Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Bijtje82

Bijtje82

06-09-2022 om 18:48

Wel of geen melding maken


Bijtje82

Bijtje82

07-09-2022 om 00:09

Mija schreef op 06-09-2022 om 23:54:

[..]

Ik vind eigenlijk ook dat je dit met open vizier moet doen. Dus niet omfloerst aankaarten en als dat dan niet wordt opgepikt een melding doen. Ik vind eigenlijk ook dat je het, voordat je een melding doet, echt straight zou moeten benoemen tegen je broer en zijn vrouw, dat je je ernstig zorgen maakt en dat je daarom een melding gaat doen als ze niet in actie komen. Ik zou het iemand niet gemakkelijk vergeven als ze achter mijn rug om naar Veilig Thuis gaan, zonder eerst duidelijk tegen mij te zeggen dat ze de situatie in mijn gezin zo ernstig vinden dat ze me gaan melden bij Veilig Thuis. Voor mij zou dat echt een vertrouwenskwestie worden. Ik zou er ook niet blij mee zijn als ze het me vooraf zouden vertellen, maar dan kan het nog een wake up call worden. Net zoiets als een vrouw die tegen haar partner geregeld zegt dat ze iets mist in haar relatie en dat die man dan gewoon doorgaat. Pas als ze zegt: als dit en dit niet verandert, ga ik bij je weg, dringt tot hem door dat het haar menens is. Zo’n (mogelijke) wake up call zou je je broer en zijn vrouw toch wel moeten gunnen, vind ik, voordat je zoiets verstrekkends doet. Want een Veilig Thuis melding vind ik niet niks. Het kan tot grote problemen leiden. Het kan zijn dat het nodig is, maar dan wel in de goede volgorde.

Ik heb voorlopig eerst om advies gevraagd. Nog een namen etc genoemd, maar wellicht kennen zij weer instanties die kunnen begeleiden bij zorg en opvoeding. Het is denk ik niet perse onwil, maar onmacht. 

Mijn moeder zou een gesprek met broer en schoonzus aangaan en aanbieden om eventueel te helpen. 

Ik heb niet de intentie om ervoor te zorgen dat het kind uit huis wordt geplaatst of onder toezicht komt. Maar het zou wel fijn zijn als ze hulp zouden krijgen. En die hulp zullen ze van ons niet aannemen, want schaamte denk ik en het contact met mij en broer is daarvoor ook veel te oppervlakkig. 

Maar wil wel dat er iets aan de situatie gedaan wordt.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

07-09-2022 om 00:10

Bijtje82 schreef op 07-09-2022 om 00:09:

[..]

Ik heb voorlopig eerst om advies gevraagd. Nog een namen etc genoemd, maar wellicht kennen zij weer instanties die kunnen begeleiden bij zorg en opvoeding. Het is denk ik niet perse onwil, maar onmacht.

Mijn moeder zou een gesprek met broer en schoonzus aangaan en aanbieden om eventueel te helpen.

Ik heb niet de intentie om ervoor te zorgen dat het kind uit huis wordt geplaatst of onder toezicht komt. Maar het zou wel fijn zijn als ze hulp zouden krijgen. En die hulp zullen ze van ons niet aannemen, want schaamte denk ik en het contact met mij en broer is daarvoor ook veel te oppervlakkig.

Maar wil wel dat er iets aan de situatie gedaan wordt.

Je kunt het dan toch aan je moeder overlaten? Dan zou ik daar zelf niet nog tussen gaan zitten.

Bijtje82

Bijtje82

07-09-2022 om 00:12

Nu even aan mijn eigen rust denken. Slapen met storm.op de achtergrond, heerlijk!

Ik ben benieuwd hoe snel vt iig op mijn mail reageert. Natuurlijk verwacht ik niet direct hulp, maar ze zullen mij vast wel al in de juiste richting kunnen wijzen.

Bijtje82

Bijtje82

07-09-2022 om 00:14

Battle-Royale schreef op 07-09-2022 om 00:10:

[..]

Je kunt het dan toch aan je moeder overlaten? Dan zou ik daar zelf niet nog tussen gaan zitten.

Mijn moeder leunt op mij, ik ben haar klankbord. Dus de adviezen die zij geeft zullen grotendeels van mij komen. 

Ik ga me niet mengen in het gesprek met broertje zelf, maar heb wel eea gevraagd bij vt zonder teveel persoonlijke details.

Bijtje82 schreef op 06-09-2022 om 23:41:

[..]

Ik was heel eerlijk blij dat mijn kinderen bij hun vader waren en ze niet mee hoefden.

