MRI
25-08-2025 om 20:02
Wat zouden jullie doen? Kindje alleen buiten een winkel
Ik liep vandaag langs de bakker. Daar stond een bakfiets (zo'n bak voor het stuur) geparkeerd. Er zat een kindje in de bak te huilen. Een kindje van ongeveer 1,5 jaar oud. Er was geen volwassene bij. Ik wist niet wat ik moest doen. Ik dacht dat het misschien nog enger voor het kindje zou zijn als een vreemde haar probeerde te troosten. Maar ik vond het een onveilige situatie. Iemand die kwaad in de de zin heeft, kon het kindje zo wegpakken. Dus ik bleef er maar een beetje bij in de buurt hangen om van een afstandje (als in twee meter) de veiligheid te waarborgen. Na vijf minuten kwam de vader naar buiten en het kindje stopt met huilen en ze gingen weg. Ik dacht er nog even over om de vader er op aan te spreken, maar zag er vanaf. Hadden jullie het wel gedaan?

Bakblik
25-08-2025 om 20:05
Ik denk het wel. Ik denk dat ik de betreffende winkel in was gelopen en gevraagd had van wie die bakfiets met huilend kind was.
Ik kan daar echt heel slecht tegen dat ouders zo makkelijk met de kinderen omgaan en ze naar in de bakfiets laten zitten, want eruit halen en weer erin zetten en gordeltje vastmaken kost zoveel tijd.............

Angua
25-08-2025 om 20:07
In de buurt blijven zou ik ook doen, aanspreken niet. Te vaak stupide reacties gekregen.

Nick90
25-08-2025 om 20:08
Als de vader het kindje vanuit de winkel kan zien zou ik niks gezegd hebben

MRI
25-08-2025 om 20:10
Nick90 schreef op 25-08-2025 om 20:08:
Als de vader het kindje vanuit de winkel kan zien zou ik niks gezegd hebben
Goeie, daar heb ik eigenlijk niet naar gekeken. De winkel heeft enorm volle etalages, dus ik vraag het me af.

Marty1984
25-08-2025 om 20:49
In de buurt blijven als ik tijd heb wel.
Aanspreken niet.
Je kent het verhaal niet.

Anne1234!
25-08-2025 om 20:52
Ik zou denk ik naar het kindje zijn toegegaan, proberen het kindje gerust te stellen door te praten of een liedje te zingen en als vader zou komen iets zeggen als; hij was al even aan het huilen dus ik dacht ik ga er maar even naar toe.

Nick90
25-08-2025 om 20:59
Anne1234! schreef op 25-08-2025 om 20:52:
Ik zou denk ik naar het kindje zijn toegegaan, proberen het kindje gerust te stellen door te praten of een liedje te zingen en als vader zou komen iets zeggen als; hij was al even aan het huilen dus ik dacht ik ga er maar even naar toe.
Ik denk dat dat kind alleen maar harder gaat huilen als een wildvreemde liedjes voor m komt zingen. Bij de bakker sta je meestal ook zo weer buiten.

Temet
25-08-2025 om 21:20
De hamvraag zou voor mij denk ik zijn: zit dat kind vast of niet? Maar misschien was ik ook wel op enige afstand blijven kijken, ook al zat het kind in de gordel.
In sommige Scandinavische landen schijnt het vrij gewoon te zijn om je kinderwagen met dik ingepakte baby buiten de winkel te laten staan. Zo groot is de kans op kinderontvoering kennelijk ook weer niet

Peaches
25-08-2025 om 21:32
Ik vind dat je het goed hebt gedaan. Ik zou hooguit nog doen wat Bakblik zegt: in de winkel vragen van wie het kind is. Maar waarschijnlijk dat ook niet, want ik vermijd conflict liever.

