Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Dianne, moeder van 5

Dianne, moeder van 5

14-08-2020 om 20:15

Worden kinderen nog wel opgevoed?


Maja

Maja

18-08-2020 om 12:21

in het geval

van TS vraag ik me vooral af: hoe oud waren de "grote jongens".
Ik vind nl dat kinderen van een jaar of 12/13 niet echt meer iets in de speelhoek te zoeken hebben en dat dat dus aan de ouders zou zijn om ze te waarschuwen: denken jullie bij het spelen/kussengevecht whatever, ook om de kleintjes, want de speelhoek is voor hun bestemd.

Ieder voedt zijn kind naar beste kunnen op, maar vaak ook op basis van wat men zelf heeft meegekregen. Bij ons zal je zelden iemand de trap op horen stampen, jaren op een gehorige flat gewoond, en al vroeg geleerd dat de buren geen last van ons hoeven te hebben. Omgekeerd: nieuwe buren gekregen, die hebben e.e.a. niet echt in de gaten, en stamp-stamp-stamp, de trap op.

Zij denken dat de huizen niet zo gehorig zijn (want ze horen ons nooit....) dat viel dus tegen toen ze eens bij ons in huis luisterden...

molletje

molletje

19-08-2020 om 16:07

grote mond

Vaak schuilt er achter een grote mond nog best een laagje opvoeding. Afgelopen weekend stonden er hier om half 3 's nachts een stuk of 10 pubers met brommers te schreeuwen onder mijn slaapkamerraam. Ze waren naar een feestje van een paar pubers in de straat geweest. Ik vroeg eerst vriendelijk of ze wilden vertrekken, maar kreeg een verveeld 'ja, zo' te horen. Ik zette dus wat steviger in, waarop één van de jongens zei dat ik 'moest oppassen, want ze waren wel met 40 man'. Waarop ik zei dat ze dan met z'n veertigen moesten ophoepelen. Een paar andere jongens constateerden dat 'die mevrouw het meende', riepen sorry en spraken de jongens met de grote monden aan op hun gedrag. Die lieten zich corrigeren en na 5 minuten was het stil.
De pubers die het feestje gaven zijn helaas niet van het aanspreekbare soort, daarmee is in de buurt vaak herrie. Hun ouders zijn van het soort dat alles gelooft, dus als de pubers zeggen dat het feestje om middernacht afgelopen was, dan is dat zo (ze gaan zelf altijd weg als de kinderen een feestje geven). Dan kan de hele buurt klagen dat het eerder half 4 was, maar ze geloven toch hun kinderen.

@Emma

@Emma

19-08-2020 om 16:32

Molletje

"Dan kan de hele buurt klagen dat het eerder half 4 was, maar ze geloven toch hun kinderen."

Daar zou ik dan een keer de politie op af sturen

Kirk

Kirk

19-08-2020 om 16:33

Ach ja

Iedereen voedt zijn eigen kinderen goed op maar de kinderen van de buren, familie en vrienden..... die moeten opgevoed worden. Doet je eigen kind iets vervelends of iets wat niet door de beugel kan. Dan is er door jezelf altijd wel een reden te bedenken waarom maar andere kinderen die precies hetzelfde doen worden niet opgevoed.

En verder..... opvoeden wordt zo overschat.....

Triva

Triva

19-08-2020 om 16:39

kom op Molletje

Daar heb je toch allemaal een camera voor op je smartphone (met tijdsaanduiding
...)

Kaaskopje

Kaaskopje

20-08-2020 om 00:31

Overschatting van opvoeden

Ik heb zelf niet het gevoel dat ik volgens een plan opgevoed heb. We deden maar wat. En toch is dat natuurlijk niet helemaal . We deden zoals wij erover dachten. En hadden tropenjaren omdat we niet altijd hetzelfde dachten. Ondanks dit alles zijn het mensen geworden waar ik dik tevreden over ben. Goed gelukt die opvoeding! 😁 Ondanks en dankzij ons.