Had het er vanavond nog over met vriend toen hij hier was. Het is hier ook niet altijd schoon op de vloer. Kruimels van knoeiende kinderen met koekjes en ik heb een hond die enorm verhaart. Ik stofzuig 2x per dag en dweil om de dag, maar 100% schoon is het meestal maar een half uur. Maar het is hier niet vies. Daar wel, gewoon letterlijk overal.

Er kan geen glas.meer bij op het aanrecht. Als ik hele dagen thuis zou zijn dan zou mijn huis er zeker niet zo uit zien. Zij heeft ook nog ouders en familie die op bezoek komen, maar die zeggen er ook niks van. Ze heeft het echt niet van huis uit hoor, want haar moeder heeft het huis altijd netjes op orde. Daar zijn we vroeger nog wel thuis geweest toen zij nog thuis woonde en daar verjaardag vierde.

Bijtje realiseer je je dat je zelf ook een bepaald idee van schoon huis hebt? 
Ik hou ook van schoon hoor maar dat is het hier helaas nooit. Maar no way dat ik 2x per dag zou gaan stofzuigen of om de dag dweilen. Dat zou ik er nooit voor over hebben, ook niet als ik daar de tijd voor zou hebben. 
Dieren kunnen flink stinken maar meestal ruik je dat zelf niet zo als je er al een poos in zit. En wie weet hebben ze problemen met zindelijkheid van een kat ofzo. 

Verder eens met anderen wb volgorde van zaken: eerst praten en daarna pas ev. melden. (al zou ik dat melden zelf niet snel doen. Alleen als ik zeker zou weten dat het voldoende op zou leveren.) 

Bijtje82

Bijtje82

07-09-2022 om 00:23

Pinokkio schreef op 07-09-2022 om 00:15:

[..]

Bijtje realiseer je je dat je zelf ook een bepaald idee van schoon huis hebt?
Ik hou ook van schoon hoor maar dat is het hier helaas nooit. Maar no way dat ik 2x per dag zou gaan stofzuigen of om de dag dweilen. Dat zou ik er nooit voor over hebben, ook niet als ik daar de tijd voor zou hebben.
Dieren kunnen flink stinken maar meestal ruik je dat zelf niet zo als je er al een poos in zit. En wie weet hebben ze problemen met zindelijkheid van een kat ofzo.

Verder eens met anderen wb volgorde van zaken: eerst praten en daarna pas ev. melden. (al zou ik dat melden zelf niet snel doen. Alleen als ik zeker zou weten dat het voldoende op zou leveren.)

Ik stofzuig 2x per dag omdat anders mijn huiskamer vol met plukken haar ligt van de hond. Hond komt niet boven, dus het is alleen de beneden verdieping. En met kinderen en beesten vind ik om de dag even een dweil over de vloer halen geen overbodige luxe. 

Zonder beesten zou ik dat waarschijnlijk ook niet doen. Heb zelf ook een kat, maar die bak ruik je zelden, of hij moet toevallig net hebben zitten meuren. , Ik weet echt wel het verschil tussen minder netjes en gewoon echt vies. En mij zul je niet horen als er eens een kruimeltje oid op de grond ligt, zeker niet met kinderen. Ik overdrijf echt niet als ik zeg dat het daar smerig is.

 

Bijtje82 schreef op 07-09-2022 om 00:09:

[..]

Ik heb voorlopig eerst om advies gevraagd. Nog een namen etc genoemd, maar wellicht kennen zij weer instanties die kunnen begeleiden bij zorg en opvoeding. Het is denk ik niet perse onwil, maar onmacht.

Mijn moeder zou een gesprek met broer en schoonzus aangaan en aanbieden om eventueel te helpen.

Ik heb niet de intentie om ervoor te zorgen dat het kind uit huis wordt geplaatst of onder toezicht komt. Maar het zou wel fijn zijn als ze hulp zouden krijgen. En die hulp zullen ze van ons niet aannemen, want schaamte denk ik en het contact met mij en broer is daarvoor ook veel te oppervlakkig.

Maar wil wel dat er iets aan de situatie gedaan wordt.

