Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Bijtje82

Bijtje82

06-09-2022 om 18:48

Wel of geen melding maken


Bijtje82

Bijtje82

08-09-2022 om 10:22

Anoniemst schreef op 08-09-2022 om 09:57:

Je schreef dat je twijfelde om je neefje een dag of dagdeel mee te nemen in de herfstvakantie. Zou je ook of in plaats daarvan niet kunnen overwegen om aan je schoonzus te vragen een keer iets met haar te doen? Gewoon los van alles, even een middagje of avondje weg.

Stel dat het haar allemaal teveel is, dan kan zo’n moment een goede afleiding zijn, maar los daarvan ben je dan even 1 op 1 met haar. Anders dan op een verjaardag. Je praat met elkaar en dan bedoel ik niet het gesprek aan gaan of de confrontatie, maar als er iets is, zal ze dat eerder in een luchtige situatie toegeven of benoemen dan wanneer jullie daar als schoonfamilie een gesprek over aan willen gaan. Bovendien kun jij dan weer luchtiger reageren. Stiekem hoor je dan toch haar kant van het verhaal en. Wie weet benoemt ze wel wat zij nodig heeft. Ik denk dat je zo meer bereikt.

Vind dat lastig, want schoonzus heeft eigenlijk alleen contact met mijn moeder. Die leven zo onwijs afgezonderd van de hele familie dat je ze echt alleen op sommige verjaardagen ziet. Het is dan heel moeilijk om het contact intensiever te maken. 

Zal eens iets crea bedenken om samen te doen met alleen de dames. We zijn allemaal wel creatief en zij ook, dus dat zou een opening kunnen zijn.

Succes! Als je mijn schoonzus zou zijn, zou dat misschien werken. Zit nu zelf met een burn out thuis, maar als iemand mij nu uit het niets zou komen aanbieden om hier schoon te maken, zou ik me denk ik een beetje aangevoelden vallen, alsof er weer iets is dat ik niet goed doe.

Bij zo’n gewoon uitje, zou ik in ieder geval vee eerder zeggen dat sommige dingen me allemaal teveel zijn. Of wat het ook mag zijn en als er dan iemand meedenkt, zou ik het eerder waarderen. 
 
Misschien werkt het bij je schoonzus ook.

Hier in de buurt zit ook een medisch kleuterdagverblijf en ik ken iemand die er werkt. Daar komen kinderen met een ontwikkelingsachterstand in de breedste zin van het woord. Een aantal praat (nog) niet, niet zindelijk, etc. Een deel gaat naar regulier onderwijs als ze 6 zijn (stromen dan in in groep 3), een ander deel vervolgt zijn/haar weg in het speciaal onderwijs. Als ik het zo lees gun ik het je neefje dat hij naar het mkd kan, en van daaruit op een plek terechtkomt waar hij zich kan ontwikkelen, waar en hoe dat ook is. Alle kinderen verdienen het om op de plek te zijn waar ze horen. 

MamaE schreef op 08-09-2022 om 09:29:

WMO lijkt me ook niet waarschijnlijk dat ze dat krijgen, zeker als de ouders niks mankeren en de moeder hele dagen thuis is. In principe zou ze dat dan gewoon zelf moeten kunnen.
Daarbij wordt de wmo steeds verder uitgekleed en betekent het niet dat je niks meer zelf hoeft te doen. Oudere mensen krijgen vaak ook maar iets van twee uurtjes per week hulp. En die moet dan zorgen voor een 'schoon en leefbaar' huis. Dus stofzuigen, dweilen, afstoffen, etc. Niet voor achterstallig afwas of het verschonen van de kattenbak (indien aanwezig). Bovendien, als die kat binnen pist en de afwas een week blijft staan, zet dat weinig zoden aan de dijk.
Ik zou je ook vooral richten op de juiste hulp voor het kind. Als dat eenmaal loopt en de ouders krijgen weer meer lucht, dan komen ze makkelijker toe aan het bijhouden van het huis.

WMO is niet alleen huishoudelijke hulp, er kan veel meer vanuit de WMO, afhankelijk van de hulpvraag en indicatie stelling. 

In dit geval zal de indicatie stelling niet zijn 'zorg zonder verblijf' maar iets in de trant van sociaal maatschappelijke gezins ondersteuning. Dan komen er ook andere mensen langs dan bij alleen 'zorg zonder verblijf' 

Het kan allemaal maar dat moeten zijzelf eerst inzien en dan nog willen. Ik heb die ervaring. Ze komen praten of overal mee heen nemen waar je dit extra paar oren kunt gebruiken. Ik heb me erover verbaasd dat wmo werd betaald door gemeente en ze tegen de gemeente nodig had, met al die loketjes en afwijzen van dingen voor kind. Maar wel uren afnemen op ondersteuning die ze dan weer moeten betalen.
Nee ik denk niet dat ze blij worden van ik kom even langs met een emmertje soppen. Dat soppen gaan ze zelf weer doen als er ruimte vrij komt als kindje handen vrij geeft en er vertrouwen is in het mkd en de mensen die de ontwikkeling kunnen stimuleren en hun dat hoop geeft en die handelingen gaan nadoen. Het werkt heel simpel. Zodra de ouders door hebben, oh ik hoef alleen maar elke x dit te doen als kind dan vanzelf gaat doen en dat in beelden als voorbeeld krijgen voorgekauwd, valt in eens veel mee. 
Het is puur ergens beginnen. Bijtje wil dat graag bereiken, maar zonder ze voor het hoofd te stoten. De crux zit hem in vertrouwen en dat je het beste met ze voor hebt. Niet dat als het niet lukt gelijk aanvoelt dat ze inderdaad niks goed doen. 
Misschien gewoon een terrasje of biosje pakken. Die schoonmoeder zou ik thuislaten. Die is eerlijk en duidelijk genoeg. Dat spoort niet aan. Inderdaad is een feestje geen gelegenheid om zware kost te bespreken. 
Heel herkenbaar, familie die nooit belt. Zeggende ik maak me zorgen, ik geef om jullie maar het gedrag laat dat totaal niet zien. Als je 1x per jaar met een feestelijkheid komt aanwaaien komt dat niet geloofwaardig over. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.