijn vader, die leraar was, nog leefde, kreeg ik ook alleen Verantwoord Speelgoed. Later kreeg ik wel zo'n make-up kop, en barbies (nou ja, 1 barbie, de rest was een Fleur), geweldig vond ik dat. Toen ik kleedgeld kreeg (was ik rond de 13?) heb ik 't drie maanden opgespaard en een jurk gekocht (wel al zwart, toen. Ik was "een beetje alto" haha). Bij Mac & Maggie, wie kent 't nog? En later nog twee jurken.
Als puber mocht ik bijna alles, behalve alleen naar huis fietsen in het donker. Toen mijn vrienden voor het eerst gingen stappen ging ik in training (niet drinken, vroeg naar bed). Toen ik bijna 18 was heb ik dat weer ruimschoots ingehaald (tot 3 uur 's nachts in de kroeg hangen terwijl ik de volgende dag naar school moest, spijbelen). Pas veel later vertelde mijn moeder dat dat vrije meer noodgedwongen was dan een keuze: ze was alleenstaand, moest hard en veel werken om rond te komen, en kon niet overal tegelijk zijn - dus moest ze erop vertrouwen dat we voldoende wisten om onszelf te beschermen. En dat was ook eigenlijk zo - ik heb nooit veel gedronken en nooit drugs gebruikt, en had een goed instinct wat mannen betreft.
EO was een "achterlijke omroep" (mijn ouders waren indertijd niet zo genuanceerd. We keken VARA en VPRO, lazen de Volkskrant, VN en de VARA-gids en zongen bij tijd en wijle de Internationale. Kerkelijke liedjes kende mijn moeder uit haar jeugd, maar dat moesten wij niet willen (opium voor 't volk, weetuwel). Dat was de verzuiling door de ogen van een kind
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Valkyre
08-07-2011 om 23:50
Oh ja
En nog niet genoemd: Farce Majeur!

Fiorucci
09-07-2011 om 07:00
Mac en maggie
Ohja dat ken ik nog wel....ik was namelijk zelfs toen ik ging trouwen eigenwijs want ik wilde niet in zo'n witte jurk. Dus gewoon zelf geshopt, tot ik eindelijk wat had. Ik had niet perse iets tegen wit, maar op dat moment was dat niet "in" en dan kon je het schudden natuurlijk. Dus getrouwd in zwart en oudroze. Een week na ons huwelijk zit ik in de tram, zoef langs Mag en Maggie, mijn favoriete winkel, en wat zie ik: die hele winkel he-le-maal vol met....witte kleding! Zucht....

Valkyre
09-07-2011 om 11:31
Zweedse klompen
Mocht ik trouwens ook. Rode! Maar verder alleen die lompe zwarte Renataschoenen, brrr...

sus-anne
09-07-2011 om 12:23
Grappig
grappig om te zien wat jullie allemaal niet mochten vroeger.
en nog grappiger om te beseffen dat ik dat allemaal wel mocht: de zweedse klompen( die haalden we ook echt bij een winkeltje in het centrum*de klompenboer* genaamd),De club,bij de majorette ,een skippybal,Koot en Bie,Farce majeur,de VPRO (terwijl ik uit een behoorlijk rechts nest kom)Sonja Barend ,we keken altijd ,al had mijn vader wel altijd commentaar op die *linkse rooie Sonja*.Carnaval vieren,het mocht allemaal.
Waar bij ons wel enorm op gelet werd was je gedrag,naar de buitenwereld toe * want wat moeten de buren wel niet van ons denken*

Emel
09-07-2011 om 17:29
Communie en katholieke school
Opgegroeid in zuid-Limburg, maar met nietgelovige ouders. Op de hoek van onze straat stond een kerk en regelmatig liepen ze op zondag in processie door onze straat. Prachtig vond ik dat als kind. Vrijwel alle buurtkinderen zaten op de, katholieke, buurtschool. Ik heb daar op de kleuterschool gezeten, maar zodra er een openbare school (de eerste!) in de stad kwam, moest ik daar naar toe. Ik herinner me nog een citaat van mijn moeder, dat ze bang was dat ik op de katholieke school geindoctrineerd werd, en thuis kwam met versjes als "ons lieve Heertje, geef ons een mooi weertje".
Groot jeugdtrauma is dat ik geen communie mocht doen. Die schitterende witte jurken, zwarte lakschoentjes.... En dan de cadeau's! Overbuurmeisje kreeg een paard. Ik heb me zelden zo zielig gevoeld. (Verder een prima jeugd hoor)

Emma B
09-07-2011 om 23:01
Leuk!
Ik mocht geen barbies, geen lakschoenen aan en geen majorette worden. En ik mocht geen huidkleurige panties aan, sowieso geen panties eigenlijk. Maar de mode met huidkleurige panties en kniekousen met lakschoenen moest aan mij voorbij gaan. Dat kon echt niet volgens mijn moeder. Ik mocht ook geen gaatjes in mijn oren, pas toen ik 20 werd heb ik gaatjes laten prikken. Ik mocht niet naar de christelijke basisschool alhoewel die dichterbij was en ik mocht ook niet naar de christelijke vwo. Ik moest naar openbare scholen. Als tegenreactie heb ik als puber zo'n beetje alle kerken van binnen gezien en bijna alle kerkgenootschappen uitgeprobeerd in het dorp waar ik destijds woonde.

eefy
10-07-2011 om 13:03
Tina en eo
O, o wat mochten we vroeger veel niet. Ik mocht zelf heel veel niet tot mijn grote frustratie. Ik mocht naar geen enkel programma van de EO kijken Arrgghhh zoveel kleine huisjes op de prayrie gemist en de Walton's We mochten de Tina niet lezen. Dit allemaal omdat mijn moeder het verkeerde rolmodellen vond. Zelf was ze al met man nr. 3 bezig de jaren 60 voort te zetten (woehahahaha).Barbies waren fout. Burgerlijk was funest dus als vriendinnetjes uit stevige verantwoorde milieus kwamen (waar er dus gewoon een vader en moeder waren die ene baan hadden etc) dan mocht ik daar liever niet over de vloer komen ha ha ha.

even annoniem
11-07-2011 om 10:44
Hmmmm
Alles wat ik niet durfde of wou, moest ik doen van m'n ouders. En alles wat ik wel wou, mocht ik niet van m'n ouders.
Als volwassene erg lastig nu, want, je erg schuldig voelen dat je een nieuwe wasmachine gekocht hebt, omdat de andere stuk was, is niet alleen vervelend, maar eigenlijk ook niet nodig. En ik heb nog steeds geen idee hoe je vrienden maakt en onderhoud, want dat mocht ook niet. (ik mocht alleen maar thuis zijn en op m'n slaapkamer zitten, ben hierdoor ooit zelfs van huis weggelopen, en ben op die manier mijn huidige man tegen gekomen).

Karin*
11-07-2011 om 18:37
Lakschoenen
Ja,lakschoenen, die mocht ik vroeger ook niet. En dochter dus wel, wat zag ze er schattig uit toen.
En de heldin uit een meisjesboek had een zwartfluwelen jurk, die wou ik ook zo graag. Mocht ook niet.

Beertje37
18-07-2011 om 21:07
Oversteken
Ik mocht de (rustige) weg niet oversteken tot ik 12 was . Geen fietsexamen. Niet snijden, koken, frituren, alleen thuis blijven tot een jaar of 20....
Mijn dochter mag dus alles!
beertje