En dan toch...kun je toch niet stellen dat er voor een groot deel uitkomt wat je er in stopt? Veel kinderen zullen buiten het bereik van hun ouders altijd dingen doen die "stout" zijn. Maar ik heb ook het gevoel dat er op het moment suprême wel degelijk verschil kan zijn door aangeleerd geweten. Ik hoor dat soms ook gebeuren. Als een kind te ver gaat ergens mee, wordt daar soms iets van gezegd. "Waarom zeg je steeds... ? Doe je altijd...?" Of " nou ik ga naar huis als je zo doet!" Waarna de lastpak toch inbindt. Toppie, denk ik dan. Dat is de beste methode. Heel natuurlijk en kennelijk gelijkwaardig.

Problematischer vind ik het als het tegenovergestelde gebeurt. Kind 1 doet stoer in woord en/of gedrag, kind 1, 2, 3 voelt zich niet gelijkwaardig en durft er niets van te zeggen en/of kiest eieren voor zijn geld en kiest ook voor het gedrag van nummer 1. Soms is het eten , meeëten, of gegeten worden tenslotte. Opvoeding of niet. Ik heb het gevoel dat in elke leeftijdsgroep altijd wel een kind is die dit effect heeft op andere kinderen.

bieb63

bieb63

20-08-2020 om 09:45

Natuurlijk Kaaskopje

Er zijn altijd 'leiders' en 'volgers'. Volgens mij heeft dit niet zozeer met opvoeding te maken (uiteraard kan dat wel zo zijn, alles kan....), maar met de aard van het beestje.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-08-2020 om 10:15

Bieb

Zeker! Maar als kindleiders andere kinderen in hun zak houden door angst zijn het geen goede leiders. Ook bij kinderen kan dat al spelen. En dat merk ik ook. " durf jij tegen X te zeggen dat...?" Of "je wéét dat X zus en zo kan reageren ". Toen mijn dochters die leeftijd hadden was er zo'n meisje. Je kon beter voor haar zijn.

Dees

Dees

20-08-2020 om 10:52

Hier

Wij wonen vlak aan een grote speelplaats, alle kinderen uit onze straat en 2 omringende straten spelen er. Heel vaak is het een gezellige boel en gaat het samen prima. Maar als bepaalde kinderen erbij komen slaat de sfeer om. 1 meisje is een stuk ouder als de rest en woont soms bij pa en soms bij ma, tot vorig jaar kwam ze niet op de speelplaats nu komt ze er wel maar ze probeert het groepje uit elkaar te jagen met x en y speelt ze wel dus dan kan het zomaar kunnen dat als x y en z de hele dag fijn buiten gespeeld hebben en zij komt erbij dat z ineens alleen overblijft. Als ouders niet kijken deelt ze trappen en klappen uit.

Bij een ander meisje is haar dominantie een groot probleem zijn bepaald wat andere doen en mogen en verbaal sluit ze ook kinderen heel erg uit en kwetst ze kinderen. Haar ouders komen weleens bij ons aan de deur als onze zoon uit frustratie een duw heeft gegeven. Fysiek kan niet zeggen ze dan, ik zeg verbaal de speelplaats terroriseren kan helemaal niet en dan zijn we al snel uitgepraat. Het meisje komt inmiddels steeds minder omdat de rest van de kinderen de laatste tijd steeds vaker weggaan zodra zij komt.

Mannetje van een jaar of 4 vaak gillen en brullen is buiten het zich van de eigen ouders een echte pestkop, van het vernielen van speelgoed van anderen en krijttekeningen tot het ronduit meppen of gillen in andermans oren. Vader komt regelmatig bij diverse ouders aan de deur als zijn zoon weer eens huilend thuis komt "want x heeft hem.pijn gedaan" ik kan precies vanuit een slaapkamer zien wat er op het plein gebeurd het is nog geen een keer gebeurd dat hij onterecht één klap terug heeft ontvangen.ik ga bewust in die kamer staan kijken als mijn kind buiten speelt en ik dat mannetje hoor.

bieb63

bieb63

20-08-2020 om 12:11

Zeker

Zeker zijn er kinderen die op wat voor manier dan ook de boel terroriseren. En het zal zeker ook zijn dat er ouders van dergelijke kinderen zijn, die dat wel best vinden, of te weinig inzicht hebben in het hoe en wat, of niet weten hoe het aan te pakken.
Maar het is ook zeker niet zo, dat dergelijke kinderen, standaard niet normaal worden opgevoed en gecorrigeerd. Soms zijn kinderen (mensen) zo. Je ziet het ook vaak bij kinderen uit 1 gezin, waar er 1 een echte raddraaier is, terwijl de broers/zussen dat niet zozeer zijn, maar dat is niet persé omdat die ouders 'slecht' opvoeden. Het zit in hun aard.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-08-2020 om 09:44

Soms zijn mensen zo

Maar wat doe je daar dan aan?