Ik snap dat dit je intentie niet is. Maar als er echt een melding komt, heb je daar geen controle meer over. Het is goed dat je advies hebt gevraagd. Ik snap ook dat het lastig is. Ik zou het heel moeilijk vinden om me zo’n zorgen te maken over mijn neefje. Ik heb wel het vermoeden dat het niet zo lang zal duren voordat de ouders niet meer om de werkelijkheid heen kunnen dat er iets aan de hand is met hun zoon en dat ze dan ook niet om hulp heen kunnen. Want op school gaat de illusie van normaliteit er toch binnenkort wel af, lijkt me, als de situatie zo ernstig is als jij beschrijft. School zal snel door zijn mogelijkheden heen zijn en dan gaat er van alles rollen. In die situatie komen ze misschien zo in de knel dat ze wel hulp en advies aannemen van jullie als familie. Maar goed, in de tussentijd kun je natuurlijk gewoon kijken of VT zinnige suggesties heeft. Let alleen wel een beetje op met ze. Ze bedoelen het vast goed maar het zijn echt niet je vrienden. En vaak gaat het goed maar als het verkeerd gaat, gaat het ook heel akelig verkeerd. Het klinkt misschien gek maar VT inschakelen (melden) is behalve een mogelijke oplossing ook een flink risico voor een gezin. Zeker met ouders die wat afwezig zijn en om wat voor reden dan ook niet ontvankelijk zijn of lijken voor bijsturing. 

Bijtje, ik had je laatste postings nog niet gelezen. 
Hier ook een hond hoor. Die enorm verhaart dus ik weet er alles van dat het heel snel kan vervuilen allemaal. 
Kom bij mij niet onverwacht op visite. 
Bij verwachte visite ziet het er wel anders uit. Ik geloof echt wel dat het smerig is maar jouw lat ligt denk ik wel hoog als je zelf 2x pd zuigt. 
Overigens had ik vrienden waarbij ik zelfs moeite had om er te gaan logeren, zo vies vond ik het. Maar behalve dat ik het ‘vies’ vond, vond ik daar verder niet zoveel van. 
Ik hoop ook dat je voorzichtig bent met vt. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

07-09-2022 om 00:38

Bijtje82 schreef op 07-09-2022 om 00:14:

[..]

Mijn moeder leunt op mij, ik ben haar klankbord. Dus de adviezen die zij geeft zullen grotendeels van mij komen.

Ik ga me niet mengen in het gesprek met broertje zelf, maar heb wel eea gevraagd bij vt zonder teveel persoonlijke details.

En wat voor adviezen heb je gegeven?

ik vind het heel goed dat je veilig thuis hebt ingeschakeld, zij denken met je mee en je hoeft niet officieel een melding te doen en je kan het anoniem met ze bespreken. Zij bespreken stappen met je en wegen samen met je af wat het beste is. 
Wat jij beschrijft valt onder kindermishandeling, en in het belang van de ontwikkeling van je neefje of nichtje is het heel fijn dat familie actie onderneemt. 
Het zou super zijn als jullie ondersteund worden in gesprekken met het gezin en dat er hulp komt op vrijwillige basis. 

Bijtje82

Bijtje82

07-09-2022 om 07:11

Pinokkio schreef op 07-09-2022 om 00:35:

Bijtje, ik had je laatste postings nog niet gelezen.
Hier ook een hond hoor. Die enorm verhaart dus ik weet er alles van dat het heel snel kan vervuilen allemaal.
Kom bij mij niet onverwacht op visite.
Bij verwachte visite ziet het er wel anders uit. Ik geloof echt wel dat het smerig is maar jouw lat ligt denk ik wel hoog als je zelf 2x pd zuigt.
Overigens had ik vrienden waarbij ik zelfs moeite had om er te gaan logeren, zo vies vond ik het. Maar behalve dat ik het ‘vies’ vond, vond ik daar verder niet zoveel van.
Ik hoop ook dat je voorzichtig bent met vt.

Nee hoor mijn lat ligt helemaal niet hoog. Ik laat ook gerust de afwas een dag staan of een kopje te lang op tafel en weet ik wat nog meer. Sta echt niet hele dagen te poetsen, maar de vloer mag wel schoon zijn hoor. Wij lopen niet op schoenen door huis en ik heb een hekel aan viezigheid onder mijn voeten. Al pak je maar ff een keer de swiffer.

Bijtje82

Bijtje82

07-09-2022 om 07:28

Battle-Royale schreef op 07-09-2022 om 00:38:

[..]

En wat voor adviezen heb je gegeven?

Nou iig allereerst aan mijn moeder dat ze voorzichtig moet zijn met hoe ze het brengt. Ze is vaak nogal kort door de bocht en zou direct over kinderbescherming oid beginnen. Heb gezegd dat ze neutraal moet blijven anders gooien ze misschien direct de deur dicht en verbreken ze het contact. Dan ben je verder van huis en heeft niemand meer zicht op de situatie. 

