Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
MRI

MRI

25-08-2025 om 20:02

Wat zouden jullie doen? Kindje alleen buiten een winkel

Izza schreef op 27-08-2025 om 11:20:

[..]

Huilen is voor jonge kinderen een normale manier van omgaan met prikkels en emoties die ze nog niet kunnen reguleren. Dat heeft niets te maken met negeren. Sommige kinderen Huilen ook als hun ouders er wel zijn. Normaal kindergedrag. En als ouder heb je ook gewoon zaken te doen (zoals boodschappen). Je kunt jezelf niet opsluiten in je huis.

En een onbekende die zonder mijn toestemming aan mijn kinderen zit zou ik absoluut niet waarderen. Je hebt gewoon van andere mensen af te blijven. Ongeacht hun leeftijd. Ik geef een wildvreemde volwassene toch ook niet opeens een knuffel? Tegenwoordig hebben we consent!

Wat vind je van deze,

Ik fietste ergens en er fietste een kind met een grote schaar in haar hand op het stuur, moeder fietste er naast

Ik wilde echt wat zeggen!

Want? Wat is precies het gevaar hier? Als de punt van haar af is gericht valt er toch weinig te vrezen bij een eventuele val? Kind verliest het evenwicht, laat waarschijnlijk de schaar op de grond vallen, dat is het dan. 

Lijkt mij minder riskant dan stunts als kind staand op de bagagedrager, kind op de arm van vader terwijl die fietst (daadwerkelijk gezien), baby in buikdrager terwijl ouder op de fiets door het stadsverkeer sjeest, etc...

Temet schreef op 27-08-2025 om 17:09:

Want? Wat is precies het gevaar hier? Als de punt van haar af is gericht valt er toch weinig te vrezen bij een eventuele val? Kind verliest het evenwicht, laat waarschijnlijk de schaar op de grond vallen, dat is het dan.

Lijkt mij minder riskant dan stunts als kind staand op de bagagedrager, kind op de arm van vader terwijl die fietst (daadwerkelijk gezien), baby in buikdrager terwijl ouder op de fiets door het stadsverkeer sjeest, etc...

Serieus? Ik weet niet wat ik lees.
Geen ouder hier, maar bij sommige dingen denk ik echt: denk eens na!

1. Een klein kind laat je gewoon niet ergens alleen achter, ook al heb je er bij bv een bakker zicht op.
2. Als een schaar dicht is lijkt het me niet zo'n groot probleem inderdaad, maar is de schaar open en gebeurt er dan wat kan het lelijk aflopen. Een schaar is toch geen speelgoed!

Temet schreef op 27-08-2025 om 17:09:

Je maakt een grapje toch dat je het gevaar van de schaar niet snapt?

MRI

MRI

27-08-2025 om 18:09 Topicstarter

Tja mijn zorgen gingen niet zozeer over het feit dat het kindje huilde. Ik was bezorgd omdat iemand zo het kind mee zou kunnen nemen. 

Ik denk dat ik ook even op een afstandje was blijven kijken. Vader had ik niet aangesproken. 

Een poosje geleden liep ik de supermarkt uit. Meteen na de uitgang is een bruggetje over een sloot. 
Terwijl ik op dat bruggetje loop komt er een jochie van een jaar of 3 uit de supermarkt rennen. Hij ging op het bruggetje bij de leuning naar het water staan kijken. Maar er kwam geen ouder achteraan.
Ik ben even blijven staan en hij begon op de leuning van de brug te klimmen. De leuning zijn drie horizontale planken. Eerst klom hij op de onderste plank en toen hij op de middelste plank klom ben ik naar hem toegelopen om te zeggen dat hij dat niet moest doen. Nog steeds geen ouder in zicht. 
Toen hij door klom naar de bovenste plank en dus al boven de sloot hing heb ik hem bij zijn broeksband vastgepakt. Ik ga echt niet staan kijken hoe hij over die leuning de sloot in kukelt. 
Op dat moment komt er een vrouw paniekerig de supermarkt uitrennen. Zij plukte eerst haar kind van de leuning af en daarna kreeg ik een dikke knuffel van haar. 
Het is niet mijn gewoonte om kinderen van iemand anders vast te pakken maar dit was dus een gevalletje overmacht.   

oudmaarnognietkoud schreef op 27-08-2025 om 20:28:

Ik denk dat ik ook even op een afstandje was blijven kijken. Vader had ik niet aangesproken.