Madamecannibale
25-08-2025 om 21:43
Ik vind het een lastige. Hier in de buurt speelt een kindje van 1 alleen buiten met haar broertjes van 3 en 5. Ik vind het gevaarlijk. Ik vind ook dat een kind onder de 10 (eigenlijk nog wel ouder) niet de verantwoordelijkheid over een kind van 1 kan hebben. Ik vind 3 eigenlijk ook te jong om alleen buiten te spelen. Ik weet wie de ouders zijn en heb wel eens met ze gesproken maar breng dit onderwerp toch niet op. Ik vind het lastig om anderen aan te spreken op hun opvoeding, en weet ook niet of ik daar zelf te streng in ben.
Bij een vreemde zou ik het misschien eerder doen, maar wel afhankelijk van het uiterlijk van diegene. Als niemand ooit die mensen aanspreekt blijven ze het wel doen natuurlijk.

Peaches
25-08-2025 om 21:49
Madamecannibale schreef op 25-08-2025 om 21:43:
Ik vind het een lastige. Hier in de buurt speelt een kindje van 1 alleen buiten met haar broertjes van 3 en 5. Ik vind het gevaarlijk. Ik vind ook dat een kind onder de 10 (eigenlijk nog wel ouder) niet de verantwoordelijkheid over een kind van 1 kan hebben. Ik vind 3 eigenlijk ook te jong om alleen buiten te spelen. Ik weet wie de ouders zijn en heb wel eens met ze gesproken maar breng dit onderwerp toch niet op. Ik vind het lastig om anderen aan te spreken op hun opvoeding, en weet ook niet of ik daar zelf te streng in ben.
Bij een vreemde zou ik het misschien eerder doen, maar wel afhankelijk van het uiterlijk van diegene. Als niemand ooit die mensen aanspreekt blijven ze het wel doen natuurlijk.
En als er wel mensen zijn die ze aanspreken, blijven ze het waarschijnlijk ook doen. Want ze vinden dat het kan. Daar verander je niet veel aan door je mening te geven.
Maar jeetje, wat een leeftijden. Een kind van 5 zou ik nog niet verder laten dan het speeltuintje aan de achtertuin vast, eigenlijk..

Aviendha
25-08-2025 om 22:28
Peaches schreef op 25-08-2025 om 21:49:
[..]
En als er wel mensen zijn die ze aanspreken, blijven ze het waarschijnlijk ook doen. Want ze vinden dat het kan. Daar verander je niet veel aan door je mening te geven.
Maar jeetje, wat een leeftijden. Een kind van 5 zou ik nog niet verder laten dan het speeltuintje aan de achtertuin vast, eigenlijk..
Wel bijzonder dat dit goed gaat. Met mijn kinderen zou het echt niet kunnen (1 en 4). Die van 4 kan ook niet in zijn eentje buiten spelen, hij snapt daar nog niks van. Hij loopt nog vaak weg enz.

HelloKitty123
25-08-2025 om 22:35
Ik denk dat ik even de bakkerij in zou lopen om te vragen bij wie het huilende kindje hoort.

Madamecannibale
25-08-2025 om 22:45
Aviendha schreef op 25-08-2025 om 22:28:
[..]
Wel bijzonder dat dit goed gaat. Met mijn kinderen zou het echt niet kunnen (1 en 4). Die van 4 kan ook niet in zijn eentje buiten spelen, hij snapt daar nog niks van. Hij loopt nog vaak weg enz.
Ik verbaas mij hier ook steeds over. Het kind kan ook nog niet echt praten (is wel twee ondertussen). Mijn tweejarige kan echt niet alleen buiten zijn, die loopt gerust naar de eendjes in de sloot. Ik vermoed dat dat volgend jaar niet anders is.

MRI
25-08-2025 om 22:52
HelloKitty123 schreef op 25-08-2025 om 22:35:
Ik denk dat ik even de bakkerij in zou lopen om te vragen bij wie het huilende kindje hoort.
ja dat was een goed idee geweest! En zou je dan ook zeggen dat het misschien niet zo'n goed idee was om een kind alleen buiten te laten staan?