Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Bijtje82

Bijtje82

06-09-2022 om 18:48

Wel of geen melding maken

Ik heb laatst ergens een feestje gehad en verbaasde me wederom over het smerige huishouden. Niet zomaar een beetje vies, gewoon echt adembenemend ranzig. 
Zodra je binnenkomt wordt je overvallen door de stank van kattenpis, zo erg dat je adem gewoon ff stokt. 
De vloer is smerig, overal liggen kruimels en andere viezigheid. De moeder is praktisch alle dagen thuis, dus het is geen kwestie van tijd tekort. Kind is inmiddels 4, kan niet praten alleen een soort van oerwoud geluiden maken en af en toe haal je er iets van een woord uit. De vader werkt zich een slag in de rondte. Kind loopt nog in een luier, krijgt geen zindelijkheid training en zag er zeer onverzorgd uit. 
Het is daar altijd wel viezigheid geweest, maar het lijkt steeds extremer te worden. We waren met zijn allen eigenlijk best wel overdonderd en willen het eigenlijk melden in belang van het kind. 
Heb net gekeken bij veilig thuis, maar zij lijken voornamelijk over mishandeling en geweld te gaan. 

Vind het zo sneu voor dit jochie.


Dit klinkt als verwaarlozing en is meldingswaardig. Maar zou je niet eerst in gesprek gaan met deze mensen en je zorgen uiten, of eventueel vragen hoe ze geholpen kunnen worden?

Mogelijk valt dit wel onder verwaarlozing. Je kunt VT bellen en de zaak eens voorleggen, ze kunnen dan advies geven.

Bijtje82

Bijtje82

06-09-2022 om 19:03

Suuus schreef op 06-09-2022 om 18:50:

Dit klinkt als verwaarlozing en is meldingswaardig. Maar zou je niet eerst in gesprek gaan met deze mensen en je zorgen uiten, of eventueel vragen hoe ze geholpen kunnen worden?

Het is familie. Hebben het al eens voorzichtig aangekaart, maar het komt niet binnen. Of wel, maar ze doen er niks mee.

Het heeft ook heel lang geduurd eer dat ze met hun zoontje hulp gingen zoeken omdat hij niet praat. Hij heeft zo'n grote achterstand dat hij nu niet naar regulier onderwijs kan. Terwijl wij al voor zijn 2e jaar zeiden dat ze hulp moesten zoeken. Dit was niet nodig want het CB vond dat hij nog kon bijtrekken. We dachten altijd dat hij een vorm van autisme had. Kregen geen contact met hem etc. Maar ze krijgen niks gevonden met onderzoeken. Ik snap niet hoe instanties hier zo kunnen falen. Dit kind heeft echte begeleiding nodig en de ouders ook. 

Bijtje82

Bijtje82

06-09-2022 om 19:04

Mischa83 schreef op 06-09-2022 om 18:50:

Mogelijk valt dit wel onder verwaarlozing. Je kunt VT bellen en de zaak eens voorleggen, ze kunnen dan advies geven.

Ik ga eens polsen bij VT

als je gelooft dat je buiten de instanties om alles geprobeerd hebt om bewust te maken en te helpen en geen aanknopingspunten meer ziet, dan zou ik hier een melding van maken. 

Bijtje82 schreef op 06-09-2022 om 19:03:

[..]

Het is familie. Hebben het al eens voorzichtig aangekaart, maar het komt niet binnen. Of wel, maar ze doen er niks mee.

Het heeft ook heel lang geduurd eer dat ze met hun zoontje hulp gingen zoeken omdat hij niet praat. Hij heeft zo'n grote achterstand dat hij nu niet naar regulier onderwijs kan. Terwijl wij al voor zijn 2e jaar zeiden dat ze hulp moesten zoeken. Dit was niet nodig want het CB vond dat hij nog kon bijtrekken. We dachten altijd dat hij een vorm van autisme had. Kregen geen contact met hem etc. Maar ze krijgen niks gevonden met onderzoeken. Ik snap niet hoe instanties hier zo kunnen falen. Dit kind heeft echte begeleiding nodig en de ouders ook.

Als het probleem bij de ouder(s) ligt, is het niet fair om een diagnose te stellen bij een kind, maar zal er naar het hele gezin moeten worden gekeken. Dat de instantie vervolgens niet doorpakt is zeker kwalijk. 

Lieveheersbeest schreef op 06-09-2022 om 19:06:

als je gelooft dat je buiten de instanties om alles geprobeerd hebt om bewust te maken en te helpen en geen aanknopingspunten meer ziet, dan zou ik hier een melding van maken.

Eens.

Bijtje82

Bijtje82

06-09-2022 om 19:29

Ik heb vt zojuist een mail gestuurd. 

Bijtje82

Bijtje82

06-09-2022 om 19:33

Suuus schreef op 06-09-2022 om 19:20:

[..]

Als het probleem bij de ouder(s) ligt, is het niet fair om een diagnose te stellen bij een kind, maar zal er naar het hele gezin moeten worden gekeken. Dat de instantie vervolgens niet doorpakt is zeker kwalijk.

Nee wij hebben geen diagnose gesteld, we hadden een vermoeden vanwege het gedrag van hun zoon. Nergens op reageren, niet aankijken, niet praten volledig in zijn eigen wereld. Dus we hadden ouders geadviseerd om hier iets mee te doen zodat er tijdig de juiste zorg verleend kon worden. Dat hebben ze dus pas een 4 maanden voor zijn 4e verjaardag gedaan. En niet eens uit zichzelf, maar omdat de opvang waar hij sinds kort heen ging hem na een aantal dagen weigerde omdat hij onhandelbaar is. Zij hebben hem doorverwezen. 

Als de vader zich een slag in de rondte werkt, is hij dan niet de persoon die je het beste kan benaderen in de vraag hoe als familie elkaar te helpen? ( Eigen kracht?) Is die insteek niet meer vertrouwd dan een vreemde over de vloer die observeert en noteert.
Een plan van aanpak vóór kind straks naar basisschool moet en school vragen gaan stellen?

oh, je reactie gemist dat je VT gemaild hebt.

Bijtje82 schreef op 06-09-2022 om 19:33:

[..]

Nee wij hebben geen diagnose gesteld, we hadden een vermoeden vanwege het gedrag van hun zoon. Nergens op reageren, niet aankijken, niet praten volledig in zijn eigen wereld. Dus we hadden ouders geadviseerd om hier iets mee te doen zodat er tijdig de juiste zorg verleend kon worden. Dat hebben ze dus pas een 4 maanden voor zijn 4e verjaardag gedaan. En niet eens uit zichzelf, maar omdat de opvang waar hij sinds kort heen ging hem na een aantal dagen weigerde omdat hij onhandelbaar is. Zij hebben hem doorverwezen.

Nee ik bedoel dat de instantie geen diagnose heeft gesteld. Jij zegt vervolgens dat de instantie faalt. Dat vind ik nogal kort door de bocht

En hebben jullie als familie nog wat gedaan

Geholpen?


Suuus schreef op 06-09-2022 om 19:36:

[..]

Nee ik bedoel dat de instantie geen diagnose heeft gesteld. Jij zegt vervolgens dat de instantie faalt. Dat vind ik nogal kort door de bocht

Oh, de molen is al in werking gesteld. Tja, zo snel gaat dat nu ook weer niet, maar hij is doorverwezen en dat zal ook aan de huisarts doorgegeven worden. Geduld.

Kan het ventje misschien af en toe een weekendje bij familieleden verblijven?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.