Een poosje geleden liep ik de supermarkt uit. Meteen na de uitgang is een bruggetje over een sloot.
Terwijl ik op dat bruggetje loop komt er een jochie van een jaar of 3 uit de supermarkt rennen. Hij ging op het bruggetje bij de leuning naar het water staan kijken. Maar er kwam geen ouder achteraan.
Ik ben even blijven staan en hij begon op de leuning van de brug te klimmen. De leuning zijn drie horizontale planken. Eerst klom hij op de onderste plank en toen hij op de middelste plank klom ben ik naar hem toegelopen om te zeggen dat hij dat niet moest doen. Nog steeds geen ouder in zicht.
Toen hij door klom naar de bovenste plank en dus al boven de sloot hing heb ik hem bij zijn broeksband vastgepakt. Ik ga echt niet staan kijken hoe hij over die leuning de sloot in kukelt.
Op dat moment komt er een vrouw paniekerig de supermarkt uitrennen. Zij plukte eerst haar kind van de leuning af en daarna kreeg ik een dikke knuffel van haar.
Het is niet mijn gewoonte om kinderen van iemand anders vast te pakken maar dit was dus een gevalletje overmacht.

Mijn kind is ook precies zo'n monster dat wegrent als ik niet weg kan, bijvoorbeeld omdat ik net aan het afrekenen ben (lang leve maaltijdboxen). Dan was ik je ook dankbaar geweest!!

Wat betreft de OP: tja, je hebt gewoon kinderen die helaas niet eens 5 minuten in een bakker kunnen staan zonder aan de vitrine te likken... dus ik begrijp de ouder.

MRI schreef op 27-08-2025 om 18:09:

Tja mijn zorgen gingen niet zozeer over het feit dat het kindje huilde. Ik was bezorgd omdat iemand zo het kind mee zou kunnen nemen.

De kans dat een kind in NL overdag op een openbare, drukke plek ontvoerd wordt door een vreemde is zo ontzettend klein, daar heb ik ook nooit rekening mee gehouden.

Ik heb ook wel eens mijn slapende kind (van toen een jaar) bij de bakker in de bakfiets laten zitten (bakfiets wel op slot). Ben toen wel in de deuropening blijven staan tot ik aan de beurt was. en ook vanaf de kassa zie je de straat best goed. Als hij wakker was geworden en het op het huilen had gezet was ik er vrij snel bij. 

Toch kan ik me ook situaties voorstellen waar dat niet zo is. Ik zou het dan denk ik fijn gevonden hebben als iemand de bakker inliep en aangaf dat er een kind huilt of mijn kind even in de gaten hield/troostte (wel zonder optillen, maar even praten/zingen is prima). 

Zo heb ik ook wel eens in de speeltuin op een vreemd kind gelet omdat de ouder echt even naar de wc moest. Dan vertrouw je er maar op dat de ouder terugkomt. 

Ik zag laatst voor de supermarkt een fiets met voorzitje en daarin een kind! Stonden twee oudere kinderen (jaar of 6/7? met fiets in de buurt dus ik denk dat dat de broers waren. Maar doodeng. Als die fiets omkukelt...
Ik heb er vriendelijk iets van gezegd en vader keek me aan alsof ik van een andere planeet kwam.

Ik bemoei mij niet met andere onbekende mensen of hun kinderen. Uitzonderingen zijn als ik er last van heb (kinderen die mij of mijn spullen schade toe brengen). En ik grijp in bij het voorkomen van ongelukken als er geen ouder is. Dus inderdaad een kind dat bijna in het water valt. Ik heb bijvoorbeeld ooit wat gezegd van een kind wat door andere kinderen erg gepest werd. 

Neweve schreef op 27-08-2025 om 22:04:

Zo heb ik ook wel eens in de speeltuin op een vreemd kind gelet omdat de ouder echt even naar de wc moest. Dan vertrouw je er maar op dat de ouder terugkomt.

Dit vind ik pas raar, een wildvreemde vragen om even op je kind te letten terwijl je zelf even in een afgesloten hokje gaat zitten poepen oid.

ik zou denk ik bij de bakker naar binnen zijn gegaan en gevraagd op duidelijke maar vriendelijke toon:" Hallo....er is buiten een kindje flink overstuur aan het huilen....is de papa of mama hier misschien om even te troosten?? En als er dan een ouder aankomt zou ik zeggen van " ja, ik dacht toch even vragen hoir, ook vanwege veiligheid, zo klein en dan alleen buiten....fijne dag!

Dit denk ik

Nick90 schreef op 28-08-2025 om 14:40:

[..]

Dit vind ik pas raar, een wildvreemde vragen om even op je kind te letten terwijl je zelf even in een afgesloten hokje gaat zitten poepen oid.

Nou, als je echt hoge nood hebt kan ik me dat wel voorstellen.

Nick90 schreef op 28-08-2025 om 14:40:

[..]

Ik weet nog precies dat ik in een dierentuin een dreumes (mijn eerste kind) maar even in een halletje heb laten staan in een buggy vanwege hoge nood en geen andere optie. De stress! Uiteraard gebeurde er niets.

Met de derde deed ik dat veel makkelijker 😅

Maar ik heb nooit een vreemde gevraagd om op ze te letten. Dat dan weer niet. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.