Het onderwerp is nu ook actueel door wat er (weer) van de Haagse Schilderwijk naar buiten is gekomen. Daar wordt "de opvoeding" toch ook bijgehaald.

bieb63

bieb63

21-08-2020 om 10:14

Kaaskopje

"Maar wat doe je daar dan aan"

Aan baldadige kinderen? Nou, niet zo heel veel denk ik. Ervan uitgaande dat ze met normale normen en waarden zijn opgevoed. E.e.a. ook een beetje afhankelijk van wát die baldadigheid precies inhoudt. Maar als het niet door de beugel kan: er op aanspreken. Maar iig niet er maar klakkeloos vanuit gaan dat de ouders die kinderen niet hebben opgevoed. Dat kan, absoluut, maar is zéker niet vanzelfsprekend. En die baldadigheden zijn nu niet zo heel anders dan vroeger. Verder kun je vanaf een bepaalde leeftijd buiten niet meer bovenop je kind zitten. Toen niet en nu niet.
Vergeet overigens ook niet dat moeders vroeger veel vaker thuis was, dus in die zin toch behoorlijk wat meer zicht had op de kinderen, meer mee kreeg. Nu, als de kinderen de BSO leeftijd voorbij zijn, eind bs, en de ouders zijn een groot deel van de week beiden niet aanwezig na schooltijd, tja, dat is dan de keerzijde van de medaille.

W.b.t. de Schilderswijk: ja, dat is van een heel andere orde. Wellicht dat daar ook veel bij zijn die niet echt opgevoed zijn (overigens gaat het hier niet zozeer over 10, 11, 12 jarigen). En verder is de Marokkaanse cultuur een probleem. Niet de cultuur op zich, maar het feit dat in NL dingen anders werken dan in Marokko. Die ouders voeden hun kinderen thuis met redelijk strenge hand op. Buiten is het aan de politie. En dat werkt in Marokko meestal prima, want die lopen alom op straat rond, zodat de jongeren redelijk in het gareel blijven. Hier in NL is dat anders, dus die gaan los.

Wendelmoed

Wendelmoed

23-08-2020 om 13:59

Terror kind

Hier laatst in de wijk, vreselijk kindergeschreeuw van help help. Ik was er te ver vandaan maar ik zag bekenden die kant op lopen, en later rennen.
Later even geinformeerd wat eht was. Bleek het om een kind te gaan (10-12 jaar) dat een volwassen man aan het irriteren was door steeds met bekertjes water te gooien, en toen die volwassene boos werd, een enorme keel op te zetten.
Mijn kennissen hadden het voor de zekerheid maar gefilmd, mocht die volwassene er later problemen mee krijgen. Want die deed dus helemaal niks verkeerd.
Echt, er zijn terror kinderen.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-08-2020 om 23:45

Bieb

Ik had nog niet gereageerd.

Wat er in de Schilderswijk gebeurt is extreem, maar niet per se van een andere orde vergeleken met wat elders gebeurt.

Ik kijk wel link uit met jongeren in het donker aan te spreken op hun gedrag. " Hé jongens, willen jullie geen lachgas meer gebruiken achter mijn huis?" "Sorry hoor zo asociaal dat vuurwerk... niet meer doen!". En dat op een plek waar niemand mee kan kijken en terwijl bijna iedereen slaapt.

molletje

molletje

25-08-2020 om 16:09

politie (Emma/Triva)

Het gezin is bij de politie bekend en ook die lopen tegen een muur aan. De kinderen vertellen dat de politie ze 'erin luist' als ze worden aangesproken op hun gedrag en pa en ma vertellen dat weer de hele buurt rond. Als de feesten te erg worden bellen we de politie en die komen er dan een einde aan maken. Waarna het grote ontkennen en afschuiven begint. Ik probeer me er niet teveel mee te bemoeien want pa heeft een kwade dronk.