Verder aan hen beide gezegd dat als ik ze ergens mee kan helpen dat ze het vooral moeten aangeven. Heb ze een hele poos terug al tips gegeven hoe hij kan leren zindelijk te worden. Daar is helaas niets mee gedaan. Of dat ze misschien logopedie kunnen proberen, zodat ze kan leren praten.

Ik heb echt heel weinig contact met ze en ze zoeken zelf ook geen contact, behalve met een verjaardag van hunzelf. 

Volgens mij hebben ze ook helemaal geen vrienden. Ze zijn of thuis of werken. 

Bijtje82 schreef op 07-09-2022 om 07:28:

[..]

Verder aan hen beide gezegd dat als ik ze ergens mee kan helpen dat ze het vooral moeten aangeven.

Maar dat is niet helemaal eerlijk, want je geeft in dit topic aan dat je op veel vlakken helemaal niet wil helpen. Dat voelen zij misschien ook, en daarom blijft een hulpvraag uit. Je kunt dan beter iets concreet aanbieden waar je ook toe bereid bent, bijvoorbeeld een dagje helpen met opruimen en schoonmaken. 

Het klinkt of er bij je broer en schoonzus mentale klachten spelen. Je zegt dat er geen diagnoses zijn. Wellicht een depressie? 

Bijtje82

Bijtje82

07-09-2022 om 09:09

Renmuis schreef op 07-09-2022 om 08:22:

[..]

Maar dat is niet helemaal eerlijk, want je geeft in dit topic aan dat je op veel vlakken helemaal niet wil helpen. Dat voelen zij misschien ook, en daarom blijft een hulpvraag uit. Je kunt dan beter iets concreet aanbieden waar je ook toe bereid bent, bijvoorbeeld een dagje helpen met opruimen en schoonmaken.

Het klinkt of er bij je broer en schoonzus mentale klachten spelen. Je zegt dat er geen diagnoses zijn. Wellicht een depressie?

Ik wil hen zeker wel helpen, maar ze moeten eerst inzien dat ze hulp nodig hebben. 

Maar een heel weekend op hun kind passen of een dag meenemen is gewoon niet te doen. 

We hebben al aangeboden om ze te helpen met opruimen en organiseren, maar zij vind dat niet nodig. 

Ik durf echt niet te zeggen of er mentale klachten zijn, heb iig niet het idee dat het zo is. Denk alleen wel dat ze echt geen sociaal leven hebben. Vind het vooral voor mijn neefje heel lastig. Met de andere neefjes en nichtjes heb ik een hele goede band en zij onderling ook. Maar zet hem erbij en hij trekt altijd zijn eigen plan. De andere kinderen proberen wel met hem te spelen, maar het lukt ze gewoon niet. Hij is niet gewend om zich met anderen te vermaken, lijkt wel alsof hij vooral geleerd heeft zichzelf te vermaken. 

Bijtje82 schreef op 07-09-2022 om 09:09:

[..]

Ik wil hen zeker wel helpen, maar ze moeten eerst inzien dat ze hulp nodig hebben.

Maar een heel weekend op hun kind passen of een dag meenemen is gewoon niet te doen.

We hebben al aangeboden om ze te helpen met opruimen en organiseren, maar zij vind dat niet nodig.

Ik durf echt niet te zeggen of er mentale klachten zijn, heb iig niet het idee dat het zo is. Denk alleen wel dat ze echt geen sociaal leven hebben. Vind het vooral voor mijn neefje heel lastig. Met de andere neefjes en nichtjes heb ik een hele goede band en zij onderling ook. Maar zet hem erbij en hij trekt altijd zijn eigen plan. De andere kinderen proberen wel met hem te spelen, maar het lukt ze gewoon niet. Hij is niet gewend om zich met anderen te vermaken, lijkt wel alsof hij vooral geleerd heeft zichzelf te vermaken.

Het moeilijke aan hulp is hóe je de hulp aanbiedt. Even grof gezegd: ik maak me zorgen om je kind want het is hier vies en wil je daar bij helpen is impliciet de boodschap: jij doet het niet goed en ik ga je daar bij helpen, ik ben goed. 

Ik gok even, gezien wat ik hier gelezen heb, is dat ze deze boodschap van jullie best vaak te horen hebben gehad en de deur niet open kunnen zetten. Wat dat betreft zul je hulp veel indirecter moeten aanbieden en zelf met een hele andere intentie. 

Dat laatste, dat kan ook gewoon hè? 4-jarigen doen sowieso nog niet veel aan samenspelen. Ik las ook al iets over dat je gewend bent dat ‘kinderen’ makkelijk naar anderen toetrekken en bij je op schoot gaan zitten, maar dat is absoluut niet standaard. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.