Eline-888
20-05-2026 om 10:16
Wie laat ook een ouder alleen achter als die uit huis gaat?
Ik worstel momenteel enorm met een beslissing en zou graag eerlijke meningen horen.
Ik ben enig kind, bijna 30, en mijn ouders zijn recent uit elkaar gegaan. Sindsdien zou mijn mama volledig alleen zijn als ik verhuis. Ik voel een sterke verantwoordelijkheid om er voor haar te zijn, zeker omdat het een moeilijke periode voor haar is. Ze werkt niet, heeft MS en heeft eigenlijk niemand als ik wegga. Ze is wel nog heel stabiel en is nog heel zelfstandig (niet hulpbehoevend).
Tegelijk weet ik ook dat het op mijn leeftijd “normaal” is om zelfstandig te wonen en een eigen leven op te bouwen. Een deel van mij heeft het gevoel dat ik mezelf tegenhoud door thuis te blijven wonen, maar een ander deel voelt zich schuldig bij de gedachte om haar alleen achter te laten. Ik ben bovendien nog single, dus als ik verhuis zou ik alleen wonen en zij ook alleen zijn.
Het huis is volledig van haar. Het is een erg groot huis, dus ook met hoge onderhoudskosten. Ze ziet het niet zitten om te verhuizen en dat begrijp ik want het is een speciaal huis met veel privacy etc die je niet meer snel zal vinden.
Als ik thuis blijf wonen, kan ik haar emotioneel en financieel blijven ondersteunen, wat ik nu ook al doe.
Ik ben momenteel bezig met de aankoop van een appartement, maar als ik thuis blijf wonen zou ik het verhuren.
Ik twijfel enorm tussen:
- thuis blijven om haar te steunen
- of kiezen voor meer zelfstandigheid en een eigen plek
Zijn er mensen die in een gelijkaardige situatie hebben gezeten? Hoe zijn jullie daarmee omgegaan?
Ninoea
20-05-2026 om 17:04
Mijn advies is om zelf in je eigen woning te trekken. Jij verantwoordelijk voor je eigen leven en je moeder voor dat van haar. Uiteraard kun je op bezoek en hulp aanbieden. Maar laat de regie bij je moeder of en wanneer er hulp nodig is.
Dweedledee
20-05-2026 om 18:09
ToetieToover schreef op 20-05-2026 om 12:59:
[..]
Is dat zo, TO? Heb jij je moeder geslagen?
TO keert eigenlijk nooit terug naar haar geopende topics, dus daarom ik reageer even. Ze heeft haar moeder (en vader) meermaals geslagen en geduwd. Politie is er aan te pas gekomen. Ze heeft hier ooit een topic over geopend met een van haar vele nicks. Vandaar dat ik het weet.
Roos57
20-05-2026 om 19:44
Dweedledee schreef op 20-05-2026 om 18:09:
[..]
TO keert eigenlijk nooit terug naar haar geopende topics, dus daarom ik reageer even. Ze heeft haar moeder (en vader) meermaals geslagen en geduwd. Politie is er aan te pas gekomen. Ze heeft hier ooit een topic over geopend met een van haar vele nicks. Vandaar dat ik het weet.
😳
haarklover
20-05-2026 om 22:22
Je wilt een appartement kopen, dus je hebt een redelijk salaris, begrijp ik.
Als je bij jouw moeder blijft omdat JIJ anders geen contacten hebt, kun je beter zelfstandig gaan wonen.
Anders hangt het ervan af hoe fijn jij het vindt om bij jouw moeder te wonen.
Kan een eventuele partner er ook bij?
Als je een appartement verhuurt, kun je de huur niet zo maar opzeggen.
(en als je een hypotheek afsluit, mag je soms niet eens verhuren.)
Tijgeroog
20-05-2026 om 22:31
Maar ze "gaat" dat appartement al heel lang kopen, daar ging ze een jaar (of 2 jaar?) geleden ook al doen. Maar dat is blijkbaar nog steeds niet gebeurd.
En toendertijd, voor de scheiding van de ouders, kon ze ook gaan wonen in het extra appartement dat haar ouders hadden. De vraag was toen in welke van de 2 appartementen ze zou gaan wonen.