CC

CC

24-09-2020 om 12:11

raar

Ik word moe van mensen die alles maar 'raar' vinden wat (andermans) kinderen doen...
Mijn zoon had een tijdje zo'n invaljuf: ik mocht mee naar het theater, twee jongens gaan vlak naast een druk fietspad staan stoeien/vechten. De juf riep meteen: nou, dat vind ik nou raar gedrag jongens!
Maar het is helemaal niet raar, het is leeftijdsadequaat! Neemt niet weg dat ze ermee moeten kappen, want nogal gevaarlijk naast een druk fietspad, maar het is ook leeftijdsadequaat om dat niet in ogenschouw te nemen.
In het theater gingen sommige kinderen staan, vond de juf ook RAAR!!! Nee, is niet raar, maar leeftijdsadequaat en ze waren gewoon enthousiast. Neemt niet weg dat ze gewoon moesten gaan zitten, want de volgende stap is dansen en springen en dan wordt het natuurlijk een TE vrolijke boel en kunnen er kinderen van de trapjes afvallen etc...

Een kussengevecht in een restaurant is niet raar voor kinderen van 11. Hel, ik zou nog meedoen als ik de kans kreeg Het is alleen ongewenst als er ook kleinere kinderen in de speelhoek zijn of willen zijn, omdat die misschien per ongeluk een oplawaai krijgen. De speelhoek is voor ALLE kinderen, dus moeten ALLE kinderen daar okay kunnen zijn. Mijn zoon is weleens 'weggepest' uit een speelhoek samen met een vriendje...kwamen ze naar ons toe, ik legde uit dat hij maar de drukke kinderen moest vragen in een ander gedeelte van de speelhoek druk te gaan doen, zodat hij en vriend lekker tv konden kijken. Hij was toen zes, de andere kinderen iets ouder, ze vonden het prima om iets rustiger te doen.

Ad Hombre

Ad Hombre

24-09-2020 om 12:52

RAAR

Volgende keer dan mijn oudste de jongste in een wurggreep houdt zal ik hem zeggen dat hij moet ophouden 'leeftijdsadequaat' te doen. Helaas vrees ik dat hij slim genoeg is om me er op te wijzen dat adequaat juist goed is.

Wat ben je voor een overgeindoctrineerde robot om heel normale en in de opvoeding uiterst bruikbare woorden als 'raar' te willen vervangen door dit soort sociogeblaat?

ElenaH

ElenaH

24-09-2020 om 12:58

leeftijdsadequaat?

Dan vind ik 'raar' toch makkelijker.

Flavia

Flavia

24-09-2020 om 13:46

raar

het is niet 'raar' gedrag maar leeftijdsadequaat, alleen niet gepast op dat moment.

Ik zou dus ook niet snel zeggen dat iets 'raar' is, maar wel verzoeken of ze er nu even mee willen stoppen omdat het op een ander moment en locatie beter past.

Maro

Maro

24-09-2020 om 14:11

slappe hap

Ik begrijp het wel. Het gedrag als 'raar' benoemen is toch een beetje slappe hap van die juf. Zeg gewoon "kappen nou, anderen hebben er last van". Iets als raar benoemen klinkt voor mij inderdaad als iets wat er niet mag zijn en een appel doet op het kind zijn/haar gevoel van 'ik mag niet buiten die norm vallen'.
Geef gewoon grenzen aan.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-09-2020 om 15:29

Als ik in een restaurant zit te eten, zelfs in categorie fastfood, dan zou ik knettergek worden van kinderen die kussengevechten houden. Ik heb mijn grenzen hoor. Leuk tijdens een verblijf op een kampeerboerderij en thuis, maar niet waar gegeten worden. Alleen al het stof wat je daardoor losklopt... Lekker fris én asociaal naar astmatische kinderen. Misschien leeftijdsadequaat van de schatjes in kwestie maar ik ben dan toch meer van de "mag hier niet en hygiëne discipline)", raar als de óuders dát niet snappen.

Ik vind veel gedrag leeftijdsadewquaat, haha éigenlijk een fantastische term, maar volgens mij zijn de ouders dat niveau reeds lang ontstegen. Dus zij moeten kunnen herkennen wat verklaarbaar gedrag is door onrijpe hersentjes, wat bijgestuurd moet worden om ze normaal volwassen te kunnen laten worden.

Pirata

Pirata

24-09-2020 om 15:30

Kaaskopje

Het gebeurde in de speelhoek, niet aan tafel.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-09-2020 om 15:32

Oh ja 11

Ik vind het wel raar als een kind van 11 dat nog niet begrijpt. Die mag naar het VO. Zo piep is dat niet meer.

bieb63

bieb63

24-09-2020 om 15:39

Nou Kaaskopje

"Als ik in een restaurant zit te eten, zelfs in categorie fastfood, dan zou ik knettergek worden van kinderen die kussengevechten houden."

Dat was in een restaurant (of eetschuur...) mét speelhoek (ik meen dat het een recreatiepark was). Dus dat is natuurlijk wel heel wat anders dan in een restaurant zonder speelhoek.
Ik heb sowieso geen zin in schreeuwende en spelende kinderen in een restaurant, dus ga ook echt niet naar zo iets. En als ik daar wél naar toe 'moet', tja dan stel ik me daar op in. En of ze nu een kussengevecht houden, of rennen, of krijsen of weet ik wat, dat zou voor mij nou niet zoveel verschil maken.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

25-09-2020 om 13:54

de leeftijd...

van de week had ik een gesprek met mijn zoon (dertig plus) over bepaalde kwesties waarmee ik bij nader inzien en met de kennis van nu beter/anders had kunnen aanpakken. 'Ah ja, maar je was ook nog best jong toen,' sprak hij bemoedigend.

Zit wat in. Toen de oudste geboren werd, was ik nog net geen 24. Over leeftijdsadequaat gesproken.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

25-09-2020 om 13:59

vraagje aan TS

Hoe komen er kussens in een restaurant terecht? Brengen de gasten kussens mee om zo'n kussengevecht te realiseren?

Kinderen van een ander spontaan aanspreken waar de eigen ouders bij zijn is meestal een hachelijke kwestie. Bijna iedere ouder reageert dan geprikkeld, zelfs als je gelijk hebt. Vervelend, maar zo is het nu eenmaal. Er zijn niet voor niets cursussen in feedback geven en ontvangen.
Als het om echt gevaar gaat, is het een ander verhaal natuurlijk.

Verder; ook op een kinderspeelplek ben je als ouders verantwoordelijk voor je kinderen. Het is niet de speelplaats op school, je bent zelf aanwezig. Ik denk dat sommige ouders dat een beetje vergeten.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-09-2020 om 14:40

Wilgenkatje

"Kinderen van een ander spontaan aanspreken waar de eigen ouders bij zijn is meestal een hachelijke kwestie. Bijna iedere ouder reageert dan geprikkeld, zelfs als je gelijk hebt."

Ik niet hoor. Vind ik meestal een mooi 'leermoment'. Kunnen de kindertjes eens zien dat er ook andere mensen zijn die zich wel eens aan hen ergeren. Komt vaak beter aan dan als je het zelf zegt.

Of het moet natuurlijk volstrekt fout/over the top zijn, maar dat heb ik eigenlijk nooit meegemaakt. Ervaren dat ouderen soms onredelijk kunnen zijn hoort er ook bij...

Wilgenkatje

Wilgenkatje

25-09-2020 om 15:03

daar zit wat in Ad

'Kunnen de kindertjes eens zien dat er ook andere mensen zijn die zich wel eens aan hen ergeren. Komt vaak beter aan dan als je het zelf zegt.'

Zo komen we weer bij het bekende Engelstalige spreekwoord over dat dorp en die kinderen opvoeden.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-09-2020 om 15:59

Wilgenkatje

En de dwingende vreemde ogen. Booeh!

Aanspreken

Ik doe dat ook gewoon hoor. “Jongens, hebben jullie in de gaten dat wat jullie nu doen vervelend is voor anderen?” Of “Kan het iets rustiger?” Een keer een ouder die mij toesiste “Jij hebt mijn kinderen niet te voeden!” Ik heb mijn “Dan moet je het zelf doen!” maar ingeslikt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.